اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روحانی: من و اوباما به یکدیگر نامه می‌نویسیم


رئیس‌جمهور درباره امکان سلام کردن و دست دادن با رئیس‌حمهور آمریکا گفت: خیلی من در ذهنم این حرکات سمبلیک مطرح نیست که به هم برسیم و به هم دست دهیم. یا به هم نرسیم. به هم سلام کنیم و یا به هم نامه بنویسیم. البته نامه می‌نویسیم گاهی ایشان می‌نویسند و گاهی من می‌نویسم.

خبرگزاری ایسنا: حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در حاشیه هفتادمین نشست سازمان ملل متحد با شبکه (CNN) آمریکا مصاحبه اختصاصی داشت.

بخشی از مصاحبه رئیس جمهور با شبکه CNN را در ادامه می خوانید:

از زمانی که  توافق امضا شد شعارها علیه شیطان بزرگ در ایران شنیده شده. شما هم تندروهای خودتان را دارید که نمی‌خواهند این توافق را ببینند. شما صحبت کردید از تندروهای آمریکایی، در ایران هم وجود دارند و هنوز آمریکا را به عنوان شیطان بزرگ خطاب می‌کنند، روزی را می‌بینید که ایالات متحده شیطان بزرگ نباشد آیا وقتش رسیده که این شعار را بازنشسته کنیم؟

رییس‌ جمهور: این کلمه شیطان بزرگ برای حالا نیست. این داستان مربوط به سال 1980 می‌شود، یعنی آن زمان بود که امام(ره) این مسأله را مطرح کرد. زمانی که آمریکایی‌ها ایران را به دخالت نظامی و حضور نظامی و اشغال نظامی تهدید کردند. امام آن زمان این نکته را مطرح کرد و این حرف‌ها همیشه بوده است در طول این 37 سال بوده و یک چیز جدید در ایران نیست.

 ایرانیان به طور طبیعی از سیاست‌های ایالات متحده آمریکا در گذشته از زمان دولت مصدق تا کنون ناراحت هستند بخاطر مداخلات آمریکا، بخاطر حمایت‌های آمریکا از برخی از کشورهای اشغالگر، بخاطر دخالت نظامی، حمایتی که از صدام در جنگ کرد و دلایل مختلف. بنابراین در جنگ بین ایران و عراق آمریکایی‌ها حمایت کردند از عراق و از صدام از همه اینها مردم ناراحت و عصبانی هستند. طبیعی است که شعارهایی هم علیه آمریکا داشته باشند.

مجری: درست است تاریخش را می‌دانم. ولی مردم ایران خواستار روابط بهتری هستند. حتی قبل از این توافق هسته‌ای. آیا رابطه بهتری را می‌بینید که با ایالات متحده شروع شود که فراتر از توافق هسته‌ای باشد؟

رییس‌ جمهور: مردم ایران خواستار این هستند که تنش بین ایران و آمریکا کم شود. من جزو شعارهای انتخاباتی‌ام قبل از اینکه انتخاب شوم، این بود که با دنیا می‌خواهم تعامل سازنده داشته باشم و با کشورهایی که امروز تنش و حتی تخاصم وجود دارد، این تنش یا تخاصم کم شود. و ما بتوانیم به یک روابط طبیعی و نرمال نزدیک‌تر شویم. من این نظر را دارم الان هم می‌گویم. به نظر من هم در این 2 سال ایران و آمریکا نزدیک‌تر شدند تا گذشته. به هر حال 2 سال پیش تصور نمی‌شد که دو وزیر ایران و آمریکا ساعت‌ها بنشینند با هم حرف بزنند و مذاکره بکنند و به توافق برسند.

مجری: پس آیا رییس‌ جمهور ایران و رییس‌ جمهور ایالات متحده ممکن است که الان دست بدهند با هم و سلامی بکنند در سازمان ملل؟ و دقایقی با هم صرف و صحبت بکنند؟ بویژه اینکه هدف اولی را به دست آوردید و پشت سر گذاشتید؟

رییس‌ جمهوری: من فکر می‌کنم شبیه این سوال پارسال مطرح کردید. پاسخ من این بود که خیلی من در ذهنم این حرکات سمبلیک مطرح نیست که به هم برسیم و به هم دست دهیم. یا به هم نرسیم. به هم سلام کنیم و یا به هم نامه بنویسیم. البته نامه می‌نویسیم گاهی ایشان می‌نویسند و گاهی من می‌نویسم. مهم این است که بین ایران و آمریکا فاصله خیلی زیادی وجود دارد و خیلی مسایل در طول 37 سال گذشته بوده که باید جبران شود.

