اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روحانی: در سیاست‌ خارجی بر اساس منافع ملی و رهنمودهای رهبری حرکت می‌کنیم



سیاست‌ خارجی,تقدیر روحانی از رهبر

با تقدیر از اعتماد رهبری به دولت
رییس‌جمهور: در سیاست‌ خارجی بر اساس منافع ملی و رهنمودهای رهبری حرکت می‌کنیم

رییس‌جمهور اضافه کرد: دولت با دیپلماسی فعال و کارآمد و بر اساس منافع ملی و آ‌رمان‌های والای نظام اسلامی همواره از عزت و منافع ملی دفاع خواهد کرد و با هوشیاری کامل تحولات و مناسبات بین‌المللی را رصد می‌کند.

رییس‌جمهور از حمایت‌های مقام معظم رهبری از ابتدای کار دولت یازدهم تاکنون بویژه حمایت‌های اخیر از تحرک دیپلماسی دولت و ابراز اعتماد نسبت به دولت تشکر و قدردانی کرد و گفت: سیاست‌ خارجی دولت تدبیر و امید همواره بر اساس حکمت، عزت و مصلحت و تأمین‌کننده منافع ملی کشور خواهد بود و در این مسیر با گام‌های استوار به پیش خواهد رفت.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه امروز (یکشنبه) هیأت دولت تاکید کرد: دولت در حرکت رو به جلوی خود بر اساس منافع ملی و رهنمودهای مقام معظم رهبری گام برخواهد داشت و با تمام توان از حقوق هسته‌ای ملت ایران دفاع خواهد کرد و برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.

رییس‌جمهور اضافه کرد: دولت با دیپلماسی فعال و کارآمد و بر اساس منافع ملی و آ‌رمان‌های والای نظام اسلامی همواره از عزت و منافع ملی دفاع خواهد کرد و با هوشیاری کامل تحولات و مناسبات بین‌المللی را رصد می‌کند.

روحانی افزود: دولت با تمام توان خود تلاش می‌کند تا نسبت به ارتقاء سطح معیشت مردم، مشکلات تولید را رفع کند و به شعار پیشرفت همراه با عدالت جامه عمل بپوشاند.

این دولت صدای صاحبنظران را می‌شنود
وی با استقبال از نقد دلسوزان و علاقه‌مندانی که برخی سیاست‌های دولت را نقد می‌کنند، تصریح کرد: این دولت صدای صاحبنظران را می‌شنود و آنجا که نیاز باشد، روند امور را اصلاح خواهد کرد.

روحانی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید بر اساس شعار «اعتدال» شکل گرفته است و در مسائل داخلی و خارجی به این شعار پایبند خواهد ماند.

بر اساس این گزارش، در ابتدای این جلسه رییس‌جمهور سالروز شهادت حضرت امام محمد تقی(ع) - "جوادالائمه" - را به ملت ایران تسلیت گفت. /ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
عجله ای برای توافق نداریم و بر اساس منافع ملی پیش رفتیم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نطق دیپلماتیک و پاسخ های ظریف به پرسشها:سیاست خارجی باید ملی، فراجناحی و تحت نظر رهبری باشد



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

نطق دیپلماتیک و پاسخ های ظریف به پرسشها:سیاست خارجی باید ملی، فراجناحی و تحت نظر رهبری باشد

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه گفت: سیاست خارجی عرصه منافع امنیت ملی کشور است و نباید دستخوش سلیقه های جناحی شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد جواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه در زمان مقرر برای دفاع از خود و تبیین نظراتش گفت: خواهران و برادران ایران اسلامی قدرتمند است، قدرت ایران را باور کنید! مشارکت مردم در انتخابات و پذیرش رویکرد ریاست جمهوری پیام روشنی برای جهان دارد. این پیام حاکی از پیام مردم ایران برای تعامل باجهان بدون ذره ای کوتاه آمدن از منافع و مصالح کشور است. منافع ملی و مصالح آرمانی کشور را از دیدگاه نظری در یک راستا می دانم.

