اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روزگار سیاه چادر مشکی در ایران


خانمهای ایرانی «الگانس»، «الماس» و «میتسوبیشی» را به خوبی می‌شناسند؛ این اسامی در حاشیه چادر مشکی شان حک شده است.

قدس آنلاین: خانمهای ایرانی «الگانس»، «الماس» و «میتسوبیشی» را به خوبی می‌شناسند؛ این اسامی در حاشیه چادر مشکی شان حک شده است.

این پارچه ها تحفه کشورهایی مانند کره جنوبی، ژاپن، اندونزی، چین، امارات و هند هستند، آن هم برای زنان کشوری که بزرگ ترین مصرف کننده چادر مشکی در جهان است. فروشندگان معتقدند این نامها اصالت ندارند و در اغلب موارد توسط وارد کنندگان بر حاشیه پارچه های چادر مشکی حک شده، اما واقعیت حاکم بر صنعت نساجی کشور در بخش تولید پارچه چادر مشکلی به مراتب سیاه تر از رنگ این چادرهاست!

در روزهای اخیر آمار گمرک بار دیگر از روزگار سیاه تولید چادر مشکی پرده برداشت. به گواهی این آمار در سال گذشته نزدیک به 20 هزار تن پارچه چادر مشکی به ارزش 95 میلیون دلار به کشور وارد شده است! ایسنا در این خصوص نوشت: «نیاز سالانه کشور به پارچه چادر مشکی حدود 40 میلیون متر برآورد می‌شود که از این مقدار تنها حدود 2 میلیون متر آن از طریق تولیدات داخل تامین می‌شود.

سال گذشته دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت از تدوین لایحه‌ای به منظور حمایت از تولیدکنندگان پارچه چادر مشکی خبر داد. قرار بود این لایحه در مجلس مطرح و با تصویب آن از تولیدکنندگان این محصول به صورت ویژه حمایت شود. با این وجود اطلاعی از سرنوشت این لایحه در دست نیست»!

سد سودجویان مقابل تولید چادر مشکی

شهریور سال 1385 بود که کارخانه «ایران مرینوس» با سابقه ای 30 ساله در تولید پارچه‌های فاستونی با انجام یک پروژه تحقیقاتی موفق به بافت پارچه چادر مشکی و دسترسی به تکنولوژی رنگ این نوع پارچه شد؛ همچنین به گفته فعالان صنعت نساجی کشور کارخانه‌های «کرپ‌ناز»، «حجاب» شهرکرد و «نای زرین» اصفهان با هدف تولید پارچه چادر مشکی احداث شده بودند، اما «نای زرین» پس از مدتی فعالیت تعطیل شد، «کرپ‌ناز» فقط تولید پارچه‌های سبک سیستم پنبه‌ای دارد و «حجاب» شهرکرد هم مقدار محدودی پارچه چادر مشکی تولید می‌کند که فقط حدود 5 درصد از نیاز بازار را جوابگوست، به طوری که تولیدات این کارخانه تنها سالانه به 2 میلیون‌متر می‌رسد که در مقایسه با نیاز 40 میلیون متری کشور رقم قابل توجهی نیست!

علیرضا حائری، دبیر انجمن صنایع نساجی معتقد است، در حال حاضر تولید پارچه چادر مشکی برای بخش خصوصی هیچ توجیهی ندارد، چرا که تولید پارچه چادر مشکی نیز مانند سایر کالاها نیازمند عواملی است که در فرآیند تولید تأثیرگذارند و تأمین مواد اولیه تولید پارچه چادر مشکی از جمله موانع پیش روی تولیدکنندگان است. دبیر اسبق این انجمن هم به خبرنگار ما می‌گوید: سود سرشار حاصل از واردات پارچه چادر مشکی مانع از تولید این محصول در کشور شده است.

جمشید بصیری اضافه می‌کند: طرح تولید چادر مشکی در کشور با کاهش تعرفه واردات شکست خورد و با تعطیل شدن کارخانه های تولید چادر مشکی بسیاری از کارخانه ها به دنبال تولید پوشاک هستند! وی با بیان این که سیاست مشخصی برای تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله وجود ندارد، خاطر نشان می‌سازد: کاهش تعرفه واردات این پارچه ضربه مهلکی به تولید آن زد و مانع سرمایه گذاری های جدید در آن شد.

