اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روزنامه عکاظ: طرح ارتش هلال شیعی ایران خنثی شد / جنگ یمن نقطه تحول ماهیت رقابت تهران و ریاض است



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, تحولات  یمن

عملیات «طوفان قاطعیت» نقطه تحولی در ماهیت رقابت منطقه ای بین عربستان سعودی و ایران است تا از طریق آن ویژگیهای جدید منطقه خاورمیانه بویژه منطقه عربی و دقیقا کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شکل بگیرد

روزنامه عکاظ چاپ عربستان نوشت: عملیات «طوفان قاطعیت» نقطه تحولی در ماهیت رقابت منطقه ای بین عربستان سعودی و ایران است تا از طریق آن ویژگیهای جدید منطقه خاورمیانه بویژه منطقه عربی و دقیقا کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شکل بگیرد.

به گزارش «تیک»، روزنامه عکاظ عربستان در تحلیلی به قلم احمد سمیر القدره مدعی شد: طوفان قاطعیت و پس از آن عملیات بازگرداندن امید در حالی انجام شد که امنیت ملی عربی در معرض تهدید و خطر قرار داشت.

 

این در حالی است که تغییرات و تحولات به اوج رسید و نفوذ و توانائیهای سازمانهای تروریستی بطور روز افزون در حال افزایش است. در کنار آن رخنه، نفوذ، دخالت و طمع ورزی های ایران در منطقه عربی بطور روز افزون در حال افزایش است.

 

ایران از متحدانش حمایت سیاسی، مالی و نظامی می کند تا طرحهای خود را به اجرا بگذارد، انقلابش را صادر کند و ارتشی وابسته به خود در بسیاری از کشورهای عربی شکل دهد تا قدرت را در این کشورها در دست بگیرد. این ارتش همان ارتش هلال شیعی است تا ابزاری برای اجرای طرح ها و سیاست های ایران باشد و از طریق این ارتش برای نا امن و بی ثبات کردن کشورهای منطقه فعالیت کند.

ایران در حالیکه کشورهای عربی سرگرم مشکلات داخلی خود بودند و خلائی که با سقوط نظام عراق بوجود آمد از این فرصت بهره برد و نفوذش را شروع و امنیت و ثبات و امنیت ملی عربی بویژه کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) را تهدید کرد. ایران تشکیل هسته ها و مراکز قدرتمند را آغاز کرد و ائتلافهای راهبردی تشکیل داد و از متحدانش در منطقه از عراق گرفته تا لبنان ، سوریه و یمن حمایت کرد. طوفان قاطعیت در یمن بر ضد حوثیها نقطه تحول راهبردی برای مقابله با پیشروی ایران و نابودی آن بود. این عملیات نقطه تحولی در ماهیت رقابت منطقه ای بین عربستان و ایران است تا از طریق آن ویژگیهای جدید منطقه خاورمیانه بویژه منطقه عربی و دقیقا کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) شکل بگیرد.

با به قدرت رسیدن ملک سلمان در عربستان، این کشور روابطش را با متحدانش ترمیم کرد، ائتلافی در خلیج (فارس) و منطقه عربی تشکیل داد و سیاست بازدارندگی پیشدستانه امنیتی و دفاعی را دنبال کرد تا با پیشروی شیعی به رهبری ایران مقابله و آن را متوقف کند. ایران تلاش می کند حاکمیت و سلطه اش را بر منطقه عربی تحمیل کند. همچنین عربستان توانست از طریق ساخت و فعالسازی راهبرد پیشگیرانه با همه تهدیدها ، چالشها و خطرات پیرامون منطقه خلیج (فارس) یا منطقه عربی مقابله کند. این تهدیدها از سوی سازمانها و گروههای تروریستی مثل داعش ، القاعده و حوثی ها نشات می گیرد. این راهبرد از طریق تشکیل نیروهای ائتلاف عربی برای مقابله با حوثیها پس از کودتای آنها در یمن، نمایان شد.

با توجه به تحولاتی که منطقه عربی و دقیقا منطقه خلیج (فارس) بر اثر اختلال در موازنه قدرت از نظر سیاسی و نظامی، صعود نیروهای منطقه ای و کاهش نقش و جایگاه منطقه ای برخی کشورهای بزرگ عربی شاهد بود عملیات طوفان قاطعیت برای ساماندهی مجدد نقش ها و محاسبات همه نیروها آغاز شد.

 

این عملیات مفاهیم و موازنه سیاسی، نظامی و اقتصادی را در منطقه خاورمیانه بازترسیم کرد و پیام قوی به همه نیروهای منطقه ای و بین المللی داد با این محتوا که کشورهای عربی می توانند منافع و امنیت و ثبات کشورهایشان را حفظ کنند.


در پایان این مقاله آمده است توافق برسر تشکیل نیروی دفاع عربی مشترک نشانه باور سران عرب به ضروری بودن فعال سازی راهبرد دفاعی و پیشگیرانه است و اینکه نباید برای حفاظت از امنیت کشورهای عربی در قبال هر نوع تهدیدی به نیروهای ائتلاف غربی تکیه کرد.


 اخبار  سیاست  خارجی  -  تیک


ویدیو مرتبط :
اولین پرواز مستقیم تهران صنعا یمن ( دولت جدید شیعی در یمن )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عربستان: ایران قدرت ما را آزمایش نکند؛ ما به دنبال یک جنگ تمام عیار نیستیم / ریاض نمی پذیرد که تهران با کشورهای عربی بازی کند



اخبار,اخبارسیاست  خار جی ,احمد عبدالعزیز قطان

سفیر عربستان در مصر گفت که ایران توانایی های ریاض را آزمایش نکند و از «دخالت» در یمن خودداری کند.

به گزارش «انتخاب»، احمد عبدالعزیز قطان گفت: عربستان نخواهد پذیرفت که ایران با کشورهای عربی بازی کند؛ تهران نباید قدرت ما را آزمایش کند.

وی اضافه کرد: ما مصمم به مقابله با ایران هستیم، البته عربستان هیچگاه به دنبال یک جنگ تمام عیار نیست.

سفیر عربستان گفت: ایران سعی کرد امنیت منطقه خواه در لبنان خواه در سوریه و عراق را به بازی بگیرد. دربحرین نیز تلاش کرد و همیشه سعی دارد از طریق ایجاد دولتی کوچک در درون دولت در همه کشورهای عربی، سلطه یابد. همانطور که در یمن اتفاق افتاد و به همراه حوثیها برای این هدف تلاش کرد.

قطان در ادامه گفت این علی عبدالله صالح رئیس جمهور مخلوع است که یمن را ویران کرد، کمکها را هدر داد و فرصتهای ثبات را برای ملتش از بین برد.


 اخبار سیاست  خارجی  -  انتخاب