اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روایت «کیارستمی» از راز فیلم‌ هایش


عباس کیارستمی در میان کارگردانان ایرانی جایگاه قابل توجهی دارد. شاید همین هم باعث شده تا حتی خبر ارایه یکی از فیلم‌هایش با کیفیت Blue Ray مورد توجه بسیاری قرار ‌گیرد. کلکسیون فیلم کوهن (Cohen Film Collection) فیلم «باد ما را با خود خواهد برد» این کارگردان ایرانی را به‌صورت بلو ری عرضه خواهد کرد. سیستمی که با چگالی بالا برای ذخیره ویدیو با وضوح بسیار بالا به‌کار برده می‌شود.

روزنامه شرق: عباس کیارستمی در میان کارگردانان ایرانی جایگاه قابل توجهی دارد. شاید همین هم باعث شده تا حتی خبر ارایه یکی از فیلم‌هایش با کیفیت Blue Ray مورد توجه بسیاری قرار ‌گیرد.

کلکسیون فیلم کوهن (Cohen Film Collection) فیلم «باد ما را با خود خواهد برد» این کارگردان ایرانی را به‌صورت بلو ری عرضه خواهد کرد. سیستمی که با چگالی بالا برای ذخیره ویدیو با وضوح بسیار بالا به‌کار برده می‌شود.

این سیستم که چند سالی است وارد بازار شده ظرفیت ضبط 50گیگابایت تصویر را دارد. «ریچارد پنا» برنامه‌ساز آمریکایی و دبیر سرشناس انجمن فیلم «لینکولن»، همزمان با آماده‌شدن نسخه بلو ری این فیلم 90 دقیقه‌ای گفت‌وگوی بلندی با کیارستمی انجام داده که فقط یک پرسش و پاسخ آن به‌صورت کلیپ پخش شده است. در این مصاحبه از کیارستمی پرسیده می‌شود که «در فیلم‌های شما انگار رازهایی وجود دارد که به‌صورت صداهایی از دور شنیده می‌شود و انگار با افرادی دارید صحبت می‌کنید که ما نمی‌بینیم. به ما بگویید این ایده از کجا آمده؟ از همان آغاز بوده یا در حین فیلمبرداری و کارگردانی مطرح می‌شود؟» و او در پاسخی جالب، از ضرورت توجه به سینما به‌عنوان بعدی از ابعاد زندگی و توجه همز‌مان به همه ابعاد در کارگردانی اشاره کرده است.

پاسخ او این‌گونه بود: «این ایده از بسیار قدیم با من بوده و گاهی این فرصت را به من می‌دهد که در سینما از آن استفاده کنم و گاه هم نه. این ایده در هر حال بر اساس واقع‌گرایی است. این ایده، بر اساس معماری فضا شکل گرفته که ما فقط یک وجه از مکعبی که در آن زندگی می‌کنیم را نشان دهیم. شش وجه وجود دارد؛ روبه‌رو، چپ، راست، بالا، پایین و پشت‌سر.

 شش ضلع وجود دارد، اما سینما فقط یک ضلع را نشان می‌دهد و ما معمولا پنج‌ضلع دیگر را خفه می‌کنیم! هیچ صدایی نیاید چون ما داریم از یک صحنه خاصی فیلمبرداری می‌کنیم. این در حالی است که زندگی دور این مکعب جریان دارد. همه جا صدا دارد و زندگی برقرار است. چگونه می‌توانیم شهادت بدهیم که اکران ما ناگزیر یک مرکز از شش‌ضلعی را نشان می‌دهد.

بنابراین صداهایی که از بیرون کادر می‌آید کمک می‌کند تا بتوانیم نشان دهیم بیرون از این مکعب هم زندگی وجود دارد و در جریان است.

همیشه این صداها، که دیده نمی‌شوند و شنیده می‌شوند، برای خود من یادآور آن است که ما تصویری که انتخاب کرده‌ایم را ناگزیر به دلیل مدیوم صدا انتخاب کرده‌ایم اما آنها را محدود نمی‌کنیم.
بیرون از کادر ما زندگی ادامه دارد. در عین حال، این موضوع مفهوم عمیق‌تری هم دارد و این ایده من نیست. کسی آن را به من گفته بود و من هم با همین ایده‌ای که گفتم شروع کردم.

آن شخص به من این را می‌گفت که آیا اگر ما چشم‌هایمان را ببندیم، جهان دیگر وجود ندارد؟ در واقع این یک مفهوم عمیق فلسفی هم دارد به این معنی که ما می‌توانیم نبینیم.

ما می‌توانیم تصمیم بگیریم نبینیم اما صداهای واقع در حاشیه، شهادتی است بر این موضوع که شما ببینید یا نبینید آن صدا خفه نمی‌شود و حضور خود را اعلام می‌کند، با صداهای خارج از فیلم.»


ویدیو مرتبط :
راز پسری که عکس هایش با چندین دختر منتشر شد+فیلم طنز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کیارستمی رئیس فرهنگستان فیلم آسیا شد



 

 

کیارستمی رئیس فرهنگستان فیلم آسیا شد

 

عباس کیارستمی فیلمساز نامدار ایرانی به عنوان رئیس فرهنگستان فیلم آسیا برگزیده شد.به نقل از هالیوود ریپورترفعالیت های فرهنگستان فیلم آسیا شامل مجموعه ای از کارگاه های آموزشی، کلاس های اساتید سینما و برگزاری گردهمایی های ویژه ای است که در حاشیه جشنواره فیلم پوسان کره جنوبی به منظور افزایش دانش سینمایی علاقمندان برگزار می شود.

 

جشنواره امسال پوسان از هفت اکتبر ( ۱۵ مهر) در کره جنوبی برگزار می شود. اوگی گانامی نائوکو فیلمساز ژاپنی و کیم هیونگ گو فیلمبردار کره ای در برپایی این فرهنگستان کیارستمی را همراهی می کنند. فرهنگستان فیلم آسیا عنوان مجموعه ای از برنامه های جنبی است که همه ساله در حاشیه جشنواره پوسان برگزار می شود.

 

در سال های گذشته بزرگان سینمای آسیا از جمله هو شیائو شین فیلمساز چینی ( در سال ۲۰۰۵) ، ایم کوون تائک کارگردان کره ای ( ۲۰۰۶) و کیوشی کوروساوا فیلمساز ژاپنی و فرزند آکیرا کوروساوا فیلمساز بزرگ این کشور ( ۲۰۰۹) ریاست فرهنگستان فیلم آسیا را بر عهده داشته اند.

 

فرهنگستان فیلم آسیا از سال ۲۰۰۵ با حمایت جشنواره فیلم پوسان فعالیت خود را آغاز کرده و در محل دانشگاه دونگ سئوی این شهر کره جنوبی مستقر است. طی این مدت ۱۲۳ کارآموز از ۲۴ کشور آسیایی از این فرهنگستان فارغ التحصیل شده اند که از میان آنها می توان به بو جون فنگ فیلمساز کره ای اشاره کرد که نخستین فیلمش " قصر شنی" در جشنواره کن امسال حضور داشت.

 

فعالیت فرهنگستان امسال از تاریخ ۳۰ سپتامبر با حضور ۲۴ کارآموز از ۱۶ کشور آسیایی آغاز می شود و تا ۱۶ اکتبر ادامه دارد.... / خبرگزارى مهر