اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روحانی: عده‌ای مدام غصه دین و آخرت مردم را می‌خورند در حالی که نه می‌دانند،‌ دین چیست و نه آخرت



اخبار,اخبار سیاسی,سازمان حفاظت محیط زیست


 اخبار سیاسی - روحانی: عده‌ای مدام غصه آخرت مردم را می‌خورند

رئیس‌جمهور اظهار کرد: عده‌ای مدام غصه دین و آخرت مردم را می‌خورند در حالی که نه می‌دانند،‌ دین چیست و نه آخرت، اما همیشه غصه آخرت را می خورند.

به گزارش ایسنا، رییس جمهور در دیدار کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست و نهادهای مدنی که در آستانه روز جهانی محیط زیست انجام شد، با تبریک به مناسبت میلاد با سعادت امام حسین، قمر بنی هاشم و امام سجاد و حضرت ولی عصر که در پیش رو است، گفت: ماه شعبان ماه پیامبر (ص) است و در این ماه روحمان را برای عبادت واقعی در حق در ماه رمضان آماده می‌کنیم.

وی با اشاره به اهمیت محیط زیست اظها رکرد: روزگاری بشر در آغاز صنعتی‌شدن مشکلات و آثار منفی آن را در زندگی خود متوجه نمی‌شد و حتی افتخار می‌کردند که در طبیعت مداخله می‌کنند و مدعی بودند مداخلاتشان زیبا آفرین است و زندگی را برای مردم سهل می‌کند.

روحانی با بیان این‌که بسیاری از پیشرفت‌های علمی شرایط زندگی را برای بشر آسان کرده است، اما باید اقدامات جبرانی هم در کنار آن انجام می‌دادیم، افزود: به طور مثال زمانی اتومبیل را نعمت بزرگ خدادادی می‌دانستند که توسط صنعت‌گران پدید آمده بود، اما اشکال از اینجا شروع شد که وقتی سوار ماشین شدیم پیاده روی را به نحو دیگر جبران نکردیم.

رییس جمهور همچنین با بیان این‌که در مکان‌یابی برای مسکن،‌ صنعت و جاده‌سازی خطا کرده‌ایم، تصریح کرد: باید مکانی را برای مسکن‌سازی و صنعت انتخاب می‌کردیم که کمترین صدمه به محیط زیست را بزنیم، اما زمین‌های زراعی و باغ‌ها را به مسکونی تبدیل کردیم و اشکال از همین جا آغاز شد.

وی با بیان این‌که حتی در مدرنیته هم اموری از سنت را باید به شکل جدید حفظ کنیم، تصریح کرد: در صورتی می‌توانیم راحت زندگی کنیم که جنگل و دریاچه‌، تالاب و رودخانه و غیره داشته باشیم.

روحانی با اشاره به این‌که قوانین مربوط به محیط زیست در ایران از شکاربانی شروع شده است، اظهار کرد: اولین قانون برای نظام دادن شکاربانی و صید در دریا‌ها وضع شد و اسم سازمان محیط زیست از حدود سال 1350 مطرح شد.

روحانی با اشاره به این‌که اصل 50 قانون اساسی در رابطه با محیط زیست است گفت: در قانون اساسی راه به روشنی بیان شده است که نباید محیط زیست را تخریب و آلوده کنیم؛ چرا که آلودگی و تخریب محیط زیست را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به این‌که در اولین جلسه دولت یازدهم همانطور که قول داده بودم راجع به دریاچه ارومیه بحث شد، گفت: خوشحالم دولت کارش را با مسائل محیط زیست آغاز کرد، اما معتقدم دولت در هیچ یک از مسائل مهم اجتماعی خودش به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند، بلکه دولت می‌تواند تسهیلات لازم را فراهم کند و مردم را حمایت کند چرا که این مهم، کار مردم است.

رییس جمهور در بخش دیگر از سخنانش با بیان این‌که دولتی دینی خوب است، اما در مورد دین دولتی باید بحث کنیم اظها رکرد: دین را نباید به دست دولت داد، چون دین در دست کارشناسان،‌علما ، صاحب نظران و دلسوزان است و آنها باید دین را تبلیغ کند و دولت باید حمایت کند.

