اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رونمایی از دومین مثلث انتخاباتی اصولگرایان



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

رونمایی از دومین مثلث انتخاباتی اصولگرایان 

 جبهه پیروان خط امام و رهبری هم یک مثلث انتخاباتی دارد، شاید یک 1+2 جدید؛ منوچهر متکی که هفته پیش ورودش را به انتخابات اعلام کرد و اکنون یحیی آل‌اسحاق و محمدرضا باهنر که روز گذشته کاندیداتوری آنها قطعی شد.

بدین ترتیب آنگونه که پیش‌تر هم توسط سخنگوی جبهه پیروان اعلام شده بود، فاز بعدی فعالیت این مجموعه برای انتخابات بیرون آوردن یک ضلع از سه ضلع این مثلث به عنوان کاندیدای قطعی جبهه پیروان است، مرحله‏ای که بزرگ‌ترین چالش آن می‏تواند اقناع دو ضلع دیگر این مثلث انتخاباتی باشد.

اعلام کاندیداتوری به دوسبک مختلف

در حالی که روز گذشته یحی آل اسحاق اعلام رسمی کاندیداتوری‏اش برای انتخابات را در یک نشست خبری، چشم در چشم نماینده‌های رسانه‌ها کلید زد، خبر کاندیداتوری محمدرضا باهنر شب قبل از آن در خلال چند خبر و شایعه پراکنده و با اعلام محسن کوهکن تایید شد، بی‌آنکه نشست خبری و اعلام موضعی در کار باشد.

از جدی شدن شایعه اعلام کاندیداتوری محمدرضا باهنر تا اعلام رسمی آن حتی 12 ساعت هم طول نکشید. در ساعات میانی روز دوشنبه خبری روی خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت مبنی بر اینکه محمدرضا باهنر روز چهارشنبه 23 اسفند در مشهد و روز جمعه 25 اسفند در کرمان همایش انتخاباتی خواهد داشت و قرار است در یکی از این همایش‌ها اعلام کاندیداتوری کند. 

باهنر خود هنوز در این خصوص لب به سخن نگشوده، اما وقتی چند ساعت بعد از انتشار این گزارش سخنگوی مجلس هشتم خبر انتصابش به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی محمدرضا باهنر در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده را تایید کرد معلوم شد که نام باهنر را نیز باید قطعا به لیست نامزدهای انتخاباتی اضافه کرد.

محسن کوهکن روز دوشنبه در پاسخ به این سوال که خبر انتصاب شما به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی آقای باهنر در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده صحت دارد یا خیر؟ اظهار کرد: «آقای باهنر در این خصوص با بنده صحبت کردند و بنده هم هر پیشنهادی در راستای پیشبرد اهداف انقلاب باشد را می‌پذیرم.» وی افزود: «موضوع ریاست ستاد آقای باهنر از سوی ایشان با بنده در میان گذاشته شد و بنده هم پذیرفتم.»

شمایل اقتصادی آل اسحاق در انتخابات

از آن طرف اما یحیی آل اسحاق با گام‏هایی مستحکم‏تر وارد عرصه شد؛ برگزاری یک نشست خبری و اظهارنظر مفصل درباره موضوعات اقتصادی و سیاسی و... می‏تواند نشان از جدیت آل‏اسحاق داشته باشد؛ جایی که او تاکید داشت که بر اساس تصمیمش می‏خواهد با شمایلی اقتصادی وارد انتخابات شود.

شاید از همین رو هم بود که موضوعات اقتصادی قسمت عمده سخنان آل اسحاق را به خود اختصاص داد؛ سخنانی که از تلاش غرب برای تبدیل کردن فشارهای اقتصادی به یک تهدید علیه ایران شروع شد و به انتقاد از برنامه‏ریزی‏های دولت رسید. آنجا که آل اسحاق اعتقاد داشت؛ «بودجه تبدیل به یک معضلی برای کشور شده و تصویب بودجه یک‌سوم بسیار زیان آور است» و در این شرایط اگر «رشد اشتغال منفی نشده باشد ثابت مانده.» او که اعتقاد دارد «سیاست‌های اقتصادی کشور با گفتمان مقاومت در تناقض است» تصریح کرده که «بازنگری جدی در حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاست خارجی باید در دستور کار دولت آینده باشد.»

