اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روسیه حاضر به پرداخت بخشی از هزینه نابودی تسلیحات سوریه است



 توافقات روسیه و آمریکا درباره سوریه, هزینه نابودی تسلیحات سوریه

جزییات بیشتری از توافقات روسیه و آمریکا درباره سوریه
روسیه حاضر به پرداخت بخشی از هزینه نابودی تسلیحات سوریه است

یک مقام روس نزدیک به مذاکرات ژنو فاش کرده است که روسیه حاضر به پرداخت بخشی از هزینه نابودسازی تسلیحات شیمیایی در سوریه است که مبلغ کلی آن بیش از 15 میلیون دلار برآورد شده است.

به نقل از روزنامه «کامرسانت»، روسیه و آمریکا به توافقی تاریخی در خصوص سوریه دست یافته‌اند. وزرای امور خارجه دو کشور روز شنبه در ژنو طرحی را ارائه دادند که بر اساس آن تسلیحات شیمیایی موجود در سوریه تحت کنترل سازمان‌های بین‌المللی قرار خواهد گرفت.

مقامات مسکو امیدوارند که تلاش‌های صلح طلبانه "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری و دیپلمات‌های بلندپایه روسیه این امکان را بوجود آورده باشد تا از مداخله نظامی آمریکا و متحدان اروپایی آن در مناقشه داخلی در سوریه اجتناب شود.

به گفته یک دیپلمات روس نزدیک به مذاکرات ژنو، قرار نیست که سلاح‌های شیمیایی سوریه به روسیه منتقل شوند، ولی مقامات مسکو حاضر شده‌اند تا بخشی از هزینه مربوط به نابود سازی این تسلیحات را بپردازند. بر اساس برآورد انجام شده در آمریکا، عملیات نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه هزینه‌ای بالغ بر 15 میلیون دلار خواهد داشت.

مذاکرات 3 روزه سرگئی لاوروف و جان کری در ژنو را می‌توان یک توافق تاریخی ارزیابی کرد. روسیه و آمریکا بعد از مدت‌ها اختلاف نظر بارز در خصوص مناقشه سوریه، بالاخره توانستند در مورد اجرای سناریوی صلح‌آمیزی برای حل این بحران به توافق برسند که مبتنی بر نابودسازی تسلیحات شیمیایی موجود در سوریه است.

هیئت نمایندگی روسیه تا آخرین لحظات تردید داشتند که طرف آمریکایی با طرح پیشنهادی مسکو در این مورد موافقت کند.

یک مقام روس نزدیک به هیئت نمایندگی روسیه در این مذاکرات به خبرنگار این روزنامه گفت: مسئله امکان نقض توافقات بود که آمریکا اصرار داشت مسئولیت چنین مسئله‌ای برعهده رژیم بشار اسد در صورت عدم همکاری باشد، ولی بر اساس طرح روسیه، تنبیه نقض توافقات باید بر اساس ماده هفتم منشور سازمان ملل مشخص شود که مداخله نظامی علیه کشور مستقلی را مردود دانسته است. علاوه بر این روسیه روی مسئولیت گروه‌های مخالف مسلح در سوریه برای همکاری در اجرای این طرح تاکید داشت که در نهایت پیشنهادات طرف روسی مورد موافقت قرار گرفت.

به گفته این دیپلمات روس، بر اساس ارزیابی‌های اولیه در سوریه حدود هزار تن تسلیحات و مواد شیمیایی وجود دارد که روسیه و آمریکا در مورد این تسلیحات نیز با یکدیگر اختلاف نظر داشتند. طرف آمریکایی مدعی بود که همه این تسلیحات در مناطق تحت کنترل ارتش سوریه است، در حالیکه روسیه با این نظر مخالف و معتقد بود که بخشی از تسلیحات در اختیار گروه‌های شورشی است که در نهایت جان کری در کنفرانس مطبوعاتی در پایان مذاکرات اعتراف کرد که احتمالا بخشی از سلاح‌های شیمیایی در سوریه در اختیار مبارزین مخالف است.

علاوه بر این، طرف آمریکایی اصرار داشت که تسلیحات شیمیایی سوریه به خاک روسیه منتقل شوند، ولی روسیه با این مسئله مخالف بود. البته روسیه توانایی نابودسازی این تسلیحات را دارد، ولی حاضر به قبول چنین مسئولیتی نشد. تصمیم گیری در این مورد به بعد موکول شده ولی قرار شده تا این تسلیحات ابتدا به یکی از کشورهای همسایه سوریه، ترکیه یا اردن انتقال پیدا کند تا بعد در مورد آنها تصمیم گرفته شود.

البته روسیه و آمریکا حاضر شده‌اند تامین مالی عملیات نابودسازی تسلیحات شیمیایی را بطور مشترک برعهده بگیرند و این امیدواری وجود دارد که سایر کشورها نیز در این زمینه همکاری کنند.

ارزیابی اولیه صورت گرفته در آمریکا نشان داده است که هزینه این عملیات کم نبوده و حدود 15 میلیون دلار خواهد بود. مقامات روسی معتقدند که هزینه نهایی حتی بیش از این مبلغ خواهد شد.

