اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روزنامه رسالت: باید به تدبیر تیم اقتصادی دولت شک کرد/پول یارانه​ها را از کجا می​خواهید بیاورید؟



روزنامه رسالت,تیم اقتصادی دولت روحانی

روزنامه رسالت: باید به تدبیر تیم اقتصادی دولت شک کرد/پول یارانه​ها را از کجا می​خواهید بیاورید؟

روزنامه رسالت در سرمقاله خود به قلم محمدکاظم انبارلویی نوشت:

مجلس شورای اسلامی در ماده 139 بودجه سال 92 تدبیر خوبی در مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا اندیشیده است. در این ماده آمده است: "در سال 1392 ستاد تدابیر ویژه مقابله با تحریم موظف است کلیه مصوبات خود را که دارای آثار اقتصادی، مالی و تجاری و مرتبط با این قانون است، طی بیست و چهار ساعت پس از تصویب کتبا برای کلیه اعضای اصلی شورای عالی امنیت ملی ارسال نماید."

چنانکه از مفاد ماده 139 برمی‌آید، قرار است یک ستاد ویژه اقتصادی، مقابله با تحریم‌ها را تصدی کند. طبیعی است که عناصر کلیدی این ستاد، وزرای اقتصادی دولت باشند و چون تصمیمات آنها ربط مستقیم با امنیت ملی دارد، طبیعی است که این تصمیمات یک بار دیگر از نگاه امنیت ملی مورد دقت قرار گیرد. اما متاسفانه براساس تبصره 8 اصلاحیه قانون بودجه 92 دولت تقاضای حذف ماده 139 از سوی مجلس را مطرح کرده است. معلوم نیست دولت اساسا با تشکیل "ستاد تدابیر ویژه مقابله با تحریم‌ها" مخالف است یا با ارسال تصمیمات ستاد به شورای امنیت ملی؟!

اگر با اولی مخالف باشد معلوم است دولت خود را در وسط معرکه نبرد اقتصادی دشمن با ملت ایران نمی‌بیند. و اگر با دومی مخالف است معلوم است دولت ربط جنگ اقتصادی دشمن را با موضوع امنیت ملی درک نمی‌کند.

در هر دو صورت باید به "تدبیر" تیم اقتصادی دولت که قاعدتا در شکل‌گیری اصلاحیه بودجه مشارکت داشته‌اند، تردید کرد. بدون شک مجموعه تصمیم‌سازی‌ و تصمیم‌گیری ستاد تدابیر ویژه مقابله با تحریم‌ها همراه با دقت نظر اعضای شورای امنیت ملی که رئیس‌جمهور در راس آن است محصول خرد جمعی بلندپایگان اقتصادی و امنیتی کشور است. رئیس‌جمهور در ایام تبلیغات انتخابات اندر فواید عقلانیت و خرد جمعی و اعتنا به نخبگان داد سخن بسیار داده بود. امروز وقت آن است که به آن عمل کند.

اکنون خطر اصلی برای دولت، هدر دادن زمان است. هر زمان که می‌گذرد باید یک تصمیم عقلانی برای مقابله با تحریم‌ها اتخاذ شود. با مصاحبه و ایراد سخنرانی، مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود. باید تصمیم گرفت- آن هم از طریق مراجع قانونی- و قاطعانه اجرا کرد و در این مرحله به غیر از تدبیر، قدری هم به شجاعت نیازمندیم.

‌رئیس  جمهور محترم سه شنبه شب در اولین گزارش تلویزیونی به مردم برای چندمین بار تکرار کرد ظرف100 روز اول به طور دقیق آنچه را که از شرایط کشور تحویل گرفته ایم به مردم گزارش می دهیم .

یکی از روزنامه های اصلاح طلب در گزارشی از سخنان رئیس جمهور در صفحه اول خود نوشت ؛ آمارهای تکان دهنده روحانی از اقتصاد ایران!

به نظر می رسد در این گونه گزارش دادن به مردم نه "تدبیر" لحاظ شده و نه آن، "امید" آفرین است.

روحانی در این گزارش می گوید: " تا پایان سال هدفمندی یارانه ها را به همین صورت کنونی اجرا می کنیم." این مهر تایید به سیاست دولت قبل و مجلس است. از طرفی وزیر نفت می گوید: "تا پایان سال جاری قیمت سوخت تغییر نمی کند."

لذا آقای روحانی باید این توضیح را به مردم بدهد که ما به التفاوت آنچه از بابت سوخت از مردم می گیرد و آنچه که باید به مردم پرداخت کند را از کجا می خواهد بیاورد؟ اگر از همان جایی باشد که دولت قبلی می آورد پس این همه گله از دولت قبل برای چیست ؟ ضمن اینکه ارزش ریالی آنچه پرداخت می‌شود با توجه به تورم به مراتب کمتر از دولت قبل است .

نکته مهم در گزارش رئیس جمهور عدم توجه به نقش تحریمها در سال گذشته  و اثر آن دررشد اقتصادی کشور است . اینکه مدام از رشد اقتصادی منفی در سال گذشته سخن گفته شود و از فشار ، تهدید و تحریم خارجی حرفی به میان نیاید و سهم آن ادا نشود نادیده گرفتن واقعیت است . امیدواریم دولت کنونی از سد تحریم‌ها به سلامت عبور کند و خبرهای امیدآفرین به مردم بدهد تا مردم بتوانند عیار " تدبیر" دولت کنونی را با دولت گذشته مورد سنجش قرار دهند./خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
یارانه و دولت تدبیر و امید ...... طنز ..............

