اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روز تحریم روسیه فرا رسید



اخبار,اخبار بین الملل ,تحریم روسیه

 

اخبار بین الملل - روز تحریم روسیه فرا رسید

یک مقام کاخ سفید اعلام کرد، آمریکا با توجه به تحولات اوکراین، امروز (دوشنبه) تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه اعمال خواهد کرد و این تحریم‌ها صادرات فناوری پیشرفته برای صنعت دفاعی روسیه را شامل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، تونی بلینکن، معاون مشاور امنیت ملی دولت اوباما اعلام کرد، این تحریم‌ها علیه روسیه به علت عدم پایبندی این کشور به موافقتنامه‌ای اعمال خواهد شد که هدف از آن کاهش تنش‌ها در اوکراین بوده است.

کاخ سفید پیش‌تر اعلام کرده بود، دوستان و نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و شرکت‌هایی که تحت کنترل وی قرار دارند، هدف تحریم‌ها قرار خواهند گرفت.

بلینکین تصریح کرد: ما به دنبال هدف قرار دادن آن‌هایی هستیم که در محفل داخلی پوتین هستند و در اقتصاد روسیه نقش قابل توجهی دارند. ما همچنین به دنبال هدف قرار دادن شرکت‌هایی هستیم که تحت کنترل پوتین و محفل داخلی اوست.
اخبار بین الملل - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
چهارمین سال تحریم‌های ضد روسیه و اقدامات روسیه برای مقابله با اثرات آن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازتاب دیدگاه راهپیمایی‌کنندگان روز قدس درباره موضوع هسته‌ای/ تأکید روسیه بر ضرورت لغو تحریم‌های ایران



اخبار,اخبارسیاست خارجی,کیوسک بین‌المللی

دیدگاه ایرانیان درباره شرایط توافق هسته ای، بررسی خط قرمزهای ایران در مذاکره با گروه 1+5، ابراز امیدواری وزیر خارجه آلمان به حصول توافق تا دوشنبه، تأکید رئیس جمهور روسیه بر ضرورت لغو همه تحریم ها، ادامه موضع گیری های تهدیدآمیز مقامات آمریکایی و آمادگی شرکت های هواپیمایی غربی برای ورود به بازار ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، همزمان با ادامه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین، شبکه خبری «سی ان ان» گزارشی را از دیدگاه شرکت کنندگان در راهپیمایی روز قدس درباره مذاکرات هسته ای تهیه کرده و می نویسد ایرانیان توافق اجباری را نمی پذیرند. در این گزارش آمده مردم ایران می گویند با وجود تحریم ها، حاضر به پذیرش توافقی که با زور باشد نخواهند بود. یکی از شرکت کنندگان در راهپیمایی می گوید ما از روابط با همه دنیا استقبال می کنیم، ولی این روابط می بایست متوازن وعادلانه باشد؛ مانند شراکت خوب اقتصادی. یکی دیگر از این افراد می گوید مذاکره کنندگانی که در وین هستند، به خطوط قرمزی که رهبر ایران تعیین کرده، پایبند هستند و امیدارم این توافق به سود مردم ما و جهان اسلام باشد. یکی دیگر از حاضرین نیز می گوید گفت و گوها تا جایی که لازم باشد باید ادامه پیدا کند، ولی ما متوقف نمی شویم.

اما در گزارشی از وین، شبکه خبری «فرانس 24» موارد اختلافی موجود در مذاکرات هسته ای را برشمرده و مسئله تحریم ها را برای ایران خط قرمز دانسته است. بر اساس این گزارش، برخی از مواردی که باید در ادامه مذاکرات حل و فصل شوند عبارتند از بازرسی از مراکز نظامی، زمانبندی لغو تحریم ها و به خصوص لغو تحریم تسلیحاتی که چند سال قبل در سازمان ملل تصویب شد. آمریکا خواستار حفظ این تحریم هاست اما برای ایران، این خط قرمز محسوب می شود. در این مورد ایران حمایت مسکو را به نیز همراه دارد. روسیه حتی مدتی قبل برای تحویل سامانه ای دفاعی، موافقتنامه ای با تهران امضا کرد. فرانس 24 افزود اروپایی ها تعلیق تحریم ها علیه ایران را تا روز دوشنبه، 13 ژوئیه تمدید کرده اند. تاریخی که به گفته یکی از مذاکرات کنندگان آمریکایی به معنای ضرب الاجل جدید است.

