اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روحانی: سقف روابط ایران و ترکمنستان به 60 میلیارد دلار می‌رسد



اخبار,اخبارسیاست  خارجی  ,نشست خبری مشترک روحانی

رئیس‌جمهور گفت: در جلسه با رئیس‌جمهور ترکمنستان تاکید شد که ظرف 10 سال آینده سقف روابط ایران و ترکمنستان به 60 میلیارد دلار برسد.

 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست خبری مشترک با قربانقلی بردی محمدف رئیس‌جمهور ترکمنستان اظهار کرد: در جلسه امروز با رئیس‌جمهور ترکمنستان دو کشور یک بار دیگر به تحکیم روابط دوستانه و برادرانه تاکید کردند و این تصمیم دو کشور که قرار بود روابط اقتصادی به گونه‌ای توسعه پیدا کند که ظرف 10 سال آینده سقف روابط به 60 میلیارد دلار برسد نیز مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: همکاری‌های دو کشور در زمینه گاز،‌ برق،‌ حمل و نقل جاده‌ای و ریلی و همچنین در زمینه روابط صنعتی، کشاورزی، توریسم و مسائل فرهنگی مورد تاکید دو طرف بود.

وی گفت: مبنای دو طرف بر این قرار گرفته که درزمینه خرید گاز ایران از ترکمنستان و پروژه‌های مورد نظر ترکمنستان در زمینه‌های فنی و مهندسی به گونه‌ای در یک حساب تهاتری مورد تهاتر قرار بگیرد. همچنین در زمینه همکاری‌های چند جانبه بین ایران وترکمنستان و کشور ثالث بحث و گفت‌وگو کردیم.

رییس‌جمهور با بیان این‌که «مشکل آب مشکل هر دو کشور است» یادآور شد: در مسأله آب ایران متقاضای خرید آب چه به صورت مستقیم از طریق ترکمنستان و چه به صورت خرید از کشور ثالث و از طریق ترکمنستان است که این مسأله در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت. بخشی از مباحث ما نیز به نحوه بهره‌برداری بیشتر و بهتر از دریاچه خزر اختصاص داشت. همچنین همکاری‌هایی در زمینه بلوک‌های مشترکی که دو کشور برای اکتشاف و استخراج می‌تواند صورت دهند و همکاری بین بنادر دو کشور و رایزنی بیشتر برای رژیم حقوقی دریای خزر مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به تدوین برنامه جامع همکاری‌های بین دو کشور اظهار کرد: در جلسه امروز تاکید شد که دو کشور برای بلند مدت رایزنی‌ها و همکاری‌های لازم را برای همه حقوق به خصوص اقتصادی، فرهنگی و همکاری‌های منطقه‌ای انجام دهند و این سند جامع تدوین شود.

وی در پایان اظهار کرد:‌ در جلسه امروز همچنین همکاری‌های فرهنگی،‌هنری و علمی دو کشور و مسأله گردشگری و تسهیلات مربوط به توریسم و مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با تروریسم به عنوان یک معضل منطقه ای مورد تاکید دو طرف قرار گرفت.

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
روحانی : ایران به دنبال روابط بهتر با آمریکا بعد از اجر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بحران در روابط ترکمنستان و اسرائیل برسرجاسوسی از ایران



 

 

 

 بحران در روابط ترکمنستان و اسرائیل برسرجاسوسی از ایران

 

لیبرمن وزیر خارجه اسرائیل گفته بود این برای نخستین بار است که سفارتخانه تل آویو در پایتخت یک کشور اسلامی افتتاح می شود که تنها 20 کیلومتر با ایران فاصله دارد.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی به بحران در روابط دیپلماتیک ترکمنستان و اسرائیل بر سرتلاش موساد برای جاسوسی از ایران پرداخت.

منابع آگاه در تل آویو گفته اند که دولت ترکمنستان در روزهای اخیر برای دومین مرتبه در یک سال و نیم اخیر از موافقت با گزینه جدید وزارت خارجه اسرائیل برای تصدی سمت سفیر این رژیم در عشق آباد خودداری کرده است.

وزارت خارجه ترکمنستان به تل آویو اطلاع داده است که مخالف تعیین "حاییم کورین" به عنوان سفیر اسرائیل در عشق آباد است چرا که او عضو موساد اسرائیل است.

