اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روپیه‌های نفتی به کام کیست؟/بانک های هندی به پول نفت ایران سود نمی دهند



پول نفت ایران,تحریم های آمریکا علیه هند,روپیه‌های نفتی

روپیه‌های نفتی به کام کیست؟/بانک های هندی به پول نفت ایران سود نمی دهند

بانک مرکزی هند در سال 2011 میلادی تحت فشار آمریکا مکانیسم مبادلات مالی هند با ایران از طریق اتحادیه پایاپای آسیایی را متوقف کرد. پول نفت ایران از طریق این مکانیسم پرداخت می شد.

پس از برگزاری چند دور مذاکره نهایتا در جولای 2011 تصمیم گرفته شد 45 درصد از پول نفت صادراتی ایران به روپیه پرداخت شود و این پول در حساب متعلق به شرکت ملی نفت ایران در یکی از بانک های هندی به نام یو سی او نگه داشته شود. 55 درصد باقیمانده نیز می بایست از طریق هالک بانک ترکیه و به یورو به ایران پرداخت می شد.

به دنبال تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران راه پرداخت هالک بانک بسته شد و بر اساس گزارش رسانه های هندی ایران موافقت کرده است 100 درصد پول نفت صادراتی خود به این کشور را به روپیه دریافت کند.

دولت هند با اتخاذ رویکردی تسلیم پذیرانه در برابر آمریکا هر بار که قانون تحریمی جدیدی علیه ایران در کنگره این کشور به تصویب رسیده است شرایط پرداخت مطالبات نفتی ایران از پالایشگاه های این کشور را سخت تر کرده است تا جایی که ایران در حال حاضر میلیاردها دلار پول نفت خود را در سیستم بانکی هند انباشته شده می بیند بدون این که بتواند به آن دسترسی داشته باشد.

بر اساس تحریم های آمریکا ایران تنها می تواند از این پول ها برای واردات کالا از هند استفاده کند و این انگیزه مضاعفی به دهلی‌نو داده است تا از تحریم ها پیروی کند و به منظور متعادل کردن تراز تجاری خود با ایران تنها یک راه پیش روی ایران باز بگذارد و آن خرج کردن روپیه های نفتی با خرید کالاهای هندی است.

روزنامه ایندین اکسپرس اخیرا اعلام کرده است ایران از محل فروش نفت به تنها یک پالایشگاه هندی که تحت کنترل دولت قرار دارد 7 میلیارد دلار از هند طلبکار استو این پول به روپیه در بانک یو سی او انباشته شده است.

بر اساس این گزارش،‌ مکانیسم پرداخت پول ایران به روپیه کمک شایانی به حفظ ارزش این ارز متزلزل کرده است. روپیه هند طی سال های اخیر بسیار بی ثبات بوده وطی یک سال گذشته 10 درصد ارزش خود در برابر دلار آمریکا را از دست داده است. در نتیجه هر روز بیش از پیش از ارزش پول نفت صادراتی ایران به هند کاسته می شود.

این در حالی است که این روزنامه هندی فاش کرد پول نفت ایران که در بانک یو سی او نگه داشته می شود بدون بهره است. یعنی این که هیچ بهره ای به پول نفت ایران در این بانک تعلق نمی گیرد و تا زمانی که این پول در بانک مذکور نگه داشته می شود منافع آن به این بانک و اقتصاد هند می رسد.

این سازوکار غیرعادلانه با علامت سوال های بزرگی مواجه می شود از جلمه این که آیا ایران همچنان باید صادرات نفت به هند را ادامه داد؟ چرا هند در واردات نفتاز ایران بر پایبندی به تحریم های آمریکا اصرار دارد؟
به اذعان منابع هندی‌، بلوکه شدن روپیه های نفتی ایران در نظام بانکی هند باعث تقویت پول ملی هند شده است./تسنیم

 

 


ویدیو مرتبط :
تصمیم بانک ها در کاهش سود مغایر با مصوبات شورای پول و ا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بزرگ ترین شرکت فروش نفت جهان : تحریم نفتی اروپا به سود ایران است



تحریم نفتی , اتحادیه اروپا , برنامه هسته ای

 

رییس بزرگ ترین شرکت مستقل مبادلات نفتی جهان هشدار داد که تحریم نفتی اروپا علیه ایران ممکن است نه تنها به زیان تهران نباشد بلکه با افزایش قیمت نفت ، به نفع ایران شود.

ایان تیلور رییس شرکت مبادلات نفتی " ویتول " ضمن هشدار درباره احتمال افزایش قیمت جهانی نفت به بالای 150 دلار در سال جاری گفت که تحریم نفتی اروپا علیه ایران قیمت نفت را به 120 دلار رسانده و ایران با فروش کمتر نفت حتی می تواند سود بیشتری عاید خود کند .

تیلور با هشدار درباره تاثیر احتمالی تنش های منطقه خاورمیانه به ویژه تنش غرب با ایران بر سر برنامه هسته ای گفت که از نظر او قیمت 120 دلار در سال 2012 می تواند قیمت تعادلی باشد اما این قیمت ممکن است در صورت بروز تنش در خاورمیانه و جنگ احتمالی غرب با ایران به بالای 150 دلار برسد.

تیلور که در حاشیه یک گردهمایی بین المللی درباره صنعت نفت در لندن سخن می گفت احتمال رسیدن قیمت نفت به بشکه ای 150 دلار در سال جاری میلادی را بعید دانست با این حال گفت که این سناریو ممکن است در صورت بروز تنش در خاورمیانه محقق شود.

شرکت مبادلات نفتی " ویتول " پیش بینی کرده است با حفظ میانگین قیمت نفت 120 دلار در هر بشکه تا پایان سال 2012 ، این سال میلادی رکوردی تاریخی در بالا ترین قیمت نفتی در جهان خواهد بود .

گفتنی است از زمان اعلام تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا این چندمین هشداری است که به رهبران غرب درباره تاثیرات منفی تحریم نفتی ایران روی قیمت نفت در جهان داده می شود.

چندی پیش صندوق بین المللی پول نیز با هشدار به کشورهای اروپایی اعلام کرده بود که تحریم نفتی ایران از سوی این اتحادیه و نیز احتمال بسته شدن تنگه هرمز در صورت وقوع یک جنگ احتمالی با ایران ، ممکن است قیمت هر بشکه نفت را 30 دلار افزایش دهد..../عصرایران