اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روند رأی‌گیری درباره توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا چگونه است؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

تحولات مربوط به بررسی توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا، روز به روز سیر شتابان تری به خود می گیرد و صف موافقان و مخالفان این توافق، بیش از پیش مشخص می شود. خبرگزاری «رویترز» با انتشار گزارشی درباره این موضوع، به بررسی این امر پرداخته که رئیس جمهور آمریکا برای جلوگیری از به شکست کشیده شدن توافق توسط نمایندگان کنگره، چه راهی پیش روی دارد.

خبرگزاری «رویترز» در گزارشی درباره روند بررسی توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا می نویسد، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، باید راهی روشن و در عین حال هوشمندانه در کنگره برای جلوگیری از نابود شدن توافق هسته ای با ایران در پیش بگیرد. هدف وی متقاعد کردن تعداد کافی از اعضای دموکرات کنگره به حمایت از این توافق خواهد بود تا بتواند با مخالفت تقریباً اجماعی جمهوری خواهان کنگره با این توافق مقابله کند.

در این زمینه باید اشاره کرد که جمهوری خواهان به طور کلی با توافق با ایران مخالف هستند و در هر دو مجلس سنا و نمایندگان از اکثریت کافی برای پیشبرد دیدگاه خود برخوردارند. در میان برخی اعضای دموکرات کنگره نیز درباره این توافق نگرانی هایی وجود دارد. به محض آنکه اعضای کنگره هشتم سپتامبر از تعطیلات تابستانی بازگردند، بحث ها درباره طرح رد توافق هسته ای با ایران آغاز خواهد شد.

جمهوری خواهان برای به تصویب رساندن قطعنامه مخالفت با توافق هسته ای در سنا باید در رأی گیری رویه ای (Procedural Vote) اولیه، موافقت 60 عضو سنا را به دست آورند تا این قطعنامه امکان به رأی گذاشته شدن را پیدا کند. در مرحله بعد، آن ها به 51 رأی نیاز خواهند داشت تا قطعنامه مذکور را تصویب کنند و تا 17 سپتامبر برای این کار فرصت دارند. با توجه به رویه متفاوت مجلس نمایندگان و نبود چالشی جدی در آن، پیش بینی می شود چنین طرحی به آسانی در این مجلس تصویب شود.

در صورتی که قطعنامه رد توافق هسته ای در هر دو مجلس کنگره به تصویب برسد، اوباما وعده داده برای جلوگیری از اجرایی شدن آن از حق وتو استفاده کند. اگر اوباما چنین کاری کند، مخالفان او تلاش خواهند کرد، وتوی وی را بی اثر سازند. بدین منظور، آن ها به جلب موافقت دو سوم نمایندگان در هر دو مجلس نیاز خواهند داشت. برای بی اثر کردن وتوی رئیس جمهور، با این فرض که همه اعضای جمهوری خواه به لغو وتو رأی دهند، باید 44 نماینده از 188 نماینده دموکرات مجلس نمایندگان نیز آنان را همراهی کنند. تاکنون 9 نماینده دموکرات در مجلس نمایندگان گفته اند که با توافق هسته ای مخالفت خواهند کرد.

در سنا نیز متشکل از 100 نماینده است، اوباما به 34 رأی نیاز دارد تا از بی اثر شدن شدن وتوی خود جلوگیری کند. تاکنون 14 عضو مجلس سنا اعلام کرده اند از توافق هسته ای با ایران حمایت می کنند و دست کم 16 نماینده (از مجموع هر دو حزب) نیز مخالفت قاطع خود را با این توافقنامه اعلام کرده اند.

چاک شومر نفر شماره 3 دموکرات ها در سنا، روز پنجشنبه مخالفت خود را با توافق با ایران اعلام کرد و گفت تلاش خواهد کرد همکارانش را نیز متقاعد کند با این توافق مخالفت کنند. این امر، وضعیت اوباما را در کنگره دشوارتر خواهد کرد. تا پایان روز جمعه، شومر تنها عضو دموکرات مجلس سنا بود که مخالفت قاطع خود را با توافق با ایران اعلام کرد.

گفتنی است در بین بقیه سناتورهای آمریکایی، حدود 13 نفر به تأیید توافق با ایران گرایش دارند. 15 نفر هنوز موضعی درباره این موضوع اعلام نکرده اند و 42 نفر که عمدتاً جمهوری خواه هستند به رد توافق با ایران گرایش دارند.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
عاقبت توافق هسته ای از سد کنگره آمریکا گذشت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران و آمریکا به سوی توافق هسته ای پیش می روند / کنگره می تواند مانع شود؟



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,  نشست وین

گزارش ها حاکی است آمریکا و ایران در حال نزدیک شدن به توافق درباره برنامه هسته ای تهران هستند اما با این حال هنوز مشخص نیست که آیا کنگره آمریکا با سر باز زدن از لغو تحریم هایی که به اقتصاد ایران لطمه وارد آورده است ، مانع از این توافق خواهد شد یا خیر.

