اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روحانی: شلیک یک گلوله می‌تواند همه‌چیز را به هم بریزد



اخبار,اخبار سیاسی,سخنان روحانی‌ در جمع مدیران وزارت دفاع


اخبار سیاسی - روحانی‌ در جمع مدیران وزارت دفاع:
شلیک یک گلوله می‌تواند همه‌چیز را به هم بریزد

 روحانی با اشاره به اینكه نوع موضع گیری ما بسیار مهم است، گفت: ما به دنبال تهدید دیگران نیستیم، اما به گونه‌ای صحبت می‌کنیم که دیگران از مواضع ما احساس تهدید می‌کنند. در این بین شلیک یک گلوله می‌تواند همه‌چیز را به هم می‌بریزد.

حسن روحانی صبح امروز (شنبه) در جمع مدیران ارشد وزارت دفاع، به تعریف مفهوم امنیت پرداخت و افزود: امنیت به معنای آن است که مردم نسبت به انواع تهدیدات احتمالی دغدغه خاصی نداشته باشند و احساس آرامش کنند، یعنی احساس کنند مجموعه مدیریت کشور می‌تواند به خوبی از منافع ملی، ارزش‌های دینی و ملی و همچنین از حقوق مردم، استقلال کشور، وحدت ملی‌ و تمامیت ارضی به خوبی دفاع کند.

گزیده اظهارات حسن روحانی در جمع مدیران وزارت دفاع را به نقل از ایسنا می‌خوانیم:
 در بحث دفاع، در واقع دو ستون وجود دارد. یک ستون، وظیفه دفاع را بر عهده دارد که عمدتاً وظیفه پشتیبانی است و یک ستون نیز وظیفه دفاع را بر عهده دارد که عمدتاً وظیفه صف است.

  نیروهای مسلح ما در صف مقدم برای دفاع از کشور هستند. یک ارگان باید نیرویی را که در میدان نبرد در حال دفاع از کشور است، پشتیبانی کند به نحوی که نیروهای مسلح برای نیازمندی‌های خود - چه نیازمندی‌های جنگی و زندگی - دغدغه خاطر نداشته باشند و در واقع آن دستگاهی که در این زمینه مسئولیت دارد که دغدغه‌ها را بزداید، وزارت دفاع است.

 وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در واقع برای تأمین انواع نیازهای نیروهای مسلح و ایجاد آرامش برای آنها وظیفه اصلی را بر عهده دارد. البته دفاع از اهداف و منافع ملی بر عهده یک ارگان یا یک بخش از جامعه نیست و این تنها نیروهای مسلح نیستند که باید از کشور دفاع کنند بلکه همه باید دست به دست هم بدهیم. دیپلماسی و وزارت خارجه ما در این ارتباط نقش دارند.

 

آنها‌یی که در روابط خارجی مشغول به کار و تلاش هستند، در واقع آنها سربازان دفاع از منافع ملی، منافع کشور و ارزش‌های دینی و ملی ما هستند. بخش‌های فرهنگی نیز در این ارتباط وظیفه دارند.

 نیروهای مسلح ما باید به گونه‌ای عمل کنند که فکر دشمن، نقشه دشمن، کردار و رفتار دشمن را عوض کنند و این بسیار مهم است که ما اسم آن را «بازدارندگی» گذاشته‌ایم.

 همه جامعه به هم متصل است. اگر عالمان، اندیشمندان، فیلم سازان و هنرمندان انگیزه لازم برای دفاع را ایجاد نکنند، دفاع بسیار سخت می‌شود.