وی البته به شیوه تمام کاندیداهای منتقد دولت نقبی هم از سر انتقاد به بحث هدفمندی یارانه‌ها زد و به حداقل رسیدن سرمایه‌گذاری در کشور و افزایش نقدینگی را نتیجه اجرای بد قانون هدفمندسازی یارانه‌ها دانست و گفت: «آنچه ملاک و تئوری دولت در حوزه اقتصاد یعنی رویکرد توزیعی و توزیع مجدد بوده باید در دولت آینده بازنگری شود.»

البته لزوم حفظ استقلال بانک مرکزی هم یکی از محورهای صحبت این کاندیدای ریاست‌جمهوری بود که از چندین روز پیش حزب موتلفه حمایتش را از او اعلام کرده است. رئیس اتاق بازرگانی تهران البته تاکید کرد: «در شرایط حساس باید از آدم چوب بتراشیم نه اینکه آدم‌ها را چوب کنیم، لذا استفاده از ظرفیت کارشناسی کشور برای دولت آینده بسیار مهم است نه اینکه بخواهیم آنان را از این کار منع کنیم.»

اتحاد در حرف، جدایی در عمل

اما همه این بحث‏ها به آن معنا نیست که آل اسحاق حرف سیاسی برای زدن در این خصوص نداشت. مهم‌ترین حرف سیاسی او چیزی بود که تقریبا شاه بیت سخن تمام اصولگرایان است، البته بدون آنکه عملی در پی آن باشد. او گفت که «از تمام گروه‌های اصولگرایی دعوت و بلکه خواهش می‌کنم که همه باهم یک ائتلافی تشکیل دهند چراکه امروز شرایط به گونه‌ای است که همدلی و وحدت را می‌طلبد که اگر جز این باشد به نتیجه نمی‌رسیم.»

اما کدام ائتلاف و در چه شرایطی؟ حرف‏هایی که آل اسحاق در این خصوص زده هم آشناست و صد البته تکراری: «در جبهه پیروان نیز من، آقای متکی و باهنر کاندیدا شدیم که امروز صبح هم جلسه داشتیم و درهای باز سیاست این ائتلاف سه نفره است.»

خیلی واضح است که کپی برابر با اصل این سخنان را همه آنها که دنبال‌کننده اخبار سیاست هستند در این دو ماه اخیر بارها از زبان ائتلاف 1+2 شنیده‏اند؛ یعنی همان مثلث اول اصولگرایان. همانطور که دیگر اصولگرایان هم چنین می‏گویند.

آل اسحاق در پایان سخنانش هم گفت: «ما آمادگی داریم با ائتلاف سه گانه و تمام کاندیداهای جریان اصولگرا وارد تعامل شویم و تحت نظر نهادهای تاثیرگذار همچون جامعتین در نهایت یک نفر از میان تمام کاندیداها انتخاب و به جامعه معرفی شود، لذا این دعوت و خواهش من را پذیرا باشید و سعی کنید که در انتخابات سعه صدر داشته باشید.»

جبهه پیروان و چالش اتحاد از بیرون و درون

فردا نشست سراسری جبهه پیروان برگزار خواهد شد و قطع به یقین باز هم صحبت‏هایی درخصوص لزوم اتحاد اصولگرایان مطرح می‏شود. جایی که می‏توان پیش‌بینی کرد اکثر چهره‌های شرکت کننده از نگرانی خود در خصوص آینده اصولگرایی و تمایلشان به ایجاد اتحاد سخن بگویند. اما آیا چالش اصلی جبهه پیروان این مساله خواهد بود؟ به نظر برای پیدا کردن جواب این سوال کافی است اظهارنظری از منوچهر متکی درخصوص کاندیداتوری‏اش را یادآوری کرد، آنجا که گفت: «کاندیداتوری‌ام در انتخابات بواسطه کار تشکیلاتی نیست و به نفع هیچ‌کس کنار نخواهم رفت.» 

