اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روحانی: روستاها باید مراکز توریستی شوند


حجت‌الاسلام والمسمین حسن روحانی، با بیان اینکه روستاها از نظر فرهنگی باید مراکز توریستی در کشور باشند، اظهار کرد: این کار نیاز به سرمایه‌گذاری دارد چرا که توسعه‌ی روستاها امری لازم است و می‌تواند توسعه شهری را پایدار کند.

خبرگزاری ایسنا: حجت‌الاسلام والمسمین حسن روحانی، با بیان اینکه روستاها از نظر فرهنگی باید مراکز توریستی در کشور باشند، اظهار کرد: این کار نیاز به سرمایه‌گذاری دارد چرا که توسعه‌ی روستاها امری لازم است و می‌تواند توسعه شهری را پایدار کند.

رئیس جمهور در اولین همایش ملی روز روستا با اشاره به ظرفیت گردشگری روستاهای کشورمان گفت: وقتی سخن از روستا به میان می‌آید فقط بخش کشاورزی آن را می‌بینیم و بقیه بخش‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد اما اگر روستا و معماری روستا همانطور بماند و در کنارش تسهیلات لازم برای مردم روستا در نظر گرفته شود می‌تواند جاذبه‌ی توریستی بسیار بالایی برای مردم داخل و خارج باشد.

روحانی با بیان این که روستاهای کشورمان زیبایی‌های معنوی فراوان دارند از جمله پوشش، ارتباطات اجتماعی، مراسم عزاداری و عروسی و غیره خاطر نشان کرد:‌ منظور من از توریست این نیست که فقط از خارج بیاید چرا که بسیاری از جوانان شهری ما از آداب و رسوم روستاهای کشورمان بی‌اطلاع و کم اطلاع هستند.

روحانی با اشاره به این که وقتی کلمه‌ی روستا را به زبان می‌آوریم ممکن است از دید غیرروستایی‌ها اقتصاد و تولید و کشاورزی به ذهن برسد اما برای کسی که خود روستایی است، روستا مفهوم فرهنگی نیز دارد، افزود: روستا یعنی جمعی که با هم تعامل و همزیستی مسالمت آمیز و برادرانه دارند و روستا یعنی مکانی بی‌غل و غش، پاک و با صفا و با صداقت که وفای به عهد و ادای امانت و ایمان سرشار به خداوند و پیامبر (ص) در آن مشاهده می‌شود و روستا جایگاهی است که مسیر تلاش و کار و فداکاری به خوبی در آن مشاهده می‌شود.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به این که بسیاری از بزرگان، شعرا، فلاسفه و مراجع تقلید و بزرگان سیاسی ما از مشروطه و انقلاب اسلامی اهل روستا بوده‌اند خاطر نشان کرد:‌ روستا تنها ذخیره برای بخش کشاورزی یا مواد غذایی نیست بلکه در روستا ذخایر بزرگ فرهنگی و آداب و سنن قوی اسلامی و ایلامی نهفته است.

روحانی با اشاره به نقش روستا در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خاطر نشان کرد:‌ امروز روستای فردو نمادی از فناوری صلح آمیز هسته‌یی ما است که نامش در همه اسناد و مدارک وتاریخ بین‌الملل تحت عناوین مختلف ثبت شده است .

روحانی با اشاره به این که روستای فردو با جمعیت حدود هزار نفر بیش از صد شهید تقدیم ایران کرده است و مجموعه دهستان آن 2 هزار جمعیت دارد که همیشه در جبهه‌های جنگ 500 نفر رزمنده داشته است خاطر نشان کرد:‌ روستاها پیشتاز در 8 سال دفاع مقدس و مرزداری و مرزبانی کشور بوده‌اند.

روحانی با اشاره به اهمیت روستاهای واقع در مرزهای ایران گفت: به معاونت روستایی توصیه می‌کنم که کار ویژه‌ای علاوه بر توسعه‌ی روستایی برای روستاهای مرزی انجام شود.

