اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روایت دیپلمات ایرانی از جلسه ی امیرعبداللهیان و سعود فیصل در جده



اخبار,اخبار سیاست خارجی,رضا حمید دهقانی

 
 اخبار سیاست خارجی - روایت دیپلمات ایرانی از جلسه ی امیرعبداللهیان و سعود فیصل در جده

مقامات عربستان سعودی پیش از این از وزیر خارجه ایران دعوت بعمل آورده بودند اما او این دعوت را به دلیل مذاکرات هسته ای نپذیرفت.

روزنامه سعودی گزت چاپ عربستان سعودی نوشت: ایران و عربستان مذاکرات سودمندی داشتند که بر روی چالش های منطقه ای متمرکز بود.

به گزارش  انتخاب ، رضا حمید دهقانی نماینده ایران در سازمان همکاری های اسلامی گفت که سعودی فیصل وزیر خارجه عربستان و امیر عبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران در شهر جده در مورد تحولات منطقه ای و مبارزه علیه شبه نظامیان داعش گفتگو کردند.

امیرعداللهیان نخستین مقام بلندپایه ایرانی است که از زمان پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری به عربستان سعودی سفر می کند.

این دیپلمات که در نشست فیصل و عبداللهیان حضور داشت گفت که این دو در مورد روابط دوجانبه، تحولات منطقه و چالش های منطقه از جمله افراط گرایی و حمله اسرائیل به غزه گفتگو کردند.

وی افزود: عبداللهیان و فیصل بویژه اوضاع عراق و راه های مقابله با افراط گرایی، تروریسم و داعش را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

این دیپلمات ایرانی مشخص نکرد که ایران و سعودی چگونه می خواهند برای مقابله با پیشروی داعش همکاری کنند.

مقامات عربستان سعودی پیش از این از وزیر خارجه ایران دعوت بعمل آورده بودند اما او این دعوت را به دلیل مذاکرات هسته ای نپذیرفت.

 

 اخبار سیاست خارجی - انتخاب


ویدیو مرتبط :
تجاوز به دو پسر ایرانی در فرودگاه جده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روایت متفاوت از مرگ دو زائر ایرانی در جده


یک روز پس از حادثه برخورد یک کامیون به زائران ایرانی در جده، فردی که از نزدیک شاهد ماجرا بوده، روایتی متفاوت از آن حادثه ارائه می دهد.

شبکه ایران: یک روز پس از حادثه  برخورد یک کامیون به زائران ایرانی در جده، فردی که از نزدیک شاهد ماجرا بوده، روایتی متفاوت از آن حادثه ارائه می دهد.

این فرد که خود را مترجم حاضر در سالن محل حادثه معرفی کرده است، با ارسال پیامی به «شبکه ایران»  ابراز عقیده کرده که این این ماجرا، ممکن است یک حادثه تصادفی نبوده بلکه یک رویداد تروریستی باشد.

این شاهد عینی گفته است: این حادثه عمدی و از جنس حوادث تروریستی عراق و پاکستان و ...بوده و با قصد قبلی انجام شد زیرا خیلی از ما دیدیم که شخصی در داخل کامیون در هنگام شروع حرکت وجود دارد که بعد از حرکت از دید ما غایب شد که احتمالا از کامیون بیرون پریده است.

 لازم به ذکر است که فیلم حادثه از زمان قبل از شروع حرکت کامیون توسط یکی از زائران قمی ضبط شده که موید حضور فردی در کامیون است.


این فرد ادامه می دهد: فرمانده نظامیان حاضر در محل حادثه به بنده گفت که کامیون دنده اتوماتیک بوده و در حالیکه دنده در حالت دنده جلو بوده راننده هندی استارت زده است که از نظر کارشناسی غیر ممکن است زیرا هیچ اتومبیل اتوماتیکی در حالت دنده جلو استارت نمی خورد.

 بعضی هم می گفتند که کامیون روشن بوده و راننده در حالیکه دنده روی حالت حرکت بوده ترمز دستی کشیده و بعدا اشتباها ترمز دستی رها شده و کامیون حرکت کرده است این موضوع نیز از نظر حاضران مردود است زیرا اگر ترمز دستی رها شود کامیون با چنین بار سنگینی این قدر سرعت نمی گیرد لازم به ذکر است که کامیون پس از حرکت با سرعت زیاد با ستون کریدور انتقال مسافران برخورد کوچکی کرد و بعد به طرف سالن ترانزیت آمد و اگر تیزهوشی و دقت دو زائر قمی نبود که دیگران را مطلع ساختند حداقل 50 زائر ایرانی در دم جان باخته بودند.

وی در پایان خاطر نشان می کند؛

 1-فرودگاه حجاج جده علیرغم تمام ادعای سعودی ها فقط یک آمبولانس داشت

 2- نیروی امدادی پس از 15 دقیقه به محل رسیدند که خیلی طولانی است

 3 مدیریت سعودی ها در هنگام حادثه بسیار بسیار ضعیف بود

 4- زائران با پیگیری بسیار و با تاخیر به سالن دیگری منتقل شدند در حالیکه بعضی مصدوم بودند بعضی در شوک عصبی بودند

 5- ابتدایی ترین کمک ها به زائران مثل آب نوشیدنی بعد از 1/5 ساعت و بعد از پیگیری فراوان رسید.