اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روحانی: برای مقابله با تروریسم آماده ائتلافیم



اخبار,اخبارسیاسی,حسن روحانی

رئیس جمهور گفت:‌ ما این آمادگی را داریم با کشورهای منطقه که دنبال ثبات و مقابله با تروریست‌ها هستند همکاری و حتی ائتلاف داشته باشیم.

به گزارش  ایسنا ، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در بازدید ازدستاوردهای صنعت دفاعی کشور با بیان این که دیپلمات‌های ما در حوزه قدرت دفاعی در مذاکرات حساسیت زیادی به خرج داده و در مقابل غرب مثل شیر می‌غریدند، اظهار کرد:‌ امروز غرب گفته است که ما موشکی نسازیم که طراحی آن برای حمل سلاح هسته‌ای باشد. ما هیچ وقت دنبال این مساله نبوده و نیستیم.

وی گفت: توافق با دنیا برای این نیست که نیروهای مسلح ما از اهداف خود کوتاه بیایند. توافق مانع کار ما نیست. ما هر چه نیاز داشته باشیم را می‌خریم و منتظر اجازه‌ هیچ کس هم نیستیم. جایی هم که لازم باشد بدون ملاحظه‌ای سلاح‌های خود را می‌فروشیم.

رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: هر چه سلاح مورد نیاز ما باشد را خواهیم ساخت و بنیه دفاعی خود را تقویت می‌کنیم و ما باید همیشه آمادگی لازم برای دفاع خوب را داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با امید بخش خواندن دستاوردهای صنعت دفاعی کشور، گفت: در یک سال گذشته حرکت بسیار پرشتابی به سمت خود کفایی در نیروهای مسلح آغاز شده و وزارت دفاع با معاونت فناوری ریاست جمهوری همکاری بسیار خوبی داشته است.

روحانی گفت: من در سال قبل تاکید کردم که صنعت دفاعی در بخش‌هایی که شامل اسرار نظامی نیست باید با سایر بخش‌های صنعت کشور همکاری کند. این کار به نفع صنعت کشور، مردم و نیروهای مسلح است.

وی ادامه داد: نیروهای مسلح ما ضمن ایجاد فکر و ایده باید قادر باشند در نظام اجرا، نیز درست تقسیم بندی کنند. یعنی نیازمندی‌ها را باید دسته بندی کرده و حتی برخی نیازها را از صنعت کشور سفارش دهند. البته این کار شروع شده ولی باید تکمیل شود. در واقع باید کل صنعت کشور با صنعت دفاعی ترکیب شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه سال‌ها در تاریخ جهان طول کشید تا به کلمه دفاع رسیدیم گفت: سالها بحث جنگ سالاری مطرح بود اما وقتی اسلام طلوع کرد دفاع را جایگزین جنگ کرد.

وی ادامه داد: اولین آیه قرآن درباره‌ جهاد نیز این آیه است که «ان‌الله یدافع عن الذین آمنوا» در واقع خداوند مدافع مردان با ایمان است. اسلام به جای جنگ، کلمه دفاع را نشاند و جنگ‌های دفاعی اسلام که در بعضی از موارد ابتدایی ولی به معنای دفاع از سرزمین یا ایمان یا آزادی بود. در واقع همه جهادهای اسلام جهاد دفاعی می‌تواند باشد ولو جنگهای ابتدایی اسلام.

