اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روایت فایننشال تایمز از عاقبت لجبازی سعودی ها با ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,قیمت نفت

مقامات کشورهای خلیج فارس همچنین کوشیده اند به شهروندان خود نیز اطمینان خاطر بدهند که این دوره کاهش قیمت موقت خواهد بود و آنها همچنان متعهدند

روزنامه فایننشال تایمز نوشت کشورهای منطقه خلیج فارس فشار پایین ماندن قیمت های نفت را احساس می کنند.

به گزارش تیک، کشورهای خلیج فارس به تدریج فشار ناشی از سقوط قیمت های نفت خام که به خاطر مقابله با ایران بوده است را احساس می کنند.

دولت های این منطقه ، که ذخایر ارزی هنگفتی برخوردار بوده اند، ماههاست که به بازارهای مالی گفته اند به رغم تقریبا نصف شدن قیمت های نفت از تابستان گذشته، در نحوه سرمایه گذاری های آنها تغییر چندانی به وجود نخواهد آمد.

مقامات کشورهای خلیج فارس همچنین کوشیده اند به شهروندان خود نیز اطمینان خاطر بدهند که این دوره کاهش قیمت موقت خواهد بود و آنها همچنان متعهدند

که بودجه های اصلی را برای بهبود شرایط اجتماعی حفظ کنند. اما واقعیت این است که دولت های این منطقه کاستن از بودجه و تغییر برنامه های سرمایه گذاری خود را شروع کرده اند.

شرکت های بخش خصوصی نیز با همین مسئله دست به گریبان هستند که تاثیر چشمگیری بر ارزشگذاری های شرکت ها داشته و به ویژه بازار منطقه ای ادغام و خرید شرکت ها را متاثر کرده است.

هرچند بیشتر مدیران شرکت ها امیدوارند این رکود مالی موقت باشد، بسیاری از آنها در حال برنامه ریزی برای دوره طولانی تری از کاهش قیمت ها هستند. دیوید استپلز David Staples ، مدیرعامل آژانس رتبه بندی اعتباری مودی در دبی گفت :«ما از شرکت ها شنیده ایم که آنها درباره طرح های سرمایه گذاری بسیار محتاط تر هستند.»

مشکلاتی که منطقه با آنها مواجه است در گزارش اخیر صندوق بین المللی پول برجسته شده بود. این گزارش به شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس هشدار داد که امسال با کسری های مالی مواجه هستند زیرا کاهش قیمت نفت به معنای کاهش 380 میلیارد دلاری درآمدهای نفتی آنهاست.

مسعود احمد، مدیر منطقه ای صندوق بین المللی پول، به شش کشور خلیج فارس توصیه کرد «سرعت خرج کردن را در میان مدت کاهش دهند» تا به یک موقعیت مالی و منابع ذخیره قابل تحمل برسند.

تحلیل مونیکا مالک ، اقتصاددان ارشد بانک «ابوظبی کامرشال بنک» (ADCB) نشان می دهد بیشتر این کشورها از قبل بودجه‌های پروژه‌های سرمایه‌بر را برای امسال منطقی کرده اند.

هرچند ارزش کلی مناقصه های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سه ماهه نخست امسال 10 درصد نسبت به دوره مشابه سال 2014 افزایش داشت، بخش اعظم آن در قطر متمرکز بود، که به سرعت در تلاش است زیرساخت های لازم را برای میزبانی مسابقات جام جهانی فوتبال 2022 آماده کند.

مالک گفت :«داده ها تاکنون با پیش بینی ما مبنی بر کاهش روند سرمایه گذاری در سال 2015 به سبب کاهش قیمت های نفت همخوانی دارد.»

ارزش مناقصه های پروژه ها در عمان و بحرین ، دو کشور خلیج فارس که توازن های مالی آنها بیش از همه تحت تاثیر کاهش قیمت نفت قرار گرفته است، در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با سه ماهه قبل از آن به ترتیب 43 و 20 درصد کاهش داشت. این رقم برای امارات عربی متحده 36 درصد بود، که عمدتا بر بخش املاک و مستغلات متمرکز بود که طی سال گذشته شاهد کاهش یکنواخت ارزشگذاری بوده است.

یک مقام ارشد بانکی منطقه گفت :«دولت ها پروژه های بزرگ را ادامه می دهند و قراردادهای فعلی را تکمیل می کنند. اما کارهای دیگر با تاخیر مواجه شده اند -- و اساسا تا زمان افزایش قیمت نفت تعطیل شده اند.»

در عربستان سعودی ،‌ارزش مناقصه ها 10 درصد پایین تر از فصل قبل بود، هرچند رقم آن همچنان بالاتر از میانگین ارزش مناقصه ها در دو سال گذشته بوده است.

بانک «ابوظبی کامرشال بنک» اعلام کرد قراردادهای عربستان بر بخش بهداشت و مسکن متمرکز بود، یعنی دو حوزه حیاتی برای بخش خدمات اجتماعی عربستان که با تهدیدات فزاینده افراط گرایی اسلامی مواجه است.

