اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روحانی و اوباما در نیویورک بایکدیگر دیدار می کنند یا تنها با هم دست می دهند؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی,روحانی و اوباما

محافل آگاه در پایتخت آمریکا خبری را زمزمه می کنند که مضمون آن این است که دولت رئیس جمهور باراک اوباما و تیم همتای ایرانی وی حسن روحانی برای ساماندهی دیداری میان دو رئیس جمهور در حاشیه حضور روحانی در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ بیست و پنج سپتامبر تماس هایی برقرار کرده اند.

محافل آگاه در پایتخت آمریکا خبری را زمزمه می کنند که مضمون آن این است که دولت رئیس جمهور باراک اوباما و تیم همتای ایرانی وی حسن روحانی برای ساماندهی دیداری میان دو رئیس جمهور در حاشیه حضور روحانی در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ بیست و پنج سپتامبر تماس هایی برقرار کرده اند.

آگاهان می گویند آنچه اکنون بر روی آن کار می شود سازماندهی تماس میان رئیس جمهور دو کشور است که از زمان انقلاب در ایران در سال 1979، اگر رخ دهد، در نوع خود نخستین دیدار خواهد بود.

 

آن ها می افزایند مسئولان دو طرف تاکنون شکل تماس را مشخص نکرده اند: "در بهترین حالت به احتمال برگزار کنندگان می توانند نشست کوتاهی بین سران دو کشور برگزار کنند که پس از آن دو طرف اظهاراتی را بیان می کنند. آنان در ادامه می گویند: "اما در بدترین حالت می توان دست دادنی گذرا را سازماندهی کرد."

اوباما و روحانی در طول سفر روحانی به نیویورک در سپتامبر 2013 با یکدیگر تلفنی صحبت کردند در حالی که بسیاری آن را "مکالمه ای تاریخی" توصیف کردند. پیش از این مکالمه تلفنی که روحانی از داخل خودرو و هنگام بازگشت به فرودگاه آن را انجام داد، اوباما تلاش کرد در مکان هایی حضور یابد که [باعث می شود] وی با رئیس جمهور ایران رو در رو شود. در این راستا رئیس جمهور آمریکا به دعوت [ضیافت] ناهار به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد را که به افتخار رهبران کشورهای مشارکت کننده در دستور کار مجمع عمومی برگزار می کند، پاسخ مثبت داد.

اما به نظر می رسد روحانی از قصد اوباما برای حضور یافتن [در این ضیافت] آگاه شد و به همین علت ترجیح داد در ضیافت ناهار بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد حضور پیدا نکند و مجالی را برای هر گونه تماس رئیس جمهور آمریکا فراهم نکرد تا این که با وی تماس تلفنی برقرار کرد. کارشناسان به ویژه از میان مخالفان اوباما اعتقاد دارند؛ روحانی "تنها پس از این که جناح رهبری از ایران مطمئن شدند رئیس جمهور آمریکا به نظر می رسد در تعقیب همتای ایرانی خود سرسخت است، به چراغ سبز تماس با اوباما پاسخ داد."

به دور از دلایلی که به تماس تلفنی ذکر شده منجر شد امروز مشخص شده است پس از تابستانی که در آن شاهد مذاکرات سری در کشور پادشاهی عمان میان وزارتخانه های دو کشور بودیم، این تماس تلفنی انجام شد. تماس [تلفنی] میان روسای جمهور آمریکا و ایران در ماه سپتامبر 2013 بر دستیابی به توافق هسته ای موقت با ایران در ماه نوامبر انجامید.

اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا بر این باورند که مسئولان دولت این کشور "شرایط را برای دست دادن روسای جمهور آمریکا و ایران مناسب می دانند." و پس از "دو سال مذاکرات سری و نخستین تماس علنی میان این دو؛ بسیاری مسائل بهتر شده و اعتماد میان دو دولت تقویت شده است."

آن ها در ادامه می گویند دست دادن [دو رئیس جمهور] پس از آن اتفاق می افتد که مسائل در کنگره فیصله پیدا کرده و جهان به اجرای آنچه در توافق هسته ای قید گردیده از نظر لغو تحریم های ایران در مقابل تحت نظارت بین المللی قرار گرفتن برنامه هسته ای این کشور، نزدیک شده است.

اخبار سیاست خارجی - تیک


ویدیو مرتبط :
نظر روحانی درباره دیدار با اوباما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گمانه‌زنی‌های رویترز درباره دیدار اوباما و روحانی/ اوباما دست خود را به سمت روحانی جلو می‌برد و...



دیدار اوباما و روحانی, همراهان روحانی به نیویورک

 گزارش گاردین از همراهان روحانی به نیویورک

روزنامه انگلیسی گاردین در تحلیلی نوشت: یکی از نکات جالب سفر رییس جمهور ایران به نیویورک در هفته آینده، همراهی تنها نماینده کلیمی مجلس این کشور است.

