اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روحانی و فرصت های رو به پایان بین المللی



اخبار,اخبار سیاسی, روحانی


 اخبار سیاسی  - روحانی و فرصت های رو به پایان بین المللی

در این منظر می توان از پارس جنوبی (عسلویه) یاد کرد. عسلویه که از قطبهای انرژی و ارزی ایران است دوران رشد و شکوفایی آن به سیاستهای بین المللی و فراز نشیب روابط بین المللی ایران گره خورده است.

 دولت روحانی با خوش بینی واقع بینانه توام با تعامل و احترام متقابل پا به عرصه بین المللی گذاشته است.برای صدق ادعای مذکور دولت از هیچ کوششی در میدان بین الملل دریغ نکرده است, حتی سابقه سی و چند ساله بدبینی بین ایران و ایالات متحده نیز نتوانسته ورود پر رنگ کابینه روحانی و تیم بین المللی ایشان را تحت شعاع قرار دهد. روحانی در گام اول چرخیدن سانتریفیوژ را لازم و ضروری دانست .

درعین حال صنعت، اقتصاد و زندگی مردم را کمتر از چرخیدن سانتریفیوژها نمی داند. آقای روحانی با نگرشی حاکی از درک ملزومات بین المللی اعتقاد دارد که آشتی با دنیا و سیاست تنش زدایی در میان ایرانیان طرفداران زیادی دارد و این نکته کلیدی چراغ راهنمایی است که فرصتهای متعدد بین المللی را برای ایشان مهیا و آماده ورود به دروازه اقتصاد و تجارت بین الملل می کند.

امروزه اقتصاد پیوندی ناگسستنی با روابط بین الملل دارد و تحقق شعارو مانورهای اقتصادی بدون سیاست تنش زدایی وعده ای مبهم و غیر عملیاتی است. در این منظر می توان از پارس جنوبی (عسلویه) یاد کرد. عسلویه که از قطبهای انرژی و ارزی ایران است دوران رشد و شکوفایی آن به سیاستهای بین المللی و فراز نشیب روابط بین المللی ایران گره خورده است. این فرصت بی نظیر اقتصادی که در بطن آن اشتغال، توسعه، صادرات و رقابت بین منطقه ای نهفته است می تواند توجه خاصی از برنامه ریزان اقتصادی را جهت باز تولید فرصت و موقعیت بندری آن به خود جلب کند.

 ظاهرا به نظر می رسد سیاستگذاری و ایجاد فرصتهای بین المللی در دولت آقای روحانی نیاز به بازنگری و بازتعریف جدیدی منهای سیاست هسته ای داشته باشد. اگر قرار براین باشد که توافق هسته ای بین ایران و 1+5 فراتر از 24 نوامبر (3آذر) باشد دولت روحانی عملآ نیمی از زمان 4 ساله اش را صرف موضوعی خاص کرده است که تاکنون نتایج آن در اقتصاد داخلی، صادرات و اشتغال ملموس نمی باشد. هر چند در پایان دادن به این ماراتن ادامه مذاکره و جاده دیپلماسی گزینه عقلانی پیش رو است.

بحث اصلی من در این مجال فرصتهای است که در روابط بین المللی ایران به نیمه می رسد و در این کارزار ایران بازیگر بی رقیبی نیست , و ممکن است شرایط منطقه ای و جهانی دستخوش تحولات گسترده و غیر قابل پیش بینانه ای شود که کاهش قیمت نفت در این روزها می تواند یکی از مصادیق غیر مستقیم حداقلی باشد.

در هر حال این فرصت که اهمیت استراتژیکی در دولت روحانی ایجاده کرده (در اهمیت موضوع که وزیرخارجه دکتر ظریف 20 روز کاری مستمر رادر ژنو گذراند) قرار نیست که تا پایان دوران ریاست جمهوری ایشان ادامه داشته باشد. پویایی و تغییر استراتژی در سیاست خارجی از مولفه های است که در بن بست رسیدن، فاصله دیدگاه  و چرخش اهداف در روابط بین الملل جایگاهی علمی دارد.
 
