اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روحانی: دولت یازدهم مظلوم است اما مظلو‌تر از آن، مردم هستند/ دنیا بداند فرصت مذاکره بی‌انتها نیست



اخبار,اخبارسیاسی, حسن روحانی


 اخبار سیاسی - روحانی:
دولت یازدهم مظلوم است اما مظلو‌تر از آن، مردم هستند/ دنیا بداند فرصت مذاکره

 رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت، دولتِ بدهکار و بدحساب است، مشکل اقتصادی را ارث تحمیلی بر دولت دانست.

همایش یک‌روزه «تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود» با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز به کار کرد.

روحانی در ابتدای سخنانش در این مراسم گفت: در آغاز دولت یازدهم با مسائل و مشکلات پیچیده‌ای مواجه شدیم که برخی مربوط به اقتصاد، برخی به سیاست داخلی و سیاست خارجی و فرهنگ مربوط بود. برخی موارد نیاز به تصمیمی فوری و یا برنامه‌ریزی جامع داشت.

وی افزود: در مسئله آب برای ما بهتر ملموس شد که ایران در کمربند خشک قرار دارد و امید آن‌چنانی به ترسالی در سال‌های پیشِ‌رو نیست و کشور با یک معضل بسیار مهم به‌نام آب مواجه است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در 11 ماه گذشته در مهار و صرفه‌جویی آب، تصمیم گرفتیم و برنامه‌ریزی کردیم که بر این مبنا تصمیم گرفتیم که سال 93، سالی حداقل 2 میلیارد دلار برای مسئله آب هم تأمین اعتبار و هم هزینه شود. این اعتبار تأمین شده و امسال آن را هزینه خواهیم کرد و در سال‌های بعد هم هزینه خواهیم کرد.

 روحانی تصریح کرد: امروز کسانی که در بیمارستان‌های دولتی در شهرها بستری می‌شوند، در مخارج 7.5 درصد پرداخت می‌کنند و در روستاها 5 درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند. این قدم، قدم بسیار مهمی است و ما مصمم هستیم که این راه را ادامه دهیم.

 وی در ادامه گفت: میان ده‌ها مشکلی که پیش‌رو داشتیم، در سیاست‌خارجی و اقتصاد احساس دیگری در برنامه‌ریزی بود و بسیاری از صاحب‌نظران سیاست خارجی و اقتصاد را تأثیرگذار در زندگی مردم می‌دیدند. بنده به‌عنوان رئیس‌جمهور هفته‌ای نبوده که مستقیماً جلسه یا جلساتی راجع به این دو مسئله مهم نداشته باشم، البته سیاست خارجی دنیای وسیعی دارد.

روحانی با اعلام "مسائل کلان مربوط به این دو بخش را مستقیماً خودم مدیریتش را به‌عهده گرفتم" اظهار داشت: ما با یک رکود تورمی بی‌سابقه در کشور مواجه بودیم، یعنی اگر آمار و ارقام اقتصادی را از سال 1338 در نظر بگیریم که آمار رسمی بانک مرکزی از آن سال است و تا امروز، به‌استثنای سال‌های اولیه انقلاب مثل سال 57 تا 60، هیچ زمانی شرایط سال 92 ــ 91 را نداشتیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: وقتی نفت گران می‌‌شود، همه را خوشحال می‌کند، اما این بهار چقدر زودگذر است، نه تابستان بلکه پاییز و زمستان را بلافاصله در پیش دارد. دلارهای نفتی و سیل واردات و دنباله آن چه می‌شود، کاهش تولید و کم‌کم ظرف 2 سال، 2هزار واحد تولیدی تعطیل شد و 500 هزار نفر در بخش صنعت ظرف چند سال بیکار شدند.

وی افزود: کشورهایی در منطقه بودند که بخش تولیدی ما قدرت رقابت با آنها را نداشت. در چنین شرایطی تحریم هم بیاید و بخواهد یک‌مرتبه این دلار را از دست خارج کرده و یا قیمت دلار را به چند برابر افزایش دهد. شما رکودی که در سال 91 و ادامه آن در سال 92 می‌بینید، ممکن است برخی بگویند، صرفاً در سایه تحریم بوده، اما حتی اگر تحریمی هم نبود ما در سال 91 مشکل می‌داشتیم و آثار آن سیاست‌ها ظهور و بروز می‌داشت.