وی در ادامه به اهمیت استفاده از ظرفیت گردشگری در روستاها و همچنین به مشکلات دریاچه‌ی ارومیه اشاره کرد و گفت: باید به طبیعت برسیم و اگر مشکلی برای جنگل‌ها پیش آمد باید با عجله خود را برسانیم؛ مثل طبیب که خود را بالای سر بیمار می‌رساند چرا که اگر آب و درخت و مراتع را از دست بدهیم قابل خریدن نیستند و نمی‌توان به راحتی با پول آنها را دوباره به دست آورد.

رئیس جمهور با اشاره به این که یکی از امتیازات مهم روستا هوای پاک است، خاطر نشان کرد: روستا طبیعت سالم‌تر و مردم بانشاط‌تر و مقاوم‌تری دارد البته این دولت برای بهداشت و سلامت روستا برنامه‌ریزی کرده و مخارجی که هر شهری برای درمان خود در بیمارستان دولتی پرداخت می‌کند برای روستایی‌ها و شهرهای کوچک نصف آن شده است بنابراین قدم به قدم موضوع بهداشت روستایی و درمان روستاییان به عنوان یک اولویت مد نظر دولت‌ خواهد بود.همچنین مساله‌ی گسترش بیمه وخانه‌ی بهداشت نیز مورد توجه ماست.

رئیس جمهور با اشاره به این که روستاییان به لحاظ سیاسی حتی بیشتر از شهرنشینان مشارکت داشته و تاثیرگذارند، خاطر نشان کرد: وسایل ارتباط جمعی امروز باعث پیوند شهرها به روستاها و کشورها به دنیا شده است. همانطور که در انتخابات سال گذشته شاهد بودیم مردم روستا مثل قلب تهران به خوبی انتخابات را دنبال می‌کردند و حماسه‌ی بزرگ 24 خرداد را آفریدند.

روحانی افزود: در تاثیرگذاری و مشارکت روستاییان در مسائل سیاسی به این نکته اشاره می‌کنم که این منتخب کوچک شما در برخی از روستاهای کشور صد در صد رای آورده است و تعجب می‌کنم یک روستای دور افتاده که تمام رای آن 96 نفر است همه افراد آن به یک فرد رای دادند و این نشان دهنده‌ی این مطلب است که روستای امروز ، روستای دیروز نیست و روستائیان ما امروز کاملا در تحولات سیاسی مشارکت می‌کنند.

روحانی با اشاره به این که امروز در روستا،رادیو و تلویزین،ماهواره و اینترنت وجود دارد، گفت: تعداد زیادی روستایی وبلاگ نویس داریم و همچنین بسیاری از آنها صفحات اینترنتی دارند. همین‌طور بسیاری از شاگرد اول‌های دانشگاههای ما از روستاهای مختلف هستند.

روحانی با بیان این که پس امروز باید قدردان روستائیان باشیم، افزود: بسیار تاسف‌بار است که روستاهای ما کم کم از درون تهی و خالی شوند و جوانان ونیروهای فعال آن به شهرهای بزرگ بروند و روستاها با پدر و مادر پیر باقی بمانند. پس مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی ما دلیل این موضوع را بررسی کنند.

روحانی با تاکید بر این که اگر می‌خواهیم توسعه‌مان پایدار باشد باید سهم قابل ملاحظه‌ای برای توسعه روستایی در نظر بگیریم، تصریح کرد: نباید روستاها تخلیه شوند. چرا که روستا زیربنای تولید در جامعه است و نباید خدای نکرده به باری برای شهرها تبدیل شود چرا که همواره روستاها بار مسئولیت شهرها را به دوش داشته‌اند.

رییس‌جمهور با اشاره به نقش برجسته روستاییان و عشایر در دوران دفاع مقدس، گفت که ایستادگی مردم روستاها و شهرهای کوچک دشمن را از تحرک باز داشت.