رییس جمهور با بیان این‌که تنها با تصمیم دولت یک فیلم خوب ساخته نمی‌شود، خاطر نشان کرد: باید هنرمند به میدان آید و دولت از او حمایت کند پس با جوشش هنر از ذوق هنرمند است که یک فیلم خوب ساخته می‌شود همچنین در ساختن اقتصاد و عبور از رکود و ایجاد رونق اقتصادی مردم باید به صحنه بیایند و دولت موانع را از پیش پای مردم بردارد و چارچوب های آینده اقتصاد را ترسیم کند و هرچه صنعت به مردم واگذار شود سرعت بیشتری به سمت هدف خواهیم گرفت.

وی در ادامه گفت: در دوره‌ی هنوز همه به این باور نرسیده بودند که باید روی محیط زیست حساب باز کرد به طور مثال در گذشته به بهداشت هم همینطور نگاه می‌شد و زمانی می‌خواستیم در خزانه‌ها دوش آب بیاوریم عده ای می‌گفتند نصف دین از بین می‌رود و به خاطر دارند در دو رابطه در قم مسئله‌ جدی مطرح شد یکی در مورد حمام‌ها بود یکی در مورد عوض کردن ساعت. که عده ای می‌گفتند فاجعه ای بزرگ است و دین از بین می‌رود.

روحانی با بیان این‌که بعضی بیکار هستند و دچار توهمات می‌شوند، خاطر نشان کرد: عده‌ای مدام غصه دین و آخرت مردم را می‌خوردند در حالی که نه می‌داند،‌ دین چیست و نه آخرت. اما همیشه غصه آخرت را می خورند.

رییس جمهور با اشاره به آلودگی هوای تهران گفت: در سالهای اخیر هوای تهران راه رفتن را برای مردم سخت کرده بود همچنین مسئله دریاچه ارومیه به مشکل بزرگ تبدیل شد که البته قدم‌هایی برای حل این مشکل برداشته شده و شرایط جوی نیز تا حدی کمک کرده است چون اگر به دریاچه رسیدگی نشود زندگی 14 میلیون نفر به خطر می‌افتد و اگراین دریاچه خشک شود طوفان‌های نمک شروع می‌شود که زندگی مردم را به خطر می‌اندازد.

روحانی در ادامه با بیان این‌که برخی می‌گویند این روزها آب و هوای تهران خوب شده است و این کار خدا است، گفت: البته باد و باران از نعمت‌های خداوند است و حتی اگر دولت توفیقاتی پیدا می‌کند از رحمت ها خداوند است، اما دولت بر مسئله محیط زیست به عنوان مسئله اصلی برای سلامت و زندگی سالم مردم به عنوان اولویت بسیار مهم تاکید می‌کند و در این راستا برای عوض کردن بنزین در وزارت نفت کارهای خوبی انجام شد که خانم ابتکار هم واقعا در این رابطه احساس مسوولیت می‌کنند اقدامات مفیدی انجام دادند و آثار تغلیظ بنزین را امروزه در تهران می‌بینیم که البته باد هم به آن کمک کرده است.

وی با بیان اینکه برای حل مشکلات محیط زیستی اولین قدم فرهنگ است خاطر نشان کرد: باید از دبستان برای فرهنگ‌سازی جوانانمان کار کنیم که آموزش و پرورش در این رابطه وظیفه سنگینی دارد چون همه باید زندگی با زیست سالم را بیاموزند.

رییس جمهور با تاکید بر این‌که برای حل مشکلات محیط زیستی اساس را باید از فرهنگ آغاز کنیم خاطر نشان کرد: فرهنگ را باید از دبستان شروع کرد؛ چرا که بچه‌ها می‌توانند پدر و مادر خود را هدایت کنند.