در حال حاضر واردات این پارچه پر سودتر و آسان تر از تولید است، چون در سال 90 حدود 17 میلیون دلار پارچه چادر مشکی وارد کشور شده و 170 میلیون دلار فروش رفته است، با این تفاسیر هیچ کس سراغ تولید نمی‌رود. به گفته وی گروهی اجازه تولید پارچه مشکی با کیفیت را نمی دهند، چون سودشان به خطر می‌افتد.


گشتی در بازار

با این که آمار رسمی از «سیاهی» روزگار تولید پارچه چادر مشکی و تامین 95 درصدی نیاز کشور از طریق واردات خبر می‌دهد، وزارت صنعت، معدن و تجارت خود را مدافع و حامی تولید این پارچه در کشور می‌داند و مدعی است تولید پارچه چادر مشکی در سالهای اخیر از اولویت‌های سرمایه گذاری این وزارتخانه بوده و با پیگیری‌های این وزارتخانه طرح تولید چادر مشکی در شهر کرد با ارزش تقریبی 20 میلیون یورو در ردیف طرحهای آمایش صنعت و معدن به تصویب رسیده و وضعیت طرح فوق در دست پیگیری است.

این وزارتخانه همچنین در دفاع از عملکرد خود خاطر نشان می‌کند: تولید این محصول در یزد هم در مقیاس صنعتی آغاز و تولیدات این واحد به بازار عرضه شده است و با تغییرات اخیر قیمت ارز و افزایش قیمت کالاهای وارداتی، تولید چادر مشکی در واحدهای داخلی صرفه اقتصادی پیدا کرده و انگیزه لازم برای تولید داخلی این محصول فراهم شده است، اما گشتی در بازار نشان می‌دهد که از چادر مشکی ایرانی خبری نیست و مردم ناچارند همچنان چادر خارجی بخرند!


ویدیو مرتبط :
روزگار سیاه تولید چادر مشکی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روزگار نفت ایران سیاه شد!


در ادامه سقوط آزاد قیمت طلای سیاه به محدوده بشکه‌ای 45 دلار، قیمت هر لیتر نفت ایران به 950 تومان کاهش یافت که کمتر از بهای یک بطری آب معدنی در بازار داخل کشور است.

خبرگزاری مهر: در ادامه سقوط آزاد قیمت طلای سیاه به محدوده بشکه‌ای 45 دلار، قیمت هر لیتر نفت ایران به 950 تومان کاهش یافت که کمتر از بهای یک بطری آب معدنی در بازار داخل کشور است.

سقوط قیمت طلای سیاه در بازار جهانی ادامه دارد به طوری که بهای هر بشکه نفت خام در بازارهای جهانی به کمترین میزان در طول 6 سال گذشته تاکنون رسیده است.

بر این اساس اظهارات ضد و نقیض برخی از کشورهای عربی عضو اوپک همچون عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت هم در تندتر شیب کاهش قیمت نفت تاثیر گذار بوده است به طوری که سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات تاکید کرده است: تغییر نکردن حجم تولید نفت به منزله پیامی به بازار و تولیدکنندگان دیگر است که باید در زمینه توسعه بازار جهانی نفت از اوپک پیروی کنند، به نحوی که افزایش تولید با رشد بازار جهانی هماهنگی داشته باشد.

وزیر انرژی امارات با این جملات بار دیگر روسیه را هدف قرار داده و هشدار داده است در ورتی که تولید نفت این کشور کاهش نیابد، باید انتظار کاهش بیشتر قیمت نفت و حتی گاز را در بازار جهانی داشت.

از سوی دیگر با وجود کاهش شدید قیمت نفت خام در بازار جهانی، تولید نفت برخی از کشورهای عضو و غیر عضو اوپک همچون عراق، ایالات متحده آمریکا و چین هم افزایش یافته است.

در همین حال مواضع کشورهای عربی عضو اوپک به ویژه عربستان سعودی هم نشان می دهد که این کشورها فعلا هیچ گونه برنامه ای برای کاهش تولید و عرضه طلای سیاه خود را به بازار ندارند.