روحانی با اشاره به اینکه ما در کشور خود ابتدا وزارت جنگ داشته‌ایم اما در دوران مرحوم مصدق این وزارت خانه به نام وزارت دفاع تغییر نام داد، گفت: بعد از کودتای 28 مرداد این وزارت‌خانه مجددا به وزارت جنگ تغییر یافت و پس از انقلاب اسلامی مجددا به وزارت دفاع تغییر نام داد. وزارت جنگ یا وزارت دفاع تنها یک کلمه نیست بلکه پشت سر آن نام‌ها با محتوای بلندی وجود دارد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه آرمان ما دفاع است و ما دنبال جنگ و تجاوز نیستیم، گفت: دکترین نظامی برخی از کشورها دکترین تجاوز است. آنها ناوهای هواپیمابر و انواع سلاح‌های خود را با هدف تجاوز به نقطه‌ای در آن سوی دنیا می‌تازند. ابایی هم ندارند که از هر نوع سلاح حتی سلاح ضد بشری استفاده کنند؛ در حالی که ما همواره به دنبال دفاع سرزمین، منافع، مردم، و نظام خود بوده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد:‌ما اگر دنبال تجاوز بودیم در دوره‌ای که عراق درگیر جنگ بود از فرصت استفاده می‌کردیم. اما همین عراق آنقدر به انسانیت این نظام باور داشت که همه نیروهای خود را به جنوب برد و مرز شرقی خود با ایران را رها کرد. عراق مطمئن بود که ما اهل تجاوز نیستیم. ما اگر اهل تجاوز بودیم آن زمان که شوروی فروپاشید فرصت خوبی داشتیم تا در امور همسایه‌های شمالی خود دخالت کنیم اما ما به آنها کمک کردیم. ما اهل فرهنگ و هنر، تمدن و کتاب هستیم.

روحانی افزود: اساس راهبرد جمهوری اسلامی ایران یک راهبرد بازدارندگی و دفاعی است. سیاست ما تنش زدایی و همگرایی و اعتماد سازی با دنیاست اما این به معنای بی‌توجهی به قدرت دفاعی کشور نیست. ما زمانی که توانمند باشیم می‌توانیم گفت و گوی ثمر بخشی با طرف مقابل داشته باشیم.

وی با اشاره به این که اگر کشوری اقتدار و استقرار و ثبات نداشته باشد نمی‌تواند دنبال صلح واقعی باشد، گفت:‌ ما به قدرت ملی نیازمندیم و قدرت ملی هم از قدرت فرهنگی و سیاسی و نظامی ساخته می‌شود و بازدارندگی با وجود قدرت در همه این حوزه‌ها موثر می‌شود. ما باید ساماندهی‌های خود را در هر حوزه به جای خود استفاده کنیم. زیرا اگر این قدرت‌ها جابجا شود شکست خواهیم خورد. مثلا آنجا که به قدرت دیپلماسی نیاز است اگر از قدرت نظامی استفاده کنیم می‌بازیم و برعکس. در واقع از هر قدرتی باید به جا استفاده کرد.

رییس جمهور با اشاره به اینکه از مجموع 199 کشور دنیا فقط رژیم صهیونیستی و اقلیت جنگ طلب در آمریکا با مذاکرات و توافق هسته‌ای مخالف هستند، گفت:‌این توافق یک اتفاق بزرگ است. اگر ایران دنبال ساخت سلاح هسته‌ای بود این توافق یک توافق بد بود. اما ایران طبق منطق عقل و دین و فتوای رهبر‌ش به دنبال ساخت بمب اتم نیست. پس این یک توافق خوب است و نقص ندارد.

رئیس جمهور با اشاره به این که برخی ممکن است شبهه داشته باشند که پس از توافق با دنیا چه نیازی به سلاح و موشک است، گفت: ما باید تقویت شویم تا توافق هسته‌ای پایدار بماند. ما باید نیروهای مسلح خود را تقویت کنیم تا در کشور ثبات ایجاد شده و روابط صمیمی ما با دنیا پایدار بماند. ما اگر صلح می‌خواهیم باید قدرتمند شویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود نا امنی و حضور آمریکا در تمامی کشورهای همسایه‌ ایران خاطر نشان کرد: ما در این شرایط نمی‌توانیم بیخیال باشیم. کشورهای بزرگ دنیا به تروریست‌ها جنگ نیابتی داده‌اند و آنها را استخدام کرده که به اسم اسلام و جهاد در منطقه جنایت کنند. برخی کشورها هم با پول مردم بر سر مردم کشور همسایه خود بمب می‌ریزند. در این شرایط ما باید مجهز و مقتدر باشیم و صنعت نظامی خود را تقویت کنیم.