ظریف تاکید کرد: در سالهای گذشته سلطه گران تحریم های بی منطقی را تحمیل کردند اما علاوه بر این تحریم ها مردم در انتخابات از انقلاب صیانت نکردند. رعایت حقوق آنها می تواند الگویی از حکمرانی خوب و موفق در کشورهای اسلامی را ارائه دهد. سخن حکیمانه مقام معظم رهبری که رای مردم حق الناس است بعد جدیدی را بر مردمسالاری افزود و مسئولیت در مقابل خالق را علاوه بر مسئولیت پذیری در مقابل مردم را اضافه کرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه همچنین گفت: ما باید این قدرت بی‌نظیر را باور کنیم؛ نه در شعار، در عمل باور کنیم و با این خودباوری در صحنه روابط بین المللی حضور فعال سازنده و تاثیرگذار داشته باشیم. ایران در منطقه ای که در بی ثباتی به سر می برد لنگرگاه ثبات آن هم بر پایه قدرت داخلی و خودجوش است.

 

نیروی انسانی متخصص، وسعت سرزمینی، منابع سرشار انرژی، ذخایر معدنی و راهای مواصلاتی، چشم انداز توسعه ایران را بیش از پیش درخشان می کند. دولت تدبیرو امید تعامل با نهادهای بین المللی از موضع استغنا به کار خواهد بست.

 

رویکرد اعتدال در سیاست خارجی مبتنی بر واقع بینی و خودباوری است. در تعامل سازنده با جهان آرمان ها و منافع و ظرفیت ملی جمهوری اسلامی تفکیک ناپذیر است و اهداف اصلی ما به شمار می رود و مذاکره و رقابت همراه با تدبیر و ایجاد اعتماد متقابل ابزار این کار است. اعتماد دوسویه است. اعتماد یک سویه نمی تواند باشد. جهان باید اعتماد ملت ما را جلب کند. اعتدال خاصل خودباوری و اعتماد به نفس است و تندروی نشان از ضعف است.

ظریف تصریح کرد: سیاست دولت اعتدال به دور از حاشیه پردازی حقوق ملت را پیگیری خواهد کرد و کوتاه نخواهد آمد. با کاهش تنش ها و تهدید ها دایره دوستی ها را در جهان گسترش می دهد. نمایندگان محترم من طالب این مسئولیت نبوده ام. تلاش فراوانی کردم که آقای روحانی را متقاعد کنم که این وظیفه را بر عهده من نگذارند. در صورت رای اعتماد شما مسئولیت خطیری بر عهده بنده گذاشته خواهد شد که تنها با توسل به خدا و پیامبرو ائمه می توان از پس آن برآمد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: من به عنوان کارشناسی که تمام عمر خود را صرف آموختن، مطالعه، تحقیق، تدریس و اجرای سیاست خارجی و روابط بین‌الملل کرده‌ام سنگینی این مسئولیت بزرگ را با تمام وجود در برابر ملت احساس می‌کنم.

ظریف خاطرنشان کرد: می‌دانم که دستیابی به جایگاه در خور ایران حتما با مخالفت و چالش جدی مواجه خواهد بود، ولی علی‌رغم تمام دشواری‌ها لحظه‌‌ای تردید نکرده‌ام که یاری خدا برای ملت ایران نزدیک است.

ظریف با اشاره به اینکه شرایط جهانی کنونی بسیار پیچیده است و جمهوری اسلامی ایران در منطقه‌ای حساس و پرخطر رسالتی مهم بر عهده دارد، افزود: سیاست استقلال طلبانه و رویکرد عزتمدارانه ایران نقش بسیار برجسته‌ای در جهان به ایران داده است. برای ایفای چنین نقشی سیاست خارجی باید ملی، فراجناحی و براساس قانون اساسی تحت نظارت مستقیم مقام معظم رهبری باشد.


