اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روحانی قفل خرید هواپیما را باز می‌کند؟


در حالی چند ماه از سفر عباس آخوندی به فرانسه می‌گذرد که هنوز خبری از تامین قطعات و خرید هواپیما از این کشور نیست، ضمن آنکه شرکت بوئینگ هم تاکنون همکاری بابت تعمیر هواپیما و تامین قطعات نداشته است.

خبرگزاری مهر: در حالی چند ماه از سفر عباس آخوندی به فرانسه می‌گذرد که هنوز خبری از تامین قطعات و خرید هواپیما از این کشور نیست، ضمن آنکه شرکت بوئینگ هم تاکنون همکاری بابت تعمیر هواپیما و تامین قطعات نداشته است.

موضوع هواپیماهای زمین گیر که پارکینگ فرودگاه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، از دوسال پیش تاکنون به معضلی برای مدیران هوایی تبدیل شده است.

این هواپیماها که عمدتا از بوئینگ‌های ام دی و فوکر هستند، ظرفیت جابه‌جایی مسافران حمل و نقل هوایی را به شدت کاهش داده‌اند و زیان زیادی را به شرکت های هواپیمایی وارد کرده اند، چرا که سرمایه این شرکت‌ها مدت‌ها است که در گوشه فرودگاه خاک می‌خورد.

به گفته مقامات مسئول سازمان هواپیمایی کشوری، ۱۱۰ فروند هواپیمای زمین گیر در ناوگان هوایی ایران وجود دارد که حدود ۷۰ فروند از این هواپیماها قابل بازگشت به ناوگان حمل و نقل هوایی هستند؛ به شرط آنکه قطعات مورد نیاز برای این هواپیماها تامین شود اما تاکنون با وجود توافقنامه هایی که میان ایران و ۱+۵ بسته شده ، هنوز خبری از ارسال قطعه و یا تعمیر این هواپیماها نیست.

آمارها نشان می دهد که در سال ۱۳۸۳؛ ۱۰۶ فروند، در سال ۱۳۸۴؛ ۱۱۳ فروند هواپیما، درسال ۱۳۸۵؛ ۱۲۰ فروند، درسال ۱۳۸۶؛ ۱۴۱ فروند، درسال ۱۳۸۷؛ ۱۷۶ فروند، درسال ۱۳۸۸؛ ۲۰۱ فروند، در سال ۱۳۸۹؛ ۱۹۷ فروند، درسال ۱۳۹۰؛ ۲۰۶ فروند، در سال ۱۳۹۱؛ ۲۲۳ فروند و درسال ۱۳۹۲؛ ۲۵۴ فروند هواپیما در ناوگان هوایی ایران وجود داشت که سیر صعودی ورود ناوگان هوایی را در سال‌های ۱۳۸۸ به بعد نشان می دهد.

در واقع با افزایش تحریم‌ها بر علیه ایران، روند واردات هواپیما از مبادی مختلف شدت گرفت که این هواپیماها عمدتا با عمر بالای ۱۰ سال بودند و ایران که به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانست به طور مستقیم هواپیما را از شرکت‌های مربوطه خریداری کند، این هواپیماها را به صورت غیرمستقیم تهیه کرد.

اما موضوعی که مطرح شده، این است که تعداد زیادی از ناوگان زمین گیر ایران را این هواپیماهای دست چندم تشکیل می‌دهند که به دلیل نبود قطعه زمین گیر شده اند.

در همین حال، ورود ناوگان هوایی به کشور از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۲ نشان می دهد که واردات هواپیما به کشور حدود ۱۰۰ درصد در این سال‌ها افزایش داشت، البته در این مدت تعداد زیادی از این هواپیماها هم زمین گیر شده بودند مانند هواپیماهای توپولف که ۶ سال پیش به دلیل عدم ایمنی کافی به یکباره زمین گیر شدند و شرکت ایران ایرتور که بیشترین توپولف را در اختیار داشت، با مشکلات زیادی روبرو شد.

هرچند که به نظر می‌رسد برای پاسخگویی به نیاز متقاضیان، این تعداد از هواپیماها وارد کشور شدند اما این موضوع که تامین نیاز کشور با هواپیماهای دست چندم که در آستانه بازنشستگی هستند، پاسخ داده شود، نوعی از بین بردن سرمایه ملی به شمار می رود، چرا که پس از گذشت کمتر از ۵ سال این هواپیماها زمین گیر شده و دیگر کارایی لازم را ندارند.