به گزارش ایسنا، روزنامه‌ی گاردین در تحلیلی درباره‌ی افرادی که حسن روحانی رییس‌جمهور ایران را در سفر به نیویورک برای شرکت در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل همراهی می‌کنند، نوشت: در میان همراهان روحانی سیامک مره صدق، تنها نماینده‌ کلیمی ایران نیز حضور دارد.

این تصمیم روحانی می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد زیرا این نماینده کلیمی می‌تواند در بهبود تصویر ایران در جامعه‌ بین‌الملل کمک کند.

روحانی پیش از بر سر کار آمدن در دولت و در دوران رقابت انتخاباتی اعلام کرده بود که برای تحقق حقوق شهروندی اقلیت‌های ایرانی تمام تلاش خود را انجام خواهد داد و این اقدام اخیر روحانی نیز در همین راستا است.

چندی پیش در همین راستا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه‌ی کشورمان در توییتر نیز سال نو را به کلیمیان تبریک گفته بود.

 

 

گمانه‌زنی‌های رویترز درباره دیدار اوباما و روحانی

خبرگزاری رویترز در گزارشی در گفت‌وگو با کارشناسان به گمانه‌زنی‌ در مورد نحوه‌ دیدار حسن روحانی و باراک اوباما روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت.

به گزارش ایسنا، بر اساس این گزارش یکی از گمانه زنی‌ها این است که اوباما دست خود را به سمت روحانی جلو می‌برد و به هنگام دست دادن دو طرف تحت‌اللفظی و سمبلیک با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

یکی از مقامات آمریکایی در این باره گفت: کاخ سفید امیدوار است که بتواند دست دادن و خوش و بش کردن دو رییس‌جمهور را مهندسی کرده اما این به معنای دیدار کامل و دو جانبه نیست.

همچنین یک مقام دیگر آمریکایی دراین باره اعلام کرد که دو رییس‌جمهور با یکدیگر دست داده و گفت و گو می‌کنند در حالی که هر دو اعلام می‌کنند برنامه‌یی برای دیدار دو جانبه تنظیم نشده است.

در ادامه این گزارش آمده است: با وجود امکان دست دادن اوباما و روحانی با یکدیگر سوال اصلی این است که آیا دو کشور آمادگی لازم برای گفت‌وگوی مستقیم دو جانبه را دارند؟

یکی از نکات قابل توجه این است که در سه‌شنبه‌ی آینده در سازمان ملل سخنرانی‌های اوباما و روحانی در یک روز انجام می‌شود.

الیوت آبرامز یکی از جمهوری‌خواهان سابق در دولت جرج بوش و یکی از اعضای اندیشکده‌ی شورای روابط خارجی آمریکا گفت: اوباما حق دارد که تمایل ایران برای گفت و گو را بسنجد اما باید از مواجهه‌ی مستقیم و شخصی با روحانی خودداری کند.

وی ادامه می‌دهد: دو طرف با یکدیگر مساوی نیستند زیرا روحانی پیرو رهبری ایران است.چنین دیداری ممکن است در تهران این گونه تلقی شود که اوباما بسیار نگران است و نیاز به مذاکره با ایران دارد که باید از این مساله دوری شود.

یک مقام دیگر آمریکایی با اشاره به احتمال دیدار آمریکا و ایران در سطوح پایین، گفت: معمولا این گونه دیدارها بدین شکل آغاز می‌شود.

آمریکا برای دیدار در سطح پایین کاندیداهایی دارد که می توان به وندی شرمن که در حال حاضر نماینده‌ی آمریکا در مذاکرات 1+5 با ایران است و بیل برنز مذاکره کننده‌ی پیشین با ایران و کارشناس خاورمیانه ، اشاره کرد.

دنیز روس از مقامات پیشین کاخ سفید در این باره گفت: سطح گفت‌وگو و انتخاب مذاکره کننده با ایران کار مشکلی نیست. آمریکایی‌ها‌ می‌توانند از عهده‌ی آن برآیند.

وی ادامه داد: اگر تصمیم لازم درباره‌ی گفت‌وگو گرفته شده باشد در این صورت انجام این کار مشکل نخواهد بود اما اگر هنوز تصمیمی در این باره اتخاذ نشده باشد این مساله نشان می‌دهد که آمادگی لازم برای انجام گفت‌وگو وجود ندارد.

کریم سجاد‌پور کارشناس ایرانی می‌گوید: رویکرد اخیر آمریکا و ایران و احتمال دست دادن اوباما با روحانی می‌تواند مسیری را برای سازش میان دو کشور فراهم کند.


ایسنا