اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روسیه ماهواره نظامی خود را از دست داد


رسانه های روسی از قطع ارتباط با یک ماهواره نظامی روسیه که یک روز پیش به فضا پرتاب شده بود و از دست رفتن آن خبر دادند.

خبرگزاری ایرنا: رسانه های روسی از قطع ارتباط با یک ماهواره نظامی روسیه که یک روز پیش به فضا پرتاب شده بود و از دست رفتن آن خبر دادند.

رسانه های روسی روز یکشنبه اعلام کردند: یکی از دو ماهواره نظامی که روز شنبه به فضا پرتاب شده بود دچار نقص فنی شده و از دست رفته محسوب می شود.

یک مقام فضایی روس که نامش فاش نشده است،در این رابطه به خبرگزاری روسیا سگودنیا گفت: به احتمال زیاد یکی از دو ماهواره نظامی کاسموس از پایه ویژه موشک ماهواره بر جدا نشده است و در شرایط کنونی اطلاعات مربوط به ماهواره و امکان نابودی آن در مدار زمین بررسی می شود.

به گزارش وزارت دفاع روسیه، دو ماهواره نظامی از نوع «کاسموس» عصر روز شنبه از پایگاه فضایی «پلستسک» در شمال غرب روسیه به فضا پرتاب شدند.

این ماهواره ها با ماهواره بر از نوع «سایوز- 2 بی 1» به فضا پرتاب و گفته شده بود که ماهواره ها پس از قرار گرفتن در مدار مورد نظر، تحت کنترل وزارت دفاع روسیه در آمده بود.

روسیه حدود یکصد ماهواره در مدار زمین دارد که حدود نیمی از این ماهواره ها فضا هستند و از این تعداد هم نزدیک به 20 دستگاه نظامی و متعلق به وزارت دفاع این کشور هستند.


ویدیو مرتبط :
نظامی.نت : ابرقدرت نظامی کیست ؟ چین | روسیه | امریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آژانس اطلاعات نظامی روسیه: آمریکا در سقوط هواپیمای مسافری ما دست داشته تا بازارمان را خراب کند



آژانس اطلاعات نظامی روسیه: آمریکا در سقوط هواپیمای مسافری ما دست داشته تا بازارمان را خراب کند

مقام روس مدعی شده است: « ما می‌دانیم که این آمریکاییها تجهیزاتی دارند که می‌تواند ارتباط بین هواپیما و زمین را قطع کند و باعث اختلال در عملکرد هواپیما شود. برای مثال هواپیما در ارتفاع خاصی پرواز می‌کند، اما تجهیزات آن، به خاطر اختلال ارتفاع اشتباه دیگری را نشان می‌دهد.»

آژانس اطلاعات نظامی روسیه، GRU، تصور می‌کند که خرابکاری احتمالی آمریکاییها باعث شده است که پرواز نمایشی هواپیمای سوپرجت 100 شرکت سوخوی که تنها امید روسها برای ورود به بازار هواپیماهای مسافربری است، به سقوط و مرگ 45 سرنشین آن ختم شود.

به گزارش «تابناک»، این خبر را کریسچن ساینس مونیتور به نقل از کومسومولسکایا پراودا، روزنامه مشهور روسیه منتشر کرده است. متخصصان هوانوردی روسیه تاکنون نظریه خرابکاری منجر به سقوط هواپیما را رد کرده‌اند، ولی پذیرفته‌اند که حدس و گمان‌ها در این مورد در حال گسترش است، زیرا در حالی که همه سیستم‌های هواپیما درست کار می‌کرده‌اند، به صخره‌ای با ارتفاع تقریبی یک مایل برخورد کرده است.

نشریه روس به نقل از یک ژنرال سرویس‌های اطلاعاتی روسیه که نامش فاش نشده است مدعی شده است که اختلالات عامدانه الکترونیکی علیه تجهیزات هواپیما، محتمل‌ترین دلیل سقوط آن است. وی گفته که «ما درحال تحقیق در مورد نظریه خرابکاری صنعتی هستیم». وی گفته است که روسیه مدتها فعالیت‌های متخصصان الکترونیکی آمریکا در فرودگاه جاکارتا را تحت نظر داشته است.

