اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روسیه نیز به همراه عربستان وارد جنگ نفتی شده است؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,اجلاس سازمان کشورهای صادرکننده نفت

 

اخبار اقتصادی - روسیه نیز به همراه عربستان وارد جنگ نفتی شده است؟

اجلاس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در حالی قرار است فردا برگزار شود که جنگ نفتی عربستان علیه دیگر کشورهای صادرکننده نفت، به ویژه ایران، به مهمترین جنبه مسائل مربوط به این سازمان تبدیل شده است. در این میان، روسیه نیز در اقدامی غیرمنتظره نشانه هایی از تمایل خود برای ورود به این جنگ نفتی را بروز داده است.

به گزارش «تابناک»، عربستان سعودی امروز اعلام کرده قصد ندارد در اجلاس پیش روی اوپک با ایجاد تغییر قابل توجهی در میزان تولید نفت خود موافقت کند. در همین حال، روسیه نیز اعلام کرده با تلاش های در دست انجام برای کاهش قیمت های جهانی نفت همراهی نخواهد کرد.

خبرگزاری «رویترز» با انتشار گزارشی در این زمینه اشاره می کند که علی النعیمی، وزیر نفت عربستان اظهار داشته که بازار نفت در نهایت خودش به ثبات خواهد رسید. با این حال، وی اشاره ای به گفت و گوهای اخیر صورت گرفته با روسیه – به عنوان یک تولیدکننده غیر عضو اوپک – درباره موضوع قیمت ها نکرده است.

این در حالی است که بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران ضمن اعتراض به رویکردهای عربستان در زمینه تولید و قیمت گذاری نفت، گفت برخی از اعضای اوپک دست به نبردی برای افزایش سهم خود از بازار نفت زده اند و در این شرایط، اعضای غیر عضو اوپک نیز برای محقق شدن کاهش تولید، در اقدامات مربوطه مشارکت کنند.

زنگنه در این زمینه اظهار داشت: «برخی از اعضای اوپک معتقدند اکنون زمان دفاع از سهمشان در بازار است... همه کارشناسان بازار عقیده دارند که اکنون در بازار عرضه بیش از حد وجود دارد و سال آینده این عرضه بیش از حد افزایش هم خواهد یافت».

اجلاس روز پنجشنبه اوپک یکی از مهمترین اجلاس های این سازمان در سال های اخیر است؛ زیرا از ماه ژوئن تاکنون، قیمت نفت با حدود 30 درصد کاهش به کمتر از 79 دلار در هر بشکه رسیده است. افزایش تولید نفت از سوی آمریکا و کاهش رشد اقتصادی جهانی، از جمله دلایلی است که برای این روند بر شمرده می شود.

از میان 12 کشور عضو اوپک، تاکنون به جز ایران، ونزوئلا و عراق نیز خواستار کاهش میزان تولید شده اند. عربستان تاکنون درباره اینکه اوپک دقیقاً چه سیاستی باید در این زمینه اتخاذ کند، اظهار نظر علنی نکرده است. در این میان، پایان نیافتن مذاکرات هسته ای ایران، برای برخی از اعضای سازمان این دیدگاه را به وجود آورده که با توجه به پابرجا بودن تحریم های غرب علیه ایران و از میان رفتن چشم انداز افزایش صادرات این کشور در کوتاه مدت، می توانند به سیاست های کنونی خود ادامه دهند.

در این میان، روسیه که با تولید حدود 10.5 میلیون بشکه نفت در روز، سهمی 11 درصدی از این بازار را در اختیار دارد، ابتدا اعلام کرده بود که با توجه به کاهش قیمت های نفت و ضربه خوردن اقتصاد این کشور بر اثر تحریم های غرب در موضوع اوکراین، با مشارکت در کاهش تولید جهانی موافقت کرده است.

اما پس از دیدار روز سه شنبه مقامات نفتی عربستان سعودی، ونزوئلا، مکزیک و روسیه پایان یافت، ایگور سچین، رئیس شرکت دولتی «روس نفت» در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرد که حتی اگر قیمت نفت به 60 دلار در هر بشکه هم برسد، روسیه تولید خود را کاهش نخواهد داد. سچین در توضیح این تصمیم اعلام کرد کاهش قیمت های نفت بیشتری آسیب را به تولیدکنندگانی می زند که هزینه های بالاتری دارند. اشاره وی به آمریکا بود که اخیراً سهم بیشتری را از بازار نفت به خود اختصاص داده است.

با این وجود، با توجه به شرایط ویژه روسیه در حال حاضر، اظهارات سچین سبب تعجب بسیاری از کارشناسان شد. یک منبع نزدیک به اوپک می گوید کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، نسبت به دیگر کشورها آسیب کمتری از کاهش قیمت نفت خواهند دید. وی می افزاید در صورتی که کشورهای غیر عضو اوپک انتظار دارند این سازمان از قیمت ها دفاع کند، در نهایت ناچار خواهند بود نسبت به کاهش تولید خود اقدام کنند.

اوپک در حال حاضر با تولید روزانه 30 میلیون بشکه نفت، یک سوم از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص داده است. اطلاعات منتشره از سوی خود این سازمان نشان می دهد که در نیمه نخست سال آینده میلادی، عرضه جهانی نفت روزانه یک میلیون بشکه از تقاضا پیشی خواهد گرفت. با این حال، هرچند آمارها از ضرورت کاهش تولید سخن می گویند، هنوز چشم انداز اتخاذ سیاست مشترک روشنی از سوی این سازمان وجود ندارد.

در همین چارچوب، هرچند کشورهایی چون ونزوئلا نیز بر ضرورت کاهش سریع تولید تأکید دارند، برخی مقامات سعودی طی ماه های اخیر در جلسات خصوصی گفته اند این کشور آمادگی دارد برای مدتی طولانی با قیمت های پایین (حتی در حد 70 دلار در هر بشکه) کنار بیاید.

