اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روایت یک شاهد عینی از حادثه مکه



اخبار,اخباراجتماعی, روایت یک شاهد عینی از حادثه مکه

 رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که در زمان وقوع حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام در صحنه حضور داشته و شاهد اتفاقات قبل و بعد از حادثه سقوط جرثقیل و واکنش مقامات عربستان بوده است، طی یادداشتی روایتی را در این زمینه نقل کرده است.

متن یادداشت سیدمصطفی میرسلیم که سایت «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» آن را منتشر کرده است، در پی می‌آید:

«مراسم حج بزرگ‌ترین تجمع عبادی مسلمانان است که همه‌ساله در ایام مشخص در مکه مکرمه با حضور مسلمانانی از تقریبا تمام کشورهای اسلامی و کشورهایی که مسلمانان در آنجا حضور دارند برپا می‌شود. دولت عربستان برای رفاه حجاج در سال‌های اخیر اقدامات مهمی انجام داده است از جمله توسعه حرمین شریف در مکه و مدینه.

این اقدامات توسعه‌ای بسیار گسترده که به لحاظ ماهیت قطعا قابل نقد است و چه بهتر که با مشورت سایر کشورهای اسلامی مثلا در چارچوب مصوبات سازمان اجلاس اسلامی انجام می‌گرفت تا هویت حرمین حفظ می‌شد،‌ دولت عربستان را وادار به استفاده از پیمانکاران متعدد کرده که اغلب با شتاب ناگزیرند فعالیت‌های مختلف ساختمانی انجام دهند، بنابراین شاهد علم‌شدن ده‌ها دکل جرثقیل ثابت و متحرک در حرمین یا در پیرامون متصل بدان است.

این دکل‌ها و اساسا کارگاه‌های عمرانی‌، هم خطر و هم مزاحمت برای جمعیت نزدیک دو میلیونی حجاج محسوب می‌شود. خطر آن به لحاظ افتادن مصالح در محدوده شعاع عملکرد جرثقیل است و مزاحمت آن به لحاظ ایجاد مضیقه برای انبوه جمعیت حجاج در حال رفت و آمد است. بهترین راه، برچیدن این دکل‌ها و در صورت عدم امکانِ برچینی‌، مهار کردن و تعطیل نمودن آنها در ایام حج است.

بی توجهی دولت عربستان به این نکته مهم و عدم استفاده از اطلاعات هواشناسی موجب شد که امسال، براثر طوفان، یکی از جرثقیل‌های متحرک که کاملا امکان جابه‌جایی و دور کردن از حرم را داشت‌، واژگون شود و تا کنون جان 108 نفر از حجاج را بگیرد و وضع نزدیک به ٢٣٨ نفراز مجروحان نیز بدون نگرانی نیست.

نکته بسیار حیاتی دیگر عدم آمادگی مأموران امداد و نجات در هنگام حوادث غیرمترقبه است که ساعتی پس از وقوع حادثه بدون آمادگی لازم وارد حرم شدند و تا آن موقع خود حجاج به امدادرسانی مشغول بودند.

پادشاه عربستان دیروز بازدیدی از محل وقوع حادثه نمودند و از بعضی حجاج مجروح نیز عیادت کردند. اینها ممکن است التیام مختصری برای عزاداران و مجروحان باشد ولی مسئولیت دولت عربستان درباره عدم نظارت بر کارگاه‌های فعال در ایام حج و عدم استفاده از اطلاعات هواشناسی به‌ویژه در هنگام انقلاب پاییزی و عدم آمادگی برای سازماندهی فوری به امداد و نجات بعد از وقوع حادثه غیر قابل انکار است و الا اصل خدمت به حجاج زیر سؤال می‌رود.»


اخبار اجتماعی  -  تیک


ویدیو مرتبط :
روایت یک شاهد عینی از حادثه خونین پاریس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روایت شاهد عینی از حادثه منا



اخبار,اخباراجتماعی ,حادثه سرزمین منا

در خیابانی که عمدتا ایرانیها، افریقاییها. هندی ها. پاکستانی ها به سمت جمرات حرکت میکنند کاملا وضعیت غیر عادی محسوس بوده و بهم خوردن حال حجاج از ازدحام، ترافیک، نبود آب اشامیدنی و بسته بودن راههای خروجی خیابان بسمت جمرات شرایط ایجاد اتفاق وحشتناک کشتار حجاج را رقم زد.

یکی از مدیران باسابقه حج و زیارت در روایت خود از حادثه خونین منا نوشت: تمام نیروهای پلیس از افراد با سن کم تشکیل شده و فقدان تجربه و پختگی در برخورد به بحران مشهود بود.