وزیر پیشنهادی امور خارجه با تاکید بر اینکه همواره در هر مسئولیتی که تاکنون در عرصه سیاست خارجی و روابط بین‌المللی داشته‌ام این اصل اساسی را نصب العین قرارداده‌ام، گفت: افتخار دارم که در اجرای تدابیر تاریخی و داهیانه حضرت ایشان در جنگ تحمیلی، بحران عراق و ‌افغانستان،‌ پرونده هسته‌ای و دیگر موضوعات مهم سیاست خارجی به لطف خدا کوتاهی نکرده‌ام و همواره مورد مرحمت بزگوارانه ایشان بوده‌ام.


وی که می گفت سیاست خارجی عرصه منافع امنیت ملی کشور است و نباید دستخوش سلیقه های جناحی شود، تاکید کرد: من باند گرا نیستم و هر کس منافع ملی جمهوری اسلامی را پیش ببرد دستش را می بوسم و دعوت به کار می کنم. ضمن اینکه در تمام دوران کاری خود یک نفر را از وزارت خارجه وارد نکرده ام و با کارشناسان وزارت خانه کاره کرده ام.
سفیر ایران در سازمان ملل در دوران اصلاحات خاطر نشان کرد:سیاست خارجی حیطه دوراندیشی، صبوری و قاطعیت است و باید از هیجان‌های روزمره و ادعاهای هزینه‌ساز به دور باشد. در حوزه سیاست خارجی باید عرصه اجرا و تحلیل را از یکدیگر جدا کرد.


وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه :‌در قلمرو تحلیل من خود و همکارانم را موظف می‌دانم همچون دیده‌بانی صادق زمینه‌های فرصت ساز یا تهدید آفرین و اوضاع عینی منطقه‌ای و جهانی را به طور شفاف و کامل به مسئولان و در رأس آنها مقام معظم رهبری منتقل کنم، خاطر نشان کرد: ما در این مسئولیت با مدد از حضرت حق از تمام توان حرفه‌ای و قدرت تحلیلی خود بهره خواهیم برد و آن را در کمال راستگویی و خیرخواهی عرضه خواهیم کرد و از جوسازی و ارعاب، انکار و اهمال واهمه‌ای نخواهیم داشت.


ظریف افزود: دستگاه دیپلماسی خود را موظف به اجرای تصمیماتی می‌داند که پس از طی مراحل تصمیم سازی توسط مراجع عالیه نظام ابلاغ می‌شود و در این عرصه ما تمام توان کارشناسی خود را بسیج خواهیم کرد که این تصمیمات را چه موافق نظراتمان باشد و چه مخالف تحلیلمان باشد، به بهترین نحو و برای رسیدن به بهترین نتیجه دنبال کنیم.چرا که دولت باید فقط یک سیاست خارجی داشته باشد.

 

ظریف با بیان اینکه هیچ دولتی نمی‌تواند با بیش از یک سیاست خارجی کار خود را در این دنیای پرآشوب به پیش ببرد، گفت: برای همین است که قانون اساسی سیاست خارجی را حیطه و موضوع مقام رهبری قرار داده تا از دعواهای جناحی و درگیری‌های داخلی به دور باشد.


وزیر پیشنهادی امور خارجه اضافه کرد: سیاست خارجی ایران مانند هر دولت دیگری که خواستار حضور فعال و تأثیرگذار در صحنه متحول جهانی است براساس یک رشته اهداف کلان که عموما در تمامی شرایط ثابت و غیرقابل خدشه‌اند و یک رشته اهداف اجرایی و عملیاتی که در پرتو شرایط و تحولات منطقه‌ای و جهانی و ضرورت‌ها و نیازها و مصالح امنیت ملی تعیین می‌شوند، شکل می‌گیرد.