مذاکرات بی نتیجه ایران با ایرباس و بوئینگ

باوجود اینکه اعلام شده ۷۰ درصد از این هواپیماها قابلیت بازگشت به ناوگان فعال کشور را دارند اما باید این موضوع را در نظرگرفت که زمانی این هواپیماها امکان استفاده دارند که کشورهای سازنده حاضر به تامین قطعات آنها باشند؛ موضوعی که تاکنون هم اجرایی نشده است.

از سوی دیگر، در حال حاضر که کل هواپیماهای کشور ما به اندازه ۳ ایرباس ۳۸۰ قیمت ندارد، دولت چه برنامه‌ای را برای ورود ناوگان خواهد داشت در حالی که هنوز مفاد توافقنامه ایران با کشورهای ۱+۵ هم اجرایی نشده و شرکت بوئینگ در این مدت فقط یک دفترچه راهنما را در اختیار ایرلاین‌های ایرانی قرار داده است، چرا که براساس این توافقنامه قرار بود قطعات هواپیما و تعمیر موتور تعدادی از هواپیماهای بوئینگ از سوی این شرکت انجام شود.

همچنین برای هواپیماهای ایرباس هم در یکسال گذشته تلاش‌هایی از سوی دولت انجام گرفته است اما هنوز خبری از اجرای این مذاکرات نیست. در واقع عباس آخوندی که خرداد امسال به فرانسه سفر کرد، در این سفر موضوعاتی را برای ورود ایرباس به ایران و تامین قطعات از سوی این شرکت هواپیمایی مطرح کرد، همچنین دو ماه پس از سفر آخوندی، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به ایران آمد و حتی دیداری هم با وزیر راه و شهرسازی در ساختمان شهید دادمان داشت اما هنوز پس از گذشت بیش از ۳ ماه از حضور وی در ایران، خبری از قطعات و هواپیماهای ایرباس در ایران نیست.

قرار است هفته آینده حسن روحانی رئیس جمهور سفری را به کشور فرانسه داشته باشد، باید منتظر ماند و دید که آیا در این سفر نظر شرکت ایرباس برای همکاری با ایران جلب می شود یا نه؟


ویدیو مرتبط :
روحانی از باز کردن قفل درهای بسته می گوید ...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین کنفرانس خبری روحانی; راه پایان تحریم ها ، اعتماد متقابل و شفافیت بیشتر است / اولین قفل باز شد



حسن روحانی,کنفرانس خبری حسن روحانی

راه پایان تحریم ها ، اعتماد متقابل و شفافیت بیشتر است / اولین قفل باز شد

طعنه ها ، توهین ها را برای همیشه فراموش کنیم. به فکر کشور و آینده کشور باشیم. کمتر به گذشته نگاه کنیم. فقط به تجربه گذشته نگاه کنیم و بیشتر نگاهمان به آینده باشد.

این کنفرانس با پخش سرود جمهوری اسلامی و قرائت قرآن آغاز شد و بلافاصله پخش مستقیم آن در تلویزیون قطع شد. مجری تلویزیون ، علت این مساله را قطع برق اعلام کرد.

سپس مشکل رفع شد و پخش کنفرانس ، قبل از آغاز سخنان روحانی از سر گرفته شد. شش پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی در پشت سر روحانی و دهها میکروفن در برابر وی قرار دارد. سالن کنفرانس ، مملو از خبرنگاران است. مجری در ابتدای سخنان خود ، تصریح کرد که رسانه ها تا پایان دولت روحانی ، دوست ، همراه و ناظر دولت خواهند بود.

بعد از آن حسن روحانی سخنان خود را با تاکید بر آمادگی جهت پاسخگویی و تبریک اعیاد شعبانیه آغاز کرد و گفت: این انتخابات ، فقط مشارکت نبود ، رای اعتماد بود. گویی همه می گفتند غصه ها سر امده و به همین خاطر ، وقتی نتیجه اعلام شد ، همه جشن گرفتند چون همه ملت پیروز شده بودند.