این در حالی است که سقوط آزاد طلای سیاه تاکنون واکنش ایران به عنوان یکی از کشورهای عضو هیات موسس اوپک را به همراه داشته است و حتی بیژن زنگنه وزیر نفت از ضرورت کاهش 1.5 میلیون بشکه‌ای سقف تولید نفت اوپک خبر داده است.

گزارش اخیر اداره اطلاعات انرژی آمریکا هم به نگرانی ها کشورهای بزرگ تولید و صادرکننده نفت افزوده است به طوری که این گزارش از پیشی گرفتن عرضه نسبت به تقاضا در سال 2015 میلادی حکایت دارد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در این گزارش پیش بینی کرده است: ذخایر جهانی نفت در سال ٢٠١٥ میلادی به رشد خود ادامه دهند و فشار بیشتری در جهت منفی به قیمتهای نفت وارد کنند.

کاهش قیمت نفت هر چقدر زیان اقتصادی برای تولید کنندگان بزرگ طلای سیاه همچون روسیه و کشورهای عضو اوپک دارد اما به سود کشورهای بزرگ مصرف کننده این کالای استراتژیک در چهار گوشه جهان است.

منصور معظمی معاون برنامه ریزی وزیر نفت با بیان اینکه ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم تولیدکننده نفت در جهان، از محل کاهش قیمت این محصول کمترین ضرر را متحمل شده است، می گوید: در چنین شرایطی که قیمت نفت سیر نزولی را در پیش گرفته است، کشورهای عمده واردکننده این محصول بالاترین سود را برده‌اند به طوری که براساس گزارش‌های موسسات معتبر بین‌المللی، به ازای هر ۱۰ واحد کاهش قیمت نفت در جهان، ۰.۲ درصد به میزان GDP کشورهای واردکننده نفت افزوده شده است.

نفت ایران لیتری 950 تومان شد

به گزارش مهر، در ادامه مسابقه افزایش تولید و صادرات نفت بین کشورهای مختلف جهانف قیمت طلای سیاه باردیگر کاهش قابل توجه‌ای را در یک روز تجربه کرد تا رکورد ارزان قیمت ترین نفت در طول 6 دسال گذشته تاکنون را به نام خود ثبت کند.

قیمت نفت در معاملات روز گذشته در بازارهای جهانی پس از افت پنج درصدی و نزدیک شدن به کمترین سطح قیمت در ٦ سال گذشته، توانست اندکی از این افت را جبران کند اما موجب شد برای لحظاتی نفت برنت و دبلیو تی آی نخستین بار در سه ماه گذشته با قیمت یکسانی معامله شوند.

این در حالی بود که بازرگانان نفتی سعی کردند از ظرفیت بالای ذخیره سازی نفت آمریکا نهایت استفاده را ببرند. این بازرگانان در تلاش بودند تا مازاد عرضه نفت بازارها را ذخیره کنند. مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی در ٦ ماه گذشته موجب سقوط ٦٠ درصدی قیمت‌های نفت شده است.

بهای نفت برنت در پایان معاملات روز گذشته ٨٤ سنت کاهش یافت و در سطح ٤٦ دلار و ٥٩ سنت تثبیت شد. این در حالی است که برنت در طول معاملات دیروز تا سطح ٤٥ دلار و ١٩ سنت که کمترین قیمت برنت از ماه مارس ٢٠٠٩ است نیز پایین رفت.

در همین حال، قیمت نفت دبلیو تی آی آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز (سه شنبه، ٢٣ دیماه) با ١٨ سنت کاهش به ٤٥ دلار و ٨٩ سنت رسید. نفت دبلیو تی آی دیروز تا مرز ٤٤ دلار و ٢٠ سنت که کمترین سطح قیمت این نفت از ماه آوریل ٢٠٠٩ است نیز افت کرده بود.

بر این اساس با احتساب ارزش ارزی هر بشکه نفت ایران بشکه ای 45 دلار در بازار جهانی (هر بشکه نفت معادل 159 لیتر است)، هم اکنون ارزش یک لیتر نفت ایران حدود 28 سنت است.

با احتساب قیمت هر دلار در بازار آزاد که حدود 3400 تومان تخمین زده می شود هم اکنون ارزش یک لیتر نفت ایران حدود 950 تا 955 تومان است که حتی از قیمت یک بطری آب معدنی 1000 تومانی هم نفت ایران ارزان قیمت تر معامله می شود.