رییس‌جمهور اظهار کرد: در جنگ تحمیلی همه ملت مقاومت کردند اما روستاییان و عشایر نقش برجسته‌ای داشتند و در واقع روستاها پیشتاز در انقلاب، دفاع مقدس و مرزبانی و مرزداری کشور هستند.

وی افزود: روستاییانی که در مرزهایی ایران سکونت دارند، مرزبان و حافظ مرزهای این سرزمین هم هستند؛ همان‌گونه که در دفاع مقدس روستاها و شهرهای کوچکی که مقاومت و ایستادگی بیشتر داشتند به خوبی دشمن را از تحرک باز داشتند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه مرزبانان و مرزداران ثواب مجاهد در راه خدا را دارند، به معاونت توسعه روستایی توصیه کرد که کار ویژه‌ا‌ی برای روستاهای مرزی انجام شود.

روحانی با اشاره به جلسه‌ای که با روستائیان استان چهارمحال و بختیاری داشته است، گفت: در این جلسه یک نفر سوال قشنگی از من پرسید و آن این بود که شما همواره از حقوق شهروندی سخن می‌گویید پس حقوق روستائیان چه می‌شود؟ و من در توضیح به ایشان گفتم حقوق شهروندی هم برای شهرنشینان و هم برای روستاییان است یعنی تمام انسان‌هایی که تابعیت ایرانی دارند. چه در روستا زندگی کنند وچه در شهر .

روحانی در ادامه در توضیح وضعیت اقتصادی روستاهای کشورمان گفت: بعد از انقلاب در رفاه و مصرف به روستاییان کمک شد اما باید بدانیم اساس حرکت در تولید است. پس باید کاری کنیم که درآمد روستاییان چند برابر شود و در این راستا باید بهره وری زمین‌های کشاورزی‌مان را بالا ببریم چراکه شاهدیم میزان گندم آبی به دست آمده از یک هکتار زمین در کشورهای همسایه‌مان دو برابر ماست و حتی در برخی از کشورهای اروپایی به 7 تن در هکتار می‌رسد. پس امروز نیاز است که برای بهره‌وری بیشتر از زمین‌های کشاورزی برنامه‌ریزی کنیم.

رئیس جمهور با تاکید براین که باید آب را به صورت علمی در کشاورزی مصرف کنیم، خاطر نشان کرد:‌ امروز آب در ایران کم است و مادر خشکسالی هستیم و این روزها برای آب آشامیدنی در تهران مشکل داریم پس با توجه به این که حدود 80 تا 90 درصد آب در کشاورزی مصرف می‌شود باید تلاش کنیم بهره‌وری آب را بالا ببریم. که دراین راستا طرحهای بزرگی در خوزستان و ایلام و سیستان و بلوچستان آغاز کرده‌ایم و تا سه چهار سال آینده حدود 550 هزار هکتار را در مجموع زیر پوشش این طرح بر خواهیم آورد.

برای بهره‌وری بهتر از آب،طرح‌های بزرگی را در خوزستان، ایلام و سیستان آغاز کرده‌ایم

روحانی با اشاره به نقش بانک‌ها در توسعه روستایی گفت: بانکهای ما باید فعال شوند. و باید فعالیت بانکها را اصلاح کنیم چراکه باید برای روستاها امتیاز ویژه قائل شوند و تسهیلات در روستاها بابهره و مشکلات کمتری به روستائیان تعلق بگیرد که در این راستا معاونت توسعه روستایی و همکاری وزارت‌خانه‌ها باید تلاش کند ارزش افزوده فعالیت اقتصادی روستائیان را بالا ببرد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت صنایع دستی و همچنین توجه به صنایع تبدیلی در روستاها گفت: باید به دنبال کشاورزی صنعتی و صنعت کشاورزی باشیم و دراین راستا صنایع تبدیلی در کنار صنایع کشاورزی می‌تواندبه روستائیان بسیار کمک کند.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت گردشگری در روستاها گفت: باید در هر استان روزها و هفته‌های خاص برای روستاها درست کنیم تا مردم به بازدید از آن روستاها اقدام کنند چرا که این موضوع به لحاظ معنوی و اقتصادی به نفع کشور است.