براین اساس ، حاییم کورین پیش از این در دانشکده نظامی امنیت ملی در اسرائیل، تدریس می کرد.

مقامات ترکمنستان پیش از این "رووفین دانئیل" سفیر پیشنهادی اسرائیل را نیز برای پست سفارت در عشق آباد رد کرده بودند.

دلیل مخالفت با این انتصاب نیز این موضوع مطرح شد که وی در دهه 90 میلادی به عنوان سفیر اسرائیل در مسکو به دلیل به دست آوردن عکس های بسیار حساس در روسیه از این کشور اخراج شد. این تصاویر بسیار حساس توسط یک ماهواره روسی، تصویربرداری شده بودند.

موضوع رد گزینه های اسرائیل برای تصدی سمت سفیر تل آویو در عشق آباد باعث غافلگیری و تعجب وزارت خارجه اسرائیل شده چرا که این برای نخستین مرتبه است که یک کشور، با دو گزینه پیشنهادی برای تصدی پست سفارت اسرائیل مخالفت می کند.

براساس این گزارش، وزارت خارجه اسرائیل از سال 2009 تاکنون تلاش های بسیاری را انجام داد تا دانئیل از سوی مقامات ترکمستان به عنوان سفیر ترکمنستان پذیرفته شود اما این کشور اسلامی این موضوع را قبول نکرد چرا که به گفته عشق آباد، سفیر پیشنهادی قبلا در سال 1996 از روسیه اخراج شده بود.

او در روسیه توانسته بود تصاویر بسیار حساسی را از چند افسر ارشد روسی به دست آورد. علاوه براین او رئیس شعبه موساد در روسیه بود. اقدامی که در آن مقطع، منجر به بروز بحران دیپلماتیک میان مسکو و تل آویو شده بود.

این گزارش ادامه می دهد: آویگدور لیبرمن وزیر امورخارجه اسرائیل در آغاز مسئولیت خود گفته بود که افتتاح سفارتخانه در پایتخت ترکمنستان را یک طرح ویژه می داند چرا که برای نخستین بار سفارتخانه اسرائیل در پایتخت یک کشور اسلامی افتتاح می شود که تنها 20 کیلومتر با ایران فاصله دارد. لیبرمن در آن مقطع گفته بود که افتتاح این سفارتخانه به معنی ارسال یک پیام جدی به ایران است.

منابع آگاه ادامه دادند: در سال 2010 کورین به عنوان سفیر اسرائیل در ترکمنستان معرفی شد اما مقامات این کشور او را نپذیرفتند و پذیرش اعتبارنامه وی را رد کردند. همچنین مقامات اسرائیلی نتوانستند دلیل اصلی این مخالفت را بیابند ولی چند هفته پیش از این در نشست های دوجانبه مقامات اسرائیلی و ترکمنستانی این موضوع مشخص شد.

مقامات ترکمن گفته اند که پس از بررسی زندگینامه سفیر پیشنهادی اسرائیل، مشخص شد که او به عنوان کارشناس در دانشکده امنیت ملی در تل آویو فعالیت می کرد لذا این وضعیت شک را به یقین تبدیل می کند که او یک عضو مخفی موساد است.

مقامات ترکمنستان به همتایان اسرائیلی خود گفته اند که شما باید یک سفیر به عشق آباد بفرستید تا برای بهبود روابط میان دو طرف تلاش کند و نه یک عضو موساد که ماموریت او جمع آوری اطلاعات درباره ایران باشد. این اقدام ترکمنستان به معنی سیلی با صدای بلند برای دیپلماسی اسرائیل است.

لیبرمن نیز که تحمل خود را از دست می داد حتی به گزینه تعطیلی سفارت اسرائیل در عشق آباد نیز اندیشید اما معاون آسیایی اروپایی وزیر خارجه اسرائیل با این اقدام مخالفت کرد و به لیبرمن گفت که در این باره عجله نکند و مهلتی برای مدیریت بحران داده شود و در نهایت تصمیم گرفته شد تا گزینه ای مورد قبول مقامات ترکمنستان جستجو شود...../تحلیل:عصرایران