روحانی افزود: ما اکنون به سمت خودکفایی حرکت کرده و بسیاری از نیازهای خود را طراحی و تولید بومی می‌کنیم و هر روز به محصول جدیدی دست پیدا می‌کنیم.

رئیس جمهور در پایان با اشاره به این که قدرت ما علیه هیچ کشوری نیست، گفت: سلاح‌های ما برای دفاع از کشور ساخته شده است. ما دنبال تصرف یک کشور یا دخالت در امور کشورها نیستیم و قدرت ما به نفع کشورهای منطقه است.

   اخبار سیاسی  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
آشکارساز ذرات، ابزاری برای مقابله با خطر تروریسم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روحانی:ایران و و روسیه عملاً نشان دادند در مبارزه با تروریسم جدی هستند/پوتین:روسیه آماده سرمایه‌گذاری 5 میلیارد دلاری در ایران است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


در نشست مشترک رؤسای جموری ایران و روسیه عنوان شد
روحانی:ایران و و روسیه عملاً نشان دادند در مبارزه با تروریسم جدی هستند/پوتین:روسیه آماده سرمایه‌گذاری 5 میلیارد دلاری در ایران است

رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به گسترش همکاری‌های ایران و روسیه در شرایط پسابرجام، گفت: در واقع شرایط بعد از برجام، فرصت‌های جدیدی را در توسعه روابط دو کشور به وجود آورده است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در حاشیه سومین اجلاس مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز با یکدیگر دیدار کرده و پس از امضای 7 سند همکاری و یادداشت تفاهم، در نشست خبری به تشریح نتایج دیدار خود پرداختند.

روحانی در نشست خبری مشترک خود با رئیس جمهور روسیه ضمن خوش‌آمدگویی به پوتین به خاطر قبول دعوت وی برای سفر به ایران گفت: در این سفر فرصتی به وجود آمد تا بار دیگر روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را با رئیس‌جمهور روسیه مرور کنیم.

وی ادامه داد: یادداشت‌های تفاهمی که امشب توسط مسئولین دو کشور به امضا رسید نشان می‌دهد که روابط دو جانبه میان ایران و فدراسیون روسیه روز به روز به سمت توسعه بیشتر حرکت می‌کند.

روحانی خاطرنشان کرد: در واقع شرایط بعد از برجام، فرصت‌های جدیدی را در توسعه روابط دو کشور به وجود آورده است و در این فرصت سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و بخش دولتی دو طرف می‌تواند یکی از پایه‌های مهم باشد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همچنین در زمینه‌های مختلف اقتصادی، پروژه‌های فراوانی وجود دارد که می‌تواند با مشارکت دو کشور مثمرثمر باشد و ما در زمینه انرژی و نفت و گاز و برق پروژه‌های فراوانی را داریم که می‌توانیم با یکدیگر در این زمینه‌ها مشارکت داشته باشیم.

روحانی ادامه داد: در زمینه راه‌آهن و مبادلات کالا بین دو کشور شرایط بسیار خوبی فراهم شده است که ما در فرصت مذاکرات امشب راجع‌ به مسائل مربوط به خط اعتباری و کاهش تعرفه‌ها با یکدیگر گفت‌وگو کردیم.

وی افزود: مسائل روابط بانکی به عنوان یکی از پایه‌های توسعه روابط دو جانبه میان دو کشور خواهد بود و تسهیل در روادید اتباع دو کشور می‌تواند پایه دیگری باشد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همچنین پروژه‌هایی که بین دو کشور در حال مذاکره است و در برخی از آنان به تفاهم رسیده‌ایم، می‌تواند زمینه سوم برای توسعه روابط میان دو کشور باشد.