رئیس جمهور تاکید کرد:‌ما امروز باید سنت‌های درست گذشته را حفظ کنیم و آنچه از تمدن مفید است را مورد استفاده قرار دهیم چون نمی‌شود سرگردان و حیران بین کوچه‌های قدیمی سنت و کوچه‌های جدید تمدن بمانیم.

روحانی با تاکید بر این که توسعه باید متوازن، موزون همزمان و پایدار باشد، گفت: نباید تصور کنیم دولت به تنهایی می‌تواند همه‌ی مشکلات کشور را حل کند چرا که دولت توان و امکانات این کار را ندارد بلکه تنها می‌تواند زمینه‌ی به میدان آمدن سرمایه گذاران و کارآفرینان را فراهم کند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: باید بخش خصوصی و تعاونی را فعال کنیم و دولت باید ثبات و امنیت و آرامش و امید به آینده و تسهیلات را در این راستا ایجاد کند و همچنین بانکها را تجهیز کند تا کارآفرینان به صحنه بیایند و در نهایت روستای آباد و روستاییانی با نشاط‌تر داشته باشیم.


ویدیو مرتبط :
معرفی شهر وان، ترکیه (جاذبه های توریستی و مراکز خرید)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یونسی: روستاها جلوتر از تهران به روحانی رای دادند



اخبار,اخبار سیاسی,علی یونسی


 اخبار سیاسی - یونسی: روستاها جلوتر از تهران به روحانی رای دادند

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: اصلاح‌طلبی حزب خاصی نیست. ممکن است بسیاری از افراد عضو هیچ حزب و گروهی نباشند اما تفکری اصلاح‌طلبانه داشته باشند و جالب است که بدانید اصول‌گرایان هم اصلاح‌طلب شده‌اند چرا که می‌دانند مهم‌ترین ویژگی اصلاح‌طلبان، مردم‌باوری است.

به گزارش ایسنا،‌ حجت‌الاسلام و المسلمین علی یونسی امروز پنج‌شنبه در همایش سراسری شورای اصلاحات استان اصفهان با عنوان اصلاح‌طلبی و دهه چهارم انقلاب اسلامی، اظهار کرد: اکنون که در بالای سن قرار گرفتم با دیدن این جمعیت شوکه شدم و فکر نمی‌کردم چنین جمعیتی را ببنیم و البته از دوستان اصلاح طلب اصفهانی نیز چنین امری دور ذهن نبود.

وی به سخنان ‌آیت الله طالقانی در خصوص امام راحل اشاره کرد و افزود: امام دارای سه ویژگی علمی،‌ دینی و مردمی است و این سه ویژگی باعث شددر سال 57 بار دیگر کشور ایران به جایگاه شایسته خود برساند.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی ادامه داد: امام همیشه برای بیان مطالبش از مثال‌های ساده و قابل تفهیم استفاده می‌کرد. ایشان به عنوان مثال همیشه ایمان را با مرگ همراه می‌کردند تا همه افرادی که در سخنرانی ایشان حضور دارند متوجه موضوع ایمان شوند.

یونسی افزود: ایمان واقعی‌تر توهم را از بین می‌برد و امام با آرامشی که داشت محصول ایمان واقعی بود و شما می‌بینید که امام قبل از که به حکومت برسد با امام بعد از حکومت هیچ تغییری نکرده است؛ چرا که ایشان وظیفه خود را خدمت به مردم می‌داند.

وی با بیان اینکه ایمان به مردم تفاوت اساسی دو جریان سیاسی است افزود: یک جریان سیاسی ایمان به مردم را برای خدمت به مردم مصرف می‌کند اما جریان دیگر فکر می‌کند که ایمان به مردم ضد دین است و در جهت خلاف آن حرکت می‌کند.

دستیار ویژه رییس جمهور به سه حقیقت در جریان ایمان به مردم اشاره کرد و گفت: ایمان به مردم یعنی همگامی با مردم، رفتار درست با مردم و در راستای خدمت به مردم قرار داشتن است و هر شخص،‌ جریان و حزبی در کشور حول این محور حرکت کند، پیروز خواهد بود.

