اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روز هوای پاك بدون هوای پاك



اخبار,اخباراجتماعی ,هوای پاك


‌٢٩ دی ماه ‌و هوای تهران آنقدر آلوده است كه دو روز میانی هفته را به خاطر حجم آلودگی، مدارس ابتدایی را تعطیل كرده‌اند. مهدهای كودك و پیش‌دبستانی‌ها هم تعطیل شدند و مدارس متوسطه و ادارات هم، ‌امروز قرار است با دو ساعت تاخیر شروع به كار كنند. شاخص آلاینده‌ها در روز دوشنبه هنوز ناسالم برای گروه‌های حساس است، ‌اما پیش‌بینی پایداری هوا توسط سازمان هواشناسی، ‌باعث شد كمیته اضطرار آلودگی هوای تهران، ‌پیش‌دستی كند و از دو روز پیش امروز و دیروز را به خاطر آلوده‌تر شدن، ‌تعطیل اعلام كند.

 

تصمیمی كه نسبت به تصمیمات قبلی این كمیته نشان از تغییر سیاست‌های گروه تصمیم‌گیر و تغییر مثبت استانداردها می‌دهد. این پیش‌بینی در روز گذشته به پنج شهر افزایش یافت و سازمان هواشناسی هوای شهرهای تهران، قم، كرج، اصفهان و اراك را برای روز سه‌شنبه آلوده اعلام كرد.


در این میان، ‌كمپینی هم راه افتاده با هدف كاهش آلودگی هوا به كمك مردم، ‌با فرهنگ‌سازی‌هایی چون استفاده نكردن از خودروی شخصی و استقبال از حمل و نقل عمومی. طرح «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» یكی از راهكارهایی است كه این كمپین داده است، ‌راهكاری كه رییس سازمان محیط زیست هم در همایش روز هوای پاك، ‌به آن اشاره كرد.

 

او همچنین از فرصت شش ماهه به صنایع برای رسیدن به استانداردها سخن گفت و تاكید كرد: به صنایع كشور فرصت شش ماهه‌ای داده شده تا استانداردها را به‌طور كامل اعمال كنند. بنابراین وظایف بخش‌های مختلف صنعتی، رعایت استانداردها و رعایت مصوبه جدید برای كاهش آلودگی هوا است. مهلتی كه ابتكار از آن سخن می‌گوید، ‌مربوط به بحث خروجی‌های مربوط به صنایع است كه از سال ٧٤ تاكنون استانداردهای خروجی مربوط به آلودگی صنایع اصلاح نشده و بسیار عقب مانده بود، به گفته او با همكاری همه دستگاه‌ها به ویژه وزارت نفت و صنایع برای نخستین بار این موضوع مطرح شد كه آلاینده‌های جدیدی چون اكسیدها مورد ارزیابی و شاخص‌دهی قرار گیرند.

 

برای نخستین بار فلزات سنگین، اكسیدهای ازد (ناكس) لحاظ خواهند شد. به گفته وی با وجود همه مشكلات مالی و اقتصادی، عقب‌ماندگی برنامه‌های كاهش آلودگی در هشت سال گذشته و پیچیدگی مسائل ناشی از بی‌توجهی در یك دوره، اقدامات خوبی انجام شده، توجه به آلودگی هوا در بودجه سال ٩٥ و برنامه ششم توسعه مشخص است. برنامه ششم توسعه برنامه‌ای است كه فصلی برای مدیریت فرابخشی محیط زیست با عددگذاری مشخص در آن لحاظ شده است كه اتفاق بزرگی برای برنامه‌ریزی كشور محسوب می‌شود.


تصویب لایحه هوای پاك به صورت اصل ٨٥ در مجلس
مجلس هم قرار است به عنوان بازوی كمكی سازمان تعجیلی در تصویب لایحه هوای پاك داشته باشد. معاون رییس‌جمهور از در دستور كار قرار گرفتن لایحه هوای پاك در مجلس خبر داد و گفت: امروز لایحه هوای پاك به صورت اصل ٨٥ در دستور كار مجلس است. امیدواریم این لایحه كه یكی از موارد آن بحث تغییر سن معاینه فنی است، تصویب شود كه گام مهمی خواهد بود تا بتوانیم هرچه سریع‌تر قانون روزآمد برای آلودگی هوا را جایگزین قانون قبلی كنیم.
رییس فراكسیون محیط زیست مجلس هم با اشاره به مصوبه روز دوشنبه مجلس برای تشكیل كمیسیون مشترك رسیدگی به لایحه اصلاح قانون نحوه مبارزه با آلودگی هوا بر لزوم تسریع در تشكیل این كمیسیون برای به سرانجام رساندن موضوع آلودگی هوا تاكید كرد. محمدرضا تابش در این خصوص به ایسنا گفت: سابقه لایحه هوای پاك به یكی، دو سال گذشته برمی‌گردد.

 

ابتدا نمایندگان طرحی را تهیه كردند كه در آن دولت ملزم به انجام اقداماتی برای مقابله با تخریب محیط زیست می‌شد، اما دولت به دلیل بار مالی این طرح اعلام كرد كه باید لایحه‌ای در این زمینه داده شود و این لایحه را تهیه و تقدیم مجلس كرد. رییس فراكسیون محیط زیست با اشاره به ویژگی‌های این لایحه یادآور شد: در این لایحه جرم‌انگاری صورت گرفته و فعل و انفعالاتی كه در محیط زیست انجام می‌شود و منجر به تخریب محیط زیست می‌شود به عنوان جرم تلقی شده و سطح جرایم نیز افزایش پیدا كرده است. همچنین بر اساس این لایحه كشور باید هوای پاك را منطبق بر استانداردهای روز دنیا تعریف كند و برای دستیابی به هوای پاك مجموعه اقدامات خود را سامان دهد.
 