ظریف ادامه داد: اهداف کلان سیاست خارجی در قانون اساسی، رهنمودهای امام راحل که نصب العین همه ماست و مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی جمهوری اسلامی و به منظور پیشبرد آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و آرمان‌های انقلاب عظیم اسلامی مشخص شده‌اند. براساس این اهداف کلان باید به تبیین هوشمندانه اهداف عملیاتی سیاست خارجی، شناخت دقیق شرایط جهانی، ترسیم جایگاه ایران در شرایط متحول فعلی و شناسایی واقع بینانه فرصت‌ها و چالش‌ها پرداخت.

ظریف ادامه داد: دوران فعلی در روابط بین‌الملل دوران انتقالی و گذار است که از حساس‌ترین، مخاطره‌آمیزترین و سرنوشت سازترین مقاطع تاریخ نظام بین الملل به حساب می‌آید. دوران‌های گذار در گذشته غالبا با جنگ همراه بوده‌اند ولی دوران انتقالی کنونی علی‌رغم رقابت‌های سنگین و سهمناک بدون استفاده از اهرم نظامی رقابت‌ها شکل می‌گیرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه که می گفت یکی از پیچیده‌ترین دلایل این تحول، تحول در مفهوم قدرت است، ادامه داد: گذر از تمرکز بر قدرت نظامی به سایر ابعاد نوظهور قدرت، اصالت یافتن مشخصه‌های فرهنگی، معنایی، هنجاری، گفتمانی و نامتقارن و اشاعه معانی غیرنظامی مثل قدرت اقتصادی، علمی و فناوری، بازیگری و قدرت اجماع سازی از نمادهای مهم این تحول بوده است و به همین دلیل فضا برای کنشگرانی چون ایران به طرز بی سابقه‌ای باز شده است.

ظریف با بیان اینکه نظریه‌های پایان تاریخ و برخورد تمدن‌ها در کنار تلاش‌های سیاسی برای تشدید اسلام هراسی و ایران ستیزی نشانگر نگرانی از همین قدرت جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: ما باید اگر می‌خواهیم در حوزه‌هایی که رقبای ما از آن نگرانی دارند پیش برویم باید بر همین ابعاد قدرت ایران تأکید کنیم و دیپلماسی کشور را در خدمت آن قرار دهیم.

ظریف در ادامه در خصوص برخی اظهار نظر ها و ابهامات در خصوص خودش و اینکه 100 درصد غربی فکر می کند، اظهار داشت: بهتر است عزیران به زندگی نامه ام مراجعه کنند.بنده فوق لیسانس را در غرب آمریکا و دکترایم را در دانشگاهی در مرکز آمریکا گرفته ام و اساتید راهنمایم هم مشخص است وبرایم قابل افتخار است این است که رساله ام را در مورد مسایل مورد نیاز ایران نوشتم.
وی ادامه داد: برادر دیگری در کمیسیون سوال کردند و به پاسخ بنده توجه نکردند به ایشان همان پاسخ را می دهم که در سال 1391 حتی یک لحظه از ایران خارج نشدم.امسال نیز در تهران، شمال و مشهد بوده ام.


گر چه دولت نهم بنده را در 47 سالگی خانه نشین کرد و علی رغم اینکه از چند دانشگاه معتبر پیشنهاد تدرسی دارم، اما با افتخار بیان می کنم در 6 سال اخیر از ایران خارج نشدم
وی در خصوص دیدار هایش با برخی از مقامات کنونی دولت آمریکا نیز انجام این دیدار ها را در حیطه وظایفش عنوان کرد و گفت:اگر توانسته ام بین جنگ طلبان آمریکا اختلاف بیندازم. شاید راحت تر بودم عافیت طلبی می کردم ولی با نظر بزرگان نظام این دیدار ها را انجام دادم.


وی در خصوص اظهارات کسینجر درباره خودش بدون اینکه نامی از او ببرد از نمایندگان سوال کرد:اینکه دشمنان به توانمندی فرزند شما اذعان می کنند بد است؟/خبرآنلاین