رییس جمهور با اشاره به این‌که در دوره‌ای شاهد مشکلاتی در آب آشامیدنی مردم تهران بودیم گفت: وقتی پیگیری کردیم دیدیم که روی دریاچه سد کرج خانه‌های شناور ساخته‌اند و زندگی می‌کنند و حدود 240 خانه شناور روی دریاچه سد کرج ساخته شده بود که من نمی‌گویم که متعلق به چه کسانی بود اما همه را جمع کردیم و در آن زمان به عنوان شورای عالی امنیت ملی وارد عمل شدیم و همه رستوران‌های لبه دریاچه را تخریب کردیم و خانه‌های روی دریاچه را جمع کردیم و به خاطر دارم که در آن روزها تلفن دفترم زنگ می خورد که چرا این اقدامات انجام می‌شود اما بعد از اینکه یکسال خون دل خوردیم همه آنها را از بین بردیم.

وی با اشاره به نقش صدا و سیما و رسانه‌ها در فرهنگ سازی برای حفظ محیط زیست گفت: مشارکت مردم نیز برای حل این مشکل از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در این راستا سازمان های مردم نهاد بسیار تاثیرگذارند.

رییس جمهور با تاکید بر این‌که نباید مردم را دست کم بگیریم افزود: دولت و مقامات دولتی در هر مقام نوکر مردم هستند، چون کشور حکومت و نظام متعلق به مردم است و دین همه زندگی به مردم است همچنین عشق به خانواده رسالت در دل مردم ما است ، پس باید به صحنه بیایند و دولت وظیفه دارد که کمک کند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور و تعدادی از اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز حضور دارند.

روحانی با بیان این‌که مشارکت مردمی است که می‌تواند محیط زیست را حراست کند، گفت: در برخی کشورهای اروپایی اگر فرد یک آشغال در خیابان بریزد خود مردم اعتراض می‌کنند و کاری می کنند که خود فرد پشیمان بشود و آشغالی که ریخته است جمع کند پس این همان نهی از منکر است.

وی با اشاره به این‌که منکر به عمل غیرشایسته و غلط گفته می‌شود و عمل صحیح شایسته همان معروف است خاطر نشان کرد: گروه‌های مردم نهاد باید در امر به معروف و نهی از منکر در مسائل محیط زیستی وارد عمل شود.

رییس جمهور تاکید کرد: در مسئله تحول در محیط زیست فرهنگ،‌ مشارکت و حضور مردم و سازمان‌های مردم نهاد بسیار اهمیت دارد و دولت هم باید در کمک به مردم به میدان بیاید در همین راستا شورای عالی محیط زیست احیا شده است و لوایح لازم در جهت حل مشکلات محیط زیستی در حال بررسی است.

وی با بیان این‌که طبیعتا باید به دنبال توسعه برویم گفت: گاهی توسعه یک معضل را حل می‌کند، اما معضل دیگری درست می کند به طور مثال مینی‌بوس‌های که بیشتر در شمال تهران تردد می‌کند ضمن این‌که مسافران را جابه جا می‌کنند، اما به شدت باعث آلودگی هوا می‌شوند، پس باید توجه کنیم که به دنبال توسعه پایدار باشیم چون در این صورت محیط زیست دیگر تشریفات نیست.

رییس جمهور با اشاره به این‌که کشور ما از لحاظ انرژی آمادگی بسیار خوبی دارد گفت: اگر در جنوب کشور نیروگاه خورشیدی درست کنیم هم برق و آب منطقه تامین می‌شود هم مسائل محیط زیستی در نظر گرفته می‌شود.

وی همچنین به مشکل تالات هامون و دریاچه ارومیه و ریزگردها اشاره کرد و گفت: این مشکلات به دست مردم قابل حل است.

روحانی با تاکید بر این‌که مسئله محیط زیست از مرز سیاسی فراتر رفته است، افزود: در ملاقاتی که با نخست وزیر عراق داشتم بیشتر زمان بحث ما در مورد ریزگردها بود و در حالی که راجع به تروریست صحبت می‌کرد من می گفتم با تروریست ریزگردها چه کنیم چون آن هم نوعی تروریسم است.

رییس جمهور با بیان این‌که در رابطه با موضوعات محیط زیستی بسیاری از امور مربوط به یک کشور نمی‌شود و باید همکاری بین‌المللی و منطقه‌ای سامان پذیرد، خاطر نشان کرد: دولت این کار را با جدیت پیگیری می‌کند و در همین راستا در سفری که عید به افغانستان داشتیم در دیدار دو جانبه با رییس جمهور افغانستان بسیار در مورد هامون‌،حریر رود و هیرمند صحبت کردیم چون اگر هامون زنده شود منطقه زنده شده است و اگر دریاچه ارومیه احیا شود خطر بزرگ از منطقه رفته است پس محیط زیست مسئله دنیای ما،‌زندگی مردم و وظیفه دینی ما است.

