اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روسیه: گروه 1+5 آماده گفت‌وگو با ایران است



 

 

 

روسیه: گروه 1+5 آماده گفت‌وگو با ایران است

 


وزارت خارجه روسیه تاکید كرد: «حمایت تمامی اعضای این تشکل از حل سیاسی-دیپلماسی فوری برنامه هسته‌ای ایران و آمادگی برای گفت‌وگو با تهران از جمله درباره اجرای مبادله سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران مورد تائید قرار گرفته است.»

پوزارت خارجه روسیه اعلام كرد كه گروه 1+5 با هدف حل مسئله برنامه هسته‌ای ایران آماده گفت‌وگو با تهران است.
پبه نقل از خبرگزاری ریانووستی، وزارت خارجه روسیه اعلام كرد كه گروه 1+5 كشورهای میانجی‌ بین‌المللی حل مسئله هسته‌ای ایران (پنج عضو دائم شورای امنیت به‌علاوه آلمان) آماده گفت‌وگو با تهران هستند.
وزارت خارجه روسیه تاکید كرد كه حمایت تمامی اعضای این تشکل از حل سیاسی‌ـ‌دیپلماسی فوری برنامه هسته‌ای ایران و آمادگی برای گفت‌وگو با تهران از جمله درباره اجرای روش مبادله سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران مورد تائید قرار گرفته است.
به گزارش ایلنا، «ما ژائوشو»، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز پیش از این تاكید كرده بود كه هنوز فضا برای تلاش‌های دیپلماتیک (در قبال برنامه هسته‌ای ایران) وجود دارد.
ما ابراز امیدواری کرده بود که كشورهای عضو گروه 1+5 در رویكردهای خود وضعیت و دورنمای کلی را ملاک قرار دهند، انعطاف‌پذیر باشند و تلاش‌های دیپلماتیک را ادامه دهند.
وی پیش از این نیز با بیان این‌كه حل مسئله هسته‌ای ایران تنها از طریق گفت‌وگو ممكن است، خواستار همكاری بیشتر جامعه بین‌الملل برای پیدا كردن راهكارهای عملی برای حل این مسئله شده بود.
ما همچنین گفت: «موضع چین در مخالفت با اشاعه هسته‌ای محكم و جدی است ولی در عین‌حال اعتقاد دارد كه تمامی كشورها حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را دارند.»
مقام‌های چین همواره تاكید می‌كنند كه اعمال تحریم علیه ایران ناكارآمد بوده و تنها باعث پیچیده‌تر شدن مسائل می‌شود...../تحلیل:ایلنا


ویدیو مرتبط :
اینجا کازان روسیه / در حاشیه دیدار دوم روسیه-ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر خارجه روسیه: ایران آماده بررسی توقف غنی سازی 20 درصدی است



 توقف غنی سازی 20 درصدی در ایران

وزیر خارجه روسیه: ایران آماده بررسی توقف غنی سازی 20 درصدی است

لاوروف افزود: البته این اقدام نباید یک جانبه باشد بلکه باید با رفع تحریم ها به ویژه تحریم های یکجانبه کشورهای غربی علیه ایران همراه باشد.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: مسکو، یک فرصت جدید را برای پیشرفت در مذاکرات مربوط به حل مسئله هسته ای ایران می بیند.

به گزارش عصر ایران به نقل از یونایتدپرس، سرگی لاوروف در گفتگو با خبرنگاران در مسکو اظهار داشت: موضع ما این است که در یک و نیم سال گذشته چارچوب خوبی برای پیشرفت در مذاکرات مربوط به مسئله هسته ای ایران، پایه گذاری شده است.

قبل از این، لاوروف بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران هم از نظر مثبت مقامات تهران درباره بررسی توقف غنی سازی 20 درصدی سخن گفته بود.

مقامات ایرانی تاکنون به این سخنان واکنشی نشان نداده اند.

لاوروف افزود: همکاران ایرانی ما آماده هستند در گفتگو با گروه 1+5 موضوع توقف غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را مورد بررسی قرار دهند.

وزیر امور خارجه روسیه این موضوع را گام بسیار مهم توصیف کرد و گفت: گروه 1+5 باید به طرح ایران پاسخ مثبت دهد.

گروه 1+5 متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس، چین) به علاوه آلمان است که از چند سال پیش تاکنون سلسله مذاکراتی را با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور دنبال می کند.

او همچنین از اظهارات مقامات ایران درباره تضمین شفافیت کامل برای برنامه هسته ای ایران تقدیر کرد و گفت: البته این اقدام نباید یک جانبه باشد بلکه باید با رفع تحریم ها به ویژه تحریم های یکجانبه کشورهای غربی علیه ایران همراه باشد.

لاوروف ادامه داد: غرب باید تحریم های ضدایرانی را بردارد چرا که این اقدام به معنی پاسخ مناسب به طرح ایران است.

وزیر خارجه روسیه افزود: مسکو از سران جدید ایران تشکر می کند زیرا تضمین شفافیت بیشتر به برنامه هسته ای خود را بازگرداندند.

وی تاکید کرد: روسیه به حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای به رسمیت می شناسد اما برنامه هسته ای ایران باید تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد.

عصرایران