رئیس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: بسیاری از آنچه امروز ما به‌عنوان مشکل اقتصادی وارث آن هستیم، ارث تحمیلی بر ماست، در بحث تورم هم چنین است. اگر دست ما بی‌مهابا در کیسه بانک مرکزی باشد و هر آن که تصمیم گرفتیم، به رئیس بانک مرکزی دستور دهیم که از افزایش پایه پولی استفاده کند و مشکلات ریال ما را در هرکجا می‌خواهیم تأمین کند، آن روزش، روز قشنگی است، اما فردایش سیاه است.

روحانی تصریح کرد: 40 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی گرفتند و مسکن مهر ساختند و بیش از 80 درصد پایه پولی کشور را افزایش دادند که آثار آن نیز تورم به 39 درصد افزایش یافت. دولت یازدهم مظلوم است و ارث‌هایی از قبل به او به ارث رسیده است.

رئیس‌جمهور با بیان "دولت قادر است مشکلات را حل کند و با هم‌فکری موانع را از پیش پا برداریم، البته برخی مشکلات حل و فصلش قانون می‌طلبد" اظهار داشت: توانستیم با قدم‌های استوار به پیش، بر تورم مهار بزنیم و سیر صعودی سریع تورم را هم مهار بزنیم و هم کاهش دهیم.

وی افزود: به مردم وعده دادیم که تورم پایان سال 93، به 25 درصد خواهد رسید که امروز من خوشحالم که به شما اعلام کنم، طبق محاسبات و پیش‌بینی‌ها ما در این بررسی‌های دو ماه اخیر، ان‌شا‌ءالله در پایان سال 93، رقم تورمی ما به‌مراتب کمتر از 25 درصد خواهد بود و من رقم دقیقش را در آینده اعلام خواهم کرد.

روحانی اظهار داشت: دولت‌هایی بوده‌اند که تورم را برای یک یا دو سال مهار و بعد از دست‌شان رفته و ما هم از این آسیب مصون نیستیم و دولت مصمم به مهار تورم مستمر است تا روزی که تورم را یک‌رقمی کنیم و برنامه‌ریزی دولت این است که ان‌شاءالله در سال 95، کشور شاهد تورم یک‌رقمی باشد. تورم هووی خروج از رکود است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: از اساتید و صاحب‌نظرانی که نامه نوشته و نقد می‌کنند، از همه آنها سپاسگزارم. در هر مسئله اقتصادی، صاحب‌نظران اظهار نظر کرده‌اند و این جای امید است و نسبت به همه آنها سر تعظیم فرود می‌آوریم که هر آنچه می‌دانستند با کمال خلوص در اختیار دولت می‌گذارند. یکی از مشکلاتی که آنها می‌گفتند این بود که دولت همه توان خود را برای تورم گذاشته، اما رکود مهمتر است. اصل این حرف درست است، اما در جامعه‌ای که تورم نقطه به نقطه 45 درصد است، کدام سرمایه‌گذار جرأت سرمایه‌گذاری در اینجا دارد.

وی در ادامه گفت: بدانید اگر تورم مهار نشود، قدرت خرید از کجا خواهد آمد و این جنسی که تولید می‌شود به چه‌کسی فروخته خواهد شد، لذا ما ناچار شدیم که شروع کار ما با مهار تورم باشد.

روحانی اظهار داشت: معتقد نیستم که پایه پولی بالا برود، در سایه آن تقاضا ایجاد شود و در سایه تقاضا تولید حرکت کند و ما از رکود خارج شویم. معتقد نیستم که بانک‌ها از بانک مرکزی پول بگیرند و تسهیلات بدهند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر شما با ایجاد تورم نو، در سایه بالا بردن پایه پولی به رونق بخواهید برسید، هم‌زمان تورم بالا رفته و قیمت هم بالا می‌رود و قدرت خرید پایین می‌آید و این دور باطلی است که ما را به تورم و رکود بازمی‌گرداند.

وی افزود: اطراف و منطقه ما، زمینه برای صادرات بوده و هست و این روزها بیشتر هم شده است. دولت باید تسهیلات لازم را و بانک‌ها باید تضمینات لازم را برای صادرات غیرنفتی فراهم کنند و ما باید این راه را باز کنیم تا حرکت شروع شود و تقاضا تحریک شود.

