اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رویترز: ایران و آمریکا، نزدیکتر از همیشه به توافق هسته ای



اخبار,اخبارسیاست خارجی, مذاکرات ایران و آمریکا

پس از دیدار کری و ظریف، یک مقام ارشد آمریکایی به خبرنگاران گفت مشخص نیست که آیا ضرب الاجل پایان مارس برای دستیابی به چارچوب یک توافق بین ایران و شش قدرت جهانی رعایت خواهد شد یا خیر.

رویترز نوشت: آمریکا و ایران به یک توافق سیاسی از همیشه نزدیک تر شدند که زمینه را برای موافقتنامه ای هسته ای فراهم خواهد کرد، با این حال، یک مقام آمریکایی روز دوشنبه هشدار داد ایران باید انتخاب هایی دشوار را برای فرو نشاندن نگرانی ها در خصوص بلندپروازی های اتمی این کشور انجام دهد.

به گزارش «تیک»، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران مذاکراتی تقریبا پنج ساعته را در شهر لوزان سوییس برگزار کردند. این مذاکرات پیش از عزیمت هیئت ایرانی به بروکسل برای دیدارهایی با وزیران اروپایی برگزار شد.

پس از دیدار کری و ظریف، یک مقام ارشد آمریکایی به خبرنگاران گفت مشخص نیست که آیا ضرب الاجل پایان مارس برای دستیابی به چارچوب یک توافق بین ایران و شش قدرت جهانی رعایت خواهد شد یا خیر.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت :« ما تلاش می کنیم به آنجا برسیم اما صادقانه همچنان نمی دانیم آیا قادر خواهیم بود یا خیر ».

این مقام خاطر نشان کرد :« ایران همچنان باید انتخاب هایی بسیار دشوار و ضروری را به منظور برطرف کردن نگرانی های مهمی که همچنان در خصوص برنامه هسته ای این کشور باقی است، انجام دهد».

این مقام بدون توضیحی افزود هیئت ایرانی همچنین در دیدار با کری نامه ارسال شده از سوی 47 سناتور جمهوریخواه را برای رهبران ایران، مطرح کرد. آنها در این نامه هشدار داده بودند می توانند هر توافقی را که باراک اوباما با ایرانی ها به دست آورد، لغو کنند.

این مقام گفت :«‌ این نوع اقدامات زمانی که در خصوص موضوعی بسیار جدی گفتگو می کنیم، مفید نیست».

این مقام آمریکایی خاطر نشان کرد طرف ها در صورت لزوم تا آخر ماه برای دستیابی به یک توافق کار و تلاش خواهند کرد ».

مذاکرات قرار است روز سه شنبه از سرگرفته شود.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در گفتگو با خبرنگاران در بروکسل اعلام کرد پیشرفت در مذاکرات صورت گرفته است اما «‌ نکات مهم » حل و فصل نشده است.در حالی که تعطیلات سال جدید ایرانی نزدیک می شود، مقامات نزدیک به مذاکرات می گویند کامل کردن توافقی سیاسی در این هفته دشوار خواهد بود. اگر این تا آخر هفته امکان پذیر نباشد، مذاکرات ممکن است در روزهای آخر ماه مارس برگزار شود.

ظریف اعلام کرد همه طرف ها باید این هفته به گفتگو ادامه دهند تا ببینیم به چه می توان دست یافت.

ظریف به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت :« در خصوص برخی مسائل ما به یک راه حل نزدیک تر هستیم و بر اساس این، می توانیم بگوییم راه حل ها در دسترس است. در عین حال، ما در خصوص برخی مسائل فاصله داریم ».

شش قدرت جهانی - آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین - در تلاشند به چارچوب یک توافق سیاسی با ایران تا پایان ماه مارس دست یابند که فعالیت های هسته ای حساس تهران را برای دست‌کم ده سال در ازای لغو تدریجی برخی تحریم ها محدود خواهد کرد.

