اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روایت شاهد عینی از سقوط جرثقیل در مکه


پس از وقوع حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام كه منجر به درگذشت 108 نفر از حجاج شده بود مركز اسناد انقلاب اسلامی طی پیگیری‌هایی سعی داشت تا روایت شاهدان عینی حادثه را دریافت و برای ثبت در تاریخ منتشر كند.

تابناک: پس از وقوع حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام كه منجر به درگذشت 108 نفر از حجاج شده بود مركز اسناد انقلاب اسلامی طی پیگیری‌هایی سعی داشت تا روایت شاهدان عینی حادثه را دریافت و برای ثبت در تاریخ منتشر كند.

سیدمصطفی میرسلیم، رئیس شورای مركزی حزب مؤتلفه اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام كه در زمان وقوع حادثه در صحنه حضور داشته و شاهد اتفاقات قبل و بعد از حادثه سقوط جرثقیل و واكنش مقامات عربستان بوده است، روایتی را برای ما نقل می‌كند.

میرسلیم به عنوان شاهد عینی حادثه سقوط جرثقیل‌ در مسجدالحرام طی یادداشتی كه به صورت اختصاصی در اختیار پایگاه اطلاع رسانی مركز اسناد انقلاب اسلامی قرار داده است، واقعه را به شرح زیر روایت می‌كند:

مراسم حج بزرگترین تجمع عبادى مسلمانان است كه همه ساله در ایام مشخص در مكه مكرمه با حضور مسلمانانى از تقریباً تمام كشورهاى اسلامى و كشورهایى كه مسلمانان در آنجا حضور دارند برپا مى‌شود. دولت عربستان براى رفاه حجاج در سال‌هاى اخیر اقدامات مهمى انجام داده است از جمله توسعه حرمین شریف در مكه و مدینه.

این اقدامات توسعه‌اى بسیار گسترده كه به لحاظ ماهیت قطعاً قابل نقد است و چه بهتر كه با مشورت سایر كشورهاى اسلامى مثلاً در چهار چوب مصوبات سازمان اجلاس اسلامى انجام مى گرفت تا هویت حرمین حفظ مى‌شد،‌دولت عربستان را وادار به استفاده از پیمانكاران متعدد كرده كه اغلب با شتاب ناگزیرند فعالیت‌هاى مختلف ساختمانى انجام دهند، بنابراین شاهد علم شدن ده‌ها دكل جرثقیل ثابت و متحرك در حرمین یا در پیرامون متصل بدان است.

این دكل‌ها و اساساً كارگاه‌هاى عمرانى‌، هم خطر و هم مزاحمت براى جمعیت نزدیك دو میلیونى حجاج محسوب مى‌شود. خطر آن به لحاظ افتادن مصالح در محدوده شعاع عملكرد جرثقیل است و مزاحمت آن به لحاظ ایجاد مضیقه براى انبوه جمعیت حجاج در حال رفت و آمد است.

بهترین راه برچیدن این دكل‌ها و در صورت عدم امكانِ برچینى‌، مهار كردن و تعطیل نمودن آنها در ایام حج است. بى توجهى دولت عربستان به این نكته مهم و عدم استفاده از اطلاعات هواشناسى موجب شد كه امسال، براثر طوفان، یكى از جرثقیل‌هاى متحرك كه كاملاً امكان جابجایى و دور كردن ازحرم را داشت‌، واژگون شود و تا كنون جان 108 نفر از حجاج را بگیرد و وضع نزدیك به ٢٣٨ نفراز مجروحان نیز بدون نگرانى نیست.

نكته بسیار حیاتى دیگر عدم آمادگى مأموران امداد و نجات در هنگام حوادث غیر مترقبه است كه ساعتى پس ازوقوع حادثه بدون آمادگى لازم وارد حرم شدند و تا آن موقع خود حجاج به امداد رسانى مشغول بودند.

پادشاه عربستان دیروز بازدیدى از محل وقوع حادثه نمودند و از بعضى حجاج مجروح نیزعیادت كردند. این‌ها ممكن است التیام مختصرى براى عزاداران و مجروحان باشد ولى مسئولیت دولت عربستان درباره عدم نظارت بر كارگاه‌هاى فعال در ایام حج و عدم استفاده از اطلاعات هواشناسى بویژه در هنگام انقلاب پاییزى و عدم آمادگى براى سازماندهى فورى به امداد و نجات بعد از وقوع حادثه غیر قابل انكار است والا اصل خدمت به حجاج زیر سؤال مى رود.