روحانی تصریح کرد: من به رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد می‌گویم که باید موانع صادرات غیرنفتی را برداریم و این یک حرکت در زمینه تولید خواهد بود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، روحانی اضافه کرد: رئیس‌جمهور شخصاً این مسئله را دنبال خواهد کرد تا راه‌های خروج از رکود را که یکی از آنها تسهیل در صادرات غیرنفتی هست آماده کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: "و ماادرئک بانک"، اگر بتوانیم مشکل بانک را حل کنیم، مشکل عالم را می‌توانیم حل کنیم.

وی در ادامه گفت: دولت، دولت بدهکار و بدحساب است که باید هر دوی اینها را حل کنیم. یکی از راه‌حل‌هایش صکوک اجاره است که آن را در لایحه‌‌ای که تقدیم مجلس شده، آورده‌ایم.

روحانی خاطرنشان کرد: بانک‌ها باید اموال اضافه خود را به فروش برسانند تا نقدینگی انجام شده بتوانند تسهیلات بدهند. به گزارش تسنیم، روحانی گفت: بانک‌های ما کار غیربانکی هم می‌کنند. بانک‌ها اگر کار خودشان را بکنند، مشکلات حل می‌شود. بانک‌ها دارند بنگاه‌داری می‌کنند.

رئیس‌جمهور گفت: دولت گاهی مشکل آفرین بوده برای کارآفرینان و بنگاه داران. ثباتی که ما  در این یک سال در بازار مشاهده می‌کنیم و انضباطی که در سیاست‌ها و بخش مالی و پولی می‌بینیم و روند امیدبخشی که در این یک سال شاهدیم، همه اینها به‌خاطر این است که دولت با مشورت و حساب‌شده قدم‌های خود را برمی‌دارد.

وی در ادامه گفت: بخش خصوصی اقتصاد را بهتر می‌فهمد و می‌داند که کجا باید سرمایه‌گذاری کنند و ما باید اجازه بدهیم که آنها کار کنند و ما باید مشکلات‌شان را حل کنیم.

روحانی تصریح کرد: اگر به وفور دلار نفتی رسیدیم، شما به ما یادآوری کنید که اشتباهات قبلی‌ها را تکرار نکنیم. ما هم باید حواس‌مان باشد. ما برای تحریم قدمهای بزرگی را برداشتیم، تحریم را تضعیف کردیم و پایه‌های تحریم را لرزان کرده‌ایم.

رئیس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: دنیا هم بداند، فرصتی که ملت ایران در اختیار آنها گذاشته فرصت بی‌انتها نیست و ما برنامه‌های اقتصادی خودمان را بر پایه شرایط فعلی تهیه کرده‌ایم، اما در عین حال توافق به‌نفع همه است، چون ادامه تحریم به‌ضرر همه است و چون رفع تحریم به‌نفع همه است.
اخبار سیاسی - مثلث آنلاین
   


ویدیو مرتبط :
مستند صداوسیما از 1 سال مذاکره هسته ای دولت روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش دولت آمریکا به انتخاب روحانی و ابراز تمایل برای مذاکره مستقیم



آمریکا: آماده مذاکره مستقیم با دولت جدید ایران هستیم

واکنش دولت آمریکا به انتخاب روحانی و ابراز تمایل برای مذاکره مستقیم، درخواست دولت انگلیس از رئیس جمهور جدید ایران، استقبال فرانسه از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران و ترس رژیم اسرائیل از روی کار آمدن حسن روحانی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

واکنش دولت آمریکا به انتخاب روحانی و ابراز تمایل برای مذاکره مستقیم، درخواست دولت انگلیس از رئیس جمهور جدید ایران، استقبال فرانسه از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران و ترس رژیم اسرائیل از روی کار آمدن حسن روحانی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

پیروزی حسن روحانی,انتخابات ایران,بازتاب دولت آمریکا به انتخاب روحانی

 

بخش عمده مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و واکنش کشورهای مختلف به این موضوع اختصاص دارد.

در این رابطه، روزنامه «واشنگتن پست» واکنش رسمی کاخ سفید به انتخاب حسن روحانی را بازتاب داده که همچون همیشه، حالتی دوپهلو و غیرشفاف دارد. به نوشته این روزنامه، دولت آمریکا به سبب انتخاب رئیس جمهور جدید به ایرانیان تبریک گفته، اما در عین حال مدعی شده حکومت ایران، «جوی مرعوب کننده» را ایجاد کرده که سبب محدود شدن آزادی بیان شده است. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفته ایالات متحده به نتایج انتخابات ایران احترام گذاشته و به مردم ایران بابت شنیده شدن صدایشان تبریک می گوید؛ اما در عین حال، معتقد است که «سانسور و فقدان شفافیت» در روند انتخابات وجود داشته است. وی در ادامه تأکید کرده آمریکا همچنان خواستار یافتن راه حلی دیپلماتیک برای مسئله هسته ای ایران است. 