- من وعده های انتخاباتی را فراموش نخواهم کرد و از خدا می خواهم بدان ها عمل کنم. البته همه کارها بر اساس زمان و طبق اولویت ها دنبال می شود. من خدا را گواه می گیرم در ایام انتخابات کمتر دنبال رقابت بودم و بیشتر تمرکزم بر روی مسائل کشور و سخنان ملت که در کوی و برزن می شنیدم بود.طعنه ها و توهین ها را برای همیشه فراموش کنیم. به فکر کشور و آینده کشور باشیم. کمتر به گذشته نگاه کنیم. فقط به تجربه گذشته نگاه کنیم و بیشتر نگاهمان به آینده باشد.

- دولت تدبیر و امید در راه نجات اقتصاد ، اخلاق و تعامل با جهان ، تلاش خواهد کرد.

خبرنگار واحد مرکزی خبر: شما با شعار اعتدال اعتماد مردم را جلب کردید. مصداق های اعتدال در عرصه های سیاسی و اقتصادی چه خواهد بود؟

- اعتدال شیوه ای است که راه تندروی و شعار و خودشیفتگی را نمی پیماید. عقلانیت و اعتدال متکی به مشورت ، خرد جمعی ، برآورد هزینه ها و فایده ها و به این که مسیر قانونگرایی را دنبال کند و در مسیر افراط و تفریط نباشد. البته در مصداق ، هر موردی را در جایش توضیح خواهم داد که چگونه با مشی اعتدال می توانیم به اهداف برسیم. مثلاً به جای مداخله دولت در امور اجتماعی و اقتصادی ، دولت به جای مداخله ، بیشتر از انجمن های صنفی و تخصصی استفاده می کند.

خبرنگار شبکه خبر:

1- مهم ترین و فوری ترین برنامه شما در حوزه اقتصاد چیست؟

2 -دولت جنابعالی از موفقیت حاصل شده ، در عرصه بین الملل چگونه استفاده می کند؟

- در مرحله اول باید به فکر نیازهای فوری ، مانند کالاهای اساسی بود ، البته با یاری و کمک دولت فعلی ، چون دولت آینده تا چهل و چند روز آتی آغاز به کار نمی کند. دوستان من با دولت در تماس هستند و کمیته هایی برای این کار تشکیل می شود.در مرحله دوم باید به ثبات اقتصادی در ماه های آتی و دراز مدت بپردازیم.

بخش های غیر فعال اقتصادی فعال و نقدینگی کنترل و هدایت می شود به سمت تولید و آثارش در بازار دیده می شود و همه بازارها به تعادل می رسد.

در سیاست خارجی ، دولت جدید ، احساس می کند فرصت جدیدی برای تعامل با سطح دنیا به وجود آمد که مردم آن را آفریدند. امیدوارم همه کشورها از این فرصت استفاده کنند زیرا این امر به منافع متقابل می انجامد.

خبرنگار الجزیره:

1- عربستان سعودی ، از اولین تبریک گویندگان به شما بود. در زمان ریاست شما روابط ایران با کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس چگونه خواهد بود؟

2-نظرتان درباره بحران سوریه چیست؟

- اولویت اول ما ، روابط دوستانه با همه 15 کشور همسایه است. حوزه خلیج فارس هم اهمیت استراتژیک دارد. ما با کشورهای حوزه خلیج فارس ، نه تنها همسایه و برادریم و در باره عربستان هم ، قبله همه مسلمانان آنجاست. صدها هزار نفر از مردم ما در سال به آنجا می روند و اتباع سعودی زیادی هم به ایران می آیند. زمینه های همکاری بسیار آماده است. اولین تفاهم نامه امنیتی بین ایران و عربستان در سال 77 با امضای بنده بود. امیدوارم روابط نزدیکی داشته باشیم.

- تصمیم گیر نهایی در مساله سوریه ، ملت سوریه است (تشویق حضار) ، البته ما با تروریسم و جنگ داخلی و مداخله خارجی مخالفیم. امیدواریم با کمک همه کشورهای جهان ، صلح به سوریه برگردد.

خبرنگار فارس:

جنابعالی در ایام تبلیغات انتخاباتی گفتید که جشن پیروزی شما بعد از رفع مشکل بیکاری جوانان است. این اتفاق کی رخ می دهد.

