اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رونمایی از سه دستاورد فناوری دفاعی ایران


با حضور سردار حسین دهقان سه دستاورد فناورانه دانشگاه صنعتی مالك اشتر شامل فرستنده یك مگاوات سامانه موقعیت یاب ملی، دستگاه پوشش دهی رباتیك خلا و كوره ذوب مجدد قوسی تحت خلاء رونمایی شد.

خبرگزاری مهر: با حضور سردار حسین دهقان سه دستاورد فناورانه دانشگاه صنعتی مالك اشتر شامل فرستنده یك مگاوات سامانه موقعیت یاب ملی، دستگاه پوشش دهی رباتیك خلا و كوره ذوب مجدد قوسی تحت خلاء رونمایی شد.

سه دستاورد فناوری دفاعی ایران رونمایی شد

به نقل از اداره كل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، در هفتاد و چهارمین روز از سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، با حضور سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح سه دستاورد فناورانه دانشگاه صنعتی مالك اشتر شامل فرستنده یك مگاوات سامانه موقعیت یاب ملی، دستگاه پوشش دهی رباتیك خلا و كوره ذوب مجدد قوسی تحت خلاء كه برای نخستین بار در كشور طراحی و ساخته شده است رونمایی شد.

سردار دهقان در مراسم رونمایی از این دستاوردهای فناورانه طی سخنانی با گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام خمینی (ره) معمار كبیر انقلاب اسلامی و شخصیت بی نظیری كه با نفس مسیحایی خود روحیه خودباوری و خود اتكایی را در كالبد ملت ایران بویژه جوانان این مرزو بوم دمید گفت: رویكرد وزارت دفاع در حوزه های علمی، پژوهشی و فناورانه بر مبنای دكترین دفاعی كشور تعریف شده و طرح هایی كه امروز رونمایی شد علاوه بر دارا بودن ویژگی های مذكور نماد برجسته اقتصاد مقاومتی و اقدامی عملی و كارآمد برای بی اثر كردن تحریم های ظالمانه دشمنان است كه با همت والای فرزندان معنوی روح الله، دانشمندان فرهیخته، اساتید مجرب و دانشجویان با انگیزه دانشگاه صنعتی مالك اشتر وزارت دفاع طراحی و ساخته شده كه هركدام نقش موثری در حوزه های مرتبط ایفاء می كنند.

وزیر دفاع در تشریح دستاوردهای رونمایی شده افزود: در شرایط حاضر كلیه خدمات موقعیت یابی، ناوبری و زمان سنجی كشور بر پایه GPS می باشد با توجه به عدم كنترل بر روی دقت، كیفیت و كمیت خدمات فوق و امكان قطع خدمات در مواقع بحرانی ایجاد یك سیستم بومی با قابلیت اطمینان بالا و جایگزینی سریع اجتناب پذیر به نظر می رسد، لذا پروژه سامانه ملی موقعیت یابی و زمان سنجی زمینی پایه (LPS ) به عنوان طرحی ملی در دستور كار قرار گرفت كه دانشگاه صنعتی مالك اشتر موفق شد در فاز جاری فرستنده یك مگاواتی بومی با فناوری نیم سیكل را طراحی كند و بسازد و در آینده با استقرار ۵ ایستگاه فرستنده پر قدرت در نقاط مناسب كشور امكان ارائه خدمات موقعیت یابی ناوبری و زمان سنجی با استانداردهای جهانی و بصورت ملی بوجود خواهد آمد.

وی همچنین پیرامون دستگاه پوشش پلاسمایی تحت خلاء گفت: این دستگاه یكی از تجهیزات آزمایشگاهی مورد استفاده در فرایندهای مختلف تحقیقاتی و تولیدی مناسب برای پره های توربین نیروگاهی و موتور جت پوشش های سرامیكی با قابلیت تحمل فوق دما در  حد VPS، قابل استفاده در بالك ها و نازل های موشكی سوخت جامد و بالستیك و پوشش های مقاوم در برابر خوردگی شیمیایی ویژه از جنس فلزاتی مانند نایوبیم، تانتالیم، تنگستن، كرم، مولیبدن و پوشش هایی با كاربرد زیستی می باشد.

سردار دهقان در خصوص كوره ذوب مجدد قوسی تحت خلاء كه برای نخستین بار در كشور توسط دانشگاه صنعتی مالك اشتر طراحی و ساخته شده است تصریح کرد: این كوره با قابلیت سرویس دهی در حالت دستی و اتوماتیك راه اندازی و برای ذوب و تصفیه آلیاژهای تیتانیوم، ذوب مجدد سوپر آلیاژها و فولادهای ویژه مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی، تولید آلیاژهای تیتانیوم برای اولین بار در كشور و تولید انواع سوپر آلیاژهای كارشده، كاهش گازهای مضر و عناصر با فشار بخار بالا كه طی فرآیند ذوب به واسطه خلاء ایجاد می شود و همچنین بومی سازی دانش فنی ساخت كوره VAR در داخل كشور و قطع وابستگی به خارج را از قابلیت ها و دستاوردهای این محصول ذكر كرد.

وزیر دفاع با حائز اهمیت توصیف كردن دستاوردهای رونمایی شده ادامه داد: امروز مجموعه وزارت دفاع با رویكردی كاملا علمی و فناورانه علاوه بر تامین نیاز نیروهای مسلح بعنوان پشتوانه ای قابل اتكا در خدمت پیشرفت كشور در حوزه های مختلف می باشد.

