اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روزی 16 هزار فقره چک برگشت می خورد



اخبار,اخبار اقتصادی ,چک برگشتی

 

اخبار اقتصادی - روزی 16 هزار فقره چک برگشت می خورد

آمار بانک مرکزی از روند صعودی چکهای برگشتی نشان می دهد از نظر مبلغ ،‌ میزان برگشتی ها از حدود ۳.۵ درصد کل چک ها در سال ۸۵ در مرداد امسال به ۵.۵ درصد رسیده است .

واحد مرکزی خبر گزارش داد، درصد چکهای برگشتی از کل چک ها از نظر تعداد هم در این مدت از 4 و نیم درصد به 12 و نیم درصد رسیده است .

سال 85 روزانه بطور متوسط حدود 10 هزار برگ چک برگشت می خورد و حالا حدود 16 هزار برگ .

این ارقام به معنی کم اعتبار شدن یک سند بانکی به نام چک است. واقعیتی که باعث شده است به گفته رئیس مرکز آمار قوه قضائیه ، چک برگشتی جزو 10 جرم اول کشور باشد.

خیلی ها اوضاع اقتصادی را علت اصلی افزایش چکهای برگشتی می دانند اما خیلی ها هم معتقدند اگر قوانین چک اصلاح شود این همه چک برگشتی نخواهیم داشت.

دوسال پیش بود که بانک مرکزی بخشی از دستورالعمل حسابهای جاری را اصلاح کرد و قرار شد در 6 ماه طرح هایی مانند یکسان سازی چک ها ، رنگ بندی آنها و در نظر گرفتن سقف اعتباری برای چک ها اجرا شود که تاکنون نشده است.

همین طور قرار بود صاحبان دسته چک اعتبارسنجی شوند و سامانه ای ایجاد شود تا اعتبار فرد صادر کننده چک را رصد کرد که این سامانه هم هنوز عملیاتی نشده است.

اخبار اقتصادی - واحد مرکزی خبر

 


ویدیو مرتبط :
تبادل روزانه 280 هزار فقره چک در سامانه چکاوک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ماجرای چک ۱۷ هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی/ چک بابک زنجانی باز هم برگشت خورد



اخبار ,اخبار سیاسی ,ماجرای چک ۱۷ هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی

 

اخبار سیاسی - ماجرای چک ۱۷ هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی از زبان معاون اول رییس جمهور

جهانگیری در بخشی از اظهاراتش گفت: با وجود اینکه دولت دهها برنامه اساسی برای اجرا پیش‌رو دارد عده‌‌ای خواسته یا ناخواسته می‌خواهند دولت را وارد حاشیه‌های بی‌نتیجه کنند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به بازگشت بازار سرمایه به روال عادی، وعده داد که در سال جاری پروژه‌های عمرانی با اعتباراتی که دریافت خواهند کرد، شتاب بیشتری خواهند گرفت.

به گزارش فارس، اسحاق جهانگیری در همایش کارگر، سلامت و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کارگران قوی‌ترین پشتوانه‌های نظام اسلامی هستند، اظهار داشت:‌ انقلاب اسلامی برخواسته از فریاد قشر کارگر بود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: توسعه پایدار جز با سلامت جامعه تحقق نمی‌یابد و اگر بخواهیم به سمت پیشرفت و تعالی پیش برویم باید به این مسئله به طور جدی بپردازیم.

وی ضمن ابراز امیدواری از اینکه در سال 93 بخش قابل توجهی از دغدغه هزینه درمان مردم برطرف شود، گفت:  تلاش می‌کنیم بخشی از فشارها را کم کنیم.

وی کارگران را مهم‌ترین سرمایه‌ بنگاه‌های اقتصادی دانست و افزود:یکی از سیاست‌های به دنبال سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، در دستور کار دولت قرار گرفته این است که تولید در سال 93 از رکود خارج شود.

جهانگیری در بخشی از اظهاراتش گفت: با وجود اینکه دولت دهها برنامه اساسی برای اجرا پیش‌رو دارد عده‌‌ای خواسته یا ناخواسته می‌خواهند دولت را وارد حاشیه‌های بی‌نتیجه کنند.

وی اضافه کرد: آنهایی هم که خیرخواه هستند می‌گویند چرا دولت شعار نمی‌دهد؟ مگر در مقطعی بیشترین شعارها برای مبارزه با فساد و آمریکا داده نشد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: روزی که دولت را تحویل گرفتیم حدود یک میلیون بشکه نفت و میعانات گازی می‌فروختیم اما برای گذر از این مشکل یک راه این است که مذاکره با خط قرمز‌هایی که رهبری تعیین کرده است انجام شود که نتیجه آن تثبیت حقوق هسته‌ای ایران شد و از زمان توافق به بعد حتی یک تحریم جدید علیه کشورمان وضع نشده است.