اکنون مقامات رسمی دمشق اعلام کرده‌اند که با طرح مورد توافق روسیه و آمریکا در این زمینه موافق بوده و همکاری لازم در این خصوص را خواهند داشت./فارس

 

 


ویدیو مرتبط :
نابودی 49 مقر داعش توسط جنگنده های روسیه در سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پنتاگون: هدف از حمله به سوریه نابودی ظرفیت شیمیایی این کشور است/روسیه: این کار تجاوزگری است



هدف از حمله به سوریه نابودی سلاح حهای شیمیایی

پنتاگون: هدف از حمله به سوریه نابودی ظرفیت شیمیایی این کشور است

پنتاگون اعلام کرده هدف از حمله احتمالی به سوریه این است که ظرفیت شیمیایی این کشور از بین برود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اسکای‌نیوز، پنتاگون اعلام کرده هدف نهایی از حمله احتمالی به سوریه، از بین بردن ظرفیت‌های شیمیایی این کشور است.

پنتاگون همچنین اعلام کرده دولت آمریکا در حال حاضر برنامه‌ای برای آموزش معارضان سوری ندارد.

وزارت دفاع آمریکا افزوده در صورتی که اوباما دستور حمله نظامی به سوریه بدهد آنها به سرعت وارد عمل خواهند شد؛ این وزارتخانه همچنین ادعا کرده از تمامی خطرات حمله نظامی به سوریه مطلع است.

پنتاگون تأکید کرد گزینه نظامی در سوریه لازم است و این وزارتخانه از جامعه بین‌الملل انتظار حمایت دارد.

رئیس‌جمهور آمریکا چند روز پیش در سخنرانی کاخ سفید اعلام کرد اگرچه می‌تواند بدون مجوز کنگره به سوریه حمله کند اما تصمیم دارد برای اقدام نظامی در سوریه از کنگره اجازه بگیرد.

این اظهارات رئیس جمهور آمریکا در حالی مطرح شد که رأی کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه هنوز اعلام نشده است.

ادعای توسل دولت سوریه به حمله شیمیایی در روز 21 آگوست، در حالی صورت گرفت که بازرسان سازمان ملل به درخواست دولت سوریه به دمشق سفر کرده بودند تا درباره یک حمله شیمیایی دیگر که چند ماه پیش در منطقه خان‌العسل صورت گرفته بود، تحقیق کنند.

دولت سوریه به شدت این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید در شرایطی که پیروزی‌های نظامی به دست آورده و بازرسان سازمان ملل در سوریه به سر می‌برده‌اند، نیروهای دولتی دلیلی برای استفاده از تسلیحات شیمیایی نداشته‌اند.

دمشق همچنین به بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل اجازه داده در مناطقی که ادعا می‌شود در آنها از حمله شیمیایی استفاده شده تحقیقات لازم را به عمل آورند.

علی‌رغم این، دولت آمریکا ضمن کوبیدن بر طبل جنگ در سوریه گفته دولت سوریه برای اعتمادسازی دیر وارد عمل شده است.

سوریه از سال 2011 صحنه ناآرامی و خشونت‌های مرگبار بوده است. بسیاری از مردم و مأموران امنیتی در درگیری‌های این کشور از آن زمان کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، قدرت‌های غربی و متحدان آنان در منطقه به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه‌نظامیان معارض دولت در سوریه حمایت می‌کنند.

روسیه: حمله به کشوری دارای حاکمیت، تجاوزگری است

معاون وزیر دفاع روسیه عملیات نظامی علیه یک کشور دارای حاکمیت را بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد، تجاوزگری توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری آلمان، «آناتولی آنتونوف» معاون وزیر دفاع سوریه امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: دوست دارم سخنان رئیس جمهورمان را متذکر شود که گفت تنها نهاد دارای صلاحیت برای تصمیم گیری درخصوص استفاده از زور علیه یک کشور دارای حاکمیت همان شورای امنیت سازمان ملل است.

وی افزود: این مطلب را ولادیمیر پوتین با کمال صراحت گفت که هرگونه اقدامات دیگر علیه یک کشور دارای حاکمیت که از سوی هر پارلمان یا کنگره ای تصویب شود، تجاوزگری به شمار خواهد رفت.

آنتونوف گفت که وی به وابستگان نظامی آمریکا و اسرائیل درجریان ملاقات با آنها درخصوص افزایش تنش در منطقه دریای مدیترانه هشدار داده است.

وی تصریح کرد: من به نیابت از سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه از این دو وابسته نظامی خواستم که مسئولان وزارت دفاع آمریکا و وزارت (جنگ) اسرائیل را به خویشتنداری و تعقل فرابخوانند تا وضعیت را به آخرین مرحله سوق ندهند.

آنتونوف افزود: ماموریت مشترک ما همان حفظ صلح و ثبات در این منطقه و بکارگیری تمام تلاش است تا اجازه ندهیم که اوضاع خطرناک شود.
فارس