به هر حال، بسیاری از تحلیلگران به این موضوع اشاره می کنند که عربستان سعودی قصد دارد ضمن بالا نگه داشتن تولید و عدم موافقت با کاهش تولید نفت اوپک، تا حد امکان از نظر اقتصادی به برخی از دیگر کشورها، به ویژه ایران ضربه بزند. اما اینکه اکنون روسیه نیز – با دلایلی دیگر – با این روند همراه شده، موضوعی است که می تواند بیش از پیش سبب پیچدگی اوضاع بازار جهانی نفت شده و پیامدهای اقتصادی مهمی برای کشورهای صادرکننده به همراه داشته باشد.
اخبار اقتصادی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
اگر سوریه با ترکیه و...وارد جنگ شود ایران وارد عمل می شود؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نشانه‌های آغاز «جنگ نفتی» عربستان سعودی با ایران و روسیه



اخبار,اخبارسیاست خارجی,جنگ نفتی عربستان سعودی با ایران و روسیه


اخبار سیاست خارجی  - نشانه‌های آغاز «جنگ نفتی» عربستان سعودی با ایران و روسیه

بازتاب برگزاری مراسم سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در ایران، تکذیب موافقت ایران با انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده خود به روسیه، افزایش صادرات آلمان به ایران در پی کاهش تحریم ها، تأکید آمریکا و رژیم اسرائیل بر توسعه پیوندهای خود با وجود اختلاف نظر بر سر ایران و جنگ نفتی عربستان با ایران و روسیه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، اخبار و تصاویر مربوط به برگزاری مراسم سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «لس آنجلس تایمز» در مطلبی در این زمینه می نویسد ایرانیان مراسم سی و پنجمین سالگرد تسخیر سفارت آمریکا را با سوزاندن پرچم های ایالات متحده برگزار کردند. این روزنامه با اشاره به اینکه در مراسم مذکور شعارهای همیشگی «مرگ بر آمریکا» به گوش می رسید، می نویسد این در حالی است که آمریکا به همراه پنج کشور دیگر هم اکنون در حال انجام مذاکرات هسته ای با ایران بوده و این مذاکرات به مرحله حساسی وارد شده است.

اما در پی انتشار مطالبی درباره پذیرش پیشنهاد انتقال ذخایر اورانیوم به روسیه از سوی ایران، برخی از مطبوعات و رسانه ها نیز به این موضوع و البته موضع گیری های پس از آن پرداخته اند. خبرگزاری کویت واکنش ایران به این ادعا را مورد توجه قرار داده و می نویسد مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته گزارش برخی رسانه های غربی مبنی بر موافقت کشورش با انتقال بخشی از ذخایر اورانیوم غنی شده خود به روسیه را تکذیب کرده است. افخم تأکید کرده ایران گمانه زنی های برخی منابع خبری خاص غربی را که با انگیزه های سیاسی انجام می گیرد، تأیید نمی کند. 


در همین حال و در خبری دیگر مرتبط با موضوع مذاکرات هسته ای ایران، روزنامه «گالف نیوز» از افزایش حجم صادرات آلمان به ایران در پی کاهش تحریم های وضع شده علیه ایران خبر داده است. این روزنامه می نویسد بر اساس جدیدترین آمارها، در پی حصول توافق مقدماتی هسته ای میان ایران و گروه 1+5 و کاهش برخی تحریم ها، میزان صادرات آلمان به ایران در هشت ماهه نخست سال جاری میلادی حدود 33 درصد افزایش یافته و به رقم 1.6 میلیارد دلار رسیده است. گالف نیوز اشاره می کند آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپا به شمار می رود، به طور سنتی مهمترین شریک تجاری ایران از میان 28 کشور عضو اتحادیه اروپا بوده است.

در میان دیگر مطالب، خبرگزاری «رویترز» به موضوع آغاز به کار یک کارخانه نظامی مشترک میان آمریکا و رژیم اسرائیل پرداخته و آن را نشانه ای دانسته مبنی بر اینکه با وجود اختلاف نظر دو طرف بر سر ایران، روابط آن ها در مسیر همیشگی خود جریان دارد. به نوشته این خبرگزاری، در مراسم آغاز به کار کارخانه مذکور که قرار است وظیفه تولید بال برای جت های جنگنده اف- 35 آمریکا را بر عهده داشته باشد، موشه یعالون، وزیر جنگ رژیم اسرائیل گفته انجام این پروژه مشترک نشانه ای از «ضد گلوله» بودن روابط واشنگتن و تل آویو است. وی همچنین گفته روابط ویژه موجود میان آمریکا و اسرائیل محکم تر از آن است که اختلاف نظرها در آن خلل ایجاد کند.

در نهایت، در مطلبی اقتصادی، روزنامه «صباح» ترکیه از تلاش عربستان سعودی برای اعمال فشار بر ایران و روسیه با ابزار نفت سخن گفته است. این روزنامه می نویسد عربستان سعودی اخیراً قیمت فروش نفت خود در بازار آمریکا را کاهش داده و در همین حال، این قیمت را برای خریداران آسیایی افزایش داده است. به این ترتیب، این کشور تلاش دارد تا پایین آوردن قیمت های جهانی نفت، بر ایران و روسیه فشار سیاسی وارد کند. این روزنامه اشاره می کند که در پی اقدام اخیر عربستان سعودی، بهای نفت خام برنت به 84 دلار در هر بشکه سقوط کرده است و به این ترتیب، می توان گفت عربستان می خواهد برای دستیابی به اهداف سیاسی، اقدام به ارزان فروشی نفت کند.  


  اخبار سیاست خارجی  - تابناک