سردار دهقان با تشكر و قدردانی از رئیس، معاونین، دانشمندان، اساتید و دانشجویان دانشگاه صنعتی مالك اشترتاكید كرد: باید در سالی كه از سوی مقام معظم رهبری بعنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گذاری شده، با شتاب بخشیدن به اینگونه اقدامات فناورانه و كاربردی ضمن اجرای فرامین معظم له با قدرت و صلابت موانع و مشكلات علمی، فناورانه كشور را از پیش رو برداشت و زمینه را برای تحقق كامل اهداف سند چشم انداز بیست ساله كشور فراهم كرد.


ویدیو مرتبط :
رونمایی از 16 دستاورد دفاعی در صنایع الکترونیک شیراز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازتاب معرفی دستاورد جدید ایران در حوزه فناوری دفاعی



اخبار,اخبار سیاست  خارجی,مذاکرات هسته ای

اظهارات وزیر خارجه چین درباره مذاکرات هسته ای در جریان سفر به تهران، دفاع رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تصمیم خود درباره دعوت از نتانیاهو، واکنش کاخ سفید به اخبار مربوط به قطع ارتباط آمریکا و رژیم اسرائیل در موضوع ایران و بازتاب دستاورد جدید ایران در حوزه دفاعی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، اخبار مربوط به سفر وزیر خارجه چین به ایران، از روز گذشته تاکنون مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری کویت ضمن انتشار گزارشی در این زمینه می نویسد وانگ یی، وزیر خارجه چین که به ایران سفر کرده، اظهار دشته توافق جامع هسته ای میان ایران و گروه 1+5 هم به نفع ایران و هم کل منطقه خواهد بود. وی در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود ضمن بیان اینکه در مذاکرات فرصت دستیابی به توافق وجود دارد، گفته کشورش از تمدید مجدد دوره زمانی مذاکرات استقبال نمی کند. وی همچنین بر مخالفت چین با وضع تحریم های بیشتر علیه ایران و یا استفاده از گزینه نظامی تأکید کرده است.


اما در ادامه مباحث مربوط به سخنرانی نخست وزیر رژیم اسرائیل در کنگره آمریکا، «واشنگتن اگزمینر» اظهارات جدید رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را بازتاب داده که از اقدام خود در دعوت از نتانباهو برای سخنرانی در کنگره دفاع کرده است. به نوشته این سایت، جان بونر ضمن دفاع از تصمیم خود گفته وی تلاش دارد موضع رئیس جمهور آمریکا را در مذاکرات هسته ای تقویت نماید. وی افزوده: «در واقع، ما کاملاً حق انجام آنچه را که انجام دادیم، داشتیم». وی که در جریان یک مصاحبه سخن می گفته، این موضوع که تصمیم وی جنبه سیاسی داشته را رد کرده و آن را صحیح ندانسته است.

در مطلبی کم و بیش مرتبط، روزنامه «تایمز اسرائیل» واکنش مقامات دولت آمریکا به گزارشی درباره روابط این دولت با رژیم اسرائیل را مورد توجه قرار داده است. این روزنامه می نویسد کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا، این موضوع که دولت آمریکا دیگر رژیم اسرائیل را در جریان تحولات مربوط به مذاکرات هسته ای با ایران نمی گذارد، رد کرده اند. این موضع گیری در پی انتشار گزارشی در یک شبکه تلویزیونی اسرائیلی مطرح می شود که در آن ادعا شده بود سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا ارتباطات خود را با یوسی کوهن، همتای اسرائیلی خود قطع کرده و وندی شرمن، سرپرست تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا نیز دیگر مقامات اسرائیلی را در جریان موضوع مذکور قرار نمی دهد.

در میان دیگر مطالب، شماری از مطبوعات و رسانه ها، از جمله «راشا تودی»، به دستاورد جدید ایران در حوزه نظامی پرداخته اند. سایت این شبکه خبری با انتشار مطلبی می نویسد ایران در حال تدوین یک سامانه راداری هشدار سریع است که می تواند موشک ها، هواپیماهای جاسوسی و پهپادها را هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای این کشور مورد شناسایی قرار دهد. راشا تودی اشاره می کند که این رادار پس از تکمیل شدن، سرتاسر پهنه هوایی ایران را تحت کنترل قرار داده و امنیت آن را تأمین خواهد کرد.

در نهایت، در مطلبی مربوط به مسائل داخلی ایران، سایت شبکه خبری «الجزیره» موضوع آغاز دوران محکومیت معاون رئیس جمهور سابق ایران را مورد توجه قرار داده است. این سایت به نقل از رسانه های ایرانی می نویسد محمدرضا رحیمی، معاون رئیس جمهور سابق ایران، در پی مجرم شناخته شدن در زمینه اتهامات مربوط به فساد مالی، به زندان منتقل شده است. بر همین اساس، رحیمی به زندان اوین منتقل شده تا دوره محکومیت پنج ساله خود را سپری کند. الجزیره اشاره می کند که رحیمی ابتدا به 15 سال زندان محکوم شده بود که در جریان تجدیدنظر، حکم وی به پنج سال زندان تقلیل یافت.


  اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک