اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روایت وزیر از پرونده میلیاردر معروف


وزیر نفت با روایت جدیدی از پرونده بابک زنجانی بدهکار بزرگ نفتی، دلایل خود درباره تغییر روزانه بیش از یک مدیر در صنعت نفت در یک سال اخیر را اعلام کرد و در مورد دلایل کاهش صادرات نفت ایران در خرداد و تیرماه سال‌جاری گفت: چرا از کاهش صادرات نفت خوشحال هستید؟

خبرگزاری مهر: بیژن نامدار زنگنه که تا للبامداد سه شنبه در برنامه اقتصادی پایش در شبکه یک سیما سخن می گفت، درباره برنامه‌های خروج از رکود در وزارت نفت گفت: اقتصاد ما با مشکلاتی که برای نفت ایجاد کردند به رکود رفت. تمرکز تحریم ها بر بخش نفت بود و این تمرکز بر نفت اثر گذاشت. اگر بخواهیم از رکود خارج شویم باید نفت در بخش مهمی از اقتصاد نقش پیشران را داشته باشد. سیاست هایی که اکنون برای خروج از رکود تعریف می کند عمدتا برای سال جاری و 94 هستند. البته برنامه های دراز مدت هم داریم ولی وقتی در مورد زمان حال صحبت می کنیم باید به مسائلی توجه کنیم که طی دو سال بتواند در اقتصاد اثر بگذارد.

وی افزود: یکی از کارهای مهمی که داریم افزایش صادرات نفت خام و میعانات است. اگر صادرات نفت افزایش پیدا کند از دو طریق بر خروج از رکود تاثیر می گذارد اول اینکه برای کشور ارز تولید می شود و وقتی ارز بر تولید کالا و خدمات وارد شد به مواد اولیه تبدیل می شود. قسمت اعظمی از مواد اولیه برای تولید و فعالیت بیشتر کارخانه ها صرف می شود.

وزیر نفت گفت: دومین تاثیر نیز این است که دلار به دست آمده از نفت به ریال تبدیل شده و وارد بودجه کشور می شود. چون وقتی بودجه کم است طبیعتا بودجه های عمرانی را محدود می کنیم اما با این کار بودجه های عمرانی افزایش پیدا کرده و فعالیت های اقتصادی نیز بیشتر می شود. اکنون یک قوه عاقله در دولت مشغول فعالیت است که به صورت سلیقه ای عمل نمی کند. برای انجام هرکار گروهی بحث، تبادل و چالش می کنند تا به یک تصمیم برسند و هیچ کدام از تصمیم ها بر مبنای نظر شخصی نیست.

زنگنه با اشاره به اینکه رئیس جمهور یک تیم مشاوره ای برای مسائل اقتصادی دارد گفت: برای خروج از رکود در دو سال آینده بیشترین تمرکز را بر افزایش تولید گاز گذاشته ایم. در واقع یک سری طرح هایی در پارس جنوبی داریم که عموما هم میدان مشترک مورد بحث ماست تا تولید گاز را در کشور افزایش دهیم. سال گذشته 27 میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه ها مصرف کردیم. این آمار مصرف نشان دهنده وجود کمبود گاز است. ارزش سوخت مایع مصرفی فوق بالغ بر 18 میلیارد دلار بود. استفاده از این سوخت هوا را آلوده کرده و متاسفانه محصولی را که می توانستیم صادر کنیم بسوزانیم.

برنامه برای تولید روزانه 100 متر مکعب گاز

زنگنه ادامه داد: هر یک واحد گازی که تولید می کنیم یک لیتر از آن را کم می کند و به صادرات ما افزوده می شود. برنامه ما تا پایان سال این است که 100 میلیون متر مکعب گاز بر تولید کشور در روز اضافه کنیم که برنامه سختی است و برای آینده هم آن را در نظر گرفته ایم. این برنامه باعث می شود امسال دست کم پنج میلیارد دلار درآمدمان از صادرات فرآورده افزوده شود. سال دیگر نیز این رقم بالای 10 میلیارد دلار خواهد بود. اجرای برنامه فوق باعث می شود که منابعی را برای اجرای طرح های نفت تامین کنیم و پول برای واردات کالا تامین شود که به جریان اقتصادی کشور حرکت بدهد تا بتوانیم از رکود خارج شویم.

وی اظهارداشت: وقتی گاز را تامین کردیم می توانیم طرح های بهینه مصرف را که تحت عنوان بند قاف ماده دو قانون است را انجام دهیم. در کنار نیروگاه ها خوراک و سوخت برای پتروشیمی و صنایع تامین می کنیم. تولید پتروشیمی ها به دلیل کمبود گاز کاهش پیدا کرده است. امسال سعی می کنیم گاز را برای پتروشیمی ها تا حدود زیادی فراهم کنیم. خوراک های دیگر پتروشیمی مثل اتان که در حال حاضر کمبود داریم نیز در صورت امکان مشکلات تامین آن را برطرف می کنیم.

وزیر نفت گفت : تولید پتروشیمی از 20 میلیارد دلاری که سال گذشته بوده به 22 میلیارد دلار خواهد رسید و در صورت تحقق 12 درصد افزایش خواهیم داشت. در افزایش تولید گاز هم میادین مشترک مدنظر ماست و آن چیزی که اتفاق می افتد به طور کامل از سوی پارس جنوبی است. 17 فاز پارس جنوبی را در دست اجرا داریم و اولویت و تمرکز ما بر تعداد هفت فاز است که 180 میلیون گاز برای ما تولید می کند. مقداری نیز از میدان کیش تا سال آینده تولید می کنیم.

این عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: با وضعیت متعادلی که به وجود می آید امیدواریم بتوانیم گاز نیروگاه ها، صنایع و خوراک پتروشیمی ها را تامین کنیم. نزدیک 80 میلیارد دلار در سال تفاوت قیمت سوختی که در داخل می فروشیم نسبت به قیمت فوق بین المللی اش است. مقام معظم رهبری  در اقتصاد مقاومتی توصیه کردند که از ظرفیت هدفمندی یارانه ها برای ایجاد اشتغال و تولید استفاده شود. نزدیک به سه میلیون خانوار در روستاها و شهرهای کوچک کشور گاز ندارند.

زنگنه ادامه داد: پیش بینی کردیم نزدیک به دو و هشت دهم میلیون نفر از این تعداد را ظرف حداکثر سه سال گاز بدهیم. مقداری که صرفه جویی می شود حداقل حدود سه میلیارد دلار ارزش سوختی است که این افراد استفاده می کنند. باید گاز طبیعی را داشته باشیم. کل هزینه گاز رسانی به سه میلیون خانوار کمتر از چهار هزار میلیارد دلار است و ما طی یک سال می توانیم این صرفه جویی را داشته باشیم.

وی افزود: در حقیقت ما از ظرفیت صرفه جویی و بهینه سازی مصرف می توانیم اشتغال ایجاد کنیم. 10 هزار میلیارد تومان کار در دولت تهیه می شد بدون اینکه از منابع اعتبارات بودجه ملی کشور هزینه کنیم. مجلس اجازه خوبی را به دولت داد که در قالب تبصره دو قانون بند قاف است. موتورخانه هایی در خانه های سطح کشور داریم که با یک سری اقدامات ساده می شود 30 درصد از مصرف آنها را کاهش داد ولی بدون اینکه رفاه مردم کم شود. به افرادی اعلام کردیم نسبت به  اصلاح موتورخانه ها اقدامات لازم را انجام دهند و با این اصلاحات پول قبض گاز آنها کم می شود.

زنگنه گفت: هر کسی که یک متر مکعب گاز صرفه جویی کند در مدت 30 ماه آن را 500 تومان می خریم. در حال حاضر چاه های آب کشاورزی نزدیک به دو و نیم میلیارد لیتر نفت و گاز مصرف می کنند. برآورد کردیم اگر یک متر مکعب گاز صرفه جویی کنند و مصرفشان را برقی کنند می توانیم ظرف سه سال یک هزار میلیارد دلار را به آنها پرداخت کنیم. اگر هر نفر در سال 50 هزار مصرف سوخت در چاه دارد ولی آن را برقی کند حاضریم تا 50 هزار دلار در عرض سه سال به وی پرداخت کنیم و این یک و نیم میلیارد دلار کار است.

وزیر نفت اظهار داشت: یک تن کیلومتر بار را اگر به جای حمل و نقل در جاده از راه آهن استفاده کنند 30 سی سی صرفه جویی خالص ما در نفت و گاز می شود. برای مترو اعلام کردیم برای هر مسافری که اضافه می شود بین 12 تا 18 سنت پرداخت می کنیم و این باعث شد تا تمام متروهای موجود فعال شود. در حقیقت برای بازپرداخت هزینه خرید تجهیزات و ماشین آلات از خارج را ما برای مترو ضمانت می کنیم که با این کار صرفه جویی می خریم.

توسعه میادین نفتی و گاز با کمک صندوق توسعه

وزیر نفت ادامه داد: قرار شد 140 هزار تاکسی را نوسازی کنیم و با خروج تاکسی های فرسوده از خط، تاکسی های گازسوز و اتوبوس های جدید بیاوریم که این یک حرکت بزرگ است. قرار است نزدیک به 30 میلیارد دلار کار ایجاد شود که از امسال آن را اجرایی می کنیم. برای انجام این کارها از دولت اعتبارات نمی خواهیم ولی تمام اموری که قرار است انجام شود اجازه قانونی دارند.

وی افزود : توسعه میادین نفتی و گاز را با کمک صندوق توسعه در برنامه داریم. یک تحرک مهمی را در بخش نفت بدون محتاج بودن به اعتبارات دولتی شاهد هستیم. اگر قرار است ظرف سه سال 10 هزار میلیارد تومان پول به اقتصاد واریز کنیم یک بخش عظیمی کار ساده تولید می شود. مجلس امسال 100 میلیارد دلار برای کارهای مهندسی، تقاضا برای کالاهای صنعتی و دیگر کارها به ما اختصاص داده است.

زنگنه در ادامه گفت: تا زمانی که مردم و کارآفرینان ما باور نکنند که برای تولید ثروت باید زحمت کشید دولت پیشرفت نمی کند. اکنون برخی افراد هستند که فقط می خواهند با رانت زندگی کنند. کسی که چیزی را از دولت ارزان خریده و جای دیگری گران می فروشد که کاری نکرده است. برخی از افراد یک شرکت را اقساطی می خرند و ظرف دو تا سه ماه تمام پول بدهی خرید شرکت را پرداخت می کنند این کار منطق اقتصادی ندارد.

وی افزود: پیشرفت کشور نه با رانت بلکه با زحمت، خلاقیت و کارآفرینی میسر می شود. ما باید باور داشته باشیم که بدون رانت زندگی کنیم. قیمت حمل و نقل کالا با کامیون در ترکیه ارزان تر از ایران است.

زنگنه تصریح ساخت: تا مردم و کارآفرینان باور نکنند و فرهنگ اجتماعی تقویت نشود که برای ثروتمند شدن کشور باید زحمت کشید، از مشکلات خارج نخواهیم شد.

عده ای فقط دنبال رانت هستند

وزیر نفت ادامه داد: امروز عده ای هستند که تنها می خواهند از رانت دولتی استفاده کنند و به طور مثال کالایی را از دولت با هزینه پایین بگیرند و آن را گران بفروشند؛ حال آنکه در کره جنوبی مردم زحمت می کشند تا کشورشان پیشرفت کند.

وی با طرح این پرسش که چگونه یک نفر یک شرکت را پیش خرید می کند و ظرف سه ماه تمام پول آن را می پردازد، اظهار داشت: با رانت نمی شود به کشوری پیشرفته تبدیل شد بلکه باید با کار و تلاش و خلاقیت به این هدف رسید.

وی در واکنش به این حرف مجری که هر زمان درآمدمان خوب بود بهره وری در نظر گرفته نشد؟ گفت: اگر تحریم ها تا سال 1400 برداشته شود ما 500 میلیارد دلار درآمد اضافی خواهیم داشت. برای اینکه پارس جنوبی کارش پیش برود و گاز تولید کند نیاز به یک الزامات است. بخش مدیریتی، پیگیری، ساماندهی و منابع مالی برای این تولید نیاز است. منابع نفت خیلی کم است و امسال بخشی را از صندوق ذخیره وام می گیریم.

وی افزود : بخش از منابع را نیز از طریق فروش فرآورده های تولیدی مازاد، میعانات اضافی تولید شده و بخشی را از محل بازار داخلی سرمایعه تامین کنیم. در حقیقت پیش فروش فرآورده های آتی را انجام می دهیم تا پول جمع کنیم. این یک کار جدیدی است که بورس انجام می دهد و طی یک ماه اخیر اولین بسته پیش فروش فرآورده های نفتی را انجام می دهد. برای اقدامات ضد رکود و تورمی، در کارهای تولید و سرمایه گذاری از آن استفاده می کنیم.

ساخت پالایشگاه به صرفه نیست

زنگنه در پاسخ به سئوالی درباره اینکه ماجرای تهاتر نفت و کالا بین و روسیه به کجا رسیده است؟ گفت: چیزی به عنوان تهاتر نفت و کالا بین ایران و روسیه نداریم.

وی در واکنش به این پرسش که چرا در سال‌های 76 تا 84 که وزیر نفت بودید، هیچ پالایشگاه جدیدی نساختید؟ آیا هنوز هم معتقدید پالایشگاه سازی مقرون به صرفه نیست؟ اظهار داشت: من تأسیس پالایشگاه را امری مقدس نمی دانم اما مخالف تأسیس آن هم نیستم و اگر لازم باشد پالایشگاه نیز راه اندازی می شود. اتفاقاً تمام پالایشگاه هایی که بعداً ساخته شد در زمان وزارت من کلبگشان به زمین خورده بود .

زنگنه اظهار داشت: اگرچه معتقدم پالایشگاه به صرفه نیست اما اگر نیاز کشور را تأمین کند اقدام به ساخت پالایشگاه می کنیم. در زمان حاضر سالانه 4 میلیارد دلار به پالایشگاه ها تخفیف می دهیم و برخی می خواهند این رقم دوبرابر هم بشود.

وزیر نفت گفت: مجلس قیمت خوراک را 95 درصد اعلام کرد و خیلی ها به دنبال این هستند که قیمت خوراک 90 درصد شود. وقتی قیمت 95 درصد باشد یعنی در هر بشکه 6 دلار به پالایشگاه تخفیف می دهیم. ماهانه 11 میلیون دلار و سالانه 4 میلیارد دلار با این قیمت به پالایشگاه ها تخفیف می دهیم. برخی از نماینده های مجلس به دنبال این هستند که عدد قیمت را به 90 درصد کاهش دهند و رقم وی افزود : تخفیف ما هشت میلیارد دلار شود که پالایشگاه ها 100 درصد قیمت خوراک خرج نمی کند.

زنگنه ادامه داد: اکنون در اقتصاد مقاومتی پیش بینی کردیم ظرفیت پالایشگاه با هدف صادرات به سه میلیون بشکه برسد که فعلا خوشبختانه با همین 95 درصد قیمت خوراک هم به صرفه است. در زمینه میعانات گازی یک میلیون بشکه برای پالایشگاه ها در نظر گرفتیم و تمامی میعانات کشور باید اول پایش شده و بعد ارسال شود. برای نفت سنگ هم در حال برنامه ریزی هستیم.

میعانات گازی اقتصاد بهتری دارند

این عضو کابینه دولت یازدهم گفت: دو میلیون بشکه برای کالاهای متعارف در نظر گرفته ایم و قرار است 200 هزار بشکه دیگر نیز در آینده اضافه شود. در حقیقت ظرفیت 1800 حال حاضر به سه میلیون بشکه خواهد رسید که عمده آنها میعانات گازی است چون اقتصاد بهتری دارند.

وی افزود : برای نیاز داخلی با پالایشگاه ستاره خلیج فارس تقریبا برای 10 سال هیچ کمبودی به منظور مصرف داخلی نداریم که حتی با استاندارد یورو چهار است و این کار از سال دیگر شروع شده و تا پایان سال 95 تمام واحدها مهیا می شوند. 360 هزار بشکه آن می تواند 36 میلیون بنزین یورو پنج و مقداری هم گازوئیل به ما ارائه کند.

زنگنه در واکنش به پخش فیلمی از مصاحبه 15 سال پیش که در ان می گفت نفت را صرف تزریق بودجه نکنیم. پاسخ داد : در مورد حساب ذخیره و صندوق توسعه ملی به مواردی که عنوان شد اعتقاد 100 درصدی دارم.

زنگنه در پاسخ به سئوال مجری مبنی بر اینکه طی 15 سال چقدر درست عمل کردیم گفت: در هشت سال دولت احمدی نژاد که خیلی خراب کاری شد. قبل از آن پول زیادی گذاشته شد ولی آن زمان که پول های کلان وجود داشته و باید نزدیک به 100 میلیارد دلار پول به صندوق واریز شود ولی این کار انجام نشد.

زنگنه اظهار داشت: از سال 92 واریز پول عمل شده است و باید ببینید این صندوق در گذشته چه قدر و به کجاها وام داده است. به هرحال باید وام می دادند چون اگر 100 میلیارد دلار به صندوق ریخته بودیم که باید اکنون 100 میلیارد دلار طرح در کشور از طریق صندوق و جدای از فاینانس های دیگر انجام می شد اما این پول واریز نشد. یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی به نظر من توجه به این مسئله است که از منابع نفتی به صندوق واریز کرده و سرمایه گذاری کنیم.

وزیر نفت افزود: در حال حاضر ساز و کار نوسانات بودجه را نداریم و این ضعف موجود در کشور است. اکنون مشکلات زیادی به وجود آمده است، با اینکه دچار تحریم هستیم پول واریز می کنیم ولی این واریز با زمانی که چهار میلیون بشکه تولید داشتیم بسیار متفاوت است. خیلی فرق می کند با زمانی که بدون محدودیت می توانستیم صادر کنیم ولی اکنون مشکلات فراوانی داریم اما وی افزود: دولت همچنان پول را واریز می کند و صندوق آماده ارائه وام است. در هر صورت این اوضاع ساز و کار درستی برای اصلاح اقتصاد ایران نیست و اگر بتوانیم وابستگی اقتصاد را کم کنید خیلی خوب است. ناراحت هستم که جوانان ما گرفتار مشکل بیکاری هستند. وظیفه دولت این است که نرخ بیکاری را پایین آورده و تولید اشتغال کند.

نیمی از کارکنان وزارت نفت مازاد هستند

وی افزود: یکی از راهکارهای رونق اقتصادی ایجاد اشتغال است. مشکلی که در حال حاضر در خانه های مردم وجود دارد این است که هیچ خانه ای خالی از چند فرد بیکار نیست. وقتی وزارت نفت را در سال 84 ترک کردم حدود 80 هزار نفر شاغل داشتیم و حالا که تمام پتروشیمی ها و پالایشگاه ها واگذار شده 120 هزار نیرو داریم. در حال حاضر بین 50 تا 60 هزار نیروی مازاد داریم آیا می شود باز هم استخدام کنیم.

وزیر نفت گفت: هفته ای حداقل 150 نفری که به من دسترسی دارند برای استخدام تقاضا دارند. یک آزمون استخدامی در اردیبهشت سال 92 برگزار شد که به حدود دو هزار و 500 نفر نیرو نیاز داشتند ولی نزدیک به 100 هزار نفر در آزمون شرکت کردند. مراحلی از کار طی شده و بحث هست تا تعدادی از این شرکت کنندگان در آزمون استخدام شوند. بحث اینجاست که وقتی این تعداد استخدام را انجام دادیم تکلیف میلیون ها نفر دیگر چیست و وقتی مشکل این افراد حل شد بقیه مردم در کشور چه می شوند.

وزیر نفت اظهارداشت: هرساله تولید ناخالص و ثروت کشور کم می شود و این به معنای فقیرتر شدن کشور است. اگر بخواهیم رشد اقتصادی داشته باشیم باید به نقطه ای برگردیم چون در حال حاضر رشد منفی داریم یعنی طبیعتا برای رسیدن به نقطه مثبت باید از نقاط قبلی عبور کنیم. رشد اقتصادی منفی به معنای فاجعه و بیکاری است. در این حالت مردم فقیرتر شده و قدرت خریدشان کمتر می شود.

این عضو کابینه دولت یازدهم گفت : ما باید بیکاری را حل کرده، از رکود عبور کنیم و تورم را نیز پایین بیاوریم. مهمتر از همه علاوه بر اینکه اقتصاد با محور منطق اداره شود هر روز نیز یک اتفاق زیر و رو کننده و عجیب و غریب در این حوزه نداشته باشیم تا با یک روال منطقی رو به جلو حرکت کنیم. با رعایت منطق در اقتصاد می توانیم به اقتصادمان اعتماد کرده و از این وضعیتی که به طرز بدی به آن دچار شدیم خارج شویم. اگر به سال 89 هم برگردیم اصلا خوب نیست ولی از نظر ریاضی باید به آن میزان تولید برگشت داشته باشیم و پس از آن رو به جلو حرکت کنیم. متاسفانه تولید طی چند سال گذشته همیشه نسبت به سال قبلش کمتر شده و از زمان جنگ هم بدتر بود.

چرا در یکسال روزانه یک نفر را تغییر دادم؟

وی در پاسخ به سئوال مجتبی قمری وفا سردبیر اقتصادی خبرگزاری مهر که پرسیده بود: آیا می دانید در یکساله اخیر در صنعت نفت به طور متوسط روزانه بیش از یک مدیر تغییر کرده‌اند؟ آیا می دانید صادرات روزانه نفت ایران در خرداد و تیرماه امسال  کاهش پیدا کرده است؟ آیا می دانید به احتمال زیاد، دادگاه لاهه به زودی علیه ایران به دلیل شکایت گازی ترکیه حکم خواهد داد؟ گفت: حالا به فرض اینکه روزی یک مدیر هم تغییر کرده باشد، خب یک گروه از افرادی که صلاحیت نداشته و بدون بلیط سوار اتوبوس شدند را عوض کرده و افراد با صلاحیت را جایگزین کردیم. مگر قرار است وقتی افراد بی سواد و ناتوان که در شلوغی و هرج و مرج جایی را گرفتند تا ابد آنجا بمانند. آنها باید جای خود را به افراد با صلاحیت تحویل دهند. وقتی در مجلس بودم تعهد کردم که نفت توسط نفتی ها اداره شود و همین کار را نیز انجام دادم.

زنگنه اظهار داشت: تمامی مدیران نفت از افراد با سابقه و با صلاحیت هستند. همه آنها سالم هستند و سلامت نیز برای من بسیار مهم بود. این افراد سالم، با سابقه، با صلاحیت و مشهور هستند که خوشبختانه با کمک آنها آرامش را در نفت ایجاد کردیم. هر روز یکی از بیرون نفت اتفاقی می آمد و رئیس نفت می شد و بعد تمام دوستانش را دور خودش جمع می کرد این گونه که نمی شود زندگی کرد.

وی افزود: وقتی در مجلس بودم تعهد کردم نفتی ها، نفت را اداره خواهند کرد؛ من نمی گویم که با صلاحیت ترین ها را بر سر کار آورده ام چرا که حرف مطلقی است اما مطمئن هستم که آدم های سابقه دار و سالم را بر سر امور قرار داده ام تا آرامش در نفت ایجاد شود.

وزیر نفت گفت: متأسفانه در دولت قبلی هر روز یک نفر از خارج می آمد و مدیر یک بخش می شد و پس از مدتی دوستان خود را هم می آورد، اما امروز فردی مدیریت می کند که سابقه دارد نه اینکه یک تعداد گروهبان جای بالاتر از خود بنشینند.

وی ادامه داد: کسی باید بیاید که سابقه دارد. به عنوان مثال در نیروی انتظامی یک نفر که سروان است را هیچ وقت در شغل سرتیپی نمی گذارند اما متاسفانه آنها یک سری گروهبان را روی کار گذاشته بودند. عده ای از بیرون نفت می آمدند و مدیران نفت را تحقیر می کردند که شما چیزی سرتان نمی شود و ما آمده ایم تا یادتان دهیم. این کار خوبی نبود. اگر روزی یک مدیر هم عوض شود مگر اتفاقی می افتد یا اگر صادرات کم شده باشد نباید خوشحال بود.

وی تصریح کرد: عده ای غیر نفتی در دولت گذشته وارد نفت شدند که جایگاه شان در وزارت نفت نبوده و در شلوغی وارد وزارت نفت شدند.

زنگنه افزود: از همان ابتدا در مجلس عنوان کردم که مدیران غیر نفتی جایی در وزارت نفت ندارند، این درست نیست که یک گروهبان در جایگاه سرهنگی حضور داشته باشد.

صادرات نفت در خرداد و تیر کاهش یافت

وی در پاسخ به بخش دوم این پرسش مبنی بر کاهش صادرات نفت ایران در خرداد و تیرماه، گفت: خوب که چی؟ متأسفم که برخی از کاهش صادرات نفت خوشحال شده اند. آیا باید کاری انجام می دادم که انجام ندادم و در کل چرا از کاهش صادرات، خوشحالی؟

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که حالا چرا صادرات نفت در خرداد و تیرماه کاهش یافته است؟ اظهارداشت: خوب، دلایل مختلفی دارد و همه آن را نمی توان از رسانه ملی اعلام کرد، ضمن اینکه فروش نفت با توجه به فصل گرما و سرما نوسان دارد.

2 روز روحانی در هفته صرف مسایل اقتصادی می‌شود

رئیس هیات مدیره شرکت ملی نفت با یادآوری اینکه رئیس جمهوری هفته ای دو روز به مدت 4 تا 5 ساعت وقت خود را صرف مسائل اقتصادی کشور می کند، تبیین کرد: به منظور اجریا ماموریت هیا صنعت نفت برای خروج اقتصاد از رکود، یکی از اهداف سال جاری افزایش 100 میلیون مترمکعبی تولید گاز کشور است.

این مقام مسئول با بیان اینکه سال گذشته 27 میلیارد لیتر سوخت مایع به ارزش 18 میلیارد دلار تنها در نیروگاه‌ها مصرف شد، یکی از دلایل افزایش سوخت مایع در نیروگاه‌ها را کمبود گاز عنوان کرد و افزود: مصرف سوخت مایع مشکلات و تبعات زیست محیطی هم به همراه داشته است.

زنگنه با تاکید بر اینکه با تدابیر اتخاذ شده سال جاری 5 میلیارد دلار و سال آینده بیش از 10 میلیارد دلار به فرآورده نفتی توسط ایران صادر می‌شود، بیان کرد: علاوه بر این با بهره برداری از فازهای پاسر جنوبی، خوراک اتان مور نیاز پتروشیمی‌ها تامین خواهد شد.

وزیر نفت با اعلام اینکه تفاوت قیمت سوخت در طول سال نسبت به خارج را 80 میلیارد دلار است، گفت: ما از رهنمودهای مقام معظم رهبری در قالب سیاست های اقتصاد مقاومتی استفاده می کنیم و تلاش داریم از ظرفیت هدفمندی یارانه ها برای ایجاد اشتغال و تولید بهره گیریم.

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه سه میلیون خانوار در کشور گاز ندارند، تصریح کرد: در تلاشیم تا سه سال آینده این مشکل را برطرف کنیم و پیش بینی می کنیم با توجه به برنامه های بهینه سازی مصرف سوختی که ارایه خواهیم کرد، این مشکل برطرف شود.

این عضو کابینه دولت با اشاره به اجرای طرح بهینه سازی مصرف سوخت در موتورخانه های واحدهای مسکونی، اظهار داشت: با اجرای این پروژه حدود 30 درصد در مصرف سوخت و انرژی موتورخانه‌ها صرفه‌جویی می شود.

راهکار جدید کاهش قبض گاز

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود این طرح تا شهریور ماه به دست نمایندگان مجلس برسد و مورد تأیید آنها قرار بگیرد، بیان کرد: مردم با صرفه جویی در این حوزه سود خواهند برد چرا که علاوه بر کاهش قبض گاز، قبض برق آنها هم کم خواهد شد؛ بدون آنکه میزان رفاه آنان کاهش یافته باشد.

زنگنه در ادامه به بهینه سازی چاه های آب کشاورزی، حمل و نقل کالا از طریق مترو و راه آهن به جای خودروهای سنگین اشاره کرد و افزود: برای ترغیب شهرداری‌ها به ساخت مترو در شهرهای مختلف، در نظر داریم هزینه خرید ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز آنها را تقبل کنیم و با این کار کشور نیز در شرایط توسعه ای قرار خواهد گرفت.

وی به نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور اشاره کرد و گفت: آمادگی داریم هزینه نوسازی 140 هزار تاکسی را تقبل کنیم و در این راه اتوبوس ها را نیز تحت پوشش قرار خواهیم داد.

به گفته این عضو کابینه دولت تدبیر و امید، 30 میلیارد دلار کار در سال جاری برای مبارزه با رکود شروع شده است بدون آنکه پولی از دولت گرفته شده باشد؛ ضمن آنکه برای تمامی این کارها اجازه قانونی داریم.

پیش فروش فرآورده نفتی برای تامین اعتبار پارس جنوبی

وزیر نفت درباره تأمین اعتبار مورد نیاز پارس جنوبی توضیح داد: تلاش می کنیم اجازه لازم را برای ارایه فرآورده های اضافه یا میعانات اضافه در بورس و بازار سرمایه بگیریم و از این طریق پول مورد نیاز را تأمین کنیم.

زنگنه با بیان اینکه هم اکنون هیچ محدودیتی برای فروش نفت خود نداریم و به هر کشوری که صلاح بدانیم نفت خود را خواهیم فروخت ضمن آنکه دولت نیز هر گونه صلاح بداند پول حاصل از فروش نفت را هزینه خواهد کرد، بیان کرد: بابک زنجانی بانکی در تاجیکستان و سپس مالزی درست کرده بود که معلوم نشد چیست و چرا چنین ریسک بزرگی کرده اند.

وزیر نفت تاکید کرد: پیداست که وی در این کار تنها نبوده است چون مگر می شود یک نفر به تنهایی بتواند این همه پول را بخورد هر چقدر هم آدم زرنگی باشد.

دوران خورد و بردها تمام شد

زنگنه در ادامه گفت: افرادی اموال نفت را بردند و قرار هم نداشتند که پول آن را پس بدهند و اشتباهی نکرده اند و در حقیقت تیم بابک زنجانی که اموال ما را بردند، عملا می خواستند پول‌ها را ندهند. بابک زنجانی یک سری اموال در ایران دارد که قرار شده برای ارزیابی به دولت داده شود ولی این اموال خیلی کمتر از بدهی 8 هزار میلیارد تومانی است که بابک زنجانی به خزانه دارد.

وی در پاسخ به این سئوال مجری که برای ورود هر نوع درآمد به خزانه ساز و کار وجود داشته و باید با مقررات خاصی هزینه شود، پس چرا باید به یک سری از افراد نفت بدهیم تا مشکلش حل شود؟ گفت: نفت را به زنجانی دادند تا آن را فروخته و پولش را تحویل بدهد ولی او این کار را انجام نداد. بخشی هم از پول های دیگر به زنجانی داده اند، یعنی بخشی از وام هایی که به شرکت نفت برای اجرای طرح ها داده بودند را به زنجانی تحویل دادند تا به پیمانکاران پرداخت کند اما وی پول ها را خورده بود.

بیژن زنگنه ادامه داد: زنجانی یک بانک بی اعتبار را درست کرده بود که تمام دارایی اش شاید 500 هزار دلار نبود ولی بیش از دو میلیارد دلار پول دولت با مصوبه کارگروه نفت و دولت که رئیس بانک مرکزی و چند وزیر امضا کردند، به وی داده شد. این افراد امضا کردند که پول را به بانک (FIIB) بدهید در صورتی که معلوم نیست این بانک در تاجیکستان چه بود. زنجانی بعد به مالزی رفته و یک بانک دیگر درست کرد. برای بانکی که هیچ اعتباری نداشته، روی چه حسابی این ریسک بزرگ را کردند.

وی گفت: میزان دارایی های وی در مقابل بدهی اش خیلی کم است. در مالزی هم چیزی ندارد. به گفته قاضی های دادگستری زنجانی یک پدیده بود.

زنگنه تصریح کرد: بیش از دو میلیارد و 700 میلیون دلار پول بیت المال رفته تازه بعضی آقایان زبانشان یک متر و نیم دراز بوده و طلبکار هم هستند. ما نجابت می کنیم و حرف نمی زنیم ولی زبانشان دراز است. یعنی چه که این پول را برد؟

وی در پاسخ به سئوال مجری مبنی بر اینکه آیا پول‌ها قابل ردیابی است؟ گفت: چرا قابل ردیابی نباشد. مگر می شود تنهایی چنین کاری را انجام دهد، آیا می‌شود این همه اموال بیت المال را به تنهایی بخورد و برود؟ اصلا شدنی نیست.

به گفته وزیر نفت، دیگر دوران آن خورد و بردها تمام شده است.

موافق افزایش شدید قیمت بنزین نیستم

وی افزود : طرفدار افزایش شدید قیمت نیستم و گرایشم به سمت بهینه سازی است. تمرکز را باید بر سیاست های غیر مقیمی و اصلاح انرژی گذاشت. من مخالف افزایش قیمت بنزین هستم تا وقتی خودرو درست نشود. من می گویم اول خودرو درست شود و مصرف را کاهش بدهیم. همیشه با اروپا نباید مقایسه کنند در هر صورت افغانستان و بنگلادش هم وجود دارد.

رئیس هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: با دولت تدبیر و امید، دیگر دوران آن خورد و بردها تمام شده است.

وجود 60 هزار کارمند اضافی در وزارت نفت

زنگنه درباره دلایل اعلام آزمون های استخدامی گرفته شده در سال 92 تبیین کرد: از اینکه تعداد زیادی از جوانان ما با مشکل بیکاری روبرو هستند شرمنده ام و معتقدم که دولت باید با رونق بازار اشتغال، کاری برای آنها انجام دهد؛ چرا که امروز در هیچ خانه ای نیست که چند نفر بیکار نباشند.

وزیر نفت با اشاره به تعداد نیروی کار در وزارت نفت بیان کرد: پیش از دولت گذشته و در زمان خروجم از وزارت نفت 80 هزار کارمند داشتیم اما امروز با وجود واگذاری پتروشیمی ها و نیروگاه ها 150 هزار کارمند داریم که قطعاً نیمی از آنان نیروی اضافه هستند.

به گفته این مقام مسئول در صورتی که نرخ رشد اقتصادی در کشور مثبت شود، به میزان قابل توجهی مشکل اشتغال برطرف خواهد شد اما امروز در وضع بدی قرار داریم که به دلیل تصمیمات متعدد و یک شبه دولت قبلی بر ما تحمیل شده است و نخست باید از آن خارج شویم.