رییس جمهور در ادامه از رسانه‌های که مشکلات محیط زیستی را فریاد می‌زنند تشکر کرد و گفت: رسانه‌ها در آموزش فرهنگ محیط زیستی به مردم بسیار تاثیرگذار هستند و دولت یازدهم هم محیط زیست را جزء اولویت‌های برنامه‌های خود قرار داده و خواهد داد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه یکی از حضار به مشکلات جنگل های زاگرس اشاره کرد و رییس جمهور با اشاره به اهمیت این مسئله گفت: در سفری که به ایلام داشتیم از جنگل‌های بلوط بازدید کردیم. و مشکلات آنجا نیز با حضور وزیر کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت که البته در این راستا سازمان‌های بین المللی زیادی برای حل مشکل به اتفاق نظر رسیدند و من در سخنرانی‌ام در ایلام گفتم که این کار هم باید به مردم واگذار کنیم.

 

چرا که وقتی از جنگل‌ها بازدید می‌کردم شاهد بودم آنجا که مردم در جنگل حضور داشتند و شاخه‌های درختان را بریده و حرص کرده بودند، فضای سالم‌تری وجود داشت تا آنجایی که با سیم خاردار مانع حضور مردم شده بودیم. پس باید با نظارت به مردم اجازه بدهیم درختانی را که باید بریده شود، ببرد و چوبش را ببرند چون اگر منتظر بمانیم این کار به دست دولت انجام شود، ممکن است سال‌ها طول بکشد و صدمات جبران ناپذیری داشته باشد.
اخبار سیاسی - ایسنا 


ویدیو مرتبط :
برخی از مردم بیکارند و مدام غصه دین مردم را میخورند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روحانی:برخی‌مدام غصه دین‌مردم را می‌خورند


روحانی گفت: دو حادثه در قم دیدم که خیلی مهم بود؛ یکی سالی بود که می خواست حمام دوشی شود و دیگر سالی که می خواستند ساعت را عوض کنند. می گفتند این کارها برای این است که دین از بین برود. البته وقتی که مردم بیکار هستند دچار توهمات می شوند و مدام غصه دین و آخرت مردم را می خورند .

خبرگزاری مهر: حسن روحانی در دیدار با کارکنان محیط زیست و سازمان های مردم نهاد در آستانه روز جهانی محیط زیست، گفت: دولت دینی خوب است اما دین دولتی را نمی دانم! و باید بحث کنیم.

وی افزود: دین را نباید دست دولت بدهیم دین دست علما، مراجع، فرهیختگان و دلسوزان است و آنان باید دین را تبلیغ کنند.

روحانی ادامه داد: مثلا ًدولت اگر تصمیم گرفت فیلمی ساخته شود این فیلم تنها با پول ساخته نمی شود و هنرمندان باید به میدان بیایند چرا که هنر جوششی از ذوق خود هنرمند است البته کمک مالی هم موثر است.

وی با بیان اینکه دولت تنها می تواند رونق اقتصادی درست کند گفت: در مساله اقتصاد هم همین گونه است. ما باید تنها موانع را از پیش روی مردم برداریم و یک چارچوبی را برای آینده اقتصاد کشور ترسیم کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: در صنعت هم هرچه صنعت به مردم واگذار شود و دولت تنها حمایت کند با سرعت بیشتری می توانیم به هدف اصلی مان برسیم.

وی با بیان این که در گذشته محیط زیست تنها جنبه تشریفاتی داشت گفت: برخی ها در گذشته هنوز به این باور نرسیده بودند که محیط زیست مدخلیت دارد و فکر می کردند که جزو تشریفات است اما وقتی رفتند جلو و گرفتار شدند به اهمیت محیط زیست پی بردند.

وی با اشاره به مثالی در این زمینه ادامه داد: محیط زیست هم مانند بهداشت است. آن زمان که می خواستند حمام های خزانه را بردارند و دوش بگذارند چه بساطی به پا شده بود و برخی ها می گفتند نصف دین از بین می رود.

