اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روحانی پرونده 'اتهامات' را در‌‌ جلسه فردا می‌بنندد /قاطبه وزاری پیشنهادی 'رای اعتماد' می‌گیرند



پرونده اتهامات وزرای روحانی,علت اتهامات به وزاری پیشنهادی روحانی,حوادث ۸۸

پیش بینی اعضای فراکسیون اکثریت مجلس

روحانی پرونده 'اتهامات' را در‌‌ جلسه فردا می‌بنندد /قاطبه وزاری پیشنهادی 'رای اعتماد' می‌گیرند

دو عضو فراکسیون رهروان ولایت به عنوان فراکسیون اکثریت مجلس با اشاره به آغاز بررسی جلسه رای اعتماد وزاری کابینه از فردا در صحن علنی مجلس پیش بینی کردند که اکثریت وزار از فیلتر مجلس گذر خواهند کرد.

هر چند یکی از آن‌ها معتقد است روی یکی دو نفر از وزاری پیشنهادی هنوز حرف و حدیث وجود دارد و آن‌ها همچون سایرین شانس قابل قبولی برای تایید صلاحیت برخوردار نیستند.

غلامعلی جعفرزاده، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درباره جلسه رای اعتماد فردا در گفتگو با فرارو گفت: یقین بدانید که قاطبه وزاری پیشنهادی در این جلسه رای اعتماد لازم را کسب خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس «باید» به وزاری پیشنهادی رای اعتماد بدهند گفت: مردم ایران در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با خلق حماسه سیاسی مدنظر مقام معظم رهبری، فردی را انتخاب کردند که چهار سال سکان هدایت کشور را بر عهده بگیرند.

عضو فراکسیون رهروان ولایت افزود: نمایندگان مجلس هم با احترام به رای و نظر مردم باید کمک کنند که دولت مورد اعتماد مردم تنها دغدغه گذر از موانع و مشکلات پیش روی کشور را داشته باشد و کابینه‌ای را تشکیل دهد که در همراهی و همدلی آن‌ها در این مسیر تردید نکند.

جعفرزاده تصریح کرد: به هر حال مردم آقای روحانی را بر پایه شعار و وعده‌هایی برگزیده‌اند که تحقق این شعار‌ها و وعده‌ها نیازمند یک تیم قوی و کابینه‌ای کارآمد است. بر این اساس ضروری است مجلس، دست دولت را باز بگذارد تا کابینه‌ای تشکیل دهد که بتواند به وعده‌ها و شعارهای خود جامه عمل بپوشاند.

وی تاکید کرد: در صورتی که در‌‌ همان ابتدای راه، دولت با موانعی از جمله محروم شدن در انتخاب همکاران و همراهان مواجه شد می‌تواند در آینده این بهانه را مطرح کند که عمل به وعده‌ها مستلزم همراهی مجلس با دولت بوده است.
 
عضو فراکسیون رهروان ولایت در ادامه با اشاره به برخی انتقادات نسبت به وزاری پیشنهادی گفت: عمده انتقاداتی که نسبت به وزاری پیشنهادی اکنون مطرح است دو موضوع است یکی جوان نبودن کابینه و دیگری نقش آفرینی در حوادث ۸۸.

وی افزود: در خصوص انتقاد اول که باید گفت اصلا انتقاد به جایی نیست چرا که دولت نیازمند تخصص و کارایی است و این تخصص و کارایی به دست نمی‌آید مگر از طریق کسب تجربه. کابینه معرفی شده از سوی آقای روحانی یک کابینه کارآمد و متخصص است.

جعفرزاده ادامه داد: اما در خصوص نقش آفرینی در حوادث ۸۸ هم باید گفت که این وصله هم به هیچ کدام از وزرای پیشنهادی نمی‌چسبد و یقینا آقای روحانی در انتخاب وزاری کابینه این اصل را مد نظر قرار داده‌اند که افرادی را انتخاب کنند که روی آن‌ها نسبت به حوادث ۸۸ حساسیتی وجود نداشته باشد. بنابراین کنکاش بیش از اندازه روی وزاری پیشنهادی بر سر این مسئله اصلا به جا و پسندیده نیست. البته آقای روحانی در جلسه رای اعتماد سخنانی را بیان خواهند کرد که پرونده این دست اتهامات در‌‌ همان جلسه فردا بسته می‌شود.

