اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رونمایی از تمبر یادبود "آقای بازیگر"


مراسم رونمایی از تمبر یادبود عزت‌الله انتظامی در نکوداشت هشتاد و هفتمین سالروز تولد این هنرمند دوشنبه 30 خرداد برگزار شد.

 مراسم نکوداشت هشتاد و هفتمین سالروز تولد عزت‌الله انتظامی بعد از ظهر دوشنبه 30 خردادماه با حضور هنرمندان و علاقمندان این هنرمند در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم مرتضی احمدی، ایرج راد، رخشان بنی‌اعتماد، حسین پاکدل، محسن حسینی، مجید سرسنگی، هوشنگ گلمکانی، حمیدرضا صدر، عباس یاری، هومن برق نورد، مجید جوزانی، حبیب رضایی، شهرام زرگر، خسرو سینایی، اصغر همت، علی پویان، یارتا یاران، مهدی میامی، حسین پارسایی مدیر بنیاد رودکی، حسین مسافر آستانه مدیر مرکز هنرهای نمایشی و ... حضور داشتند.

در ابتدای جشن نماهنگی درباره انتظامی پخش شد که اختصاص به نمایش سکانس‌هایی از فیلم‌های مختلفی داشت که انتظامی در طول سال‌ها بازی کرده است. پس از آن استاد محمود فرشچیان بر روی سن تالار وحدت حاضر شد و درباره انتظامی گفت: سالیان سال است که من نسبت به آقای انتظامی ارادت خاصی دارم. این ارادت را می‌توان در همه نقاط ایران نسبت به وی احساس کرد.

وی ادامه داد: کمال هنرمندی و کمال هنر در کارهای استاد به چشم می‌خورد. نیک اندیشی و خیر خواهی انتظامی مسئله‌ای است که شاید برخی از آن اطلاع نداشته باشند. این مسئله به دلیل عنایت، لطف و بزرگواری حضرت حق است که شامل حال او شده است. امیدوارم سالیان سال خداوند به ایشان عزت و سربلندی عطا کند.




پس از صحبت‌های فرشچیان بخش‌هایی از مستند "...وآسمان آبی" که اختصاص  به زندگی و گفتگو با عزت‌الله انتظامی داشت پخش شد. رخشان بنی‌اعتماد دیگر سخنران مراسم بود که با تشویق حاضران روی سن آمد و درباره انتظامی گفت: آقای عزت‌الله انتظامی، آقا به مفهوم واقعی کلمه هستند. آقای انتظامی درباره شما می‌شود ساعت‌ها سخن گفت، فیلم ساخت و کتاب نوشت. من می‌خواهم از خود شما الهام بگیرم که همیشه پای امضایتان می‌نویسید عزت. و بی تعارف و اغراق بگویم که شما عزت تئاتر و فرهنگ سرزمین ایران هستید.

بنی‌اعتماد ادامه داد: شما عزت فرهنگ ما هستید نه فقط به خاطر آثاری که از شما مانده بلکه به دلیل کارهایی که نکردید و فیلم‌هایی که بازی نکردید. شما عزت عرصه فرهنگ هستید نه به دلیل حضورتان در بعضی جاها، بلکه به دلیل عدم حضورتان در برخی جاها. و کلام آخر اینکه شما عزت عرصه فرهنگ و سینمای ما هستید به دیل اینکه بنده زرو زور و تزویر نشدید.

در ادامه مراسم بخش‌هایی از فیلم سینمایی "گاو" ساخته داریوش مهرجویی پخش شد. و پس از آن سامان احتشامی قطعه "زندگی" ساخته خودش را به یاد مجموعه "هزار دستان" موسیقی این سریال را با پیانو اجرا کرد.

حسین پاکدل دیگر سخنران مراسم بود که درباره انتظامی گفت: به من 10 دقیقه فرصت داده‌اند تا درباره استاد انتظامی صحبت کنم. 10 دقیقه زمان برای اینکه کسی بیهوده سخن بگوید بسیار کم است، اما برای اینکه آدم حرف پخته و بیهوده نزند وقت زیادی است.

وی ادامه داد: حرف زدن درباره انتظامی دل آدم را می‌لرزاند. 65 سال فعالیت برای رسیدن به عزت کار بسیار سختی است. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که یک شبه چوب خشکی به شهرت می‌رسد. اما عزت‌الله انتظامی اگر به عزت سینمای ایران تبدیل شده تنها به دلیل شهرت نبوده است بلکه 65 سال به دنبال آدمیت گشتن نشانه عزت اوست.

پاکدل افزود: آدمی زمانی که به شهرت می‌رسد دیگر مال خود نیست و به قول مارکز "کسان دیگری جای ما زندگی می‌کنند". عزت‌الله انتظامی گنجینه‌ای پر اعتبار است. دفترچه پس‌اندازی که ما پیش عزت داریم همیشه پر است. خیلی سخت است که آدم عزت‌الله انتظامی باشد و هر هفته با وجود بیماری شنبه‌ها به خانه تئاتر برود. به موزه سینما و فرهنگستان هنر برود تا اگر می‌تواند از اعتبارش برای بچه‌های سینما و تئاتر خرج کند.