روحانی گفت: دو حادثه در قم دیدم که خیلی مهم بود؛ یکی سالی بود که می خواست حمام دوشی شود و دیگر سالی که می خواستند ساعت را عوض کنند. می گفتند این کارها برای این است که دین از بین برود. البته وقتی که مردم بیکار هستند دچار توهمات می شوند و مدام غصه دین و آخرت مردم را می خورند .

وی با اشاره به آلودگی هوا در چند شهر بزرگ ایران گفت: مشکل آب دریاچه ارومیه نه تنها مشکلی برای آذربایجان شرقی و غربی است بلکه مشکلی برای کل کشور است و در این زمینه قدم هایی برداشته شده و اگر به دریاچه ارومیه نرسیم خطر بزرگ برای 14 میلیون نفر ایجاد می شود که زندگی شان به این دریاچه بستگی دارد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به معضل ریزگردها گفت: واقعاً در اثر ریزگردها نمی شود نفس کشید البته هوای تهران این چند روز خوب شده است و آن هم برای شرایط جوی است و اگر دولت هم توفیقی پیدا می کند لطف خدا است چرا که باد و باران را خدا ایجاد کرده است.

روحانی با بیان این که دولت روی مساله محیط زیست به عنوان مساله اصلی برای زندگی سالم مردم تاکید دارد و آن را جزو اولویت های خود می داند تصریح کرد: در این راستا وزارت نفت در خصوص بنزین خیلی تلاش کرده و البته خانم ابتکار نیز خیلی احساس مسئولیت کردند. به هر حال این کار شروع شد و وقتی که بنزین عوض شد آثارش را هم دیده ایم. البته باید از باد هم تشکر کرد.

وی اولین مساله برای حل مشکلات محیط زیست را قدم فرهنگی دانست و گفت: باید در جهت تربیت نسل جوان در این زمینه بکوشیم که وزارت آموزش و پرورش نیز مسئولیت سنگینی بر عهده دارد. همه دانش آموزان و نوجوانان باید زندگی با محیط سالم را بیاموزند بر فرض جوانی که سیگار می کشد بداند که کجا باید بکشد در چه محیطی باید بکشد و این که چه کسانی کنارش باشند.

رئیس جمهور افزود: بعضی ها سیگار را نصفه می کشند و آن را روی زمین پرت می کنند و فکر می کنند عالم بشریت را زیر پای خود قرار داده اند و بعضی ها نیز دستمال کاغذی و پوست موز را به خیابان پرت می کنند بنابراین باید ابتدا فرهنگ درست شود و فرهنگ هم باید از دبستان شروع و آغاز شود.

وی تصریح کرد: چند سال پیش ما حس کردیم آبی که مردم می آشامند دچار مشکل است و گزارش دادند که روی دریاچه سد کرج عده ای خانه شناور درست کرده اند و محیط زیست هم گزارش داد ما حریف آنان نمی شویم.

وی افزود: ما به عنوان شورای عالی امنیت ملی وارد موضوع شدیم دیدیم 240 خانه شناور روی دریاچه سد کرج ایجاد کرده بودند البته من نمی گویم که این خانه ها برای چه کسانی بود! به هر حال وارد عمل شدیم و تمام خانه ها را جمع کردیم وهر روز که خانه ای جمع می شد تلفن دفتر من به صدا در می آمد. ما یک سال خون دل خوردیم تا این خانه ها را جمع کنیم.

روحانی با اشاره به وظیفه صدا و سیما، مجلات و سایت ها در فرهنگ سازی گفت: برای درست کردن فرهنگ همه باید به صحنه بیایند تا معضلاتی که مربوط به سلامت زندگی مردم است رفع شود.

