اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«روز خشم» در سراسر فلسطین اشغالی


در نهمین روز از تظاهرات گسترده مردم فلسطین در اعتراض به تجاوزات رژیم صهیونیستی، مناطق مختلف فلسطین از جمله کرانه باختری و غزه شاهد درگیری و تظاهرات خشونت‌آمیز بود.

خبرگزاری ایسنا: در نهمین روز از تظاهرات گسترده مردم فلسطین در اعتراض به تجاوزات رژیم صهیونیستی، مناطق مختلف فلسطین از جمله کرانه باختری و غزه شاهد درگیری و تظاهرات خشونت‌آمیز بود.

تظاهرات امروز (جمعه) که از سوی فلسطینیان "روز خشم" نام گذاری شده بود، شدیدتر از روزهای گذشته برگزارشد و در آن نظامیان صهیونیست به طور مستقیم به سوی تظاهرکنندگان شلیک کردند.

بنا بر گفته منابع فلسطینی، در اثر شلیک مستقیم نظامیان اسرائیلی به سمت تظاهرکنندگان در غزه دستکم چهار تن شهید و ده‌ها تن رخمی شدند.

تصاویر منتشر شده از مناطق مختلف کرانه باختری نیز حاکی از درگیری شدید میان جوانان فلسطینی و نظامیان صهیونیست است.

درگیری‌ها میان فلسطینیان و نظامیان صهیونیست از زمان یورش شهرک نشین‌ها به مسجد الاقصی آغاز شده و پس از حملات شهادت‌طلبانه فلسطینیان در روزهای اخیر، تشدید شده است.

با کشیده شدن تظاهرات به نوار غزه که گذرگاه‌های آن با سرزمین‌های اشغالی بسته است، احتمال بالا رفتن تلفات در درگیری‌های امروز بسیار زیاد است.


ویدیو مرتبط :
گزارشی از روستای صفوریه فلسطین اشغالی در روز نکبت -1

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روز خشم در سوریه ؛ " اسد " قسر در رفت!



دعوت فعالان سایت های تعامل اجتماعی تویتر و فیس بوک برای تجمع معترضان در سوریه ناکام ماند.به گزارش عصر ایران به نقل از منابع خبری،  فعالان فیس بوک و تویتر در سوریه از دیروز جمعه تا سه شنبه این هفته را در این کشور روزهای خشم نامیدند و از شهروندان سوری خواستند تا در تجمع مسالمت آمیزی در مقابل ساختمان پارلمان در دمشق حضور یابند.

 

با این حال میدانی که به عنوان محل قرار معین شده بود به مانند روزهای قبلی آرام و بی سر و صدا بود و حتی از نیروهای امنیتی نیز خبری نبود و مثل همیشه تنها چند پلیس راهنمایی رانندگی حضور داشتند.

البته منابع غیر رسمی گفته اند که حضور نیروهای امنیتی لباس شخصی بیش از گذشته نمود داشته است.

فعالان توئیتر و فیس بوک، دلیل دعوت به تجمع اعتراض آمیز را "حکومت فردی، فساد اداری - مالی و استبداد" و زمان آن را پس از نماز جمعه در تمامی شهرهای سوریه اعلام کردند

سایت سوریون نت نیز از سوری ها خواست در اعتراض به اقدامات نظام بشار اسد علیه ملت سوریه و آزادی آنها ، تجمعاتی را برگزار کنند.

مهمترین صفحه معترضین سوری در فیس بوک، صفحه ای با عنوان "انقلاب سوریه" است که تا صبح جمعه از سوی 13 هزار نفر تایید شد.

در واکنش به این دعوت های فیس بوکی، برخی از اس ام اس ها در تایید بشار اسد، برای مشترکان موبایل ارسال شد.

متن یکی از این اس ام اس ها این بود:" ملت ها برای تغییر رئیس شان، خود را به آتش می کشند و ما جهان را آتش می زنیم تا رهبرمان باقی بماند".

مقامات سوریه همچنین در اقدامات متنوعی سعی کردند تجمعات مردمی حمایت از معترضین مصری را متوقف کنند.

سازمان جهانی حقوق بشر در بیانیه ای گفته است 20 نفر لباس شخصی اقدام به ضرب و جرح 15 نفری کردند که در منطقه باب توما دمشق درحمایت از معترضین مصری جمع شده بودند.

این افراد به صورت آرام تجمع کرده بودند و فقط شمع هایی را به یاد کشته شدگان اعتراضات مصر روشن کرده بودند.

وضعیت سوریه

بشار اسد از 10 سال پیش تاکنون رئیس جمهور سوریه است و قبل از او هم پدرش حافظ اسد 29 سال به عنوان رئیس جمهور حکومت کرده بود.

در سوریه از روزنامه ها و مجلات آزاد یا منتقد حتی در حد مصر ، خبری نیست.

همه روزنامه ها دولتی یا شبه دولتی اند و بشار اسد رئیس جمهور همیشه تیتر و عکس یک روزنامه هاست.

استفاده از اینترنت گرچه آزاد است اما سایت های مخالف دولت و همچنین سایت های تعامل اجتماعی مانند فیس بوک فیلترند. مسئولان کافی نت ها مجبورند اوراق شناسایی کاربران خود را چک کنند.

سوریه در زمان اوج گیری اعتراضات مردمی در مصر، اینترنت را در این کشور قطع کرد.

در سوریه نیز احزاب مختلفی فعالیت می کنند اما تفاوتی با کشور تک حزبی ندارد و حزب بعث قدرت را در قبضه خود دارد.  دیگر احزاب دولت ساخته در سوریه نیز تنها به این دلیل وجود دارند تا دولت سوریه به استناد به آنها مدعی نظام چند حزبی باشد.

دولت سوریه پیش از این یک دختر وبلاگ نویس زیر 20 سال را به اتهام جاسوسی برای آمریکا بازداشت کرده بود.

موج تغییر

موج تغییر که از کشور تونس آغاز شد و به فرار رئیس جمهور این کشور پس از 23 سال حکومت منجر شد و امروز مصر حسنی مبارک را درآستانه برکناری قرار داده است به دیگر کشورها نیز سرایت کرده است.

در دیگر کشورهای عربی نیز فعالان فیس بوک و تویتر  خواستار برگزاری تجمع ها و اعتراضات شده اند.

در اردن، اعتراضات مردمی منجر به سقوط نخست وزیر و کابینه شد.

در یمن ، علی عبدالله صالح پس از 30 حکومت قول داد در انتخابات آینده نه خودش کاندیدا شود و نه پسرش.

در الجزایر، رئیس جمهور از پارلمان خواست تا وضعیت فوق العاده را لغو کنند. وی همچنین به رادیو تلوزیون ملی دستور داد تا میزبان بیان مطالب همه سلیقه ها و احزاب سیاسی باشد.رئیس جمهور همچنین برگزاری تجمع در خارج از پایتخت را نیز آزاد اعلام کرد.

در سودان هم تجمع معترضان با مقابله شدید نیروهای دولتی روبه رو شد..../عصر ایران