اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روند همکاری‌های ایران و آژانس، در مرکز توجه مطبوعات بین‌المللی



اخبار,اخبارسیاست خارجی,همکاری‌های ایران و آژانس

 

 اخبار سیاست خارجی - روند همکاری‌های ایران و آژانس، در مرکز توجه مطبوعات بین‌المللی

دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به یک مرکز تحقیق و توسعه هسته ای در ایران، انتقاد ایران از آژانس بین المللی انرژی اتمی به سبب تأخیر در انتشار برخی گزارش ها، هشدار ایران به غرب درباره وضع تحریم های جدید و تکذیب همکاری نظامی و اطلاعاتی ایران و آمریکا در عراق، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، اخبار و گزارش های مربوط به موضوع هسته ای ایران، امروز نیز بخش عمده مطالب مربوط به ایران را در مطبوعات جهان به خود اختصاص داده است. روزنامه «گاردین» در این زمینه به گزارشی پرداخته که خبرگزاری رویترز منتشر کرده و در آن آمده بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازدید از یک مرکز تحقیق و توسعه هسته ای که تاکنون درهایش به روی آن ها بسته بوده را یافته اند. به گفته منابع نزدیک به آژانس، این موضوع سبب شده بازرسان بتوانند به درک بهتری از برنامه هسته ای ایران دست پیدا کنند. مرکز مذکور که نام آن فاش نشده، مکانی است که در آن تولید سانتریفیوژ برای غنی سازی اورانیوم انجام می گیرد.

در همین حال، خبرگزاری کویت به موضوع انتقاد ایران از آژانس به سبب تأخیر در انتشار گزارش مربوط به چاشنی های انفجاری پرداخته است. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ضمن انتقاد از آژانس در این زمینه، گفته گزارش مذکور باید در ماه مه منتشر می شد. کمالوندی همچنین با اشاره به برخی گزارش ها درباره عدم ارائه شواهد و مدارک لازم از سوی ایران به آژانس در ضرب الاجل از پیش تعیین شده 25 اوت، گفته ایران بر سر چنین ضرب الاجلی توافق نکرده و تنها متعهد شده بود که طی یک بازه زمانی سه ماهه، اقدامات لازم در چارچوب گام نخست اعتمادسازی در مقابل آژانس را انجام دهد.

در مطلبی دیگر در موضوع هسته ای، خبرگزاری «آناتولی» ترکیه از هشدار ایران به آمریکا برای خودداری از وضع تحریم های جدید خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد به گفته یکی از اعضای مجلس ایران، در صورتی که کشورهای غربی تحریم های جدیدی را علیه ایران تصویب کنند، مجلس ایران طرحی را جهت هموار کردن راه برای غنی سازی اورانیوم در سطح 60 درصد ارائه خواهد کرد. محمد حسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این موضوع، به تحریم های جدید آمریکا علیه ایران اشاره کرده و گفته این تحریم های نشانگر عدم حسن نیت از جانب آمریکاست.


 نهایت، باید اشاره کرد که در میان دیگر مطالب، موضوع تکذیب همکاری ایران و آمریکا برای مبارزه با تکفیری ها در عراق نیز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «حریت» می نویسد ایالات متحده و ایران وجود هرگونه برنامه ای برای همکاری جهت مقابله با شبه نظامیان داعش در عراق را تکذیب کرده اند. این روزنامه به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می نویسد: «ما قصد نداریم در زمینه همکاری برای اقدام نظامی و یا به اشتراک گذاری اطلاعات با ایران اقدامی کنیم و برنامه ای برای این کار نداریم». مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز گزارش های مربوط به انجام چنین همکاری را تکذیب کرده است.