یونسی با اشاره به دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا در کشور افزود: این دو جریان، دو جریان اصیل ایران هستند که متاسفانه جریان‌های افراطی از این دو جریان سوء استفاده می‌کنند و خود را به آن‌ها می‌چسبانند. این جریان‌های افراطی مثل ضایعات و زباله‌های این دو جریان اصیل می‌باشند و باید به زباله‌دان فرستاده شوند.

وی با بیان اینکه اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی از قبل از انقلاب وجود داشته است افزود: پس از انقلاب این دو رقیب همواره با هم رقابت کرده‌اند و دعوای سیاسی داشته‌اند، اما استخوان یکدیگر را بیرون نینداخته‌اند و حرمت یکدیگر را همواره نگه داشته‌اند.

وی به سخنرانی‌های رهبری و حضرت امام (ره) اشاره کرد و گفت: هر دو بزرگوار مکررا و مکررا تاکید کردند این دو جریان لازم هم هستند و نمی‌شود هیچ کدام را حذف کرد. در حالی که عده‌ای 4 سال گذشته فکر می‌کردند جریان اصلاح‌طلبی تمام شده، اما تا کوچک‌ترین فرصتی به اصلاح‌طلبان داده شد، در عرض 10 روز حماسه‌ای سیاسی محقق کردند. 24 خرداد را ایجاد کردند، حرف رهبری را به کرسی نشاندند و اصلاح‌طلبانه در جایگاه خود قدرت نشستند.

یونسی به منظور خود از اصلاح‌طلبان اشاره کرد و گفت: اصلاح‌طلبی حزب خاصی نیست. ممکن است بسیاری از افراد عضو هیچ حزب و گروهی نباشند اما تفکری اصلاح‌طلبانه داشته باشند و جالب است که بدانید اصول‌گرایان هم اصلاح‌طلب شده‌اند چرا که می‌دانند مهم‌ترین ویژگی اصلاح‌طلبان، مردم‌باوری است.

وی ادامه داد: هر جریانی که جایگاه مردم را بفهمد و درک کند و خود را نبیند بلکه صحبت‌های مردم را بشنود پیروز خواهد بود و آن‌هایی که منم منم می‌کنند این منم‌ها آن‌ها را به شکست نزدیک می‌کند.

دستیار ویژه حسن روحانی افزود:‌ در انتخابات 24 خرداد اصلاح‌طلبان در اوج شعور سیاسی و از خودگذشتگی منم‌ها را کنار گذاشتند و حسن روحانی نیز با تشخیص اینکه مردم چه می‌خواهند، شرایط تغییر را آغاز کرد.

یونسی افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته شرایط خفقان گفتمان احساسی و پر از تشویش، گفتمان جنگ طلبی و سخت‌گیرانه و سخنان مردم فریب، مردم را وادار کرد تا به تغییر رای بدهند و انتخاب حسن روحانی یعنی رسیدن مردم به هدف‌شان.

وی تاکید کرد: اگر به انتخابات 24 خرداد نگاه کنیم می‌بینیم که تفاوت میان تهران و شهرهای کوچک از میان رفته است و تحلیل‌ها و ادبیات سیاسی مردم کشور یکی شده است چرا که قبل از انتخابات تصور بر این بود که روحانی در روستاها رای ندارد اما روستاها جلوتر از تهران به روحانی رای دادند.

دستیار ویژه روحانی با هشدار به افراطیون گفت: امروز ملت ایران از اندیشه‌های فردگرایانه و اقلیت محور فاصله گرفته است. آن‌ها همان گونه که از پیروز شدن تیم ملی‌شان در فوتبال خشنود می‌شوند، از انتخاب رییس جمهور تغییر هم خوشحال می‌شوند و به خیابان‌ها می‌آیند.
 اخبار سیاسی - ایسنا