وی همچنین با حضور در صحنه مردم و سازمان های مردم نهاد را از دیگر عوامل رفع مشکلات زیست محیطی نام برد گفت: همه کارها باید به دست مردم انجام بگیرد و مردم را نباید دست کم بگیریم و مقامات دولتی در هر مقامی که باشند باید نوکر مردم باشند و غیر از این نیست. نظام از آن مردم است و دین نیز همه زندگی مردم است، عشق به خاندان رسالت در دل مردم است، مردم باید به صحنه بیایند البته دولت هم وظیفه دارد تسهیلات لازم را فراهم کند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به خاطره دیگری گفت: یک خاطره ای بگویم از غرب - حالا برخی هم می گویند باز از غرب تعریف کرد- در بعضی از کشورهای اروپایی یک آشغال در خیابان بریزید ببینید چکار می کنند. آن کسی که آشغال بریزد را از کارش پشیمان می کنند و مجبور می کنند که آشغالش را از روی زمین بردارد و امر به معروف و نهی از منکر که در اسلام آمده همین است. یعنی عمل های غیرشایسته می شود منکر و عمل های شایسته می شود معروف.

وی با اشاره به وظیفه گروه های مردم نهاد در زمینه امر به معروف و نهی از منکر در بحث محیط زیست گفت: ما برای این که از آلوده شدن آب و خاکمان جلوگیری کنیم باید به سه نکته فرهنگ، حضور و مشارکت مردم توجه کنیم و دولت هم باید با تمام توان خود به میدان بیاید.

روحانی با بیان این که شورای عالی محیط زیست احیا شده است گفت: لوایح مورد نیاز در این شورا به تصویب خواهد رسید همچنان که در هفته گذشته در جلسه هیات دولت لایحه زیست محیطی داشتیم.

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه باید پایدار باشد گفت: توسعه نباید این گونه باشد که یک جایی را آباد کنیم و جای دیگر را خراب. دو جور می توان سرمه کشید. گاهی برخی از توسعه ها یک معضلی را حل می کند و یک معضل دیگری را ایجاد.

رئیس جمهور در این زمینه مثالی زد و ادامه داد: مثلاً مینی بوس هایی که در مسیر شمال- تهران کار می کنند با جابجایی مسافر در حال خدمت هستند اما دود نه تنها از اگزوز بلکه از همه جای این مینی بوس ها بیرون می زند و این مثل همان سرمه کشیدن است که یک چشم را قشنگ و چشم دیگر را معیوب می کند.

وی تاکید کرد: اگر دنبال توسعه پایدار باشیم دیگر محیط زیست تشریفات نمی شود و بحث عدم آلودگی از همان روز اول باید در تمام طراحی ها بیاید نه این که طرحی را درست کنیم ببینیم که مشکل آفرین است و بعد به دنبال اصلاحش برویم.

روحانی همچنین به لزوم استفاده از انرژی های نو و تجدیدپذیر ادامه داد : ما در کشورمان آمادگی بسیار زیادی برای استفاده از انرژی خورشیدی و بادی داریم مخصوصاً در جنوب کشور می توانیم نیروگاه خورشیدی درست کنیم تا علاوه بر ایجاد برق از مزایای آب شیرین کن آن نیز استفاده کنیم.

وی همچنین در ادامه با اشاره به مشکلات زیست محیطی کشور از جمله ریزگردها، دریاچه ارومیه، هامون و ... گفت: امروز مساله محیط زیست از مرز سیاسی فراتر رفته است.

وی افزود: در ملاقاتی که با نخست وزیر عراق داشتیم بیشترین بحث ما در مورد ریزگردها بود تا مسایل سیاسی و منطقه. او در مورد تروریسم صحبت می کرد و من می گفتم این تروریسم (ریزگردها) را چکار کنیم.

رئیس جمهور در مورد دیدار دو جانبه اش با حامد کرزای نیز گفت: تمام بحث ما در این دیدار در مورد هریرود، هیرمند و هامون بود که چه کار کنیم هامون زنده شود چرا که اگر هامون زنده شود منطقه زنده می شود.

رئیس جمهور همچنین در ابتدای این مراسم ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت ما باید روحمان را در این ماه برای عبادت واقعی حق در ماه رمضان کنیم.

وی با اشاره به روز محیط زیست گفت: محیط زیست است حائز اهمیت است. در روزگاری با آغاز صنعتی شدن بشر مشکلات مداخله در طبیعت را به خوبی لمس نمی کرد بلکه به آن نیز افتخار می کرد و مدعی بود که این مداخلاتش زیبایی آفرین است و زندگی را سهل می کند.