این گفته قطعا می‏تواند تمام آنچه برای ساختن طناب اتحاد بافته شده بود را پنبه کند. تازه هنوز محمدرضا باهنر هم لب به سخن نگشوده تا معلوم شود نظر او درباره کنار رفتنش چیست، همانطور که شاید یحیی آل‌اسحاق هم در روزهای آینده چنین موضعی اتخاذ کند. جز این اما یک مشکل دیگر هم پیش روی این جبهه برای معرفی کاندیدا قرار دارد.

5 روز پیش حبیب‌ا... عسگراولادی گفته بود: «جبهه پیروان خط امام و رهبری تابع نظرات جامعتین هستند و از این منظر هیچ مشکلی وجود ندارد.» اما بعد از این سخنان بود که یک عضو شورای مرکزی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تلاش جامعتین برای جلوگیری از تکثر کاندیداها در جریان اصولگرایی و ایجاد اجماع در این جریان گفت: «برنامه برای ایجاد وحدت اینگونه است که ائتلاف سه‌گانه تقویت شود و کسانی که زمینه رای‌آوری داشته و با ملاک‌های تعیین شده همخوانی دارند به این ائتلاف اضافه شوند و در نهایت یک کاندیدا از این مجموعه انتخاب شود.»

حجت‌الاسلام رضا آشتیانی عراقی با اشاره به تلاش جامعتین برای ایجاد وحدت در جریان اصولگرایی اظهار کرد: «جلساتی میان جامعتین در این خصوص برگزار شده و تقویت ائتلاف سه گانه در دستور کار آنان قرار دارد.»

سخنانی که اگر جدی باشد تنها می‏تواند منتهی به دو نتیجه شود؛ کنار کشیدن جبهه پیروان از معرفی کاندیدا یا معرفی نامزد بدون تایید جامعتین. دو راهبردی که اولی با توجه به جدیت متکی و آل اسحاق چندان امکان پذیر به نظر نمی‌رسد و دومی در تناقض با سخنان پیشین دبیرکل و برخی دیگر از چهره‌های جبهه پیروان خط امام و رهبری است./آرمان

 


ویدیو مرتبط :
دومین مستند انتخاباتی روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ستاد انتخاباتی حامیان احمدی نژاد در دانشگاه ها رونمایی شد



 

عصر ایران ؛ ابراهیم نامدار - سومین کنگره کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در حالی آخر هفته گذشته در تهران برگزار شد، که این تشکل سیاسی- دانشگاهی  برنامه های سیاسی- انتخاباتی خود را نیز رونمایی کرده و همزمان برای تشکیل « جبهه دانشگاهیان انقلاب اسلامی» فراخوان داده است.

تشکیل جبهه دانشگاهیان انقلاب اسلامی، دومین حرکت موازی دولتی ها با جبهه متحد اصول گرایان و سازوکار 7+8 است که تا کنون تشکیل شده است. پیش از این جبهه پایداری انقلاب اسلامی هم اعلام موجودیت کرده است و در این میان به نظر می رسد جبهه دانشگاهیان، شاخه دانشگاهی همان جبهه پایداری -متشکل از حامیان دولت-  است که طی یکی دو ماه گذشته خبر ساز بوده اند.

تشکل حامی دولت در دانشگاه ها

کانون دانشگاهیان ایران اسلامی از جمله تشکل های سیاسی- دانشگاهی است که در اواخر دولت اصلاحات تشکیل شده و بعد از آغاز به کار دولت نهم از جمله بازوان سیاسی حامی دولت در دانشگاه ها بوده است.

بر اساس اساسنامه كانون دانشگاهیان ایران اسلامی، اعضای هیات موسسه كانون به عنوان هیئت امنا، عضو ثابت شورای مركزی كانون بوده و با برگزاری انتخابات، 6 نفر اعضای دیگر این كانون انتخاب می شوند.

سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا مرندی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، محمدرضا مجیدی سفیر ایران در یونسكو، غلامرضا خواجه سروی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، ابراهیم كلانتری رئیس دانشگاه معارف قم، محسن شاطرزاده معاون سابق وزیر بازرگانی اعضای هیئت موسس و شورای مركزی ثابت  كانون بشمار می روند.