به گزارش تیک ، آمریکا و ایران طی ماههای اخیر درگیر مذاکرات بر سر برنامه هسته ای جنجال برانگیز ایران بودند؛ برنامه ای که برخی منتقدان غربی می گویند با هدف ساخت تسلیحات هسته ای دنبال می شود و ایران نیز تاکید دارد برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است.

کارشناسان می گویند در حالی که کاخ سفید ممکن است در حال نزدیک شدن به توافق با ایران باشد، کنگره تحت رهبری جمهوریخواهان آمریکا ممکن است با باراک اوباما رئیس جمهور این کشور بر سر برخی جزییات این توافق نامه اختلاف نظر داشته باشد.

اختلاف اصلی بین آمریکا و ایران در خصوص سطح دسترسی است که بازرسان به برنامه هسته ای تهران خواهد داشت. قانونگذاران جمهوریخواه آمریکا می خواهند بازرسان بین المللی دسترسی کامل و سرزده از همه تاسیسات هسته ای ایران از جمله اماکن نظامی داشته باشند.

کارشناسان می گویند اما اگر این شرایط محقق نشود، چه کاخ سفید بخواهد و چه نخواهد ،جمهوریخواهان می توانند با رد لغو تحریمها مانعی در برابر این توافق شوند.

اگر کنگره آمریکا این مسیر را در پیش گیرد، ایران به احتمال زیاد بعید است به هیچ وجه به غرب هر گونه امکان دسترسی به اماکن هسته ای خود را بدهد.

داریل وست از کارشناسان ارشد موسسه بروکینگز در این خصوص به خبرنگاران گفت کنگره آمریکا می تواند با رد لغو تحریم ها، هر گونه توافق با ایران را خراب کند.

وی افزود بدون تایید لغو تحریم ها از سوی کنگره ، ایران خواهد گفت آمریکا توافق را شکست و تاسیسات غنی سازی خود را به روی بازرسان باز نخواهد کرد.

این کارشناس سیاسی افزود جمهوریخواهان توافقی را که همه اورانیوم غنی شده ایران را از میان بر ندارد و بازرسی از همه تاسیسات هسته ای ایران را شامل نشود، تصویب نخواهند کرد و این نجات آن برای دولت دشوار خواهد بود.

میچ مک کنل رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا اخیرا در سرمقاله یک روزنامه سیاسی کشورش نوشت دولت اوباما باید مذاکرات را متوقف کند، یک گام به عقب بردارد و موضوع مذاکرات را از وهله نخست مجددا بررسی کند.

این مطلب در واقع نشانگر نگرانی های جمهوریخواهان از تضعیف موضع آمریکا و این موضوع است که ایران هر آن چه که می خواهد به دست خواهد آورد حال آن که آمریکا در ازای آن به هیچ چیز نمی رسد.

کارشناسان می گویند این موضوع برای ایران نیز مطرح است و مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی ایران در معرض لغو هر گونه توافق از سوی آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم این کشور قرار دارند که حرف آخر را در ایران می زند.

دیوید پالوک از کارشناسان ارشد موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن در این خصوص می گوید مواردی بوده است که مذاکره کنندگان به توافقی رسیدند و زمانی که آن را به تهران آوردند، دیدند که از سوی آیت الله خامنه ای وتو شده است.

برای تهران، رهایی از تحریم هایی که اقتصاد آن را تضعیف کرده و موجب سقوط ارزش پول این کشور شده ، ضروری است اما هنوز معلوم نیست در صورت دستیابی به توافق ، چه زمانی و چه مقدار از تحریم های این کشور لغو خواهد شد.

آمریکا اعلام کرده است تحریم های ایران طی زمان و به طور موازی با اجرای مفاد توافق نامه لغو خواهد شد اما هنوز مشخص نیست چه مدت زمانی این روند به طول خواهد انجامید.

دیوید پالوک از کارشناسان ارشد موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن در ادامه می گوید ممکن است این مدت زمان شش ماه ، یک سال یا حتی بیشتر باشد. این موضوع به این امر بستگی دارد که چه مدت زمان به طول خواهد انجامید تا ایران آژانس بین المللی انرژی اتمی و دیگران را راضی کند که به مفاد توافق نامه واقعا عمل می کند.

برخی کارشناسان می گویند در این میان موضوع دیگری نیز وجود دارد که مربوط به پول های قابل توجه ایران در سراسر جهان است که به دلیل تحریم ها مسدود شده و این کشور امکان یافته است به مقداری از آن دسترسی یابد. اما ممکن است - قطعی نیست - که همه این حساب های بانکی مسدود شده پس از امضای توافق فورا آزاد شود.

با وجود پایان مهلت تعیین شده اواخر ماه گذشته ، مذاکره کنندگان همچنان در حال گفتگو تا ضرب الاجل تمدید شده هفتم ژوئیه هستند. طی روزهای گذشته ایران تلاش کرده است تا این توافق را بهتر کند و وعده داده است درباره موضوعاتی نظیر تهدید فزاینده گروه (تکفیری- صهیونیستی) داعش کمک کند. این گروه تروریستی بخش های وسیعی از غرب آسیا ( خاور میانه) را تصرف کرده است و آمریکا ماههاست در حال بمباران هوایی مواضع این گروه است.


اخبار  سیاست  خارجی  -  تیک