مهم این است که بتوانیم طراحی کنیم چگونه این مسایل را حل و فصل کنیم. چگونه رضایت مردم خودمان را جلب بکنیم و چگونه بتوانیم مردم دو کشور نزدیک‌تر بشوند. بحث این نیست که گذشته فراموش بشود، بحث این است که چگونه جبران شود و چگونه به آینده نگاه کنیم. من معتقدم مردم ایران بیشتر می‌خواهند به آینده نگاه کنند تا در گذشته بمانند و این بسیار مهم است. اگر همین حالت در آمریکا هم باشد، مردم آمریکا هم همین را بخواهند؛ خواست ملی، حکومت‌ها را وادار می‌کند به اینکه راه جدیدی را پیدا و انتخاب کنند.

مجری: تعداد زیادی از ایرانیان در حادثه چند روز پیش در زیارت حج در عربستان سعودی کشته شدند و شما فوق‌العاده خشمگین بودید، چرا این عکس‌العمل شما بود؟ چرا دولت عربستان سعودی را مسئول می‌شناسید؟

رییس‌ جمهوری: به هر حال این همه حاجیانی که به عربستان سعودی می‌روند، دولت عربستان سعودی به عنوان میزبان مسئولیت‌هایی را به عهده دارد. مخصوصاً برای حج که برنامه‌های بسیار مهمی وجود دارد. امسال دو حادثه عجیب و غریب اتفاق افتاد. یک بار، یک جرثقیل در مسجدالحرام افتاد و عده‌ای کشته شدند و از جمله عده‌ای ایرانی. اخیراً هم در روز پنج‌شنبه در مراسم منا عده‌ زیادی کشته و مصدوم شدند.

 من آمار دقیقش را ندارم. هنوز عربستان آمار دقیق را اعلام نکرده است که عدد چه مقدار است. کشته و زخمی‌ها هزاران نفر هستند و در این میان صدها ایرانی کشته و یا مصدوم شدند. تاکنون آنچه معلوم شده حدود 150 نفر کشته از ایرانی‌هاست که این عدد ممکن است بالاتر برود. بخاطر اینکه ما عده‌ای مفقود داریم این کار به معنی بی‌برنامگی و بی‌کفایتی دولت عربستان است.

 دولت عربستان علی‌الظاهر همه ذهن، فکر و برنامه‌اش را مشغول کرده برای کشتار مردم یمن و ظاهراً وقت ندارد که راجع به مردم خودش و یا راجع به میهمان‌های خانه خدا، فکر و برنامه‌ریزی کند. این جای بسیار بسیار تأسف است و عربستان باید پاسخگو باشد در برابر این بی‌برنامگی، بی‌انضباطی و عدم کارآیی دولتش که منجر شده به کشته شدن تعداد زیادی از حاجیان از کشورهای مختلف. ما از لحاظ سیاسی و حقوقی مسأله را دنبال خواهیم کرد.


ویدیو مرتبط :
نامه اوباما به روحانی!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طراح نامه به اوباما: از قضاوت زودهنگام روحانی پرهیز کنیم



رادیو آزاد اروپا,نامه به باراک اوباما

طراح نامه به اوباما در گفتگو با رادیو آزاد اروپا
از قضاوت زودهنگام روحانی پرهیز کنیم

معنی اقدامات تحریک کننده برای ما، قضاوت و پیش داوری در مورد رئیس جمهور جدید ایران است که شانس تلاش های دیپلماتیک سازنده را از بین می برد. ما باید تمامی فرصت ها را در بوته آزمون قرار دهیم.نوری و برخی دیگر از بزرگان اصولگرا را فراهم آورده باشد

تا امروز صبح ( شنبه)، 131 عضو کنگره آمریکا نامه ای را امضاء کرده اند که از اوباما می خواهد دیپلماسی را با جدیت بیشتری در مورد ایران دنبال کند، چرا که دولت حسن روحانی می تواند فرصت هایی را برای  توافق هسته ای ایجاد کند. یکی از پیشنهاد دهندگان طرح این نامه، دیوید پرایس ، نماینده جمهوریخواه از ایالت کارولینای شمالی است. آنچه در زیر می خوانید مصاحبه رادیو آزاد اروپا با وی در مورد انتظارهای امضاء کنندگان این نامه  است:

شما در این نامه اشاره کرده اید که ایرانیان رئیس جمهوری میانه رو را انتخاب کرده اند و تجربه تاریخی نشان می دهد که این روند می تواند به تغییراتی منجر شود. آیا می تواند منظور خود را از تغییرات معنی دار، بیان کنید و اینکه چگونه این تغییرات می توانند به روابطی جدید با ایران منجر شوند؟
تغییری که ما به دنبال آن هستیم ، تغییر موضع مذاکره ای ایران است که به تهران و جامعه بین المللی اجازه می دهد به سوی یک توافق بر سر مجادله هسته ای جمهوری اسلامی، گام بردارند. البته ایران نیز منافعی را از عادی سازی روابط با دیگر کشورهای جهان کسب می کند. اما تولید سلاح هسته ای به هیچ وجه قابل قبول نیست. این در حالی است که دولت حسن روحانی تا کمتر از یک ماه دیگر روی کار می آید و وی نسبت به پیشرفت دیپلماسی ابراز امیدوار کرده است. بنابراین هدف از این نامه، ترغیب اوباما و دیگر مذاکره کنندگان به محک زدن این موقعیت است.

شما همچنین در این نامه اشاره کرده اید که نباید با اقدامات تحریم کننده، شانس پیشرفت را از بین برد. می توانید در این مورد توضیح بیشتری بدهید، آیا مقصود شما تحریم ها یا تهدید نظامی است؟
خیر، تحریم ها بخشی از تلاش ها برای اعمال فشار بین المللی علیه ایران به شمار می روند و به خودی خود یک راهکار دیپلماتیک محسوب نمی شوند. تحریم ابزاری است که باتوجه به واکنش ایران از آن استفاده می شود. اما معنی اقدامات تحریک کننده برای ما، قضاوت و پیش داوری در مورد رئیس جمهور جدید ایران است که شانس تلاش های دیپلماتیک سازنده را از بین می برد. ما باید تمامی فرصت ها را در بوته آزمون قرار دهیم.


احتمالا ایالات متحده انتظار دارد که مذاکرات هسته ای با ایران در پاییز از سر گرفته شود، گمان می کنید که این رویکرد آمریکا بتواند در ترغیب تهران برای تعلیق غنی سازی اورانیوم، موفق شود؟
من پاسخ این پرسش را نمی دانم و احتمالا دیگران نیز نمی توانند با قاطعیت به آن جواب دهند. باید گفت که این ایران است که پاسخ این پرسش را می داند. ما باید دیپلماسی را دنبال کنیم و از فرصت ناشی از تغییرات احتمالی در ایران بهبره ببریم. این نوع و ماهیت تغییرات است که به ما نشان می دهد می توانیم چه پیشرفت هایی داشته باشیم. نامه ما برای اوباما نیز نشان می دهد که حمایتی گسترده از حرکت وی در جهت آزمودن دولت جدید ایران، وجود دارد.

آیا از مذاکره مستقیم ایران و آمریکا به عنوان بهترین روش برای حل مشکلات دوجانبه ، حمایت می کنید؟
من در این مورد قضاوتی ندارم. به عقیده من ما باید در هر حالتی برای مذاکره آماده باشیم و اگر مذاکره به معنی گفت و گوی مستقیم با ایران است، در این جهت گام برداریم. البته باید در دو طرف حسن نیت وجود داشته باشد و نوعی جدیت که به پیشرفت کمک می کند. ما باید نگاه خود را به ایران معطوف کنیم تا ببینیم چه موقعیت هایی وجود دارد. همانگونه که در نامه اخیر نیز خاطرنشان کرده ایم، تضمینی برای ناامید نشدن وجود ندارد. ما شاهد بروز نشانه هایی از میانه روی در ایران هستیم اما می دانیم که برخی نشانه های مشابه در گذشته کارآمد نبودند. از سوی دیگر رئیس جمهور جدید ایران نیز علائم پیچیده ای را ارسال می کند. اما آنچه که ما به دنبال آن هستیم این است که اطمینان یابیم از تمامی فرصت ها به طور کامل استفاده شده است./ دیپلماسی ایرانی