- با کمک مردم عزیزمان هر چه زودتر. اشتغال مساله مهم و دغدغه اکثریت خانواده هاست،حتی فارغ التحصیلان دانشگاهی هم مشکل دارند. حل اساسی مساله اشتغال ، با رونق اقتصادی است. لذا قدم به قدم تورم کاهش می یابد. باید زمینه رونق اقتصادی را فراهم کرد و قانون بهبود مستمر فضا کسب و کار با تدوین آیین نامه اجرا شود. البته مشکلاتی هم در بخش های تولیدی داریم که باید رفع شود. امیدوارم که در همان سال اول اولین علائم آشکار شود و وقتی نرخ بیکاری تک رقمی شد ، جشن کوچکی می گیریم و وقتی به نرم جهانی رسیدیم جشن ملی می گیریم.

خبرنگارمهر :

گفته بودید تحریم را کاهش می دهید. چطور و در چه مدتی؟

- تحریم معضلی است که با ان مواجه هستیم . تحریم البته ظالمانه است. ملت ایران مستحق تحریم نیست. استفاده از ابزار تحریم ابزار ارتجاعی است. غرب هم می داند که این تحریم جز اسرائیل برای کشی سودی ندارد.

اقدام خواهد برای کاهش قدم به قدم تحریم ها که اولین آن ، قدم گذاشتن در مسیر شفافیت بیشتر. البته برنامه هسته ای ما شفاف است اما ما حاضریم شفافیت بیشتری به خرج دهیم.اعتماد متقابل بین ایران و سایر کشورها را ارتقا می دهیم. راه پایان تحریم ها ، اعتماد متقابل و شفافیت بیشتر است.

باید نگذاریم تحریم جدیدی وضع شود ، سپس تحریم ها را کاهش می دهیم و سرانجام لغو می کنیم.

خبرنگار رادیو ایران:

در برخی کشورها ، روسای جمهور ، به صورت ثابت ، از طریق رادیو با مردم سخن می گویند. شما هم این کار را خواهید کرد؟

- اصلش که بله. سخن گفتن با مردم افتخار است و من قول می دهم که از طریق رسانه ملی و رادیو با مردم عزیز حرف بزنم و گزارش بدهم به محضرشان و پاسخگو باشم.

خبرنگار ایرنا:

مهم ترین اقدام اقتصادی شما چه خواهد بود؟ برای مهار تورم چه می کنید؟ گفته بودید مسکن مهر و یارانه ها را ادام می دهید. چگونه؟

- این را قبلا توضیح دادم که باید رونق تولید و هدایت نقدینگی و پس انداز ها به سمت تولید را عملی کنیم. بانک ها باید به صورت بنگاه هایی که بتوانند سرمایه لازم برای تولید فراهم کنند در آیند.باید ظرفیت های خالی تولید را پر کنیم. یعنی سرمایه از یک طرف و بهره وری از طرف دیگر به بهبود فضای اقتصادی می انجامد. بحث توریسم هم باید مورد توجه باشد.

مسکن مهر باید تکمیل و اشکالاتش مرتفع شود.   یارانه نقدی فعلی ادامه می یابد ولی برای مراحل بعدی ، کمیته ای تشکیل می دهم تا بررسی شود.

خبرنگار فرانسوی:

  آیا حاضر به تعلیق غنی سازی هستید؟

- دیگر ان دوره گذشته است. ما راه های اعتماد ساز فراوانی داریم. ما با آقای شیراک در مذاکرات 2005 به توافق نهایی برای اعتماد سازی و ادامه غنی سازی رسیده بودیم ، آلمان ها هم با آن موافقت کرده بودند که انگلیسی ها با فشار آمریکا قبول نکردند . یکی از راه ها ، همان توافق من با آقای شیراک است. 

خبرنگار ایسنا:

نماد شما کلید بود. اولین قفلی که کلید روحانی باز می کند چیست؟

- اولین قفل باز شد(تشویق حضار) . اولین مساله مساله سرمایه اجتماعی بود که ارتقا یافت. این شادمانی در سراسر مردم نشان داد ایران باز هم برتزین است.