نباید با فردی به صرف ارتباط با نامزدهای سال ۸۸ مخالفت کرد
ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با تاکید بر اینکه اگر چه اکثریت وزرای پیشنهادی رای اعتماد نمایندگان را کسب خواهند کرد گفت: با این حال هنوز دو یا سه وزیر پیشنهادی نتوانسته‌اند که رای و نظر نمایندگان را جلب کنند و این احتمال وجود دارد که از میان وزرای پیشنهادی دو یا سه نفر نتوانند به عنوان وزیر معرفی شوند.
 
وی با تاکید بر اینکه عدم رای اعتماد نمایندگان به یک یا دو وزیر پیشنهادی به معنای مخالفت مجلس برای تعامل با دولت نیست گفت: تعامل مجلس با دولت با رای همه نمایندگان به وزرای پیشنهادی شکل نمی‌گیرد و این تعبیر درستی نیست که بگویم جلسه رای اعتماد آزمون تعامل مجلس با دولت است.
 
عضو فراکسیون رهروان ولایت افزود: ممکن است نمایندگان بر اساس حق قانونی که دارند تصمیم بگیرند به یک یا دو وزیر پیشنهادی رای ندهند که اگر این اتفاق بیفتد پیام رد صلاحیت آن‌ها نباید عدم همراهی مجلس با دولت تعبیر شود. به هر حال بر اساس قانون اساسی، قوا دارای استقلال کامل هستند و مجلس هم وظایفی دارد که در چارچوب قانون به آن عمل می‌کند.

نکو تصریح کرد: یقینا نمایندگان مجلس در جلسه رای اعتماد به کابینه براساس سلیقه شخصی و تفکر سیاسی و جناحی با عدم رای اعتماد احتمالی به برخی وزاری پیشنهادی دست به انتقام جویی نمی‌زنند و ملاک و معیارهای منطقی و واقعی مدنظر قرار خواهند داد و برهمین اساس اکثر وزرای پیشنهادی می‌توانند از فیل‌تر مجلس گذر کنند هر چند هنوز دو یا سه نفر از وزرای پیشنهادی نتوانسته‌اند رای و نظر نمایندگان را جلب کنند.

وی در مورد انگ نقشه آفرینی در حوادث ۸۸ که از سوی برخی نمایندگان به تعدادی از وزاری پیشنهادی زده می‌شود گفت: بهترین ترازو در این زمینه سخنرانی مقام معظم رهبری در نماز جمعه پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ است. ایشان در آن سخنرانی نقش آفرینی و دخالت در ناآرامی‌ها را پس از آن نماز جمعه را محکوم کردند.

عضو فراکسیون رهروان ولایت افزود: بر این اساس ممکن است تعدادی از وزرای پیشنهادی، در سال ۸۸ در ستاد انتخاباتی یکی از نامزد‌ها حضور داشته‌اند، با این حال با شروع اعتراضات آن‌ها خود را ازاین قائله کنار کشیده‌اند جدا از آن ضروری است که وزرای پیشنهادی تعلق خاطری به آن حوادث نداشته باشند و نمایندگان این موضوع را به طور جدی مد نظر قرار خواهند داد با این حال بررسی کارنامه وزرای پیشنهادی حکایت از آن دارد که در میان آن‌ها فردی به چشم نمی‌خورد که باید و شاید جریان فتنه تعلق خاطر داشته باشد.

وی تصریح کرد: آقای روحانی همانطور که قبلا وعده داده بودند یک کابینه‌ای کاملا فراجناحی را تشکیل داده‌اند که تاکنون سابقه نداشته است و افردی در این کابینه قرار گرفته‌اند که اگر چه با نامزدهای انتخابات سال ۸۸ در ارتباط بوده‌اند اما در استمرار فتنه ۸۸ نقشی نداشته‌اند و این موضوع هم یقینا مد نظر آقای روحانی قرار گرفته است.

نکو در خاتمه گفت: در جلسه فراکسون رهروان ولایت هم این موضوع مورد توجه قرار گرفت و تاکید شد که نمایندگان نباید با فردی به صرف ارتباط با نامزدهای سال ۸۸ مخالفت کنند.

فرارو

 

 

 


ویدیو مرتبط :
حواشی اولین جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی ریاست جمهوری