هرچند عربستان سعودی اختصاص 150 میلیارد دلار برای پروژه های زیرساختی را تضمین کرده است، ذخایر بانک مرکزی این کشور فقط در ماه فوریه 20 میلیارد دلار کاهش یافت که بیشترین مقدار کاهش ماهانه بود و این بانک را مجبور کرد برای روغنکاری چرخ های دولت به ذخیره ارزی بیش از 700 میلیارد دلاری خود متوسل بشود.

خانم مالک گفت لغو پروژه ها در عربستان تاکنون عمدتا به پروژه های نفت و گاز محدود بوده است. اما به نظر می رسد تاثیر کاهش قیمت نفت احتمالا افزایش خواهد یافت و برخی پروژه های املاک و مستغلات و پروژه های صنعتی بخش خصوصی -- مانند پروژه کارخانه ذوب فلزات و پروژه پتروشیمی -- نیز تعطیل خواهند شد.

 

اخبار سیاست خارجی - تیک

 


ویدیو مرتبط :
روایت خلبان هواپیمای ایران از حمله جنگنده های سعودی !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فایننشال تایمز: ایران یکپارچه علیه عربستان سعودی!



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, ؛حادثه  منا

بعد از مرگ بیش از 700 زائر در نتیجه ازدحام جمعیت که در نزدیکی شهر مکه اتفاق افتاد، ایران از عربستان انتقاد کرد.

فایننشال تایمز نوشت: بعد از مرگ بیش از 700 زائر در نتیجه ازدحام جمعیت که در نزدیکی شهر مکه اتفاق افتاد، ایران از عربستان انتقاد کرد.

به گزارش تیک ، همانطور که تصاویر قربانیان ازدحام روز پنجشنبه در رسانه های اجتماعی منتشر شد و زائران سراسیمه در جستجوی بازماندگان برآمدند، درباره نحوه اداره این مراسم از سوی عربستان پرسش هایی مطرح شده است. گفتنی است که ایمنی حجاج از دیر باز از جمله مسائل حساس بوده است.

روز جمعه، ایران، ازدحامی را که در نتیجه تلاقی دو صف متراکم از حجاج در نزدیکی پل پنج طبقه جمرات در منا، 5 کیلومتری مکه، اتفاق افتاد، نتیجه بی کفایتی سعودی ها در در امر مدیریت اعلام کرد. این رویداد جمعیت بدترین فاجعه در مکه در طول 25 سال گذشته بوده است.

تهران اعلام کرد که 169 نفر از شهروندان این کشور کشته و 85 نفر نیز زخمی شده اند و این در حالی است که از سرنوشت 307 نفر از زائران ایرانی هنوز اطلاعی در دست نیست.

از سال های دهه 80 میلادی به بعد، دولت سعودی با افزایش شمار حجاج در مراسم حج موافقت کرده است، اما کارهای ساخت و ساز در زمینه ایجاد تسهیلات لازم برای این تعداد از زائران کفایت نمی کنند.

اندرو هاموند، تحلیل گر مسایل سعودی گفت: «با توجه به ماهیت این مکان و مناسک، سوال اساسی این است که [در چنین موقعیتی] آیا امکان پذیرایی از این تعداد زائر وجود دارد»

حسن روحانی، رییس جمهور ایران که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد سعودی را سرزنش کرد. روحانی گفت: «من از دولت سعودی می خواهم که مسئولیت این فاجعه را بپذیرد و به وظایف اسلامی و قانونی خود در این راستا عمل کند».

 علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایران، گفت: «تغییر الویت های امنیتی عربستان و استفاده از نیروهای امنیتی و نخبه برای حمله در یمن و سرکوب مردم مسلمان بحرین، و کاهش کمی و کیفی نیروهای امنیتی در طول مراسم حج، نقشی تعیین کننده در رخداد این فاجعه داشته اند».

روحانیون ارشد ایرانی در سراسر کشور از  عربستان را به بی کفایتی متهم کردند و از نهادهای چند ملیتی مانند سازمان همکاری اسلامی خواستند که در آینده مسئولیت زائران حج را به عهده بگیرند.

هزاران نفر از مردم ایران روز جمعه به نحوه اداره و کنترل مراسم حج توسط سعودی اعتراض کردند و شعار «مرگ بر آل سعود» سر دادند. خالد الفالح، وزیر بهداشت سعودی در بیانیه ای در سایت اینترنتی خود اعلام کرد، درباره این فاجعه تحقیق خواهد شد، اما زائرانی را مقصر بالقوه معرفی کرد که «بدون پیروی از دستورات مسئولان مربوطه حرکت کردند»
.
بی بی سی گزارش داد، اما رییس انجمن حج نیجریه گفت که این ازدحام در مکانی اتفاق افتاد که صفوف ورود و خروج منتهی به مراسم رمی جمرات نباید حرکت می کردند و گفت [بدین خاطر] نباید زائران را ملامت کرد.


اخبار سیاست  خارجی  - تیک