ویدیو مرتبط :
روز هوای پاك گرامی بدار یا ندار؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عرضه بنزین پاك در روز هوای پاك



 

 

بنزین , سهمیه بنزین

 

همزمان با روز هوای پاك، دولت هفته آینده فقط طی یك روز ۹ میلیون لیتر بنزین و ۱۰ میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو ۴ و ۵ كه دارای گوگرد و آروماتیك اندكی نسبت به سایر بنزین های تولیدی كشور است، توزیع می كند.

به گزارش خبرنگار «جام جم»، در حال حاضر روزانه حدود ۵۰ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه های كشور تولید می شود كه دارای استاندارد یورو ۲ است. عدد اكتان (درجه آرام سوزی) بنزین معمولی كه هم اكنون در جایگاه ها عرضه می شود، ۸۷ و اكتان بنزین سوپر ۹۵ است.

گازوئیل و بنزین تولیدی معمولی در كشور دارای بیش از ۱۰ پی پی ام گوگرد است و براساس سیاست های وزارت نفت در بخش پالایش قرار است از فروردین سال آینده بنزین و گازوئیل با استاندارد جدید یورو ۴ و ۵ كه استاندارد روز اروپایی است، عرضه شود.

تفاوت این دو نوع استاندارد فقط در میزان گوگرد آنهاست، این نوع بنزین سبك تر بوده و احتراق بهتر دارد. بنزین نوع سوپر آن با اكتان ۹۵ تا ۹۸ خواهد بود. استفاده از این سوخت بستگی به نوع خودروها نیز خواهد داشت.

بنزین تولیدی فعلی دارای MTBE (مواد افزودنی) و گوگرد و مواد آروماتیك بالایی است. با راه اندازی تعدادی از واحدهای جدید در پالایشگاه امام خمینی شازند كه دارای تجهیزات مدرن و فناوری پیشرفته روز دنیاست، بنزین تولیدی در این واحدها به میزان ۵/۱۶ میلیون لیتر تا پایان سال افزایش می یابد و بر این اساس از ابتدای سال ۹۱ این نوع بنزین قابل عرضه در سراسر كشور خواهد بود.این گزارش حاكی است، واحدهای آر.سی.دی و آر.اف.سی.سی پالایشگاه شازند كه اسفندماه راه اندازی خواهد شد، بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ تولید خواهد كرد.هم اكنون در پالایشگاه شازند ۳/۸ میلیون لیتر در روز از این نوع بنزین تولید می شود كه با راه اندازی ۲ واحد مذكور در همین پالایشگاه ۲/۸ میلیون لیتر دیگر به مجموع فعلی بنزین اضافه خواهد شد.این واحدها عملیات تصفیه گوگرد و مواد آروماتیك را اجرا می كنند كه با كم كردن میزان گوگرد در بنزین تولیدی علاوه بر تاثیرات زیست محیطی، صرفه های اقتصادی نیز به دنبال خواهد دا شت؛ زیرا گوگرد جدا شده از فرآورده های نفتی ارزش اقتصادی بالایی در ساخت آسفالت و كودهای شیمیایی دارد.

به گزارش مهر، همزمان با بهره برداری از طرح توسعه پالایشگاه های نفت تهران، امام خمینی شازند و آبادان، ظرفیت تولید بنزین و گازوئیل كم گوگرد با استاندارد روز اروپا فراهم شده است و برای نخستین بار به طور آزمایشی این نوع فرآورده با كیفیت مذكور همزمان با روز هوای پاك توزیع می شود.این گزارش حاكی است، با بهره برداری از طرح های بنزین سازی، ظرفیت تولید بنزین در كشور افزایش می یابد. بر این اساس تا پایان امسال پالایشگاه آبادان روزانه ۹/۳ میلیون لیتر، تهران روزانه ۸/۱ میلیون لیتر و شازند ۱۱ میلیون لیتر افزایش ظرفیت تولید بنزین خواهند داشت. واحد بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس نیز با ظرفیت تولید ۵/۲ میلیون لیتر بنزین با استاندارد جدید اروپا تا پایان سال ۹۱ به بهره برداری خواهد رسید.جلیل سالاری مدیرعامل شركت ملی پخش فرآورده های نفتی طرح عرضه سوخت با استاندارد یورو ۴ و ۵ را فقط به مدت یك روز و به صورت آزمایشی اعلام كرد. این نوع سوخت در سطح جایگاه های تهران پنجشنبه هفته آینده با نرخ های فعلی بنزین عرضه می شود.

این گزارش حاكی است، در حال حاضر ایران با یك میلیون و ۷۶۵ هزار بشكه ظرفیت پالایش نفت، بزرگ ترین پالایشگر نفت خاورمیانه به شمار می رود.

سرمایه گذاری ۵/۱۳ میلیارد دلاری برای اجرای ۱۰ طرح بنزین سازی، بهبود فرآیند تولید و توسعه پالایشگاه های موجود را امكان پذیر می كند كه با تكمیل این طرح ها تولید بنزین به ۷۰ میلیون لیتر و گازوئیل به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز افزایش می یابد كه علاوه بر تامین نیاز داخلی امكان صادرات این دو فرآورده استراتژیك را نیز فراهم می سازد..... /  گزارش : جام جم آنلاین