اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روایت صفار هرندی از مشورت اعضای هیئت دولت در مورد مشایی



 

 

روایت صفار هرندی از مشورت اعضای هیئت دولت در مورد مشایی

 

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از جبهه پایداری گفت: جبهه پایداری نباید سلامت گفتمانی را به پای وحدت قربانی کند.

محمدحسین صفارهرندی عصر سه‌شنبه در نشست سیاسی که در آموزش و پرورش ناحیه 2 قم برگزار شد، اظهار داشت: جبهه پایداری یکی از سالم‌ترین و قوی‌ترین گفتمان را روی دست گرفتند ولی این ایراد را به این جبهه وارد می‌کنم که به اسم سلامت گفتمانی سازوکارهایی که مربوط به تاکتیک است را نباید اصلی کرد که در این صورت جمع شکسته می‌شود و ما ضرر می‌کنیم.

تجزیه می‌شویم؛ به نفع ما نیست

وی ادامه داد: دوستان جبهه پایداری که تعدادی از آنها از دوستان همکار بنده بودند اشتباه می‌کنند؛ کسانی که می‌گویند سالم بودن نفرات را تضمین کنیم ممکن است سالم بودن انتخابات تضمین نشود؛ ما تجزیه می‌شویم و از آن تجزیه نفعی نخواهیم برد.

صفارهرندی با بیان اینکه جبهه پایداری نباید سلامت گفتمانی را به پای وحدت قربانی کند، بیان داشت: گفتمان جبهه پایداری حق است ولی دچار اشتباه هستند؛ در گروه‌های دیگر امثالی همچون آیت‌الله حسینی بوشهری، دکتر ولایتی، دکتر حداد عادل و... هستند که می‌گویند سلامت وجودی و استواری در رای است و اعتماد کنید تا با همدیگر کاری انجام دهیم که نتیجه خراب نشود.

برداشت جبهه پایداری درست نیست

این فعال سیاسی ادامه داد: وحدت بین کسانی است که اختلاف سلیقه دارند و بر سر چیزهایی کوتاه می‌آیند اما برداشت دوستان جبهه پایداری درست نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت نهم گفت: از آن طرف باید بگویم که امیدوارم کسانی که خودخواهی‌های شخصی راهبرشان شده و حرفهایی می‌زنند که امیدها را ناامید می‌کنند، سر عقل بیایند و از تحلیل‌های غلط و گفتارهای به هم‌زننده اجتماع ملت دست بردارند.

حساب جریان انحراف با کرام الکاتبین است

صفارهرندی در مورد اظهارات برخی افراد در مورد ارتباط جبهه پایداری با جریان انحرافی اظهار داشت: حساب جریان انحرافی با کرام الکاتبین است و ما هیچ امیدی به این جریان نداریم و باید مترصد باشیم در بزنگاه‌ها، عملیات شیطانی آنها را خنثی کنیم.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، وی افزود: وسوسه‌هایی که برخی افراد مطرح می‌کنند که دست جبهه پایداری با جریان انحرافی است درست نیست و دروغ است.

وی اضافه کرد: آنهایی که اطلاعاتشان از ما بیشتر است بر روی روابط متمرکز شدند و چنین زمینه اشتراکی بین این عزیزان با جریان انحرافی نیافتند؛ گرچه ممکن است این انتقاد مطرح شود که چرا دیر آمدید، کما اینکه به دیگران هم می‌گویند که چرا در جریان فتنه موضع گیری شفافی نداشتند.

صفار در پاسخ به سئوال یکی از حاضران در جلسه که از او در مورد نحوه برکناری‌اش از کابینه دولت پرسیده بود اظهار داشت: اواخر عمر دولت نهم قصه انتخاب سرکرده انحراف به عنوان معاون اول مطرح شد و هیچ کسی اجازه نداشت مخالفت کند. گفتند حق رئیس جمهور است و لابد با مقام معظم رهبری هماهنگ کرده است.

وی ادامه داد: این موضوع در سفر به مشهد مطرح شد و وقتی به تهران رفتیم مقام معظم رهبری از این انتخاب موافق نبودند و به صورت کتبی به رئیس جمهور اعلام کردند که این انتخاب به مصلحت رئیس جمهور و جامعه نیست و موجب سرخوردگی و اختلاف بین هواداران رئیس جمهور می‌شود.

وی گفت: در جلسه بعدی که در تهران برگزار شد ما منتظر بودیم رئیس جمهور با توجه به مخالفت مقام معظم رهبری از نظرشان برگردند ولی این اتفاق نیفتاد و رئیس جمهور از آن فرد ستایش کرد و به درستی انتخابش تاکید کرد.

صفار هرندی تاکید کرد: در آن جلسه دست بسیاری از اعضای جلسه بالا رفت و می‌خواستند سئوال بپرسند ولی رئیس جمهور گفته بود که در آخر جلسه در مورد این مسئله صحبت می‌شود. بحث اعضا جلو رفت و معلوم شد که جمع دل نمی‌دهد و رئیس جمهور متوجه شد و یک ربع استراحت را اعلام کرد.

حداقل تبعیت از ولایت این است که یا جای ما در دولت است یا آن آقا

وی ادامه داد: هنگامی که رئیس جمهور و آن آقا بیرون رفتند اعضای دولت با هم مشورت کردند که تکلیف چیست؟ آیا می‌توانیم در جلسه‌ای بنشینیم که توسط کسی اداره شود که مقام معظم رهبری فرمودند نباید در آن پست باشد؟ حداقل تبعیت از ولایت این است که بگوئیم یا جای ما در دولت است یا آن آقا.

صفارهرندی ادامه داد: وقتی این تصمیم را از طریق شیخ‌الاسلام و ثمره به رئیس جمهور رساندیم که جمع می‌گویند اگر این آقا بنشیند ما چون حجت شرعی برای حضورمان در جلسه نداریم، جلسه را ترک می‌کنیم، رئیس جمهور هم پیغام داد که جلسه امروز تمام شد.

وی در مورد چگونگی اطلاع از برکناری‌اش گفت: بنده از طریق تلفن متوجه شدم که برکنار شدم اما آقای محسنی اژه‌ای به جلسه مراجعه کرده بود، برگه‌ای به او دادند که عزل شده‌اند.

افرادی مشورت‌های خطرناک می‌دادند

صفارهرندی اضافه کرد: بعد از این جریان معلوم شد کسانی که مشورت‌های خطرناک را به افراد درجه سه می‌دادند گاهی وقت‌ها از سر تعمد یا ناآگاهی مشورت غلط می‌دادند و حذف دو نفر از کابینه دولت باعث شد دولت از رسمیت افتاد و رئیس جمهور از این موضوع مطلع شد.

وی تاکید کرد: رئیس قوه دیگر به من زنگ زد و گفته بود که عزل خودت را چون مکتوب نبوده، نادیده بگیرید تا دولت از رسمیت نیفتد. من هم گفتم مشکل نظام و دولت را می‌فهمم و می‌دانم که باید به تکلیفم عمل کنم اما من به درد وزارت نخواهم خورد.

وی گفت: من به عنوان ادب قبول کردم و دولت از نصاب نیفتاد اما گفتم که کارگزار خوبی برای وزراتخانه نخواهم بود و برگه استعفا را نوشتم...../تحلیل:انتخاب


ویدیو مرتبط :
صفار هرندی-رهبری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صفار هرندی: انتقادها به دولت در تغییر و تحولات بجا و حق بود



 

 

صفار هرندی: انتقادها به دولت در تغییر و تحولات بجا و حق بود

 

عصر سه شنبه صفار هرندی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار مفید دانشگاه قم در برنامه «8 ماه دفاع مقدس» که به همت بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد به سخنرانی پیرامون حوادث بعد از انتخابات 88 پرداخت.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»، صفار هرندی در ابتدا این مراسم با اشاره به نام همایش و ارتباط آن با هشت سال دفاع مقدس به تشریح و بررسی جبهه های گوناگون در دو دوره ی هشت سال دفاع مقدس و فتنه پس از انتخابات پرداخت.

صفار هرندی با اشاره به این نكته كه در جنگ تحمیلی، ایران در مقابل تمامی دنیا صف آرایی كرد، نقش كشور های غربی همچون فرانسه،‌آمریكا، انگلیس و سایر كشورهای غربی را در مقابل موج عظیم عدالتخواهی و خداخواهی ملت ایران در كمك كردن به جبهه مقابل جمهوری ایران مهم توصیف كرد.

صفار هرندی با اشاره به انتخابات سال گذشته به این نكته اشاره کرد كه در یك طرف جبهه هشت ماهه دفاع مقدس مردمی بودند كه وفادار به آرمان ها و ارزش های انقلاب بودند و راه این وفاداری را شركت در انتخابات می دیدند ولی در طرف دیگر افرادی بودند كه بعد از انتخابات وقتی نتیجه را باب میل خود ندیدند شروع به آشوب کردند.