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تیم اقتصادی دولت آینده فراجناحی باشد/یارانه ها با احترام و آبرومندانه پرداخت شود



پرداخت یارانه ها,برنامه اقتصادی دولت آینده,اولویت های  صنعت معدن و تجارت

تیم اقتصادی دولت آینده فراجناحی باشد/یارانه ها با احترام و آبرومندانه پرداخت شود

خلق حماسه سیاسی به عنوان یکی از بخش های نام گذاری سال جدید از سوی رهبر فرزانه انقلاب به حق با حضور و مشارکت بالای مردم در یازدهمین دوره انتخابات خلق شد.

به گزارش قدس انلاین،هر چند این روند در همه حوزه های سیاسی باید چه از سوی مردم و چه مسولان ادامه یابد اما در حال حاضر وقت و نوبت خلق حماسه اقتصادی برای تکمیل این پازل رسیده است.به اذعان همه اقتصاددانان تحقق حماسه اقتصادی تنها با توجه وتاکید به تولید و رفع موانع موجود در راه آن میباشد.

کیست که نداند از بستر فعالیت و کار واحدها و کارخانجات تولیدی اشتغال ایجاد می شود و می توان به رفع بیکاری ،ایجاد ثروت و درامد مشروع و در نهایت رفاه اقتصادی و اجتماعی دست یافت.اکنون با انتخاب سکاندار جدید ریاست جمهوری باید دید اولویت های مد نظر بخش صنعت،معدن و تجارت که باید در گام های نخست تیم اقتصادی دولت یازدهم برای کمک به این بخش ها برای برون رفت از مشکلات انجام دهد ،چیست.در همین رابطه گفتگویی با محسن شرکاءدبیر کل و عضوهیات رئیسه خانه صنعت ،معدن و تجارت کشور انجام شده است که در ذیل تقدیم می شود.

*آقای شرکاء در ابتدا بفرمایید بازخورد انتخاب حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران در حوزه صنعت ,معدن و تجارت کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

**می توان گفت با انتخاب اخیر یک امید ،نشاط و شادابی به تولید برگشته است و این موضوع خیلی مهمی است هرچند هنوز در عمل اتفاقی نیافتاده وبرنامه های رئیس جمهور در حوزه اقتصاد 

عملیاتی نشده اما بازخوردها مثبت بوده است.وبه حق یک حماسه سیاسی در این انتخابات شکل گرفت و البته باید ادامه داشته باشد.

*ممکن به صورت مصداقی نمونه هایی را ذکر کنید ؟

**اتفاق میمون و خجسته ای که شکل گرفت باعث شد جامعه، امروزبا نشاط باشد و به طور مصداقی می توان به افت قیمت ارز و بالارفتن شاخص های بورس به عنوان بازخوردهای این انتخاب بر بازار اشاره کرد.با همه این اصاف در گام بعدی حفظ این نشاط و شادابی موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

*از نگاه شمابه عنوان دبیر کل خانه صنعت معدن و تجارت کشور، اولین قدمی که دولت جدید برای کمک به تولید باید بردارد، چیست؟

**خواسته اول این است در بخش اقتصاد کابینه و تیم فراجناحی شکل گیرد و افراد بر مبنای شایسته سالاری،تجربه و تخصص های کاربردی وعملیاتی در وزارت اقتصاد و دارایی،بانک مرکزی و وزارت صنعت و معدن بکار گمارده شوند.

امروز کشور نیاز دارد این نشاط و شادابی ایجاد شده در جامعه و بخش تولید حفظ شودچراکه تداوم آن باعث رونق فضای کار و کسب خواهدشد.جامعه ای که نشاط داشته باشد راه تحول را می یابد.

*به طور مشخص تیم اقتصادی دولت برای کمک به واحد های تولید مشکل دار و بحرانی چه باید بکندو انتظار بخش تولید در این خصوص چیست؟

**شاه کلید اقدامات دولت جدید باید این باشد که در گام اول یارانه های با احترام و آبرومندانه و در حد قابل قبول به قشر آسیب پذیر پرداخت شود اما باید قسمتی از یارانه ها نیز به تولید اختصاص یابد که در ان صورت شک نکنید تولید می تواند ثروت ،اشتغال و رفاه اقتصادی و اجتماعی به دنبال داشته باشدو با این حرکت شادابی ایجاد شده نیز حفظ می شود.

*این اقدامات کی باید انجام شود؟

**مسلم است امروز و در شرایط فعلی نمی توان بار سنگینی بر دوش دولت گذاشت اما انجام دوسه کار باید در راس امورباشد انهم فقط برای حفظ نشاط ایجاد شده در جامعه.آقای روحانی چه در برنامه های انتخاباتی و چه پس از آن بر هدایت نقدینگی به سمت و سوی تولید تاکید داشتند که اگر این موضوع محقق شود بسیاری از مشکلات کشورمانند تورم آنهم از طریق تولید قابل شکست و مهار است.

امروز روی کارآمدن یک مدیر کل ،کار آشنا،مدبرو تولید شناس در کسوت بانک مرکزی می تواند در گره گشای مشکلات تولید بسیار موثر باشد.

اگر حمایت از تولید یک استراتژی باشدبدون شک تولید رونق یافته ،سرمایه گذاری شکل می گیردو توسعه می یابدو بسیاری دیگر از اتفاقات میمون رخ می دهد .

مخلص کلام اینکه با یک کابینه قوی و باتجربه از علم و تخصص و تعهد و نگاه بلند و همکاری همگان می توان با دست یافتن به رونق و توسعه تولید به خلق حماسه اقتصادی دست یافت./قدس آنلاین