همزمان، وزیر خارجه آلمان ابراز امیدواری کرده توافق هسته ای ایران تا روز دوشنبه حاصل شود. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، فرانک والتر اشتاین مایر ابراز امیدواری کرده ایران و 1+5 بتوانند تا روز دوشنبه در مذاکرات هسته ای وین به توافق نهایی دست پیدا کنند. وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال حصول توافق تا روز دوشنبه گفت: «امیدوارم که چنین بشود. همه ما امیدوار هستیم». اسپوتنیک اشاره می کند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 قرار بود تا 30 ژوئن به نتیجه برسد؛ اما هیئت‌های دیپلماتیک دو طرف پس از ناکامی در رفع اختلافات، ابتدا گفت‌وگوها را تا 7 جولای و سپس تا 10 جولای تمدید کردند. این رایزنی‌ها، روز جمعه برای بار سوم تا روز دوشنبه 13 جولای تمدید شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز ابراز امیدواری کرده سند توافق جامع هسته ای میان ایران و گروه 1+5 به زودی به دست بیاید. بر اساس گزارش خبرگزاری «ایتارتاس»، رئیس جمهور روسیه در سخنان خود اشاره کرده که همه تحریم های ایران لغو خواهد شد. به گفته وی، مسئله این است که این تحریم ها تا چه زمانی لغو می شوند و کدام یک از این محدودیت ها لغو خواهند شد. وی گفته: «ما خواهان لغو کامل و هر چه سریعتر تحریم ها هستیم زیرا بر این باوریم که تحریم شیوه مناسب برای حل مسائل بین المللی نیست. اما هر یک از طرف های شرکت کننده در مذاکرات نقطه نظر و دیدگاه خود را دارند و باید در مورد این مسایل توافق به دست آید». به گفته پوتین، تحریم باید از مناسبات اقتصادی و روابط بین المللی کنار گذاشته شود؛ زیرا این موضوع نظام اقتصاد بین الملل را به هم می ریزد.

با این وجود، ادبیات تهدیدآمیز مقامات آمریکایی در موضوع هسته ای همچنان ادامه دارد. به نوشته پایگاه خبری «واشنگتن فری بیکن»، وزیر دفاع آمریکا بار دیگر اظهارات پیشین درباره لزوم راستی‌آزمایی توافق هسته‌ای احتمالی با ایران را تکرار کرده است. اشتون کارتر گفته توافق هسته‌ای با ایران بایستی قابل راستی‌آزمایی باشد تا بتوان آن را بر پایه اعتماد استوار کرد. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا آمریکا به دنبال توافق با ایران است گفته: «رئیس‌جمهور گفته تنها به دنبال دست‌‌یابی به توافق خوب است». کارتر درباره ویژگی‌های یک «توافق خوب» نیز اظهار داشته: «توافق خوب بایستی حاوی مفادی باشد. یکی از آنها این است که باید قابل راستی‌آزمایی باشد». وی مدعی شده با ایران نمی‌توان بر اساس اعتماد توافق کرد.

در نهایت، در میان دیگر مطالب مرتبط، خبرگزاری «رویترز» از آمادگی شرکت های هواپیمایی غربی برای ورود به بازار ایران پس از لغو تحریم ها خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، شرکت های هواپیماسازی غربی امیدوارند در صورت محقق شدن توافق هسته ای ایران، میلیاردها دلار از رهگذر امضای قرارداد با این کشور کسب کنند. بدین ترتیب، یکی از روشن ترین بازارهای صنعت هواپیمایی جهان از قرنطینه بیرون خواهد آمد. رویترز می افزاید برای تهران، دورنمای برچیده شدن تحریم های اقتصادی گسترده و همچنین تحریم تجاری آمریکا دربردارنده فرصت نوسازی ناوگان هوایی این کشور است با بهایی قابل قبول است. متوسط سن ناوگان هواپیمایی ایران به 23 سال می رسد که این رقم تقریباً دو برابر متوسط جهانی است. این در حالی است که ایران سال ها برای نوسازی ناوگان هواپیمایی خود بهای بسیار زیادی را در بازار سیاه پرداخت می کرد.


 اخبار  سیاست  خارجی  - تابناک