مقام روس مدعی شده است: « ما می‌دانیم که این آمریکاییها تجهیزاتی دارند که می‌تواند ارتباط بین هواپیما و زمین را قطع کند و باعث اختلال در عملکرد هواپیما شود. برای مثال هواپیما در ارتفاع خاصی پرواز می‌کند، اما تجهیزات آن، به خاطر اختلال ارتفاع اشتباه دیگری را نشان می‌دهد.»

تحقیقاتی که تاکنون بر روی مکالمات ضبط شده از کابین خلبان در جعبه سیاه هواپیما انجام شده، نشان می‌دهد که در دقایق پایانی پرواز منجر به سقوط هواپیما، هیچ نقصی در عملکرد هواپیما مشاهده نشده است. ولی قسمت ضبط مولفه‌های پرواز که بر عملکرد سیستم‌های پروازی و موتور هواپیما نظارت می‌کند، هنوز در محل سقوط هواپیما پیدا نشده است. تاکنون در این منطقه جنگلی، حداقل هفت سانحه هوایی رخ داده است.

سوال اصلی

بزرگترین سوال درباره این سانحه هوایی این است که چرا خلبان هواپیما، الکساندر یابلونتسف که یکی از مجربترین خلبانان روس در پروازهای آزمایشی بود، تقاضای کاهش ارتفاع در منطقه‌ای بسیار بد آب و هوا را کرده است و چرا برج مراقبت فرودگاه جاکارتا با این درخواست موافقت کرده است؟

یک مقام مسئول در شرکت سوخوی گفته است: « شاید خلبان ندیده است که هواپیما مستقیما به سوی یک صخره می‌رود، ولی از سوی دیگر ما نمی‌توانیم احتمال خرابکاری را از نظر دور داریم تا هواپیما بازار خود را از دست دهد». این در حالی است که شرکت سوخوی تاکنون هیچ یک از تقاضاهای پیشین برای خرید این هواپیما را رد نکرده است.

هواپیمای سوپرجت 100 شرکت سوخوی، با ظرفیت 100 مسافر و برای مسافت‌های متوسط ساخته شده است و قیمت پایین و 35 میلیون دلاری، آن را جایگزینی ایده‌ال برای تعداد زیادی از هواپیماهای قدیمی‌تر ساخت شوروی سابق نشان می‌داد و امید می‌رود که رقیبی جدی برای محصولات مشابه ساخت کانادا و یا برزیل باشد.

بعضی از متخصصین صنعت هوانوردی با توجه به این که هواپیماهای ساخت شرکت بوئینگ رقیب هواپیمای روس تلقی نمی‌شوند، ادعای مقامات روس را داستانسرایی می‌دانند، به خصوص از این جهت که شرکت بوئینگ هم در تولید سوپرجت 100 نقش داشته است.

این اولین بار نیست که مقامات روس، یک حادثه را ناشی از خرابکاری رقبای خود می‌دانند. در ابتدای امسال، ولادیمیر پوپوفکین مدیر آژانس فضایی روس‌کاسموس اشاره کرده بود که ناکامی کاوشگر پیشرفته Phobos-Grunt در ماموریت خود به اقمار مریخ ناشی از اختلالاتی بوده که ایالات متحده ایجاد کرده است و از دید روسها پنهان مانده است.

چنین اتهاماتی، همواره بی‌اساس نبوده است. در سال 2004، یکی از مقامات سابق نیروی هوایی آمریکا و مشاور ویژه رانلد ریگان رئیس‌جمهور سابق آمریکا در کتابی با عنوان At the Abyss: An Insider's History of the Cold War، اشاره کرده است که « در دهه 1980، سازمان سیا از جنگ سایبری استفاده کرد تا در کار یک خط لوله که گاز شوروی سابق را به اروپای غربی منتقل می‌کند خرابکاری کند. این خرابکاری به انفجار عظیمی با قدرت 3کیلو تن منجر شد که بخش زیادی از خط‌لوله را از بین برد.» هرچند بعضی منتقدان این اتهام را بی‌اساس دانستند./تابناک