اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روسیه و آمریکا در سوریه هماهنگ می‌شوند/ جدیدترین اظهارات جنجالی دونالد ترامپ



اخبار,اخبار سیاست  خارجی,  روسیه و آمریکا

اظهارات پوتین درباره آغاز حملات روسیه در سوریه و توافق وزرای خارجه آمریکا و روسیه برای هماهنگی درباره این موضوع، جدیدترین اظهارات جنجالی دونالد ترامپ، واکنش کاخ سفید به طرح جدید کنگره علیه ایران، توافق ایران و عربستان بر سر انتقال پیکر حجاج ایرانی و استقبال سازمان تجارت جهانی از عضویت ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، در پی آغاز حملات هوایی روسیه در سوریه، بخش عمده ای از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی از روز گذشته تاکنون به این موضوع اختصاص یافته است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اظهارات رئیس جمهور روسیه را در این زمینه بازتاب داده که گفته، حمله به مواضع تروریست ها در سوریه یک حمله پیشگیرانه است. وی اظهار داشته: «تنها راه درست برای مبارزه با تروریسم بین المللی و تروریست هایی که در سوریه و کشورهای همسایه آن طغیان کرده اند، استفاده از یک عمل پیشگیرانه است. ما باید با شبه نظامیان و تروریست هایی که بخش هایی از این کشورها را اشغال کرده اند، بجنگیم و آنها را نابود کنیم و منتظر نمانیم به خانه ما بیایند». پوتین تأکید کرده حضور روسیه در سوریه، بر اساس قوانین بین المللی صورت می گیرد.

*****

در همین حال، به نوشته خبرگزاری فرانسه، وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه اعلام کردند، دو کشور که هر یک حملاتی را در سوریه انجام می دهند، برای برگزاری دیداری بین مقامات نظامی خود برای «پیشگیری از هر گونه حادثه ای» بین نیروی هوایی دو طرف، به توافق رسیدند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: «ما درباره اینکه نظامیان باید در اسرع وقت با هم در تماس باشند به توافق رسیدیم». جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز ضرورت «گفت و گو بین نظامیان را در کوتاه ترین زمان ممکن و احتمالا حتی فردا» تأیید کرد. نشست بین نظامیان دو کشور در خصوص آن چیزی است که کری از آن به «رفع اختلاف» یاد می کند.

*****

این در حالی است که موضوع آوارگان سوری و سیل پناهجویانی که از این کشور روانه خارج می شوند نیز همچنان محل بحث است. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» اظهارات نامزد جنجالی جمهوری خواهان در انتخابات سال 2016 ریاست جمهوری آمریکا را بازتاب داده که گفته در صورتی که به ریاست جمهوری برسد، آوارگان سوری را اخراج خواهد کرد. وی در جریان یکی از سخنرانی های خود تأکید کرده، اگر رئیس جمهور شود، همه آوارگان سوری را که در آمریکا زندگی می کنند به کشورشان بازمی گرداند. دونالد ترامپ همچنین از تصمیم باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق انتقاد و تأکید کرد، کاهش نظامیان آمریکایی در عراق باعث تشدید حملات شورشیان مسلح شد.

*****

واکنش دولت آمریکا به تلاش جدید جمهوری خواهان کنگره علیه توافق هسته ای ایران، موضوعی است که شبکه خبری «بلومبرگ» به آن پرداخته است. بر اساس گزارش این شبکه، کاخ سفید اعلام کرد، طرح مجلس نمایندگان آمریکا برای ممانعت از اجرای برجام، منافع امنیت ملی آمریکا را تضعیف خواهد کرد. بر اساس این طرح، تا زمانی که ایران به قربانیان «حمایت های خود از تروریسم» 43 میلیارد دلار غرامت نپردازد، دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا اجازه نخواهد داشت، تحریم های موجود علیه ایران را لغو کند. 100 تن از نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا از این طرح حمایت کرده اند. پیش بینی می شود مجلس نمایندگان آمریکا این طرح را امروز پنجشنبه به رأی بگذارد.

