اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روایت زیباکلام از پارادوكس احمدی‌نژاد



نظر زیباکلام درباره احمدی‌نژاد, رییس‌جمهور

روایت زیباکلام از پارادوكس احمدی‌نژاد

 اساسا تصور آقای احمدی‌نژاد به عنوان یك چهره و شخصیت آكادمیك اگر نگفته باشیم غیرممكن است خیلی سخت و ناباورانه است و كسی بیشتر از احمدی‌نژاد در به وجود آمدن این وضعیت تقصیر ندارد.

اساسا لحن گفتمان احمدی‌نژاد طی هشت سالی كه رییس‌جمهور بود تعمدا به‌گونه‌یی بوده كه ایشان می‌خواستند از چهره آكادمیك و دانشگاهی بودن، فاصله بگیرند كه البته معتقدم این كار به هیچ‌وجه تصادفی و ناخودآگاه صورت نمی‌گرفت. احمدی‌نژاد از خیلی وقت پیش تصمیم گرفته بود كه می‌خواهد رییس‌جمهور كدام یك از اقشار و لایه‌های جامعه شود.

آیا می‌خواهد رییس‌جمهور روستاییان، كشاورزان، كسانی كه در شهرها، در مناطق محروم زندگی می‌كنند و این تیپ اقشار و لایه‌های اجتماعی باشد؟ یا اینكه رییس‌جمهور اقشار شهرنشین، طبقه متوسط، طبقه بالای متوسط و كسانی كه صاحبان حرف و مشاغل باشد. یا به هر حال جزو اقشار تحصیلكرده باشند.

از سال 84 احمدی‌نژاد خیلی جدی جمعیت مخاطب خود را انتخاب كرد و این گروه اقشار كم‌سوادتر، كم‌درآمدتر و محروم‌تر جامعه بودند و موفق هم شد و توانست. در دوران هشت ساله ریاست‌جهوری‌‌اش انصافا محبوبیت زیادی در بین اقشار محروم جامعه به دست آورد. این به یك بهایی بود و احمدی‌نژاد تعمدا حاضر بود، بپردازد.

بهایش این بود كه توجه زیادی به اقشار و لایه‌های تحصیلكرده نداشت. طی هشت سالی كه ایشان رییس‌جمهور بود در مجموع چند نوبت در دانشگاه‌ها سخنرانی كرد؟ تعدادش به انگشتان یك دست هم نرسید البته در دانشگاه نیویورك سخنرانی كرد اما در آن سخنرانی باز سعی كرد همان خط پوپولیسم را دنبال كند.

احمدی‌نژاد بیشتر تخریب آنچه اقشار تحصیلكرده باور دارند را هدف گرفته بود وگرنه وی حرف جدیدی را به ارمغان نیاورد. اگر از عدالت صحبت كرد از ابتدای بشریت صحبت از آن بود. اگر در مورد درست نبودن حق وتو صحبت كرد گاندی و ماندلا و افراد زیادی نیز در نكوهش آن گفته‌اند. اتفاقا اصرار ایشان به انكار هلوكاست به این دلیل بوده كه توجه جهانی را به خود جلب كند.

او می‌دانست كه در ایران خیلی موضوعیت ندارد اما در عرصه بین‌المللی می‌دانست كه خیلی مهم است و تعمدا برای جلب توجه بیان كرد. اكنون برای وی خیلی سخت است كه با آن هشت سال وداع كند و صحبت از دانشگاه ایرانیان كند. غیرممكن است كه آثار آن سال‌ها را زدود. نه از اذهان ایرانیان و نه از اذهان جهانیان نمی‌توانیم پاك كنیم.

یك اصطلاح انگلیسی می‌گوید كه دایره را نمی‌شود تبدیل به مربع كرد. این كاری است كه وی می‌خواهد انجام دهد. در عین حال ممكن است بخشی از وجود احمدی‌نژاد به دنبال ایجاد شخصیت آكادمیك باشد اما بخش‌های دیگر وجود احمدی‌نژاد بین 84 تا 92 و همچنان علاقه‌مند به ادبیات پوپولیستی است.

در یك كلام احمدی‌نژاد بین گونه‌یی تضاد قرار گرفته است كه بدش نمی‌آید تصویری دیگر از خود ایجاد كند و در عین حال گرایش به احمدی‌نژادی كه محبوب كشاورزان و كم‌درآمدها، دارد، نیز داشته باشد./صادق زیباکلام/روزنامه اعتماد



ویدیو مرتبط :
روایت احمدی نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زیباکلام : احمدی نژاد با رئیس جمهورآمریکا مذاکره می کند



 

 

زیباکلام: احمدی نژاد با آمریکا مذاکره می کند

 

به گفته زیباکلام با توجه به مطالب مطرح شده به نظر می رسد اگر شرایط گفت وگو فراهم شود احمدی نژاد با رئیس جمهور آمریکا یا دیگر مقامات کاخ سفید قطعا مذاکره خواهد کرد.

صادق زیباکلام در رابطه با این موضوع که آیا احمدی نژاد پس از اظهارات علی لاریجانی مبنی بر اینکه هیچ کس حق مذاکره با آمریکایی ها را ندارد همچنان خواستار گفت وگو با مسوولین کاخ سفید پیرامون مدیریت مسائل جهانی خواهد بود، معتقد است: احمدی نژاد ظرف 5 سال گذشته نشان داده است که همواره مستقل عمل می کند و توجه چندانی به رایزنی با دیگران ندارد.

وی افزود: این رویه فکری زمانی جلوه گری می کند که افراد مورد نظر به لحاظ خط فکری نزدیکی به احمدی نژاد نداشته باشند که البته علی لاریجانی رئیس مجلس نیز شامل این افراد می شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ما در سال های گذشته شاهد بودیم که احمدی نژاد حتی در برابر مصوبات مجلس نیز با پافشاری بر رای خود از انجام خواسته نمایندگان سر باز می زد.

به گفته زیباکلام با توجه به مطالب مطرح شده به نظر می رسد اگر شرایط گفت وگو فراهم شود احمدی نژاد با رئیس جمهور آمریکا یا دیگر مقامات کاخ سفید قطعا مذاکره خواهد کرد.

وی افزود: اما نکته حائز اهمیت آن است که اگرچه اوباما در روزهای نخست روی کار آمدن خود مصر به گفت وگو با احمدی نژاد بود اما در شرایط فعلی تمایل چندانی برای انجام آن ندارد..../تحلیل:عصرایران