طرف ها ضرب الاجل سی ام ژوئن را برای نهایی کردن همه جزئیات فنی این توافق تعیین کرده اند.
مقامات غربی به طور خصوصی و محرمانه می گویند فائق آمدن بر اختلافات در خصوص برخی مسائل مورد اختلاف بسیار دشوار خواهد بود.

در دیدار بین کری و ظریف، ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز حضور داشتند.

صالحی پس از این دیدار به خبرنگاران گفت :« من بسیار خوشبینم».

با این حال، یک مقام ارشد ایرانی ابراز تردید کرد که یک توافق این هفته حاصل شود زیرا هر چند فضای مذاکرات خوب بود، شکاف هایی در خصوص برخی مسائل مهم باقی بود.

کری از ایران خواسته است امتیازهایی بدهد که به طرف ها اجازه دهد به یک چارچوب توافق سیاسی برای موافقتنامه ای هسته ای که تحریم ها را در ازای محدودیت های شدید بر برنامه هسته ای تهران، لغو کند، دست یابند.غرب مدعی است تهران می خواهد به توانایی ساخت تسلیحات هسته ای دست یابد. تهران این اتهام را رد می کند و می گوید تحقیقات این کشور صرفا برای مقاصد صلح آمیز است.
فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس نیز در بروکسل گفت هنوز تا دستیابی به یک چارچوب توافق فاصله وجود دارد.

هاموند به خبرنگاران گفت:«حوزه هایی وجود دارد که ما در آنها پیشرفت داشته ایم و حوزه هایی که ما هیچ پیشرفتی نداشته ایم ».

- پیشرفت در مذاکرات صورت گرفته است اما موانع باقی است.

هیئت ایرانی پس از دیدار با وزیران اروپایی در بروکسل، برای مذاکرات بیشتر با آمریکایی ها به لوزان سوییس باز خواهد گشت و بعدا در این هفته وزیران اروپایی به آنها ملحق خواهند شد.

در تهران، علی لاریجانی رئیس کنونی مجلس ایران و مذاکره کننده ارشد هسته ای سابق این کشور گفت ناکامی در دستیابی به یک توافق فاجعه نیست.

طرف ها دو بار مذاکرات در خصوص مسئله هسته ای ایران را تمدید کرده اند. آمریکا می گوید این توافق باید مدت زمانی دست‌کم ده ساله داشته باشد. آنها نوامبر 2013 میلادی موافقتنامه ای موقت را امضا کردند که در ازای برخی محدودیت ها بر فعالیت های هسته ای ایران، برخی تحریم ها را علیه این کشور کاهش داد.

مقامات ایرانی، آمریکایی و اروپایی می گویند پس از ماه ها بن بست، اخیرا حوزه هایی از پیشرفت در این مذاکرات وجود داشته است.

آنها می گویند تعداد سانتریفوژهای غنی سازی که ایران می خواهد در بلند مدت به کار اندازد، که یکی از بزرگترین مسائل مورد اختلاف در این مذاکرات از ابتدا بوده است، احتمالا قابل حل و فصل است اگر تهران بتواند حدود 6500 دستگاه را حفظ کند.

مقامات غربی می گویند همچنین مذاکراتی در خصوص میزان ذخایر اورانیوم ایران و این که چه میزان به روسیه یا کشوری دیگر منتقل خواهد شد، وجود دارد.

اخیرا آمریکا و فرانسه با در نظر گرفتن امکان تعلیق سریع تحریم های هسته ای سازمان ملل متحد در آغاز هر توافقی، علاوه بر متوقف کردن برخی از تحریم های آمریکا و اروپا علیه تهران در زمینه مالی و انرژی، موافقت کردند.

موضوع لغو تحریم های سازمان ملل متحد، به موضوعی حساس در آمریکا تبدیل شده است. جمهوریخواهان در کنگره آمریکا باراک اوباما رئیس جمهور این کشور را به تلاش برای بردن یک توافق به شورای امنیت سازمان ملل متحد در ابتدا، در تلاش برای دور زدن قانون گذاران آمریکایی متهم می کنند.

