اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روسیه: نگران تقویت حضور آمریکا هستیم


رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه از تقویت حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در نزدیکی مرزهای خود ابراز نگرانی کرد.

خبرگزاری مهر: به نقل از راشا تودی ، ژنرال والری گراسیموف رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه از افزایش شمار ناوگان ، جنگنده ها و نیروهای زمینی ارتش آمریکا و پیمن آتلانتیک شمالی (ناتو) در منطقه ابراز نگرانی کرد.

وی این این ابراز نگرانی را در گفتگوی تلفنی با ژنرال مارتین دمپسی همتای آمریکایی خود گفت.

دو طرف در این تماس تلفنی درباره افزایش و تقویت نیروهای آمریکا و ناتو در منطقه ، مانور نظامی روسیه در نزدیکی مزهای شرقی اوکراین و تقویت و تمرکز نیروهای اوکراینی در شرق این کشور به گفتگو پرداختند.

وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه ای اعلام داشت: ما نگران افزیش ناوگان دریایی آمریکا و افزایش شمار جنگنده ها و پرسنل نظامی این کشور در لهستان و منطقه بالتیک هستیم. همچنین نگران تقویت حضور ناوگان ناتو در دریاس سیاه هستیم.

در روزهای گذشته یک ناو آمریکایی و فرانسوی وارد آبهای دریای سیاه شدند و آمریکا نیز 600 نظامی خود را به لهستان ، لیتوانی و لتونی اعزام کرده است.

 


ویدیو مرتبط :
تقویت بخش صادرات مولداوی برای مقابله با تحریمهای روسیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمریکا و روسیه درباره حضور ایران در ژنو 2 به توافق نرسیدند



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ژنو

 

اخبار سیاست خارجی - اوباما: در قبال ایران صلح و دیپلماسی را ترجیح می‌دهم

باراک اوباما بار دیگر از کنگره آمریکا خواست که از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خودداری کنند.

باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه گفت که طرح اقدام مشترک موقتی به مذاکرات درباره یک توافق جامع "زمان و فضا" می‌دهد و افزود که قانونگذاران آمریکایی باید به این پروسه "شانسی" بدهند.

به گزارش صدای آمریکا،‌ اوباما گفت: من صلح و دیپلماسی را ترجیح می‌دهم و به همین دلیل پیامی برای کنگره فرستادم مبنی بر اینکه اکنون وقت آن نیست ما تحریم‌های جدیدی را اعمال کنیم،‌ اکنون وقت این است که ما اجازه دهیم دیپلمات‌ها و کارشناسان فنی کارشان را انجام دهند.

وی گفت که رسیدن به توافق نهایی آسان نخواهد بود، ولی از تهران خواست که از این فرصت استفاده کند.

اوباما گفت: اگر ایران آماده باشد که از در دیپلماسی که به آنها ارائه شده است عبور کند،‌ آنگاه من شکی ندارم که این می‌تواند فرصت‌های خارق‌العاده‌ای در اختیار ایران و مردمش قرار دهد.

رییس جمهور آمریکا در ادامه با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: اگر آنها ا از این در فرصت عبور نکنند، آنگاه ما در وضعیتی قرار داریم که هرگونه توافق موقتی را لغو کنیم و فشارهای بیشتری اعمال کنیم تا مطمئن شویم ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی یابد.

از تاریخ 20 ژانویه یک مدت شش ماهه برای آمریکا،‌ شرکایش در گروه 1+5 و ایران برای رسیدن به توافقی در زمینه معامله نهایی آغاز می‌شود.

اوباما گفته است که هرگونه طرحی را که از کنگره روی میزش گذاشته شود تا در مدتی که مذاکرات درباره یک توافق جامع ادامه دارد تحریم هایی را علیه ایران اعمال کند، وتو خواهد کرد.