وی گفت: هیچگاه شاهد این نبودیم که انتظامی چیزی را برای خودش بخواهد. او همیشه چیزی را برای دیگران طلب می‌کند. بیائید همه ما به یکدیگر رحم کنیم و درباره هم انصاف داشته باشیم. من هیچگاه ندیدم آقای انتظامی درباره یکی از همکارانش بی انصافی کند. ببخشید، حالمان زیاد خوب نیست. قبلا صورتمان را با سیلی سرخ نگه می‌داشتیم اما حالا دیگر نا نداریم توی گوش خودمان بزنیم تا سرخ شویم.

پاکدل در ادامه با بیان اینکه برای اولین بار است که برای شخصی سینمایی تمبر یادبود ساخته شده است از استاد فرشچیان و ایرج راد دعوت کرد تا با حضور انتظامی از تمبر او رونمایی کنند.

عزت‌الله انتظامی با تشویق حاضران در تالار روی سن قرار گرفت و از تمبر خود رونمایی کرد. پس از آن انتظامی، راد و فرشچیان هرکدام تمبر را برای یادبود امضا کردند. فرشچیان بر روی تمبر نوشت: الهی تا جهان باشد به عزت، در جهان باشی. همچنین انتظامی تمبر خودش را که به تاریخ 30 خرداد 1390 بود با مهر باطل کرد.

پس از آن انتظامی جلوی سن آمد و ضمن قدردانی از حضور علاقمندانش در این جشن گفت: سالیان درازی است که شما مردم من را بی‌قرار کردید. من از سالی که فعالیتم را شروع کردم با این دست‌ها آشنا هستم. مردم ما بودند که باعث پیشرفت من شدند و من اینجا دست همه‌شان را می‌بوسم.

انتظامی بعد از تشکر از حسین پارسایی مدیر کل بنیاد رودکی و مدیر مرکز موسیقی بتهون گفت: در ایران متاسفانه و بر خلاف دیگر کشورهای دنیا مراسم نکوداشت و یادبود برای هنرمندان بعد از وفات آنها انجام می‌شود. باید در سالروز تولد هنرمندان برای آنها مراسم یادبود برگزار کرد. من اینجا اعلام می‌کنم که علی حاتمی زنده است و خواهش می‌کنم برای برگزاری مراسم یادبود روز تولد او را انتخاب کنید.

در ادامه انتظامی با نقل خاطراتی شیرین از دوران کودکی و تولدش برای کشورش ایران آرزوی آرامش و برای مردم لبی خندان را از خداوند آرزو کرد. در پایان مراسم هدایایی از طرف خانه هنرمندان، بنیاد رودکی، مرکز موسیقی بتهون و استاد محمود فرشچیان به مناسبت تولد انتظامی به او اهدا شد.

جشن تولد هشتاد وهفت سالگی عزت‌الله انتظامی با بریدن کیک تولدش که با تشویق حاضران و خواندن شعر تولدت مبارک همراه بود به پایان رسید.

منبع: خبرگزاری مهر

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
رونمایی از تمبر طلا و نقره یادبود امام خمینی(س)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رونمایی از تمبر یادبود میر جلال الدین کزازی


در مراسم بزرگداشت میرجلال‌الدین کزازی، تمبر یادبود و سه کتاب «یورک‌نامه نو»، «چشم و چراغ بهار» و «پرند وپلاس» رونمایی شد. به گزارش «ایسنا»، در مراسم بزرگداشت این شاهنامه‌پژوه و استاد ادبیات که شامگاه سه‌شنبه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

روزنامه دنیای اقتصاد: در مراسم بزرگداشت میرجلال‌الدین کزازی، تمبر یادبود و سه کتاب «یورک‌نامه نو»، «چشم و چراغ بهار» و «پرند وپلاس» رونمایی شد. به گزارش «ایسنا»، در مراسم بزرگداشت این شاهنامه‌پژوه و استاد ادبیات که شامگاه سه‌شنبه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

سپس تمبر یادبود استاد کزازی و کتاب‌های «پرند وپلاس»، «یورک‌نامه نو» و «چشم و چراغ بهار» به‌عنوان جدیدترین آثارش با حضور شهرام ناظری، کیخسرو پورناظری و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، مدیرمسوول روزنامه اطلاعات، رونمایی شد.

 در ادامه میرجلال‌الدین کزازی با حضور در جایگاه ضمن ابراز خرسندی اظهار کرد: شگفت‌زده و شرمگین هستم؛ از این رو سخن گفتن در این بزم بشکوه و برین برایم اندکی دشوار است هرچند سالیان زیادی سخن گفته‌ام. این شاهنامه‌پژوه در ادامه افزود: من اگر کار و پژوهشی انجام داده‌ام در سالیان زندگانی، کتاب‌هایی نوشته‌ام و سخنانی رانده‌ام و دانشجویانی پرورده‌ام هیچ سپاسی بر سر هیچ‌کس ندارم.

من این همه را به پاس دل خود کرده‌ام. به همان سان به پاس باور خویش هر چه بیشتر فرهنگ گران و تاریخ شکوهمند نازش‌خیز ایران را کاویدم بیشتر با ادب دلاویز و شورانگیز پارسی آشنایی جسته‌ام و اندیشه‌ام بر این باور پولادینه‌تر و رویینه‌تر شده است.