سید مصطفى میرسلیم

شاهد حادثه در مكه مكرمه

24 شهریور١٣٩٤


ویدیو مرتبط :
سقوط یک جرثقیل دیگر در مکه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روایت یک شاهد عینی از حادثه مکه



اخبار,اخباراجتماعی, روایت یک شاهد عینی از حادثه مکه

 رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که در زمان وقوع حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام در صحنه حضور داشته و شاهد اتفاقات قبل و بعد از حادثه سقوط جرثقیل و واکنش مقامات عربستان بوده است، طی یادداشتی روایتی را در این زمینه نقل کرده است.

متن یادداشت سیدمصطفی میرسلیم که سایت «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» آن را منتشر کرده است، در پی می‌آید:

«مراسم حج بزرگ‌ترین تجمع عبادی مسلمانان است که همه‌ساله در ایام مشخص در مکه مکرمه با حضور مسلمانانی از تقریبا تمام کشورهای اسلامی و کشورهایی که مسلمانان در آنجا حضور دارند برپا می‌شود. دولت عربستان برای رفاه حجاج در سال‌های اخیر اقدامات مهمی انجام داده است از جمله توسعه حرمین شریف در مکه و مدینه.

این اقدامات توسعه‌ای بسیار گسترده که به لحاظ ماهیت قطعا قابل نقد است و چه بهتر که با مشورت سایر کشورهای اسلامی مثلا در چارچوب مصوبات سازمان اجلاس اسلامی انجام می‌گرفت تا هویت حرمین حفظ می‌شد،‌ دولت عربستان را وادار به استفاده از پیمانکاران متعدد کرده که اغلب با شتاب ناگزیرند فعالیت‌های مختلف ساختمانی انجام دهند، بنابراین شاهد علم‌شدن ده‌ها دکل جرثقیل ثابت و متحرک در حرمین یا در پیرامون متصل بدان است.

این دکل‌ها و اساسا کارگاه‌های عمرانی‌، هم خطر و هم مزاحمت برای جمعیت نزدیک دو میلیونی حجاج محسوب می‌شود. خطر آن به لحاظ افتادن مصالح در محدوده شعاع عملکرد جرثقیل است و مزاحمت آن به لحاظ ایجاد مضیقه برای انبوه جمعیت حجاج در حال رفت و آمد است. بهترین راه، برچیدن این دکل‌ها و در صورت عدم امکانِ برچینی‌، مهار کردن و تعطیل نمودن آنها در ایام حج است.

بی توجهی دولت عربستان به این نکته مهم و عدم استفاده از اطلاعات هواشناسی موجب شد که امسال، براثر طوفان، یکی از جرثقیل‌های متحرک که کاملا امکان جابه‌جایی و دور کردن از حرم را داشت‌، واژگون شود و تا کنون جان 108 نفر از حجاج را بگیرد و وضع نزدیک به ٢٣٨ نفراز مجروحان نیز بدون نگرانی نیست.

نکته بسیار حیاتی دیگر عدم آمادگی مأموران امداد و نجات در هنگام حوادث غیرمترقبه است که ساعتی پس از وقوع حادثه بدون آمادگی لازم وارد حرم شدند و تا آن موقع خود حجاج به امدادرسانی مشغول بودند.

پادشاه عربستان دیروز بازدیدی از محل وقوع حادثه نمودند و از بعضی حجاج مجروح نیز عیادت کردند. اینها ممکن است التیام مختصری برای عزاداران و مجروحان باشد ولی مسئولیت دولت عربستان درباره عدم نظارت بر کارگاه‌های فعال در ایام حج و عدم استفاده از اطلاعات هواشناسی به‌ویژه در هنگام انقلاب پاییزی و عدم آمادگی برای سازماندهی فوری به امداد و نجات بعد از وقوع حادثه غیر قابل انکار است و الا اصل خدمت به حجاج زیر سؤال می‌رود.»


اخبار اجتماعی  -  تیک