ولی با اینکه توافق در زمینه طرح اقدام مشترک با ایران روز یکشنبه اعلام شد، قانونگذاران آمریکایی نشانه زیادی حاکی از کاهش عزمشان برای پیشبرد طرح تحریم‌ها نشان ندادند.

جی کارنی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید گفت که در صورتی که ایران به وظایفش تحت توافق موقتی عمل نکند و یا به یک توافق نهایی نرسد کنگره می‌تواند در همه حال تحریم‌های جدید علیه تهران اعمال کند.

وی گفت: مسلم است اگر ایران مفاد توافق را نقض کند یا در مدت شش ماه به راه‌حلی با گروه 1+5 نرسد،‌ مطمئنیم که کنگره می‌تواند بلافاصله نسبت به آن واکنش نشان دهد و تحریم‌های جدیدی را در آن زمان تصویب کند که می‌تواند خیلی سریع اجرایی شود.

دبیر مطبوعاتی کاخ سفید افزود که دولت آمریکا مطمئن است که ایران می‌داند هرگونه ناتوانی در عمل به تعهداتش در اجرای توافق یا رسیدن به یک راه‌حل نهایی به اتخاذ اقدام توسط آمریکا و جامعه بین‌المللی منجر خواهد شد.

 

----------------------------------


آمریکا و روسیه درباره حضور ایران در ژنو 2 به توافق نرسیدند

وزیر امور خارجه آمریکا و همتای روسش در پاریس برای گفت‌وگو در زمینه مذاکرات صلح سوریه دیدار کردند، ولی نتوانستند در زمینه دعوت کردن ایران به این مذاکرات به توافق برسند.

به گزارش ایسنا به نقل از صدای آمریکا، ایران یکی از حامیان اصلی بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه است و دولتش تاکید کرده است که انتظار دارد ایران «مانند هر کشور دیگری» به مذاکرات ژنو 2 دعوت شود. اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در زمینه سوریه نیز در این زمینه نظر مشترکی دارد.

ابراهیمی در این زمینه گفت: ایران یک کشور بسیار مهم در منطقه است و باید در چنین کنفرانسی شرکت کند.

اما آمریکا می‌گوید که ایران باید ابتدا با بیانیه کنفرانس ژنو 1 موافقت کند، یعنی با برقراری یک دولت انتقالی در سوریه.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه پس از گفت‌وگو با ابراهیمی و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، گفت که امیدوار است ایران با این اقدام موافقت کند.

کری گفت: کشوری که یک دوستی دیرینه با اسد و با سوریه داشته است توانایی بسیار زیادی دارد تا در صورتی که به دنبال تاثیر درست بود، تاثیر قابل توجهی بگذارد. این تاثیر درست که تصمیم‌گیری درباره آن توسط بسیاری کشورها صورت گرفت اجرای بیانیه ژنو 1 است.

لاوروف گفت که مذاکرات نباید به دلیل اختلافات بین آمریکا و ایران به خطر بیفتد.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: نمی‌توان آنقدر تحت تاثیر احساسات ایدئولوژیک قرار گرفت که اجازه داد روی منافع هدف اصلی تاثیر بگذارد.

کری در پاسخ گفت که هدف تشکیل یک دولت انتقالی در سوریه است و نمی‌تواند از حضور کسانی که از تشکیل آن حمایت نمی‌کنند سودی ببرد.

وی گفت: شرکت کردن یا نکردن ایران ربطی به بحث ایدئولوژی ندارد. مساله اصلی عملگرا بودن و منطق است.

لاوروف در پاسخ او گفت که «به عقیده من عملگرایی یعنی تعامل، نه انزوا» و افزود که اگر مساله اصلی عملگرایی باشد، آنگاه باید از ایران دعوت کرد.

وزیر امور خارجه روسیه این وضعیت را با موافقت آمریکا برای ملاقات با ایران در زمینه برنامه هسته‌یی‌اش و همین‌طور جنگ عراق و افغانستان مقایسه کرد. 

اخبار سیاست خارجی - ایسنا