خبرنگار شرق:

امیدوارم در دولت شما شاهد بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران باشیم.(تشویق حضار)پیگیری مطالبات اصلاح طلبان در دولت شما چگونه خواهد بود و آیا احزاب اصلاح طلب در دولت شما فعالیت خواهند داشت.

- اولا از همه کسانی که از من حمایت کردند تشکر می کنم ولی من رئیس جمهور همه ملت ایران خواهم بود(تشویق حضار) و مطالبات همه مردم را پیگیری خواهم کرد. مطالبات همه گروه ها در چارچوب قانون را پی می گیرم و همه اصول قانون اساسی را اجرا می کنم مخصوصا فصل سوم آن.

خبرنگار کیهان ورزشی:

  مشکل اصلی ما ، فقدان سیستم در ورزش ات و ایجاد نظام باشگاه داری می تواند این مشکل را حل کند. برنامه شما در این باره چیست؟

- اولا برای تیم ملی آرزوی موفقیت و پیروزی دارم (تشویق حضار). در بخش ورزش اقدامات زیادی انجام شده و نواقص زیادی هم داردو من قول می دهم که مساله ورزش را نه فقط یه عنوان ورزش که به عنوان سلامت جامعه  غرور ملی تقویت کنم.

خبرنگار تسنیم:

  اگر 5+1 تعلیق غنی سازی را پیشنهاد دهد آیا می پذیرید؟ نظرتان راجه به مذاکرات آلماتی و فردو چیت؟

- موضوع هسته ای صرفا راه حل مذاکراتی دارد و تهدید و تحریم موثر نیست. از تجربیات گذشته استفاده می کنیم. انچه مسلم است حقوق مسلم مردم ایران مد نظر دولت آینده خواهد بود و خواهیم کوشید تحریم ها را بر داریم. فردو هم یک مساله جزئی است که درباره اش بعد می توان حرف زد.

خبرنگار ژاپنی:

می خواهید سوریه را مسلح کنید؟

- گفتم که ما در سوریه نگران جنگ داخلی و مداخلات خارجی هستیم و باید صرفا نظر مردم تامین شود. در انتخابات 2014 سوریه باید مردم سوریه تصمیم نهایی بگیرند.

ایران سپید (ویژه نابینایان):

دهها سال است که معلولان به صورت سمبلیک مورد عنایت قرار گرفته اند. شما چه خواهید کرد.

من یک احمدی نژادی هستم. آیا شما مدیران دولت قبلی را درو خواهید کرد؟

- ما کلید داریم ، داس نداریم (تشویق ممتد حضار). دولت آینده کارآمدی و شایسته سالاری را مناط کارش قرار می دهند. همه مدیران شایسته ای که در این 8 سال کار کردند از انها استفاده می کنیم البته جز کسانی بدون بلیط و اتوبوسی آمده اند (تشویق حضار) . من نخواهم گذاشت در دولت آینده به کسی توهین شود ( تشویق حضار).

جذب اولین قدم ماست. این مردم خوب اگر نقد و نظری دارند نباید آنها را دشمن قلمداد کنیم. ملت ما دوست ایران و نظامند و زیر خیمه ایرانیت و اسلامیت و ولایت هستند. در خارج هم باید به دشمن بفهمانیم که ناچار است در برابر ایران، سر فرود آرد نه این که دشنه نشان دهد. قدرت ما ، مردم ما هستند. چه قدرتی بالاتر از این؟

درباره معلولان هم رسیدگی به وضعیت آنها در اولویت کار دولت است. 

خبرنگار بی بی سی:

با توجه به حوادث و مشکلات پیش آمده بین ایران و انگلیس چه برنامه ای برای بهبود شرایط دارید؟

قرار ما این است که مبنای ما احترام متقابل و منافع متقابل باشد. دولت انگلیس هم از این موضوع مستثنی نیست.
خبرنگار عصراقتصاد:

آیا در تصمیمات اقتصادی کنونی، تغییراتی خواهید داشت؟ آیا وزیر اقتصاد شما در شورای گفت و گو شرکت می کند؟ سازمان برنامه را احیا می کنید؟
- باید اصل 44 دقیقا اجرا شود و زیرا این یک انقلاب اقتصادی است. دولت ملزم به اجرای قانون است ولی هر جا نیاز به اصلاح باشد ، در قالب لوایحی تقدیم مجلس می کند. اصل احیای سازمان برنامه محق می شود.
خبرنگاری ای آر دی آلمان :