*****

در میان دیگر موضوعات، روزنامه «الریاض» به توافق وزرای بهداشت ایران و عربستان سعودی برای انتقال هر چه سریعتر پیکرهای حجاج ایرانی جان باخته در حادثه منا به کشور پرداخته است. این روزنامه اشاره می کند، روز چهارشنبه خالد الفالح، وزیر بهداشت عربستان با حسن هاشمی، همتای ایرانی خود در جده نشستی برگزار کرد. در این نشست، طرفین به روابط دوجانبه دو کشور و وضعیت حجاج ایرانی و راهکار نقل و انتقال حجاج ایرانی که در حادثه ازدحام در منا در روز عید قربان جان باخته اند پرداختند و مسأله پیگیری درمان مجروحان این حادثه در بیمارستان های عربستان را نیز مورد توجه قرار دادند. فالح همچنین پیام تسلیت ملک سلمان را به دولت ایران و خانواده های قربانیان حادثه منا منتقل و بر تمایل دولت عربستان برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

*****

در نهایت، خبرگزاری «اسپوتنیک» استقبال سازمان تجارت جهانی از عضویت ایران در این سازمان را مورد توجه قرار داده است. به نوشته این خبرگزاری، روبرتو آزودو، مدیر کل سازمان تجارت جهانی روز چهارشنبه اعلام کرد، ایران می تواند به این سازمان بپیوندد. وی افزود این در حالی است که اخیراً هیچ گونه تماسی از تهران در خصوص این موضوع دریافت نکرده است. وی در ادامه گفت تا زمانی که همه اعضای سازمان تجارت جهانی از پیوستن ایران به این سازمان حمایت می کنند، این سازمان نیز آمادگی پذیرش ایران را خواهد داشت. ایران نخستین بار تقاضای عضویت در سازمان تجارت جهانی را در سال 1996 مطرح کرد، اما مخالفت های آمریکا با این موضوع مانع از ورود این کشور به سازمان مذکور شد.

 

 اخبار سیاست خارجی  - تابناک


ویدیو مرتبط :
واکنش جهانی به اظهارات اسلام ستیزانه دونالد ترامپ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد دونالد ترامپ از اوباما در موضوع ایران/ گزارش‌های جدید از حضور روسیه در سوریه



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,کیوسک بین‌المللی

درخواست یک نماینده جمهوری خواه کنگره برای مخالفت با برجام، انتقاد دونالد ترامپ از دولت اوباما بر سر توافق هسته ای، تأثیر تحریم های موجود علیه ایران بر شرکت های آمریکایی، گزارش های جدید از حضور نظامی روسیه در سوریه و ادامه چالش اتحادیه اروپا در موضوع پناهجویان، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، در آستانه تلاش مجدد سناتورهای جمهوری خواه آمریکا برای به رأی گذاشتن قطعنامه مخالفت با توافق هسته ای ایران، بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به این موضوع اختصاص یافته است. در این زمینه، «فاکس نیوز» اظهارات یکی از نمایندگان جمهوری خواه کنگره را بازتاب داده که از همکارانش خواسته با توافق مخالفت کنند. مایک ترنر، عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان از اوهایو در سخنانی گفته از اینکه اعضای کنگره آمریکا می دانند توافقنامه های جانبی سری با ایران در میان است و هنوز از آن حمایت می کنند، حیرت زده شده است. وی افزوده: «رئیس جمهور اوباما دارد برای تصویب توافقی تلاش می کند که مردم از بخش های زیادی از آن اطلاعی ندارند». وی در ادامه ادعاهایی را نیز علیه ایران مطرح کرده است.

همزمان، دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2016 نیز به انتقاد از دولت اوباما در موضوع توافق هسته ای پرداخته است. به نوشته پایگاه اینترنتی «هیل»، ترامپ در جریان یکی از سخنرانی های انتخاباتی خود اظهار داشته: «جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا شاید عملکردی بدتر از عملکرد هیلاری کلینتون داشته باشد؛ چون این توافق را بدست آورد. آن ها کتاب "هنر معامله" را مطالعه نکرده اند». این کتاب را ترامپ نوشته و پر فروش ترین کتاب وی در زمینه کسب و کار است. ترامپ در ادامه با تأکید بر اینکه از رقابت های انتخاباتی کنار نخواهد رفت، گفته در حال حاضر خود را برای دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در حزب جمهوری خواه که قرار است روز چهارشنبه برگزار شود، آماده می کند.