مواضع آمریکا نسبت به انتخاب روحانی در ایران,پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران

البته گفتنی است واکنش آمریکا تنها به اظهارات کارنی محدود نمانده و کاخ سفید با انتشار بیانیه ای، به طور رسمی نسبت به انتخابات ایران اعلام موضع کرده است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، در بیانه کاخ سفید آمده ایالات متحده آمده است تا با رئیس جمهور جدید منتخب مردم ایران، وارد مذاکره مستقیم بر سر موضوع هسته ای شود. دولت آمریکا هدف از چنین مذاکره ای را «یافتن راه حلی دیپلماتیک برای از میان بردن کامل نگرانی های جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران» دانسته است. البته در این بیانیه نیز ضمن تکرار ادعاهای کارنی، اظهار امیدواری شده دولت جدید در ایران بتواند در راستای خواسته های مردم گام بردارد.

مواضع دولت انگلیس به انتخابات در ایران,درخواست دولت انگلیس از حسن روحانی

دولت انگلیس، از جمله دیگر دولت های خارجی است که به فاصله اندکی پس از اعلام نتایج انتخابات، اقدام به اعلام موضع خود کرده است. به نوشته «دیلی استار» لبنان، دولت انگلیس از روحانی درخواست کرده در پی پیروزی در انتخابات، ایران را «در مسیری متفاوت» هدایت کند. در بیانیه ای که از سوی سخنگوی وزارات خارجه انگلیس قرائت شده، از روحانی درخواست شده با استفاده از فرصت پیش آمده، ایران را در مسیری جدید هدایت نماید که شامل توجه به نگرانی های جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران و نیز پیشبرد روابط سازنده با جامعه بین المللی است. 

واکنش دولت فرانسه به انتخاب حسن روحانی,بحران سوریه,برنامه هسته ای ایران

دولت فرانسه نیز به نوبه خود به انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران واکنش نشان داده و ابراز امیدواری کرده دو کشور بتوانند در دوره جدید، با یکدیگر به همکاری بپردازند. به نوشته «یدیعوت آحارانوت»، لورن فابیوس، وزیر خارجه فرانسه اظهار داشته که مایل است با رئیس جمهور منتخب مردم ایران، در موضوعات مختلف، به ویژه در موضوع هسته ای و نیز بحران سوریه همکاری نماید. به نوشته این روزنامه، در بیانیه ای که از سوی وزارت امور خارجه فرانسه منتشر شده، آمده: «فرانسه از تمایل مردم ایران به دموکراسی استقبال می کند». 

مواضع دولت اسرائیل نسبت به انتخاب حسن روحانی در ایران

اما در نهایت، در میان همه واکنش ها، موضع رژیم اسرائیل به نتیجه انتخابات ایران بسیار قابل توجه است؛ زیرا روزنامه «تایمز اسرائیل» با انتشار مطلبی، از «ترس» این رژیم از انتخاب روحانی در ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، جانشین وزیر جنگ رژیم اسرائیل گفته این رژیم نگران است که با پیروزی روحانی، ایران بتواند زمان بیشتری را در مذاکرات برای خود بخرد. «گیلعاد اردان»، در توضیح این موضوع گفته ممکن است غرب با پیروزی روحانی «وسوسه» شده و در حالی که سانتریفیوژها در ایران در حال کار کردن است، با انجام گفت و گوهای بیشتر با ایران موافقت کند. به این ترتیب، ایران می تواند با استفاده از فرصت پیش آمده، برنامه هسته ای خود را بیش از پیش توسعه دهد. 

گفتنی است علاوه بر مطالب فوق که به مواضع دولت های خارجی درباره انتخاب روحانی اختصاص دارد، از شب گذشته تاکنون تقریباً همه مطبوعات انگلیسی زبان یک یا چند مطلب خود را به انتشار گزارش هایی از فرایند انتخاباتی در ایران، معرفی رئیس جمهور جدید ایران و همچنین فضای به وجود آمده در ایران پس از انتخابات اختصاص داده اند./تابناک