کشف اسباب و ابزارهای تسهیل دهنده تجارت و اقتصاد ملی همگام با دیپلماسی چند جانبه منافع محور از الزامات و ضروریات یک ذهن بین الملل گراست. برای مثال دسترسی به بازارهای جهانی تجاری دغدغه اکثریت رهبران جهان است. با این تفاوت که رشد تجارت مذکور با حساسیتی مشابه بین دو منطقه جغرافیایی جهانی یکسان نیست. ذهنیت و تفکر جهان محوری اقتصاد در کشورهای آسه آن با کشورهای خاورمیانه متفاوت است. هر چند شاهدیم که خاورمیانه در کانون تجارت انرژی جهانی قرار دارد , ولی نتوانسته است چشم انداز روشنی از توسعه را عرضه نماید.
 
آقای روحانی نشان داده است در راستای ارتقای پرستیژ ملی ,می تواند تعاملات بین المللی را علیرغم پیچ و خم های هسته ای در شکلهای متفاوت دیپلماسی پیش ببرد.رئیس جمهور در این مسیر می تواند از فرصت یک وجهی تعامل هسته ای به فرصتهای چند وجهی تغییر مسیر بدهد و فرصتهای رو به پایان را جان تازه ای ببخشد. نقش و نوع تمرکز به فرصت از تخصصهای اصلی در روابط بین الملل است.

شایسته است در روابط بین الملل از دریچه ها و تئوریهای قدیمی فاصله بگیریم و متغییرهای کارساز و کاربردی را وارد معادلات فرصتهای بین المللی کشور کنیم.

این مدل بازسازی شده روابط بین المللی, نتایج مشهود اقتصادی و تجاری در شرق آسیا بوجود آورده است. اینکه چگونه در اوج تعامل و انعطاف با کشورهای 1+5 احتمال بدهیم ممکن است به توافق نرسیم، عقبگردی نیز نداشته باشیم و در تحلیل، شکست مذاکرات انگ عدم تعامل ما با 1+5 نباشد که چه بسا آمریکائیها بعد از هر ناکامی در مذاکرات شکست را به گردن ایران انداخته اند.

* دکتری روابط بین الملل - مدرس دانشگاه


 اخبار سیاسی  - عصر ایران


ویدیو مرتبط :
همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری استان همدان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پایان سکوت روحانی میانه‌رو



اخبار,اخبار سیاسی,حجت‌الاسلام نقویان

 

 اخبار سیاسی -  پایان سکوت روحانی میانه‌رو

 حجت‌الاسلام نقویان را باید در زمره روحانیون میانه‌رو و عدالت‌طلبی دانست که سعی دارد از جاده عدالت خارج نشود. شاید تا سال گذشته تصور این بود که نقویان در اردوگاه اصولگرایی تعریف می‌شود اما مشی و منش او در ماه‌های اخیر چنان پدیدار شده که به راستی در هیچ یک از دو اردوگاه قابل تعریف نبود.

  نقویان شاید در انتخابات ریاست جمهوری از حامیان محمدباقر قالیباف بود که این نشان دهنده مخالفت او با تندروی است اما پس از انتخابات در برهه‌های مختلف به حمایت از دولت یازدهم پرداخت به نحوی که در مراسم ختم پدر دکتر روحانی حضور یافت و در آنجا در وصف خوبی‌های حاج اسدا... فریدون به سخنرانی کوتاهی پرداخت که این نشان از وسعت نظر او دارد و زمانی هم که دولت یازدهم کار خود را آغاز کرد به عنوان مشاور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان در کنار دولت ماند.

 

این روحانی میانه‌رو می‌داند که برخی اظهارات و رفتارهایش مورد انتقاد افراطیون اصولگرا قرار خواهد گرفت و به تبع آن شاید از برخی امتیازات محروم شود اما او مسیری را انتخاب کرده است که برای طی آن اراده و عزم راسخی دارد. شاید سخنرانی‌های نقویان از صداوسیما را بتوان از ارزشی‌ترین و کاربردی‌ترین سخنرانی‌ها دانست چرا که او با زبان مردم امروز سخن می‌گوید و درد آنها را می‌داند.