در انتخابات کنگره اخیر هم 6 نفر به عنوان اعضای دیگر شورای مرکزی انتخاب شده اند:‌ هاشم داداش​پور مشاور وزیر و مدیركل حوزه وزارتی وزارت ارشاد ،‌علی اكبر متكان معاون توسعه منابع و مدیریت نیروی انسانی وزارت علوم ،‌سیدجواد ساداتی​نژاد معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم ،‌ محمد رضا پورابراهیمی، سرپرست صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران وزارت علوم ، عباس مقتدایی عضو شورای فرهنگ عمومی وزارت ارشادو حجت​الاسلام عسگر دیرباز رئیس دانشكده الهیات قم ، افرادی هستند که در انتخابات اخیر به عنوان اعضای شورای مرکزی انتخاب شده اند.

اعلام فعالیت های انتخاباتی این تشکل دانشگاهی به صورت رسمی  و اعلام تشکیل جبهه دانشگاهیان در حالی است که چند روز پیش و در نشست خبری کنگره مذکور محمدرضا مرندی از اعضای هیات موسسین و شورای مرکزی نیز خبر از تشکیل جبهه دانشگاهیان داده بود.

او در 24 مهر ماه با بیان اینكه كانون دانشگاهیان منشور اصولگرایی جامعتین را پذیرفته و با جریان فتنه و موسوم به انحرافی مرزبندی شفافی برای انتخابات مجلس نهم دارد، گفت: به دنبال تشكیل جبهه دانشگاهیان هستیم.

حال در بخشی از بیانیه پایانی سومین کنگره این کانون که روزهای پنج شنبه و جمعه برگزار شد، آمده است؛  توقع جامعه از دانشگاهیان است که در عرصه های مختلف پیشرو و پیشگام باشند. ایفای این نقش در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ضرورت تشکیل «جبهه دانشگاهیان انقلاب اسلامی» را اجتناب ناپذیر ساخته. کانون دانشگاهیان با اعلام موجودیت این جبهه تمام دانشگاهیان و نیروها و تشکل های دانشگاهی را جهت تحقق حضور حداکثری دانشگاهیان در صحنه فرامی خواند.

گفتنی است در کنگره یاد شده شخصیت هایی همچون حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیر کل کانون دانشگاهیان، کامران دانشجو وزیر علوم، شهاب الدین صدر نایب رئیس مجلس  و غلامحسین الهام سخنگوی دولت نهم سخنرانی کرده اند.

مواضع جبهه پایداری، مورد اقبال كانون  دانشگاهیان

نگاهی به مواضع و چهره های موثر این کانون به خوبی بیانگر این نکته است که این تشکل دانشگاهی هم ادامه دهنده همان مشی سیاسی اعضای جبهه پایداری و طرفداران دولت است.

در تاریخ 9 مرداد برخی از اعضای شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران در یک نشست خبری سخنانی را بیان کردند که مشخص کننده مواضع سیاسی آنها و نشان دهنده تشابه و چه بسا این همانی با مواضع اعضای جبهه پایداری است.  

هاشم داداش پور عضو شورای مرکزی و مسئول کمیته انتخابات کانون دانشگاهیان در نشست مذکور درباره کمیته 8+7 گفته بود: « ما كمیته موسوم به 8+7 را قبول داریم اما معتقدیم این كمیته قادر به تعمیم به كل جریان اصولگرایی نیست. برخی از جریانات اصولگرایی كه در حال حاضر سهمی در كمیته 8+7 دارند، دارای وزن لازم تعداد نمایندگان خود در این كمیته نیستند.

وی که ترکیب 7+8 را ناعادلانه خوانده، در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینكه آیا تشكیل و اعلام موجودیت جبهه پایداری انقلاب اسلامی را نیز در اعتراض به ناعادلانه بودن تركیب 8+7 می‌دانید، گفت: ما از شكل‌گیری و اعلام موجودیت جبهه پایداری انقلاب اسلامی استقبال می‌كنیم و مواضع این تشكل مورد اقبال كانون  دانشگاهیان ایران اسلامی است. ما حتی ممكن است با اعضای این جبهه رایزنی كنیم تا در بدنه جریان اصولگرایی نقش و جایگاهی برای كانون دانشگاهیان كنار این جبهه تعریف كنیم.