 اخبار سیاست خارجی - تابناک


ویدیو مرتبط :
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای به ایران می رود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استقبال آمریکا از روند همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و5+1

 

اخبار سیاست خارجی - استقبال آمریکا از روند همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

بازتاب سخنان رهبر انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، مواضع اتحادیه اروپا و آمریکا درباره روند همکاری های ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، گلایه کشورهای اروپایی از افزایش تجارت آمریکا با ایران و رتبه دوم ایران در رده بندی ناشادترین کشورها، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، از جمله موضوعاتی است که در شمار زیادی از مطبوعات و رسانه های جهان بازتاب داشته است. «نیویورک تایمز» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد به اعتقاد رهبر ایران، دولت اوباما گزینه نظامی را برای حل و فصل مسائل خود از دستور کار خارج کرده است. این روزنامه به نقل از حضرت آیت الله خامنه ای می نویسد: «آن ها فهمیده اند که حملات نظامی به همان اندازه و حتی بیشتر از کشور مورد تهاجم، برای کشور مهاجم خطرناک است». به اعتقاد نیویورک تایمز، این سخنان، واکنشی به سخنرانی اخیر باراک اوباما درباره سیاست خارجی خود بود که در آن، بر اهمیت گزینه های غیرنظامی تأکید کرده بود.

به جز این موضوع، موضع گیری برخی کشورها درباره برنامه هسته ای ایران در چارچوب نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، سوژه مطالب برخی از مطبوعات را ایجاد کرده است. روزنامه «گالف تودی» ضمن پرداختن به موضع اتحادیه اروپا می نویسد کشورهای عضو این اتحادیه از ایران خواسته اند به همکاری خود با آژانس در زمینه تحقیقات از برنامه هسته ای خود، سرعت ببخشد. این کشورها در بیانیه خود اشاره کرده اند که در روند مذاکرات و همکاری های ایران و آژانس، «برخی پیشرفت ها» حاصل شده است. با این حال، در این بیانیه از ایران خواسته شده همه اطلاعات موردنیاز را در اختیار آژانس قرار داده و نسبت به حل و فصل نگرانی های موجود اقدام کند.

در همین حال، ایالات متحده از آنچه «گام نخست» همکاری ایران و آژانس خوانده، استقبال کرده است. به نوشته خبرگزاری کویت، نماینده آمریکا در آژانس گفته کشورش از گام نخست ایران در زمینه همکاری و تبادل اطلاعات با آژانس استقبال می کند. با این حال، وی نیز خواستار سرعت بخشیدن به روند همکاری ها و همکاری کامل ایران با آژانس درباره موضوعات مختلف شده است. وی همچنین از گزارش آژانس درباره همکاری ایران درباره پنج گام مورد توافق استقبال کرده و گفته: «شما نمی توانید برداشته شدن گام ها را ببینید و بگویید این کافی نیست. گام های خوبی برداشته شده است».

در مطلبی اقتصادی، روزنامه «دیلی استار» لبنان از شکایت کشورهای اروپایی از افزایش تجارت میان آمریکا و ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، کشورهای اروپایی از افزایش میزان تجارت آمریکا با ایران، در حالی که شرکت های اروپایی به همین دلیل در معرض تحریم های آمریکا هستند، گلایه کرده اند. این روزنامه می نویسد در حالی که حجم تجارت اروپا با ایران حدود 20 برابر بیشتر از تجارت میان ایران و آمریکاست، اما در حالی که از سال 2011 تاکنون حجم تجارت اروپا با ایران 77 درصد افت داشته، تجارت ایران و آمریکا شاهد رشد 35 درصدی بوده است. 


در نهایت، در مطلبی در حوزه اجتماعی، شماری از مطبوعات و رسانه ها گزارشی تازه منتشره درباره وضعیت شادی در کشورهای مختلف را بازتاب داده اند. سایت شبکه خبری «ای بی سی نیوز» می نویسد بر اساس نتایج نظرسنجی موسسه «گالوپ»، ایران پس از عراق رتبه دوم را در میان «ناشادترین» کشورها به خود اختصاص داده است. در این نظرسنجی، موسسه مذکور احساسات منفی را در 138 کشور جهان مورد نظرسنجی قرار داده که مشتمل بر تجربه عصبانیت، ناراحتی، غم، درد جسمی و نگرانی در یک روز قبل از نظرسنجی بوده است. مجموعه پاسخ های مثبت در یک نمودار گرد آمده و امتیاز بالاتر، به معنای ناشادتر بودن مردم یک کشور بوده است.
اخبار سیاست خارجی - تابناک