 

برای این روحانی جوان برخی رفتارهای تند از جانب اصولگرایان عجیب و ناپسند است بنابراین لحظه‌ای درنگ نمی‌کند و انتقادات خود را در ملأعام بیان می‌کند. در تازه‌ترین نمونه نقویان به خاطر داشت که چه جو سنگینی علیه وزیر ارشاد برای حضورش در دفتر سیدمحمد خاتمی در ایام نوروزی به راه انداخته بودند و چگونه این حضور را سندی برای صلاحیت نداشتن او برای تصدی وزارت ارشاد عنوان کردند.

 

حالا او در مراسم ختم حجت‌الاسلام صادقی پدرهمسر سیدمحمد خاتمی حضور پیدا می‌کند تا شاید نشان دهد این بهانه‌جویی‌ها دارای هیچ ارزش و اعتباری نیست. روز گذشته برخی سایت‌ها فیلمی 2دقیقه‌ای از اظهارت نقویان در مورد حضورش در مراسم ختم پدرهمسر خاتمی را منتشر کردند که او گفته است: اگر این جمله کلیدی و حق امام را سرلوحه خود و کارهایمان قرار دهیم که «میزان رای ملت است» نه بخشی از ملت در اینجا باید ببینیم که قسمت اکثریت این ملت چه می‌گوید. حجت الاسلام نقویان ادامه داد: آن مجلس ختم یکی از شلوغ‌ترین مجالس ختمی بود که من به عمرم دیدم.

 

پیامبر وقتی مکه را فتح کرد به ابوسفیان که دشمن ایشان بود امتیازات ویژه‌ای دادند، آقای خاتمی که هشت سال رئیس جمهور این مملکت بودند و مقام معظم رهبری بارها ایشان را به عنوان «خاتمی عزیز» یاد کردند. نقویان همچنین گفت: ضمن اینکه من معتقدم رئیس جمهور بعدی بیشتر ضربه به کشور زدند نسبت به آقای خاتمی. نمی‌شود که آن آقا برود در مجلس ختم در کنار بزرگان کشور قرار بگیرد و آقای خاتمی مطرود شود؟ وی تصریح کرد: من به عنوان یک برخورد مودبانه در آن مراسم شرکت کردم و دیگران می‌توانند هر دریافتی انجام دهند که البته این دریافت صحیحی نیست.

 

نقویان خاطرنشان کرد: اگر یک گروه برداشت متفاوتی داشته باشند حق ندارند تهمت بزنند. حضرت علی(ع) می‌گوید به چشمت بگو بد دیدی، به گوشت بگو بد شنیدی اما به برادر مومنت تهمت نزن. او همچنین به خبرآنلاین توضیح بیشتری درباره مواضعش داده است و با بیان اینکه ما در جامعه خودمان امیرکبیر‌هایی را داریم، گفت: در دوران قاجار، شاه قجری رگ امیرکبیر را زد، ما سخن و نظر این امیرکبیرهای کنونی را بشنویم. نقویان افزود: ما در این کشور انسان های وارسته و صداقت‌پیشه‌ای را داریم که دردمند و کاردان هستند، اما در گوشه‌ای خفته‌اند چون کار دست آنها نیست.

 

وی ادامه داد: از مردم هم بپرسید کلی مصداق برای شما می‌آورند که کسی بدون هیچ تجربه و تخصصی شده مسئول فلان نهاد. چرا؟ چون از منسوبان فلان فرد است. در دوره قبلی، برخی از وزرا و مدیران کل 60 تا 60 عوض شدند در حالی که توصیه امام علی(ع) به مالک می‌فرماید: اولین حلقه اطرف تو باید منتقدان باشند.

 

وی در پاسخ به اینکه چقدر برخی از تریبون‌های رسمی ما موجب خاموش شدن این صداهای متفاوت شده است؟ تاکید کرد:این اشتباه بزرگ و فاحشی است که متاسفانه رو به ترویج و تزاید هم است. اگر میزان رای ملت است، پای صندوق‌های رای معلوم می‌شود که نظر ملت چیست. وی با اشاره به انتخابات سال 76 اظهار داشت: در انتخابات دور اول آقای خاتمی، تقریبا همه گروه‌های سیاسی به سمت و سوی دیگری بود ولی خواست مردم فرد دیگری بود و همان هم شد؛ ما باید این واقعیت را ببینم و الا یک روز مجبورمان خواهند کرد که این رای را بپذیریم.

اخبار سیاسی - آرمان