وی در ادامه گفت: افرادی بعد از انتخابات با بد اخلاقی گفتند حالا كه بازی به نفع ما نیست پس اصلاً بازی باید بهم بخورد. این حركت آنها، به مانند حركت بچه ی تخسی است كه وقتی خود را در بازی بازنده می بیند، توپ بازی رو شوت می كند به خانه همسایه و سعی می كند بازی را بهم بزند. اما تفاوت بازی بزرگان و بچه ها در این است كه صداقت بچه ها موجب می شود كه بعداً این قضیه به فراموشی سپرده شود. اما در بازی بزرگان به دلیل اینكه متصل به بعضی چیز هاست، از حالت بازی خارج شده و به فتنه شبیه می شود. همان اتفاقی كه طی همان هشت ماه پر تب و تاب رخ داد.

مشاور فرهنگی فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه با تحلیل و بررسی جریان فتنه سال گذشته، به روز عاشورای سال هشتاد و هشت اشاره كرد. وی با بیان این نکته که تا روز عاشورا هنوز تمامی دعواها سیاسی بود و بین دو گروه اختلافات سیاسی وجود داشت گفت اما در روز عاشورا كه  قرار بود فتح الفتوح جریان فتنه قرار گیرد، مبدل به عملیات مرصاد برای ملت شد و فتنه گران با اهانت به مقدسات و اعتقادات ملّت ایران در كمین گاه خشم، نفرت و كینه مردم گرفتار شدند.

صفار هرندی از 9 دی‌ماه به عنوان روز انفجار غیرت دینی و انقلابی مردم یاد كرد و گفت: این مردم هشت ماه ظلم و هرگونه اهانت را تحمل كرده و حتی متهم شدند كه با تحریك بیگانگان واكنش نشان می‌دهند. 9 دی، نه راهپیمایی بلكه باز خونی پرونده هشت ماه جسارت های جریان فتنه بود. نهم دی ماه انفجار عقده های ان بسازد كه درآخرین نظرسنجی ها حد اكثر هوادارانش به 12 درصد كه اغلب لندن نشین هستند، رسیده است. جریانی كه مدعی مدیریت بر جامعه بود حالا ایام ورشكستگی را هر روز با زیان بیشتر پشت سر می گذارد.

صفار هرندی در پاسخ به سوال یكی از دانشجویان مبنی بر تحولات شكل گرفته مثل بركناری متكی وزیر اسبق امور خارجه و این نكته كه رئیس دفتر رئیس جمهور تبدیل به شخص دوم مملكت شده است، گفت: البته برای این سوال كه این روز ها به نقل مجالس و محافل سیاسی تبدیل شده است، باید در حد یك سوال به آن پاسخ داد و به نظر من این مسئله، مسئله نخست نیست.

وی در ادامه گفت: باید گفت كه مدیر اجرایی كشور حق دارد كادر مدیریتی همراه خود را آزادانه انتخاب كند پس در اینجا كسی نمی تواند ایرادی وارد كند و اختیار قانونی رئیس جمهور را زیر سوال ببرد. اما شاید در بخش دیگر كه انتقادات جدی تر شده، این مسئله مطرح می شود كه اگر تغییر و تحولات خیلی زیاد شود باعث بی نظمی و بی ثباتی می شود كه این پرسش های برخی از مردم است كه باید پاسخش را از ناحیه دولت دریافت كنیم.

وی همچنین افزود: نكته دیگر در ماجرای اخیر كه به نظر من شاید این عامل بوده است كه جامعه همراهی خود را با این اقدام بروز نداد، این بود كه وزیر خارجه ای كه در حال مذاكره با طرف خارجی بود وسط مذاکره خبر بركناری خود را از طرف مذاكره كننده می شنود. این حركت موجب نگرانی مردم می شود. عده ای دلیل آن را سو تفاهمی كه بین دفتر رئیس جمهور با وزیر خارجه بوجود آمده بود می دانستند. اما نتیجه عمل چیز خوبی نبود و انتقاد به جا و به حقی بود كه از سوی رسانه ها، مردم و افراد مستقل نسبت به این عملكرد ابراز شد.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دخالت رئیس دفتر رئیس جمهور در این تغییرات گفت: ظاهرا بعضی ها دلشان می خواهد خود را به عنوان نفر اول -در حالی كه نیستند- معرفی كنند و برای این معرفی متوسل به اقداماتی می شوند كه این گمانه در ذهن مردم جامعه شكل بگیرد. حداقل بنده فكر می كنم این كار به نفع آقای رئیس جمهور نیست...../تحلیل:عصرایران