روحانی با اشاره به اینکه مداخلات بشر در طبیعت فاجعه های زیست محیطی بر جای گذاشته است گفت: ما همچنان باید اقدامات جبرانی برای رفع معضلات زیست محیطی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه ما در مکان یابی خطا کرده ایم گفت: مثلاً برای ساختن خانه آمدیم تا همان وسط باغ خانه ساختیم، درخت ها زدیم و جویبارها را از بین بردیم و نرفتیم بهترین مکان ها را پیدا کنیم که کمترین صدمه به محیط زیست وارد شود. بنابراین باید مکان یابی مناسب برای ایجاد صنعت، مسکن و جاده سازی انجام دهیم و تحقیق کنیم که کجاها کمترین صدمات به طبیعت وارد می شود.

رئیس جمهور با اشاره به مبارزه سنت و مدرنیته گفت: ما باید در مواجهه مدرنیته با سنت یک چیزهایی را از سنت حفظ کنیم چرا که وقتی سنت را به طور کامل رها کنیم برای ما مشکل پیش می آید. مثلاً در جنگل هم همین گونه است، ما باید در جنگل طوری خانه سازی کنیم که درخت و رودخانه اش باقی بماند چرا که هر کدام از آن حکمتی بوده و حتی حیوانات وحشی نیز حساب و کتاب دارد و جنگل باید قاعده خود را داشته باشد.

وی با اشاره به اصل 50 قانون اساسی ادامه داد: اصل 50 قانون اساسی در مورد محیط زیست است و سازمان محیط زیست نیز از سال 50 تاسیس شده است و قانون اساسی به طور خیلی روشن و واضح بیان کرده است که ما نباید محیط زیست را تخریب و آلوده کنیم و حفظ جنگل مقررات خودش را دارد.

روحانی ادامه داد: من در دولت یازدهم خوشحالم و افتخار می کنم که در اولین جلسه دولت مصوبه ای را در مورد دریاچه ارومیه داشتیم و خوشحالم دولت کارش را با مساله محیط زیست شروع کرده است. البته دولت در مسایل زیست محیطی مانند دیگر مسایل همچون اجتماعی، اقتصادی و دین نباید خودش به طور مستقیم وارد شود بلکه دولت فقط می تواند حمایت کند و کار، کار مردم است.

وی همچنین در ادامه حفظ محیط زیست و ایجاد زندگی سالم برای مردم را وظیفه دینی دانست و گفت: وقتی شوری آب و ریزگردها با هم توام شود بزرگترین خطر برای کشاورزی است و ما باید زندگی مردم را تامین کنیم.

رئیس جمهور در ادامه با تشکر از رسانه هایی که مشکلات زیست محیطی را فریاد می زنند گفت: باید با عمومی کردن این فرهنگ مردم را آگاهی بخشیم و مردم را آموزش دهیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه من به شما اطمینان می دهم که دولت یازدهم محیط زیست را جزو اولویت های خود می داند با اشاره به معضلات جنگل زاگرس گفت: جنگل زاگرس یکی از بزرگترین جنگل های ایلام است و ما در سفر استانی به ایلام رسیدگی به این جنگل را در دستور کار خود قرار دادیم.

وی افزود: با مشارکت سازمان های بین المللی چاره هایی برای رفع مشکلات جنگل زاگرس اندیشیده شد تا آفت های این جنگل از بین برود و من در ایلام نیز اشاره کردم که این کار را باید به خود مردم محول کنیم.

روحانی افزود: در دیداری که از جنگل زاگرس داشتم دیدم که آنجایی که جنگل دست مردم بوده است جنگل سالم مانده و آنجایی که سیم خاردار کشیدیم به بهانه حفاظت بیشترین معضل آنجاست و من آنجا نیز اعلام کردم اگر می خواهیم مشکلات را حل کنیم باید مسایل را به خود مردم واگذار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مردم باید خود بیایند و درختی را که دچار آفت شده است را ببرند، چوبش را ببرند چرا که این کار دولتی نیست و ما باید مشکلات را با حضور مردم و کمک مردم حل کنیم و سمن ها نیز باید در این زمینه به میدان بیایند.