اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روزنامه بهار به اتهام تبلیغ علیه نظام توقیف شد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

روزنامه بهار توقیف و حق انتشار ندارد.

یک منبع آگاه قضایی در گفتگو با میزان گفت: روزنامه بهار به اتهام تبلیغ علیه نظام و انتشار مطالبی كه به اساس جمهوری اسلامی ایران لطمه وارد می‌كند، توقیف شد.

وی افزود: این روزنامه از فردا (یکشنبه) حق انتشار ندارد. پرونده اتهام در دادسرای فرهنگ و رسانه رسیدگی می‌شود.

 

اخبار اجتماعی - میزان

 


ویدیو مرتبط :
اظهارات علی جنتی(وزیر ارشاد) درباره توقیف روزنامه بهار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محاکمه یک نماینده به اتهام تبلیغ علیه نظام


احمد توکلی امروز درحالی برای دفاع از خود در دادگاه حاضر خواهد شد که اتهاماتش به همان اندازه که برای اهالی رسانه‌های اصلاح‌طلب آشناست، انتساب آنها به اهالی رسانه‌های اصولگرا، بسیار کم‌سابقه است.

روزنامه شرق: احمد توکلی امروز درحالی برای دفاع از خود در دادگاه حاضر خواهد شد که اتهاماتش به همان اندازه که برای اهالی رسانه‌های اصلاح‌طلب آشناست، انتساب آنها به اهالی رسانه‌های اصولگرا، بسیار کم‌سابقه است.

توکلی هفته گذشته در نطق میان‌دستور خود، دلیل احضارش به دادگاه را اتهامات سایت تحت مدیریت خود یعنی «الف» ذکر کرده بود. عنوان اتهام، همان واژه آشنا برای خیلی از مطبوعاتی‌ها بود: «فعالیت تبلیغی علیه نظام»! سایت الف که پیش از این در هنگامه توقیف رسانه‌های مختلف از «شرق» و اعتماد تا ٩ دی، همواره مطالبی در نقد این توقیف‌ها و دفاع از آزادی بیان منتشر کرده بود، حالا خود به اتهام تبلیغ علیه نظام و با شکایت شاکیانی که به گفته توکلی، یکی از آنها خود قوه قضائیه است، محاکمه می‌شود تا محکمه بین آنچه او آزادی بیان می‌داند و در کیفرخواست به‌عنوان تبلیغ علیه نظام درج شده، قضاوت کند.

صف‌آرایی احمدی‌نژادی‌ها در برابر احمد توکلی

نام‌ها آشنا هستند، یکی پس از دیگری یادآور میراث هشت سال فعالیت دولت‌های نهم و دهم‌اند و حالا اسامی پشت‌سرهم در دادگاه احمد توکلی، ردیف شده است؛ اسفندیار رحیم‌مشایی، حمید بقایی، سعید مرتضوی، محمدرضا رحیمی و علی‌اکبر جوانفکر.

پیگیری‌های «شرق» نشان داد که دادگاه توکلی علنی برگزار خواهد شد و او در دفاع از خود اقدام کرده و بنا نیست وکیلی در آن جلسه حضور یابد. توکلی همین چندروز پیش در صحن علنی مجلس به‌صراحت از دلایل حضور در دادگاه گفت و جزء به جزء موارد اتهامی‌اش را برشمرد. اصل ماجرا به کامنت‌هایی که مردم در سایت «الف» گذاشته بودند، برمی‌گردد. او درباره جزئیات بیشتر گفته: «کامنت‌ها در انتقاد از قوه‌قضائیه، رئیس‌ دولت وقت و نماینده مجلس بود.

 به‌همین‌خاطر از طرف دادستان تهران به فعالیت تبلیغی علیه نظام، نشر مطالب خلاف واقع و اهانت به مقام‌ها متهم شده‌ام و این کار دادستان، طبق مقررات قانونی انجام شده و همچنین در کیفرخواست شکایت آقایان خرم‌آبادی، صالحی‌امیری، مشایی، بقایی، مرتضوی، رحیمی و جوانفکر پذیرفته شده است».احمد توکلی پیش‌تر در دادگاه حاضر شده بود و حالا بناست به‌تنهایی وظیفه دفاع از خود را به انجام برساند. «سایت الف» در سال‌های گذشته در چند مورد پیشتاز انتقاد به دولت‌مردان احمدی‌نژاد بود و نکات شاخص آن پیگیری پرونده تخلفات مرتضوی و رحیمی بود. این در حالی است که نمایندگان مجلس نهم در دفاع از سعید مرتضوی نامه‌ای بلندبالا امضا کرده و او را شخصیتی معتمد و مسئول معرفی کردند.

طرح شکایت از سوی وکیل مرتضوی و صالحی‌امیری

در دادگاه پیشین، وکیل سعید مرتضوی و دکتر صالحی‌امیری، نماینده دادستان تهران، در دفاع از سه قوه، شکایت‌های خود را مطرح کردند.

به گفته توکلی، با وجود آنکه ماده ٩ نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس تصریح می‌کند که قبل از رسیدگی به هر پرونده‌ای باید هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان موضوع را تأیید کند، درخواست کردم که این موضوع طی مکاتبه‌ای با مجلس در میان گذاشته شود و از دادگاه تقاضای تعویق جلسه را خواستار شدم، چراکه دادخواست به من ابلاغ نشده بود. اصل ۸۴ نیز هر نماینده‌ای را در برابر تمام ملت مسئول می‌داند و او حق دارد در تمام مسائل داخلی و خارجی اظهارنظر کند. همچنین اصل ۸۶ قانون اساسی نیز مقرر می‌کند که نماینده مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی و اظهارنظر در رأی، آزاد بوده و نمی‌شود وی را به سبب اظهارات و آرا تعقیب کرد.

٥٤ شکایت علیه توکلی از سال ٨٩

در طول سال‌های ۸۹ تا ۹۲، تعداد ۵۴ شکایت علیه احمد توکلی در دادسرای تهران مطرح شده، تعدادی از این شکایت‌ها در دادگاه کیفری استان تهران در جریان رسیدگی است؛ از حدود ۵۴ پرونده برای ۳۷ مورد قرار منع‌تعقیب صادر شده و ۹ پرونده، یکشنبه تعیین‌تکلیف می‌شود و چند مورد هم در مرحله بازپرسی مفتوح است. نکته عجیب در پرونده شکایت‌ها از احمد توکلی، صف‌آرایی مسئولان وقت در دولت احمدی‌نژاد علیه این نماینده مجلس است.

به‌ویژه شکایت محمدرضا رحیمی که این‌روزها در زندان اوین به‌سر می‌برد، قابل‌تأمل است. وکیل سعید مرتضوی نیز در شرایطی که شخص مرتضوی درگیر حضور در دادگاه و پیگیری اتهام‌های واردشده است نیز باید در جلسه شکایت علیه توکلی حاضر شود. شنیده‌ها نشان از آن دارد که دادگاه امروز توکلی علنی برگزار خواهد شد.