اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روایت فرانسه از اختلاف اصلی ایران و 1+5



اخبار,اخبار سیاست خارجی,روایت فرانسه از اختلاف اصلی ایران و 1+5


روایت فرانسه از اختلاف اصلی ایران و 1+5

وزیر امور خارجه فرانسه گفت: تعداد سانتریفیوژها موضوع اصلی مورد اختلاف در مذاکرات است.

به گزارش تسنیم، لوران فابیوس گفت: تعداد سانتریفیوژها موضوع مورد اختلاف اصلی در مذاکرات هسته ای است و ما پیشنهاد چند صد سانتریفیوژ داده ایم در حالی که طرف ایرانی خواستار چندصد هزار سانتریفیوژ است بنابراین به هیچ وجه در موضع مشابهی نیستیم.

فابیوس گفت: قبل از 16 ژوئن برخی دیدارهای دوجانبه برگزار می شود. موضع ما این است که انرژی صلح آمیز برای  ایران آری ، بمب اتمی خیر. چرا که بمب اتمی عواقب بسیار خطرناکی برای کل منطقه به همراه دارد.

وزیر خارجه فرانسه افزود: برخی پیشرفت های فنی در مذاکرات قبلی کسب شده از جمله درباره تغییرات در راکتور اراک برای تولید مقدار کمتر پلوتونیوم؛  اما موضوعی که طی هفته های آتی مورد بحث است این است که ایران به صورت واضح و صریح از سلاح هسته ای صرف نظر کند.

وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که مذاکرات میان تهران و پاریس درباره پرونده هسته ای ایران چهارشنبه در ژنو  برگزار می شود. پس از آن نشست مشترکی بین کشورهای 1+5 برگزار می شود و بعد مذاکرات در وین با ایران از سر گرفته می شود. وی افزود کشورهای 1+5 متحد هستند.

وی در گفتگو با رادیو فرانس اینتر گفت: درباره بانک فرانسوی بی ان پی پاریبا که از سوی دولت آمریکا متهم به نقض تحریم ها علیه برخی کشورها از جمله ایران شده گفت: این بانک یکی از مهمترین نهاد های مالی اروپا محسوب می شود و ما باید از منافع فرانسه دفاع کنیم و مجازات این بانک باید متناسب با جرم آن باشد.

اخبار سیاست خارجی - تسنیم

 


ویدیو مرتبط :
استاد اختلاف روایت های قرآنی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرانسه: هنوز جزییات زیادی وجود دارد که باید درباره آن به توافق رسید/المانیتور: 1+5 در زمینه پیش‌نویس توافق با ایران اختلاف‌نظر دارند



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

وزیر خارجه فرانسه: هنوز جزییات زیادی وجود دارد که باید درباره آن به توافق رسید

وزیر خارجه فرانسه گفت: هنوز جزییات زیادی وجود دارد که باید درباره آن به توافق رسید.

به گزارش ایسنا، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه پیش از ترک هتل در جمع خبرنگاران درباره آخرین رازنی‌ها بین ایران و 1+5 گفت: جزییات مهمی وجود دارد که باید درباره آن به نتیجه رسید.

او در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران دراین‌باره خاطرنشان کرد: ما هنوز به توافقی نرسیده‌ایم. جزییات مهمی وجود دارد که باید درباره آن به توافق رسید. پرونده هسته‌یی ایران برای دنیا و منطقه اهمیت ویژه‌ای دارد. گفت‌وگوها هنوز ادامه دارد و امیدواریم به نتیجه‌ای برسیم.

 

-----------------------------------------------------------------
المانیتور: 1+5 در زمینه پیش‌نویس توافق با ایران اختلاف‌نظر دارند

یک دیپلمات غربی حاضر در مذاکرات هسته‌یی با ایران گفت که ایران و شش قدرت جهانی قرار بود صبح روز شنبه گفت‌وگوها در سطح وزیران را از سر بگیرند ولی قدرت‌های غربی گروه 1+5 با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند و در حال برگزاری مذاکرات با یکدیگر هستند.

به گزارش ایسنا، این دیپلمات عالی‌رتبه که خواست نامش فاش نشود روز شنبه در گفت‌وگو با پایگاه خبری المانیتور گفت: کاملا مشخص است که این اختلافات بسیار جدی هستند. ما قرار بود مذاکرات را در ساعت 8:30 صبح از سر بگیریم ولی طرف غربی دچار اختلافاتی شده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا قرار بود با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کند. اما به جای آن وزارت خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد که کری ابتدا با اشتون و سه همتای اروپایی‌اش یعنی ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه و گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان دیدار خواهد کرد. پس از آن قرار شد با فابیوس و ظریف دیدار کند.

دیپلمات عالیرتبه‌ای که خواست نامش و ملیتش فاش نشود، گفت: در واقع فرانسوی‌ها در زمینه یک توافق‌نامه بیش‌تر از همه ناراحتند.

او گفت که 1+5 یک پیش‌نویس مشترک از یک توافق‌نامه چارچوبی دارد که کشورها درباره آن گفت‌وگو کرده‌اند.

دیپلمات‌ها گفتند که پیشرفت خوبی صورت گرفته است از جمله در ملاقات پنج ساعته کری، ظریف و اشتون در روز جمعه.

ولی فرانسوی‌ها می‌گویند که متن این پیش‌نویس متن آن‌ها نیست.

به نظر می‌رسد نگرانی فرانسه بر روی درخواستش از ایران برای توقف ساخت راکتور آب سنگین اراک و همین‌طور ذخایر اورانیوم 20 درصدی ایران متمرکز است.

یک دیپلمات دیگر گروه 1+5 روز شنبه در گفت‌وگو با المانیتور گفت که کسی به دیپلمات‌های حاضر در ژنو نمی‌گوید که چه اتفاقی در حال افتادن است.

مایکل مان، سخنگوی اشتون در پاسخ به اعتراضات به اوضاع پرهیاهو و آشفته آن‌جا گفت که همه کشورهای دخیل به سختی مشغول کارند.

مان گفت: گروه E3+3 هم‌چنان به شدت در حال کار کردن است تا در زمینه موضوع هسته‌یی ایران به پیشرفت دست یابد. جلسات و ملاقات‌هایی صورت گرفته است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شنبه در ساعت 11 صبح به وقت ژنو وارد این شهر شد تا به مذاکرات بپیوندد.

یک دیپلمات گفت که لاوروف که نگران مشکلی در مذاکرات در بعدازظهر روز جمعه شده بود، دیر وقت تصمیم گرفت به این مذاکرات بپیوندد.

انتظار می‌رود وزیر امور خارجه چین نیز بعدازظهر امروز (شنبه) به ژنو بیاید.

پس از مذاکرات کری و اروپاییان در صبح روز شنبه، ظریف، کری و اشتون مذاکرات سه‌جانبه‌شان را از سر می‌گیرند. هنوز مشخص نیست که آیا توافق حاصل می‌شود و یا مذاکرات به یک روز دیگر و یا جلسات دیگر کشیده خواهد شد.

/ایسنا