  نیروهای مسلح نباید صرفا خود را برای رفع تهدیدهای دشمن آماده کنند، بلکه آنها باید به گونه‌ای عمل کنند که فکر و نقشه دشمن را عوض کنند که این عمل بازدارندگی نام دارد. نیروهای مسلح باید به گونه‌ای عمل کنند که تهدید دشمن عملی نشود، زیرا تهدید به خاطر اشتباه محاسباتی دشمن ممکن است عملیاتی شود و ما باید در قدم اول این بازدارندگی را ایجاد کنیم. در جنگ صدام هم در تجاوز به ایران و بعد در تجاوز به کویت و هم در تجاوز به ملت خود دچار اشتباه بدی شد و درواقع اشتباه محاسباتی بد دردی است.

 بخشی از بازدارندگی به تجهیز تسلیحات بر می‌گردد. وزارت دفاع به دنبال تجهیز نیروهای مسلح است که تجهیزات تاثیرگذار است، البته نرم‌افزار از سخت‌افزار مهم‌تر است اما ما نباید سخت افزار را کنار بگذاریم. در تجهیزات نظامی دقت، سرعت و برد بسیار مهم و تعیین‌کننده است. در جنگ تحمیلی هرگاه هواپیمای اف 14 با موشک فونیکس بلند می‌شد سایر هواپیماها فرار می‌کردند، زیرا این هواپیما تجهیزات قوی‌تر داشت. بسیار مهم است که چه سلاحی با چه امکاناتی ساخته می‌شود، زیرا سلاح باید اول از خود دفاع کند و سرعت و دقت مناسبی داشته باشد.

 هرچقدر نیروهای مسلح مردمی‌تر باشند و به نفع ملت اقدام کنند، اعتماد مردم به آنها بیشتر می‌شود. حضور نیروهای مسلح در گرفتاری‌های و بلایای طبیعی بسیار پسندیده بوده است. مردم ببینند در زمان صلح، نیروهای مسلح کار بزرگ و ارزان‌تری انجام می‌دهند.

 در این شش ماه برای من ملموس شد که شرایط کشور چگونه است؛ البته ما کاملاً به آینده امیدواریم و از همه مشکلات عبور می‌کنیم. در این راستا باید همه در کنار باشیم زیرا دولت به تنهایی قادر به حل مشکلات نیست.

 نباید به‌گونه‌ای صبحت کرد که دیگران احساس خطر کنند. تهدید کردن فقط منوط به برگزاری رزمایش نیست؛ البته رزمایش هم یک ضرورت است. گاهی ما به دنبال تهدید دیگران نیستیم، اما به گونه‌ای صحبت می‌کنیم که دیگران از مواضع ما احساس تهدید می‌کنند. در این بین شلیک یک گلوله می‌تواند همه‌چیز را به هم می‌بریزد؛ پس نوع موضع‌گیری ما بسیار مهم است.

 سیاست خارجی کشور ما بر مبنای تنش‌زدایی و اعتمادسازی با دنیاست. این سیاست یک تاکتیک نیست، بلکه به دنبال ساخت اعتماد بویژه با همسایگان خود هستیم؛ البته به شرطی که دنیا بداند استقلال،‌ عزت، منابع ملی و ارزش‌های ما برای ما خط قرمز است و ما بر سر آنها معامله نمی‌کنیم. ما حاضر به دوستی با دنیا هستیم ولی خطوط قرمز خود را رد نمی‌کنیم.

 ما با همسایگان به دنبال منافع مشترک هستیم. منافع مشترک ما زیاد و مشکلات ما هم با برادری قابل حل است. در واقع دیگران باید احساس کنند که ما به دنبال همزیستی مسالمت‌آمیز هستیم.

 در نیروهای مسلح کشور ما چند خط قرمز وجود دارد. اولین خط قرمز ما این است که ما به دنبال تهاجم به هیچ کشوری نیستیم. ما چشم طمع به ثروت و سرزمین دیگران نداریم ولی اجازه تهاجم هم به کسی نمی‌دهیم. دومین خط قرمز ما این است که ما دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم. البته این سیاست ما به دلیل وجود انواع کنوانسیون‌ها نیست، زیرا اعتقاد،‌ ایمان،‌ اصول و فقه ما می‌گوید ما نباید دنبال سلاح کشتار جمعی باشیم. رعایت اصول اخلاقی  سومین خط قرمز نیروهای مسلح است. ما در جنگ اصول اخلاقی را زیر پا نمی‌گذاریم و در جنگ تحمیلی هم ثابت کردیم که با اسیران با احترام برخورد می‌کنیم.