وی گفت:‌ نتیجه این شد که در اسفندماه سال قبل 1.5 میلیون بشکه نفت فروختیم و امروز هم برای رونق‌بخشی به تولید قرار است ارز مبادله‌ای به خودروسازان و تولیدکنندگان اختصاص دهیم.

جهانگیری با بیان اینکه عده‌ای به دلیل کاهش شاخص بورس در روزهای گذشته ابراز خوشحالی کردند، گفت: بازار سرمایه یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت است و می‌دانیم که عده‌ای زیادی در این دوره سرمایه‌های خرد خود را در این بازار آوردند.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: از زمان انتخابات سال گذشته تاکنون بازار سرمایه بیش از صد درصد بازدهی داشته است و در چند روز گذشته به دلیل تصمیماتی که در جای خارج از دولت گرفته شد این شاخص رو به کاهش رفت اما مجدداً به روال طبیعی خود بازگشت.

وی ضمن تقدیر از مدیریت سازمان تأمین اجتماعی در دوره جدید گفت: در سال 91 این سازمان به سمبل فرسودگی سازمانی تبدیل شده بود و در آخرین اقدام هم 17 هزار میلیارد تومان چک از سوی این سازمان صادر شد و در اختیار فردی قرار گرفت که الان در زندان است.

جهانگیری گفت: برخی‌ کارخانه‌ها با ده‌ها کارگر به سمت رکود و تعطیلی رفته بودند اما خوشبخانه با فروش نفت و اقدامات دیگر تا پایان سال گذشته 22 هزار میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی اختصاص پیدا کرد و امسال هم رقمی بیش از این میزان به پروژه‌های عمرانی اختصاص می‌یابد و این پروژه‌ها شتاب بیشتری خواهد گرفت.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت با جدیت طرفدار فعالیت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در کشور است، افزود:‌ تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی حتماً تأثیری در افزایش قیمت به دلیل اجرای هدفمندی یارانه‌ها می‌پذیرند.

وی در خصوص دغدغه کارگران مبنی بر ادغام تأمین اجتماعی با صندوق های بیمه‌ای گفت: مطمئن باشید که روش‌های پیش گرفته می‌شود که فکر و وقت مدیران به مسائل حاشیه‌ای گرفته نشود و تصمیم گرفته می‌شود که به مصلحت کارگران باشد.


--------------------------------------------

اخبار سیاسی - عضو کمیته پیگیری پرونده میلیاردر معروف
چک بابک زنجانی باز هم برگشت خورد/از او قطع امید کرده ایم/از این بابک خان هر چه بگویید بر می آید!

امیر عباس سلطانی گفت: باوجود آنکه چک زنجانی برگشت خورده، هیچ پیشنهاد دیگری نداده و اصلا این مسائل برایش مهم نیست.

امیر عباس سلطانی عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس در گفتگو با «انتخاب» از برگشت خوردن چک بابک زنجانی خبر داد.

نماینده بروجن در مجلس شورای اسلامی گفت: موعد چک بابک زنجانی ششم اردیبهشت ماه یعنی امروز بود که نقد نشد.

وی افزود: زنجانی قبلا هم چک داده بود که آن هم پاس نشده بود، به هر حال سریال اتفاقات گذشته در حال تکرار است.

امیر عباس سلطانی ادامه داد: بعید می دانم چک های بعدی بابک زنجانی پاس شود، چراکه اموال زیادی در ایران ندارد و در کشورهای دیگر سرمایه گذاری کرده است.

وی با بیان اینکه زنجانی دو سال است که همین گونه سر می دواند به «انتخاب» گفت: با توجه به شناخت کاملی که از این مرد دارم، دیگر از او قطع امید کرده ام.

نماینده مردم بروجن در مجلس افزود: زنجانی هر روز یک حرفی می زند  و بعید است کارش به جایی برسد.

عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی گفت: باوجود آنکه چک زنجانی برگشت خورده، هیچ پیشنهاد دیگری نداده و اصلا این مسائل برایش مهم نیست.

وی افزود: از این بابک خان هر چه بگویید بر می آید و نباید خیلی به او امیدوار بود.

سلطانی فرد در پاسخ به سئوال دیگر «انتخاب» در مورد ارتباط زنجانی و ضراب بیان داشت: هیچ شواهدی وجود ندارد که این دو را به یکدیگر مرتبط کند.

وی در پایان گفت: زنجانی اگر پول وزارت نفت را هم پس بدهد، باز هم آزادی اش بعید است.
اخبار سیاسی - فارس,انتخاب