مقامات می گویند مسائل دشوار، از جمله مقاومت ایران در خصوص دنبال کردن تحقیقات بر روی سانتریفوژهای پیشرفته، لزوم این که ایران به سوال ها در خصوص فعالیت های هسته ای گذشته خود که ممکن است جنبه تسلیحاتی داشته باشد پاسخ دهد و سرعت لغو تحریم ها، همچنان باقی است.

ایران خواستار آن است که همه تحریم ها فورا لغو شوند اما قدرت های غربی لغو تدریجی تحریم ها را خواستارند.

 

 اخبار سیاست  خارجی  - تیک 


ویدیو مرتبط :
جان کری : ایران 5+1 نزدیکتر از همیشه برای توافق

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ناراحتی اسراییل از احتمال توافق هسته ای بین ایران و آمریکا



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

ناراحتی اسراییل از احتمال توافق هسته ای بین ایران و آمریکا

وزیر دفاع اسرائیل گفت:" صادقانه بگویم ، هر چند که استفاده از همه ابزارهای دیپلماتیک خسته کننده قابل درک است، اما من بر این باور نیستم که این روشها منتج به نتیجه شود و حکومت ایران از برنامه هسته ای خود دست بکشد.بنابراین استفاده از همه گزینه ها باید مد نظر قرار داشته باشد."

مقامات رژیم صهیونیستی پس از بروز نشانه هایی مبنی بر احتمال توافق بین ایران و کشورهای عضو 1+5 بر سر موضوع هسته ای در نشست آلماتی ، با اظهاراتی که ناشی از ناراحتی است از  این مساله ابزاز نگرانی می کنند.

به گزارش عصر ایران پس از ادعای اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل مبنی بر اینکه ایران با پوشش مذاکرات در حال خرید زمان برای ساخت بمب اتم است! روز گذشته ایهود باراک وزیر دفاع این رژیم نیز در سخنانی در نشست سالانه کمیته امور عمومی آمریکا و اسراییل ( آیپک) که یکی از لابی های عمده حامی  اسراییل در آمریکا محسوب می شود ، نسبت به احتمال موفقیت گزینه دیپلماسی در حل و فصل مساله هسته ای ایران ابراز تردید کرد.

باراک گفت:" صادقانه بگویم ، هر چند که استفاده از همه ابزارهای دیپلماتیک خسته کننده قابل درک است، اما من بر این باور نیستم که این روشها منتج به نتیجه شود و حکومت ایران از برنامه هسته ای خود دست بکشد.بنابراین استفاده از همه گزینه ها باید مد نظر قرار داشته باشد."

باراک با اشاره به این موضوع که اسراییل به هیچ عنوان اجازه دست یابی ایران به سلاح هسته ای را نخواهد داد،مدعی شد:" خطر دست یابی ایران به سلاح هسته ای بزرگ ترین چالش پیش روی اسراییل و جهان امروز است."

منابع دیپلماتیک غربی می گویند رژیم اسراییل از اینکه در نشست اخیر آلماتی کشورهای عضو 1+5 از ایران نخواسته اند تا سایت "فردو " را تعطیل کند و همزمان مشوق های جدیدی را نیز به ایران ارایه کرده اند، بسیار ناراحت است.

باراک در حالی از تهدید آمیز بودن برنامه هسته ای صلح آمیز ایران داد سخن می دهد که تا کنون هیچ گزارشی از مراجع ذی صلاح بین المللی دایر بر انحراف برنامه های هسته ای ایران از اهداف صلح آمیز آن منتشر نشده است.

رژیم صهیونیستی که با غوغاسالاری در تلاش است همه نگاه ها را متوجه برنامه هسته ای ایران کند،خود دارای صدها کلاهک هسته ای است و تا کنون به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای نپیوسته است./عصرایران