 ما با اقدامات بازدارنده به کسانی که چشم طمع و خیانت به کشور ما دارند می‌گوییم که  آنها باید فکر و رفتار خود را تغییر دهند.

  به دلیل تحریم‌ها، اکنون توانسته‌ایم تجهیزات 60 سال قبل را به‌روز کنیم. این اقدامات باید ادامه پیدا کند و ما تجهیزات را بازسازی و به‌روز کنیم.

 قوانین مصوب کرده است که نیروهای مسلح از شهرها خارج شوند. اگر نیروهای مسلح این اقدام را انجام دهند، به شهرها و مردم کمک خوبی می‌کنند.

 وزارت دفاع باید برای دفع آلودگی هوای تهران به کمک بیاید.
اخبارسیاسی -فرارو

 


ویدیو مرتبط :
شلیک گلوله به یک بنز ضد گلوله$محمود تبار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شلیک ٢١ گلوله توپ در اسلام آباد در بدو ورود روحانی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

با شلیک ٢١ گلوله توپ به افتخار روحانی
رییس‌جمهور وارد پاکستان شد

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی رییس جمهوری و نخست وزیر پاکستان، روز جمعه وارد اسلام آباد پایتخت پاکستان شد.

به گزارش ایسنا، رییس جمهوری در پایگاه هوایی نورخان از سوی نواز شریف، نخست وزیر و جمعی از مقام های ارشد کابینه پاکستان مورد استقبال قرار گرفت.

در مراسم استقبال در فرودگاه نورخان ، همزمان با پایین آمدن رییس جمهوری اسلامی ایران از پلکان هواپیما، ٢١ گلوله توپ به افتخار وی شلیک شد و دو کودک پاکستانی نیز به نمایندگی از مردم پاکستان با اهدای یک دسته گل ، ورود دکتر روحانی به کشورشان را خیر مقدم گفتند.

مراسم استقبال رسمی از رییس جمهوری همچنین قرار است در کاخ نخست وزیری پاکستان و پیش از آغاز مذاکرات خصوصی و امضای اسناد، انجام گیرد.

دیدار دکتر روحانی از اسلام آباد که در پاسخ به سفر سال گذشته نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان به تهران انجام می گیرد، فصل نوینی را در روابط ایران و پاکستان به ویژه در حوزه اقتصادی می گشاید.

سند راهبردی همکاری تجاری ۵ ساله ایران و پاکستان نیز قرار است در جریان این دیدار، نهایی و امضا شود.

توسعه و تعمیق روابط دو جانبه به ویژه در حوزه اقتصادی، تبادل نظر در زمینه مسایل مهم منطقه ای و بین المللی و رایزنی درباره اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی با هدف وحدت هر چه بیشتر جهان اسلام، از جمله اهداف سفر دو روزه رییس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان است.

روحانی را در این سفر وزرای خارجه ، کشور ، نفت ، صنعت، نیرو و بهداشت و همچنین رییس کل بانک مرکزی و استاندار سیستان و بلوچستان همراهی می کنند .

امضای چندین سند و یادداشت تفاهم در حوزه های اقتصادی، علمی و فرهنگی، رسانه ای و بهداشتی و پزشکی، در برنامه کاری رییس جمهوری و هیات همراه قرار دارد.

همچنین اعضای اتاق های بازرگانی ایران و پاکستان نیز طی این سفر در همایش مشترکی، راهکارهای توسعه همکاری بخش های خصوصی را بررسی و قراردادهایی نیز امضاء می کنند.

 

اخبار سیاست خارجی - ایسنا