محمدرضا پور ابراهیمی دیگر عضو شورای مرکزی این تشکل دانشگاهی نیز در نشست خبری یادشده درباره همین موضوع گفته است: « راهكار ما این است كه باید این افراد كه نماینده یك فرد خاص در كمیته هستند حذف شوند ؛ این افراد فاقد جایگاه و شان برای كانون دانشگاهیان ایران اسلامی هستند. تركیب 8+7 در بردارنده مجموع جریان اصولگرایی نیست لذا تشكیل جبهه پایداری انقلاب اسلامی كه متشكل از افراد تاثیر گذار هستند نشانگر همین موضوع است كه همه جریانات اصولگرایی نتوانسته‌اند در كمیته 8+7 حضور داشته باشند.»

محمدرضا مرندی هم در همین زمینه  تاکید کرده بود: «  ما وحدت اصولگرایان در قالب این كمیته را قبول داریم، ولی معتقدیم این تركیب 8+7 باید اصلاح شود. یكی اینكه افراد حقیقی به صورت جداگانه نباید در آن نقشه داشته باشند یكی اینكه تشكل‌ها نیز باید به اندازه وزنشان در آن سهم داشته باشند.»

این مواضع و اظهار نظرها مو به مو همان اظهارات و مواضعی است که اعضای جبهه پایداری در نشست ها و کنفرانس ها و مصاحبه های مختلف آنها را به زبان آورده اند. جبهه پایداری با اتخاذ همین مواضع و قایل شدن حق و سهم بیشتر برای خود با واکنش جریان ها ، شخصیت ها و بزرگان اصول گرا مواجه شده اند.

تاکید وزیر فرهنگ بر شناسایی کاندیداهای هماهنگ با دولت

از سوی دیگر آنچه همسویی این تشکل دانشگاهی با جبهه پایداری و اهداف انتخاباتی دولت را تقویت می کند، سخنان حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سیزدهمین نشست دبیران استانی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در تاریخ 20/ 9 /89 است که همزمان نشان می دهد دولتی ها از سال گذشته به فکر انتخابات  بوده و فعالیت ها و رایزنی های خود را نیز آغاز کرده اند.

حسینی که دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی است، در بخشی از سخنان خود با اشاره به اهمیت هماهنگی مجلس با دولت برای پیشبرد کارها و امور تصریح کرد: مجلس جایگاه مهمی دارد، گاهی با یک رای ممکن است لایحه‌ای مورد تصویب قرار بگیرد، بنابراین هماهنگی بین دولت و مجلس بسیار مهم است.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی یکی از وظایف دبیران استانی این کانون را شناسایی افراد شایسته و برجسته در استان‌ها برای پیشبرد امور دانست و یادآور شد: افراد صالحی که مصالح کشور و نظام برایشان اصل باشد، باید اواد مجلس شوند.

حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرده که باید به دنبال شناسایی افراد صالحی که ظرفیت نمایندگی مجلس را دارند، باشیم.

با این وصف آنچه مشخص است اینکه به نظر می رسد کانون دانشگاهیان ایران اسلامی که از تشکل های حامی دولت است، فاز جدیدی از برنامه های انتخاباتی حامیان دولت است که به صورت رسمی رونمایی شده است.

در حقیقت جبهه دانشگاهیان روی دیگر جبهه پایداری یا بازوی دانشگاهی این جبهه است که قرار است به اتفاق، برنامه های انتخاباتی در جهت موازی با جبهه متحد اصول گرایان را پیش ببرند. برنامه هایی که از مدتها پیش تدوین شده و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت - بر خلاف تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر پرهیز مقامات مسئول از ورود به انتخابات- در آذر ماه سال گذشته از ضرورت شناسایی کاندیداهای هماهنگ با دولت برای ورود به مجلس سخن گفته است!

به نظر می رسد بعد از انتقادات گسترده از مواضع اعضای جبهه پایداری، تیم انتخاباتی حامیان دولت، برای پیشبرد برنامه های خود، اقدام به تحرکات و تشکیل جبهه های جدید کرده است.../عصر ایران