جامعه بین الملل ، امید دارد به شما. آیا سیاست های شما به قبل از 2005 برمی گردد.
- شرایط در سطح جهان با این انتخابات عوض شده است و جوّ جدید حتما تبدیل به فرصت نو می شود.
خبرنگار بهار: در این 8 سال خیلی به ملت ایران سخت گذشت.به روزنامه نگاران سخت تر. خانه امید ما یعنی خانه روزنامه نگاران قفل است.شما امید را به ملت ایران برگرداندید.
- امید را من ندادم ملت ایران امید را ایجاد کرد. من نه تنها آن انجمن را بلکه هر انجمن دیگری که طبق قانون باید فعال شود را بازگشایی می کنم و به خود صنف باز میگردانم.
خبرنگار هیسپان تی وی: جاگاه کشورهای آمریکای لاتین در دولت شما چیست؟
- اولویت ما در قدم اول همسایگان و کشورهای اسلامی و کشورهای غیر متعهد است و در همین چارچوب با آمریکای لاتین هم ارتباط خوبی خواهیم داشت.
خبرنگار پرس تی وی:

کابینه شما وحدت ملی خواهد بود؟ از اصولگرایان هم استفاده می کنید؟
- دولت من فراجناحی و شایسته سالار خواهد بود.
خبرنگار ان بی سی:

وزارت خارجه امریکا به شما و مردم ایران تبریک گفته و خواستار مذاکره شده. می پذیرید؟

- مساله رابطه ایران و آمریکا ، زخم کهنه ای دارد که باید درمان شود. ما دنبال افزایش تنش نخواهیم بود. عقل سلیم هم حکم می کند دو ملت بیشر به فکر آینده باشند. اما هر گونه سخن گفتن با آمریکا باید از موضع برابر و احترام باشد و شرایطش باید محقق شود. اولا باید آمریکایی ها بر اساس بیانیه الجزایر تصریح کنند به این که در امور داخلی ما دخالت نمی کند
حقوق هسته ای ما را به رسمیت بشناسد.
سیاست های زورمدارانه را نسبت به ایران کنار بگذارند و با این شرایط اگر حسن نیت باشد قضیه متفاوت خواهد بود . البته دولت آینده از حقوق حقه ایران کوتاه نمی آید و بر این مبنا می تواند قدم های تنش زدا را برداشت.
خبرنگار اعتماد:

شما رفع محدودیت از برخی چهره ها که از سران انقلاب هم بودند چه خواهید کرد؟
خیلی از امور به زمان و همکاری سه قوه بستگی دارد. من کاملا امیدوارم که فضا تغییر می کند.
خبرنگارایلنا:

با توجه به این که مزد کارگران بر اساس نرخ رسمی تورم بالا نرفته و کمتر از آن است برنامه شما در این باره چیست؟
- طبق قانون باید افزایش حقوق مساوی افزایش نرخ تورم باشد و ما این نقص را بر طرف می کنیم.
خبرنگار آفتاب یزد:

مردم درخواست دارند که شما در کابینه آقای عارف را به عنوان معاون اول منصوب کنید. این خواسته را محقق می کنید؟
- من به همه رقبای انتخاباتی گفته ام برنامه ، نظرات و افرادشان را در اختیار قرار دهند. ما از نیروهای لایق برای همکاری دعوت می کنیم. از آقای عارف هم دعوت می کنیم که در کابینه باشند.
خبرنگار سی سی تی وی چین:

آینده روابط ایران و چین چگونه خواهد بود و برای بهبود آن چه می کنید؟
- بین ایران و چین روابط خوبی داشتیم که ادامه خواهد داشت ولی دولت جدید نکاتی را در این باره دارد که با مقامات چینی مطرح و توافق خواهد کرد.
خبرگزاری آنا:

برنامه دولت شما برای دانشگاه ها چیست؟
- تلاش بر این است که کیفیت دانشگاه های دولتی را بالا ببریم و برخی دیگر را به سمت کاربردی پیش ببریم و رابطه دانشگاه با صنعت را تقویت کنیم تا فارغ التحصیلان بتوانند زودتر جدب بازار کار شوند.

عصرایران