وزیر نفت یادآور شد: با وجود اینها، ما درخواست خود را برای جذب تعدادی از افراد یادشده به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری ارسال کرده ایم تا پس از تایید آن، استخدام این افراد صورت گیرد به طوری که تا 10 روز آینده وضیعت اینها مشخص می‌شود.

ماجرای بنزین پتروشیمی‌ها

این مقام مسئول در ادامه در خصوص بنزین آلوده و احتمال ارسال این پرونده به دادگاه از سوی وزارتخانه متبوعش توضیح داد: این موضوع به ما ارتباطی ندارد و گزارش غیر استاندارد بودن بنزین را به مجلس تقدیم کرده ایم.

وی افزود: تشخیص یا عدم تشخیص سرطانزا بودن این بنزین هم برعهده ما نبوده است؛ بلکه سازمان محیط زیست این موضوع را مطرح کرد و بر همین اساس از دولت خواست که این بنزین نخست در کلانشهرها توزیع نشود.

وی در خصوص دیدار خود با وزیر نفت و انرژی روسیه نیز گفت: ما در قالب اعضای کمیسیون های اقتصادی دو کشور با یکدیگر دیدار و تفاهمنامه ای امضا کردیم تا روابط تجاری دو طرف که تنها به موضوع نفت هم اختصاص ندارد، تسهیل شود.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: راه فروش نفت ایران بسته نشده است اما دیگر افرادی شبیه بابک زنجانی و امثال او نمی توانند اقدامات گذشته خود را تکرار کنند.

در پایان مجری کلماتی را مطرح کرد و از وزیر نفت خواست نظرش در مورد ان کلمات را بگوید:

تحریم: شر

جهادسازندگی: برکت ماندگار

قرارگاه خاتم: آشتی بین نظامی گری با سازندگی

مدیریت جهادی: ضرورت

عسلویه: افتخار

قطر: رقیب

پاکستان: همسایه

ژنو: دل مشغولی

وین: اوپک

لاهه: ناخوشی

یورو چهار: سلامتی

مسعود میر کاظمی: وزیر اسبق

رستم قاسمی: دوست خوب

حسن روحانی: زیرکی

خودانصرافی: نشد

کارت سوخت: کارت سوخت

پول نفت: خیر و شر

برنامه پایش: برنامه پایش


ویدیو مرتبط :
دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده میلیاردر نفتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آخرین وضعیت پرونده «ب. ز» به روایت وزیر سابق نفت



 حوزه‌های نفتی, پرونده نفتی زنجانی,

میرکاظمی از جلسه کمیسیون انرژی با زنگنه خبر داد
آخرین وضعیت پرونده «ب. ز» به روایت وزیر سابق نفت

رئیس کمیسیون انرژی مجلس از پیگیری یک پرونده نفتی توسط این کمیسیون خبر داد و گفت: احتمالاً مباحث مربوط به این پرونده در نشست روز سه‌شنبه کمیسیون بررسی شود.

مسعود میرکاظمی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت پرونده «بابک زنجانی» اظهار داشت: کمیسیون انرژی ارتباط‌ خوبی درباره این پرونده با رستم قاسمی وزیر وقت داشت.

وی افزود: در آن زمان اطلاعات مربوط به این پرونده در حال بررسی بود و افرادی از وزارت نفت با نمایندگان جلساتی داشتند تا این پرونده پیش رود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: هدف کمیسیون از پیگیری این پرونده این بود که پول بیت‌المال به جیب ملت برگردد و افرادی نتوانند سوء‌استفاده‌های مالی انجام دهند.

میرکاظمی خاطر نشان کرد: در جریان رسیدگی به این پرونده، افرادی حضور داشتند که در همان داستان شبه سوآپ فعال بودند که باید تلاش کنیم چنین افرادی در حوزه‌های نفتی کمتر فعالیت کنند.

وی از لزوم فعالیت افراد سالم و متخصص در حوزه نفت سخن گفت و ادامه داد: افرادی باید در حوزه نفت به‌کار گرفته شوند که به منافع ملی می‌اندیشند و دلشان برای کشور، مردم و انقلاب می‌سوزد.

میرکاظمی بر همین اساس ابراز امیدواری کرد که پیگیری این پرونده بین مجلس و دولت به‌صورت دقیق و مطلوب ادامه پیدا کند تا کمیسیون انرژی مباحث خود را در این زمینه تکمیل کند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر پیگیری جدی پرونده نفتی زنجانی از سوی کمیسیون متبوعش اظهار اشت: تمام تلاش خود را به‌کار خواهیم گرفت تا آخرین سِنتِ مربوط به این پرونده به کشور بازگردد.

میرکاظمی توضیح داد: گزارش رسمی در این زمینه وجود ندارد اما در گزارش های غیر رسمی اعلام می‌شود مباحث مربوط به دریافت پول انجام شده که البته باید اسناد مربوط به آن به کمیسیون ارائه شود.

وی با اشاره به جلسه روز سه‌شنبه این هفته کمیسیون انرژی مجلس با بیژن زنگنه وزیر نفت، اظهار داشت: فعالان حوزه نفت در جریان پرونده‌اند و احتمال دارد در جلسه روز سه‌شنبه نیز این موضوع طرح و بررسی شود./ خبرگزاری فارس