اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روزنه‌های امید در بورس منفی



اخبار,اخباراقتصادی, بازار سرمایه

تحلیل «فطانت» از علل ریزش بورس

روز گذشته، شاخص کل بورس در اثر فشار فروش معامله‌گران به‌ویژه حقوقی‌ها با افت 300 واحدی مواجه شد و برای ششمین روز متوالی در کانال 66 هزار واحدی باقی ماند. هرچند عرضه‌های سنگین سهامداران موجب افت شاخص شد، اما رشد حجم و ارزش معاملات نشان‌دهنده اشتیاق به خرید سهام نیز بود. به‌نظر می‌رسد خوش‌بینی‌ها نسبت به آینده بازار مطابق پیش‌بینی کارشناسان و همچنین اظهارات رئیس سازمان بورس روزنه‌هایی از امید را پیش روی معامله‌گران قرار داده است و می‌توان به آینده بورس امیدوار بود.


 شاخص کل بورس تهران که برخلاف پیش بینی‌ها، پس از توافق هسته‌ای وارد مدار نزولی شده بود، از سه‌شنبه هفته پیش روند مثبت به خود گرفت و حدود 388 واحد در این بازه زمانی رشد کرد؛ اما این صعود دیری نپایید به‌طوری که شاخص کل روز گذشته حدود 300 واحد از رشد خود را پس گرفت و برای ششمین روز متوالی در کانال 66 هزار واحدی باقی ماند. از منظر کارشناسان تکنیکال و بنیادی سطح 66 هزار واحدی کف حمایتی است.

این کارشناسان معتقدند نگاه میان‌مدت و بلند‌مدت سهامداران به آینده بورس از یک طرف موجب می‌شود که تمایل زیادی به فروش نداشته باشند و از سوی دیگر برخی نگرانی‌ها و گزارش‌های عملکرد نامناسب شرکت‌ها نیز از اشتیاق سهامداران برای خرید کاسته‌اند؛ بنابراین نوسانات در این سطح محدود شده است.به هر ترتیب کارشناسان روند کنونی بازار سهام را یک روند منطقی می‌دانند و معتقدند رفع تحریم‌ها می‌تواند با تغییر در سود‌آوری شرکت‌ها منجربه رشد شاخص و همچنین افزایش نسبت میانگین قیمت بر در آمد بازار تا اواخر سال جاری شود.

 

معاملات دیروز بازار سهام با تشکیل صف فروش برای دو نماد «فملی» و «شپدیس» آغاز شد که در نهایت این دو نماد موجب افت حدود 150 واحدی شاخص کل شدند. «حکشتی» که روز شنبه بیشترین اثر مثبت بر رشد شاخص را داشت، دیروز اما ریزش شاخص را تشدید کرد.درخصوص وضعیت بازار دیروز ایمان مقدسیان، کارشناس بازار سهام گفت: بازار دیروز، بازاری پر عرضه بود که دلیل آن نیاز نهاد‌های حقوقی به نقدینگی برای تسویه وام‌ها و بدهی‌هایشان است؛ به همین دلیل این گروه از معامله‌گران بازار سهام در بازار مثبت فروشنده می‌شوند و به روند نزولی شاخص دامن می‌زنند.

وی به بررسی شرایط کنونی «فملی» پرداخت و گفت: افت قیمت مس به سطح 5200 دلار در هر تن مهم‌ترین دلیل ریزش‌های اخیر این سهم است (بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت مس به کف هفت ساله خود رسیده است).

 

همچنین بحث ابهام در صادرات (نرخ وعوارض صادرات) در این ریزش موثر بوده و همه این عوامل دسته به دست هم داده‌اند تا قیمت این سهم از زمان بازگشایی (چهارشنبه هفته گذشته) تا کنون با افت 20 درصدی مواجه شود.مقدسیان به روند شاخص کل پس از حصول توافق وین اشاره کرد و گفت: کمتر کارشناسی پیش بینی می‌کرد بازار پس از حصول توافق با افت 4 درصدی همراه شود؛ به این دلیل که عوامل مهمی چون کاهش قیمت نفت، ابهام در نرخ خوراک پتروشیمی و بهره مالکانه معادن و همچنین کاهش تقاضا برای فلزات اساسی در سطح جهانی زیر سایه مساله مهم رفع تحریم‌ها فراموش شده بود.

 

این در حالی است که این عوامل هنوز به قوت خود پابرجا هستند و بر روند بازار تاثیر ویژه‌ای دارند.مقدسیان روند آتی بازار را مثبت ارزیابی کرد و گفت: رفع تحریم‌ها و در پی آن انعقاد قراردادهای مختلف شرکت‌ها به دلیل رونق گرفتن اقتصاد کشور موجب ورود نقدینگی‌های تازه به بورس می‌شود. همچنین انتظار می‌رود پول‌های بلوکه شده‌ای که وارد سیستم دولتی می‌شود، دست دولت را در پرداخت بدهی‌های خود به بسیاری از شرکت‌های بورسی باز کند و بنابراین این دو عامل بورس تهران را دریک مدار منطقی و صعودی پیش خواهد برد. اقبال سهامداران در روزهای اخیر به صنایعی که پس از رفع تحریم‌ها قراردادهای جدیدی را منعقد خواهند کرد و همچنین شرکت‌هایی که مطالبات معوقه زیادی از دولت دارند، نشان‌دهنده توجه سهامداران به این عوامل است.

آیفکس دوباره قرمز شد
شاخص کل فرابورس روز گذشته در ادامه روند نوسانی با دامنه کوتاه خود با افت 2/ 3 واحدی مواجه شد و در ارتفاع 778 واحدی ایستاد و به این ترتیب بازدهی بازار از ابتدای سال تا‌کنون به حدود 6/ 16 درصد رسید.حجم معاملات با افت 40 درصدی نسبت به روز شنبه به 101 میلیون سهم و ارزش معاملات نیز با افت چشمگیر 70 درصدی به 397 میلیارد ریال رسید.در ساعات ابتدایی معاملات دیروز، آیفکس به رقم 782 واحد رسید؛ اما در ادامه روند نزولی یافت و در نهایت تحت تاثیر معاملات نمادهای «زاگرس» و «هرمز» با افت41/ 0 درصدی مواجه شد.دیروز نماد معاملاتی شركت آ‌س‌پ پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی خود، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد بازگشایی شد که در نهایت با افت 13/ 1 درصدی مواجه شد.
 
 


ویدیو مرتبط :
روزنه ی امید - استاد بابک رادمنش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شاخص‌های بورس منفی شدند



اخبار,اخبار اقتصادی ,شاخص بورس

 

اخبار اقتصادی - شاخص‌های بورس منفی شدند

شاخص بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات امروز با 197 واحد کاهش به 77 هزار و 733 واحد رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، تمامی شاخص‌های بورس و اوراق بهادار امروز یکشنبه با افت مواجه و تالار شیشه ای قرمز پوش شد.

شاخص بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات امروز با 197 واحد کاهش به 77 هزار و 733 واحد رسید.

شاخص بازار اول امروز 110 واحد، شاخص بازار دوم نیز 574 واحد و شاخص صنعت نیز 171 واحد افت کرد.

امروز 504 میلیون سهم به ارزش 1555 میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران معامله شد.

ارزش بازاری بورس هم حدود 373 هزار میلیارد تومان است.
اخبار اقتصادی - مهر