روحانی با بیان اینکه  در زمینه هسته‌ای از سال‌ها پیش بین دو کشور روابط خوبی برقرار بوده است، خاطرنشان کرد: امروز این روابط توسعه پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: همچنین در زمینه مسائل منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم که از قبل همکاری داشتیم تصمیم گرفتیم که همکاری‌ها را با یکدیگر توسعه دهیم.

روحانی با بیان اینکه تروریسم امروز یک خطر برای دو کشور و همه کشورهای منطقه و کشورهای جهان است، تصریح کرد: برخلاف آنهایی که در زمینه مبارزه با تروریسم تنها سخن می‌گویند و به برخی از عملیات‌های نمایشی می‌پردازند، دو کشور در مقام عمل نشان دادند که می‌خواهند به طور جدی با تروریسم مبارزه کنند.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: من مطمئن هستم که فرصت‌های پیش‌روی ما فرصتی خواهد بود که با همکاری‌های بیشتر به نفع دو ملت و به نفع منطقه می‌توانیم قدم‌های جدی‌تری را برداریم.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: یک بار دیگر از آقای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه و هیأت عالی‌رتبه همراه وی برای سفر به ایران تشکر می‌کنم.

در ادامه این نشست نیز ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه طی سخنانی اظهار داشت: برگزاری اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز این امکان را فراهم کرد تا مسائل مربوط به همکاری‌های گازی را با کشورهای شرکت‌کننده بررسی کنیم.

وی افزود: اجلاس مذکور همچنین این امکان را برای ما فراهم کرد تا با دوستان ایرانی‌ خود بررسی برخی موضوعات را با یکدیگر داشته باشیم.

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: مذاکرات خوب و کلیدی با رئیس جمهور ایران داشتیم که در این گفت‌وگوها نیز وزرا و رؤسای ارگان‌ها و مؤسسات مختلف حضور داشتند.

پوتین افزود: این مذاکرات در ادامه گفت‌وگوهایی بود که امروز صبح با رهبری جمهوری اسلامی ایران داشتم.

وی در ادامه با اشاره به گفت‌وگوهای خود با مقامات ارشد ایران تصریح کرد: در این دیدارها ، موضوعات مختلف را مورد بررسی قرار دادیم، همچنین جنبه‌های مختلف روابط دو جانبه را در این دیدارها مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادیم تا بتوانیم روابط تهران - مسکو را ارتقا بدهیم.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: همچنین در این مذاکرات پیرامون مسائل اقتصادی و مبارزه با تروریسم هم گفت‌و‌گوهایی داشتیم.

پوتین خاطرنشان کرد: امروز شاهد امضای چندین توافق‌نامه بین دو کشور بودیم که می‌تواند نسبت به ارتقای روابط تهران - مسکو کمک کند.

وی تأکید کرد: ما در نظر داریم همکاری‌های اقتصادی بین ایران و روسیه را گسترش دهیم همچنین در نظر داریم فهرستی از کالاهای مورد نیاز دو طرف را تهیه کرده و همچنین از ارزهای ملی در مبادلات اقتصادی دو کشور استفاده کنیم.

رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه اولین فاز نیروگاه بوشهر به طور کامل به بهره برداری رسیده است، خاطرنشان کرد: فاز دوم و سوم این نیروگاه نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: به ایران در مسئله اورانیوم غنی شده و بکارگیری آن در زمینه مسالمت‌آمیز کمک خواهیم کرد.

پوتین تصریح کرد: به تقویت همکاری در پرونده سوریه با هدف اجرای عملیات سیاسی فراگیر در سوریه ادامه خواهیم داد.

رئیس‌جمهور روسیه در پایان خاطرنشان کرد: روسیه آماده سرمایه‌گذاری 5 میلیارد دلاری در ایران است، همچنین 35 طرح در زمینه انرژی، نیروگاه و ایستگاه‌های تولید گاز وجود دارد که همکاری‌ در این پروژه‌ها به نفع دو کشور خواهد بود و ما مصمم به ادامه آن هستیم. 

 

اخبار سیاست خارجی - فارس