به گزارش مهر، حاج مرتضی باقری ار مدیران باسابقه حج که سالهای متوالی تجربه حضور در مناسک حج را داشته و عمدتا کاروان حجاج ایرانی مقیم خارج از کشور را مدیریت می کند، در گزارشی به مشاهداتش از حادثه خونین منا و ارزیابی آن بر اساس تجربیات گذشته اش پرداخت.

متن کامل این گزارش بدین شرح است:

باسمه تعالی
امروز عید قربان ۲ مهر ۱۳۹۴ طبق معمول، حاجیان از مشعرالحرام بسمت منی حرکت نموده و سپس بسمت جمرات محل سنگ زدن به شیطان راهی انتهای منی شدند.

علیرغم اینکه امسال تعداد حاجیان کمتر از سنوات گذشته است ولی طبق تجربه بیش از ۳۰ سفر حضور در حج احساس کردم شرایط غیر عادی است و ازدحام کاملا غیر طبیعی است. در مسیر جمرات در چند نقطه بخاطر ازدحام متوقف شدیم. گرمای شدید هم مزید بر علت بود. بنده سریعا نفرات حاجی گروهم را بقطار کرده و با شکافتن جمعیت بجلو حرکت کردیم و در واقع از معرکه خارج شدیم.

وقتی به جمره عقبه(شیطان بزرگ) رسیدیم شرایط خیلی سخت تر از سنوات قبل نبود یعنی اینکه ازدحام مسیر یک اتفاق غیر عادی و ناهماهنگ با اطراف جمرات بوده است ...

در خیابانی که عمدتا ایرانیها، افریقاییها. هندی ها. پاکستانی ها به سمت جمرات حرکت میکنند کاملا وضعیت غیر عادی محسوس بوده و بهم خوردن حال حجاج از ازدحام، ترافیک، نبود آب اشامیدنی و بسته بودن راههای خروجی خیابان بسمت جمرات شرایط ایجاد اتفاق وحشتناک کشتار حجاج را رقم زد.

علیرغم انکه عربستان از نیروی هوایی و هلیکوپتر برای خدمات رسانی به حج بهره می برد هیچگونه نظارتی بر این بخش که مهمترین و شلوغ ترین بخش مناسک حج است صورت نگرفت والا با نظارت هوایی وقتی ازدحام جمعیت مشاهده شد می توانستند عقبه جمعیت را قطع و جمعیت را به خیابانهای اطراف و همچنین محل کاروانهای مصری و افریقایی اطراف خیابان هدایت کنند.

تمام نیروهای پلیس از افراد با سن کم تشکیل شده و فقدان تجربه و پختگی در برخورد به بحران مشهود بود.

کمترین آمادگی در نیروهای عربستانی مشاهده نمی شد، بطوریکه با تاخیر چند ساعته صرفا بانتقال کشته ها پرداختند و بسیاری از مجروحین در بین کشته ها زنده زنده مرگ دلخراش را تجربه کردند.

سخنان افرادی که عصر برای شناسایی جنازه ها به مناطق مختلف رفته اند از نفس کشیدن مجروحان و استفراغ خون حکایت دارند.

اتفاق تقریبا ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه صبح رخ داد ولی ساعت ۴ عصر نبض مرده ها و مجروحان را می گرفتند.

عربستان سابقه مختومه ساختن چنین پرونده هایی را دارد از جمله سال ۱۳۶۶ کشتار مکه و ۱۳۶۸ کشتار ۴ هزار نفر در تونل معیصم در منی.

بعد از ظهر نیروهای باتجربه و مسن تر وارد صحنه شدند که البته کمی به جمع کردن صحنه کمک کرده است.

جو عمومی مکه و در بین حجاج بشدت خراب و ترس و استرس حاکم شده است احتمال اتفاقات بعدی از جمله در مسجدالحرام می رود.

یعنی با مختصر سر و صدا مردم وحشت زده پا بفرار گذاشته و له و کشته شدن زیر دست و پا اتفاق مورد توقع است.

بنظر حقیر حداقل ماجرا از اهمال کاری و عدم دقت نیروهای عربستان با توجه به تلاقی شرایط گرمی هوا با ازدحام در شلوغ ترین بخش اعمال حج صورت گرفته و پوشش دادن این نقض حرمت شهر مکه و منی که جزء حرم محسوب می شود به قضا و قدر الهی فقط یک خیانت است.

حقیر امروز بر جنازه هایی اشک ریختم که دیروز در سرزمین عرفات در مقابل خداوند سبحان دست به تضرع بودیم ...

مرتضی باقری
آخرین لحظات روز دهم ذی الحجه معروف به عید قربان

اخبار اجتماعی  - مهر