اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روحانی باکو و ایروان را به خویشتنداری دعوت کرد / رایزنی های ظریف در باكو



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

رییس جمهوری اسلامی ایران در گفت و گوی تلفنی با روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان، ضمن دعوت طرفین به خویشتنداری تاکید کرد که تهران خواهان بازگشت آرامش و ثبات به منطقه است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه در تماس های تلفنی جداگانه با 'الهام علی اف' و 'سرژ سرکیسیان' روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان، خواهان احترام کامل به آتش بس موجود در منطقه قره باغ و اجرای دقیق آن شد و اظهار داشت:

جمهوری اسلامی ایران از کشته شدن نیروهای نظامی و غیرنظامی دو کشور همسایه و دوست در جریان این درگیری ها بسیار متاسف؛ و آماده است تمامی امکانات خود را برای حل مسالمت آمیز اختلافات میان دو کشور دوست و همسایه از طریق گفت وگوهای سیاسی بکار گیرد.

وی با بیان اینکه 'با تداوم درگیری ها، منافع همه ملت های منطقه و بویژه ملتهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان آسیب می بیند و این روند به زیان پیشرفت و توسعه منطقه است'، از همتایان آذربایجانی و ارمنستانی خود خواست برای اطمینان از اجرای کامل آتش بس، نظارت دقیق بر آن و بازگرداندن آرامش به مرزهای دو کشور، حداکثر تلاش خود را بکار گیرند.

رئیس جمهوری در این گفت و گوها تصریح کرد: منطقه در حال حاضر با بحرانهای بزرگی مواجه است و تروریست ها و حامیان آنها همواره در تلاش هستند که بحران را به سراسر منطقه بکشانند. در چنین فضایی هر گونه تنش و درگیری ، می تواند فضا را برای نیات آنها آماده کند.

روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز در این گفت وگوها با تشریح آخرین وضعیت مناطق درگیری و اقدامات انجام شده برای آتش بس و حفظ آن، از مواضع اصولی و تلاش های جمهوری اسلامی ایران در جهت حل و فصل این بحران تشکر و قدردانی کردند.

 

 ------------------------------------

ظریف در باكو: ایران خواستار پایان درگیری ارمنستان و آذربایجان است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران كه برای شركت در اولین نشست مشترك وزیران خارجه ایران، روسیه و آذربایجان به باكو سفر كرده در بدو ورود به باكو تاكید كرد: ایران همواره خواستار پایان درگیری‌ها بین ارمنستان و آذربایجان در قره‌باغ است.

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف عصر چهارشنبه در بدو ورود به پایتخت آذربایجان اظهار داشت: پیرو صحبتی كه الهام علی اف در تهران با ریاست جمهوری اسلامی ایران داشت، قرار بر این شد كه اجلاس 3 جانبه بین ایران،‌ آذربایجان و روسیه برای بررسی جوانب همكاری‌های بین طرفین به خصوص در حوزه ترانزیت و سایر موضوعات برگزار شود.

وی ادامه داد: قرار است اولین جلسه 3 جانبه فردا (پنجشنبه) در باكو برگزار شود كه در خصوص روش‌های همكاری گفت و گو خواهیم كرد؛ البته این نشست فرصتی خواهد بود كه هر یك از طرف‌ها در ملاقات دوجانبه موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی كنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی كشورمان همچنین تاكید كرد: در اولین اجلاس سه جانبه مورد اشاره در مورد همكاری‌های مشترك سه كشور در زمینه‌های مختلف از جمله ترانزیت كالا نیز گفت‌وگوهایی خواهیم كرد.

ظریف همچنین اظهار داشت: فردا با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مورد مسائل مختلف از جمله آخرین تحولات سوریه و منطقه گفت‌وگو خواهم كرد.

‌وی در ادامه با اشاره به نشست روز گذشته خود با همتایان آذربایجانی و تركیه‌‌ای در رامسر گفت: ما روز گذشته با وزیر خارجه آذربایجان گفت وگو كردیم ولی باتوجه به تحولات منطقه فرصتی است تا باز هم گفت و گو داشته باشیم ؛ ایران همواره بر پایان درگیری‌ها بین ارمنستان و آذربایجان اصرار داشته و نیاز است كه این درگیری‌ها خاتمه پیدا كند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه كشورمان به منظور شركت در نخستین نشست سه جانبه با همتایان روس و آذری خود بعدازظهر امروز (چهارشنبه) راهی باكو پایتخت آذربایجان شد.

قرار است این نشست ساعت 9 صبح فردا (پنجشنبه) به وقت محلی با حضور محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و المار ممد یاروف وزرای خارجه ایران، روسیه و آذربایجان برگزار و سه طرف در این نشست یك روزه راه‌های تقویت همكاری‌های سه جانبه را مورد بررسی قرار دهند.

 

 


ویدیو مرتبط :
رایزنی های اقتصادی در باکو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دعوت مجلس از روحانی و ظریف برای پاسخگویی درباره جزئیات و توافقات مذاکرات ژنو



 توافقات مذاکرات ژنو,روحانی,ظریف,مجلس

 
دعوت مجلس از روحانی و ظریف برای پاسخگویی درباره جزئیات و توافقات مذاکرات ژنو

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از نامه نمایندگان به هیئت رئیسه مجلس برای دعوت از حسن روحانی و محمدجواد ظریف برای حضور در پارلمان و پاسخگویی نسبت به جزئیات و توافقات مذاکرات ژنو خبر داد.

ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم‌آباد، در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خانه ملت در گفت‌وگو با فارس، گفت: جمعی از نمایندگان در حال جمع‌آوری امضاء برای نامه‌ای هستند که بر طبق آن از هیئت رئیسه مجلس خواسته شده که از رئیس جمهور و وزیر امور خارجه برای حضور در پارلمان دعوت کنند.
 
وی اضافه کرد:  درخواست نمایندگان برای دعوت در راستای بررسی جزئیات و توافقات مذاکرات اخیر ژنو صورت می‌گیرد.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: تاکنون حدود 40 نفر این نامه را امضا کردند و به احتمال فراوان امضاها افزایش خواهد یافت. 

/فارس