در مطلبی کم و بیش مرتبط، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به بررسی تأثیرات تحریم های اقتصادی ایران و فرصت هایی پرداخته که این تحریم ها از شرکت های آمریکایی سلب می کند. در این مطلب آمده هنگامی که کاخ سفید و کنگره آمریکا درگیر جدال برای تصویب «برجام» بودند، سایر کشورهای دنیا سرگرم به انجام مبادلات بازرگانی با طرف ایرانی اشتغال داشته‌اند. اما نتیجه کشمکش کاخ سفید و کنگره بر سر تصویب یا رد برجام هر چه که باشد، شرکت‌های آمریکایی نفعی از آن نمی برند، زیرا تحریم‌های اصلی وضع شده توسط واشنگتن، حتی بعد از برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای پابرجا خواهند ماند. این تحریم‌های ثانویه با بهانه‌‌هایی همچون حقوق بشر، تروریسم و برخی موارد دیگر علیه ایران وضع شده‌اند و تعامل تجاری با ایران را ممنوع می‌کنند.

اما در ادامه مباحث درباره حضور نظامی روسیه در سوریه، خبرگزاری «رویترز» با انتشار مطلبی از موضع گیری جدید برخی مقامات آمریکایی در این زمینه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، دو مقام آمریکایی می گویند روسیه چند فروند تانک در فرودگاهی در سوریه که اخیراً حضور نظامیان در آن تقویت شده، مستقر کرده است؛ اما این هنوز نشان نمی دهد که مسکو قصد دارد تجهیزات نظامی سنگین در سوریه مستقر کند. جف دیویس، سخنگوی رسمی پنتاگون گفت: «تحرک نیروها و مواردی را شاهد هستیم که نشان می دهد آن ها قصد دارند از این پایگاه در جنوب لاذقیه به عنوان پایگاهی برای عملیات هوایی استفاده کنند». یک مقام آمریکایی دیگر نیز گفته هفت تانک روسی از نوع «تی 90» در این فرودگاه دیده شده است.

چالش های کشورهای اروپایی بر سر موضوع پناهجویان، از جمله دیگر موضوعاتی است که این روزها به طور مستمر مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد. شبکه خبری «فرانس 24» در گزارشی در این زمینه اشاره می کند کشورهای اروپایی هنوز نتوانسته اند موضع واحدی در قبال مسئله آوارگان داشته باشند. وزرای کشور اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل گردهم آمدند تا ورود 120 هزار نفر را به داخل این اتحادیه سازماندهی کنند؛ اما تاکنون به نقطه مشترکی در این خصوص نرسیده اند. چندین کشور همچنان مخالف توزیع این افراد براساس اصل سهمیه بندی هستند. با این وجود، دولت لوکزامبورگ که در حال حاضر ریاست اتحادیه را برعهده دارد، همچنان خوش بین است.

در نهایت، بروز تنش های جدید در روابط دو کره بر سر تصمیم کره شمالی برای پرتاب موشک حامل ماهواره، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز به شمار می رود. به نوشته خبرگزاری فرانسه، کره جنوبی هشدار داده پرتاب احتمالی یک موشک دوربرد جدید توسط کره شمالی، می تواند یک اقدام تحریک آمیز جدی باشد. پس از آنکه مقامات پیونگ یانگ روز دوشنبه از تصمیم خود برای پرتاب احتمالی ماهواره در روزهای آینده خبر دادند، کیم مین سئوک، سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی تأکید کرد هر گونه پرتاب موشک توسط کره شمالی، یک اقدام تحریک آمیز تلقی خواهد شد که می تواند تنش ها را در منطقه افزایش دهد. وی تأکید کرد پرتاب موشک دوربرد جدید توسط کره شمالی، یک تهدید نظامی و نقض آشکار قطعنامه هایی است شورای امنیت بر ضد کره شمالی وضع کرده است.
 
 اخبار سیاست خارجی  -  تابناک