اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روزی که آمریکا و انگلیس بی اخلاق شدند


نخست‌وزیر انگلیس اذعان داشت: برخی تدابیری که آمریکا و انگلیس پس از حوادث 11 سپتامبر اتخاذ کرده‌اند، سبب شد که این دو کشور قدرت اخلاقی خود را از دست بدهند.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در مصاحبه‌ای به مناسبت سالگرد حملات 11 سپتامبر با شبکه تلویزیونی الجزیره اظهار داشت: پس از بازاندیشی می‌توانیم درک کنیم که پس از حملات 11 سپتامبر به طریقی اشتباهاتی انجام شد و ما بر اثر این اشتباهات میزانی از قدرت اخلاقی خود را از دست دادیم. در حالی که این قدرت اخلاقی به منظور جلب توجه جهانیان به اتفاقی که افتاد، ضروری بود.

این اظهارات دیوید کامرون در حالی بیان شد که شواهد جدیدی درباره همدستی ماموران اطلاعاتی انگلیس در انتقال غیرقانونی مظنون‌های تروریست به کشورهایی که مورد شکنجه واقع می‌شدند، آشکار شد.

روزنامه گاردین ادعاهایی را از سوی سامی الساعدی، از مقامات نظامی و امنیتی گروه جماعت اسلامی لیبی منتشر کرد مبنی بر اینکه وی و خانواده‌اش در سال 2004 توسط سرویس اطلاعات خارجی انگلیس (MI6) دستگیر شده و پیش از سفر تونی بلر، نخست وزیر وقت انگلیس به لیبی و دیدار با معمر قذافی، رهبر این کشور به مقامات طرابلس تحویل داده شدند.

وی تاکید کرد که پس از آن مورد شکنجه واقع شده است.

دیوید کامرون سال گذشته گروهی تحقیقی را به منظور بررسی همدستی انگلیس و شکنجه متهمان به اقدامات تروریستی پس از حادثه 11 سپتامبر تشکیل داد.

این گروه تحقیقی در چند روز اخیر اظهار داشته که به بررسی ادعاهای عبدالکریم بالحاج، از فرمانده‌هان نظامی شورای انتقالی لیبی در این زمینه خواهد پرداخت.

کامرون درباره این موضوع اظهار داشت: انگلیس دست به شکنجه افراد نمی‌زند چرا که اعتقادی به شکنجه نداریم. از نظر ما شکنجه اشتباه است.

اما وی همچنین افزود که هیات تحقیقی را به منظور بررسی همه پرونده‌ها از جمله پرونده لیبی درباره شکنجه‌ها تشکیل داده تا حقیقت را آشکار سازد.

پرونده سامی الساعدی، نخستین‌ پرونده‌ای است که در آن ماموران انگلیسی به هماهنگی انتقال غیرقانونی متهمان متهم شده‌اند.

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه مصاحبه خود با شبکه الجزیره گفت: ایجاد زندان گوانتانامو یکی از اصلی‌ترین اشتباهات رخ‌داده پس از حوادث 11 سپتامبر بود.

وی تاکید کرد: البته اشتباهاتی پس از 11 سپتامبر رخ دادند و از اتفاقات زندان گوانتانامو با خبر هستیم.

کامرون اذعان داشت: باید به یاد بیاوریم،‌ دولت‌های غربی در آن زمان دوره فوق‌العاده دشواری را طی می‌کردند.

وی اظهار داشت: به یاد بیاورید چه تعداد از افراد اعم از انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و افرادی از دیگر کشورها در تاریخ 11 سپتامبر کشته شدند. همه این کشورها و دولت‌ها و دولت آمریکا عقیده داشتند که این حملات بار دیگر اتفاق خواهد افتاد و شاید حملات بعدی با استفاده از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی باشد. این عقیده با اجبار شدیدی به وجود آمد.

منبع: ایسنا



ویدیو مرتبط :
خون جوونای بی گناه فتنه 88 که با توطئه آمریکا و انگلیس شهید شدن امروز از سطح خیابونای آمریکا می جوشه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روزی که ساعت ها در آمریکا از کار افتاد


یازدهم سپتامبر است. دهمین سالگرد از فاجعه ای که معادلات جهانی را تغییر داد.