اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روایت اردوغان از رایزنی با احمدی نژاد درباره حوادث سوریه



 

روایت اردوغان از رایزنی با احمدی نژاد درباره حوادث سوریه

 

به مقامات ایرانی هشدار دادم که حکومت بشار اسد به دلیل تشویق شما، متکبر شده است / من با فرستاده تهران به تبادل نظر پرداختم و تغییری در موضع ایران در برابر سوریه اتفاق افتاد.

نخست وزیر ترکیه گفت که از رئیس جمهور ایران خواسته است حمایت از حکومت سوریه را متوقف کند.

به نقل از روزنامه حریت چاپ آنکارا، "رجب طیب اردوغان" در کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران در تونس اظهار داشت: نمی توان گفت در روابط با ایران بحران وجود دارد اما در ارتباط با سوریه به مقامات ایرانی هشدار دادم که حکومت بشار اسد (رئیس جمهور سوریه) به دلیل تشویق شما، متکبر شده است.

وی افزود: این مسئله را در مکالمه تلفنی با احمدی نژاد درمیان گذاشتم. پس از آن، احمدی نژاد فرستاده ویژه ای را در این باره به ترکیه اعزام کرد. من با این فرستاده به تبادل نظر پرداختم و تغییری در موضع ایران در برابر سوریه اتفاق افتاد.

اردوغان ادامه داد که قصد دارد "حقان فیدان" رئیس سازمان جاسوسی ترکیه را برای بحث و تبادل نظر درباره مسئله سوریه، به ایران اعزام کند و این مقام ترکیه می تواند شخصا در آینده ای نزدیک به ایران سفر کند.

اردوغان پیش از این گفته بود: ملت سوریه، اسد را باور نمی کند و من هم او را باور نمی کنم. حکومتی که با خون ریزی پایدار باقی بماند جز با خون ریزی کنار نخواهد رفت. آقای بشار اسد شما می گویید با تروریست ها می جنگید ولی با قایق های توپدار مناطق غیرنظامی را در شهر لاذقیه مورد هدف قرار می دهید.

نخست وزیر ترکیه در سفری دوره ای به شمال آفریقا پس از دیدار از کشورهای مصر و تونس ، به لیبی نیز سفر کرده است.

سوریه از 6 ماه پیش تاکنون با موجی از اعتراضات مردمی روبه رو است. براساس اعلام سازمان ملل متحد و سازمان های مدافع حقوق بشر، در سرکوب این اعتراضات تاکنون حدود 2600 نفر کشته شده اند ولی دولت سوریه معتقد است این کشتارها توسط گروه های مسلح تبهکار و تروریستی روی داده است.

مطالبه اصلی اعتراضات مردمی در سوریه کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت و پایان حاکمیت 41 ساله خانواده اسد و حزب بعث بر این کشور است.

دیروز جمعه نیز در سرکوب تظاهرات مردمی سوریه ، حدود 20 نفر کشته شدند.

ترکیه جدی ترین منتقد سرکوب اعتراضات مردمی در سوریه است .

در جدیدترین کشتار معترضین در سوریه، در روز جمعه ؟ کشته شدند.

مقامات ایرانی ، حوادث ایران را بخشی از روند مطالبه دموکراسی در کشورهای عربی موسوم به بهار عربی نمی دانند و آمریکا و اسرائیل را به دخالت در امور داخلی سوریه متهم می کنند.

با این حال مقامات ایرانی اخیرا خواستار گفت وگو میان دولت و معترضین در سوریه شده و با اعمال فشارهای خارجی علیه این کشور، مخالفت کرده اند.

هم اکنون علاوه بر حوادث سوریه ، موضوع استقرار رادارهای ناتو  در ترکیه نیز به مسئله ای برای چالش در روابط تهران - آنکارا تبدیل شده است.

ترکیه با پذیرش رادارهای سپر موشکی پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) در خاک خود، خشم تهران را برانگیخته است.../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
روایت احمدی نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیشنهاد جدید اردوغان به احمدی نژاد: تشکیل گروه سه جانبه برای بحران سوریه



پیشنهاد نخست وزیر ترکیه برای اجرای سیستم سه‌طرفه در حل بحران سوریه

نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که با توجه به مخالفت عربستان با حضور ایران در مذاکرات چهارجانبه در رابطه با بحران سوریه، به رییس جمهوری ایران یک مذاکره سه‌جانبه با حضور ایران، ترکیه و مصر را پیشنهاد داده است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز،مذاکرات چهارجانبه مذکور در رابطه با بحران سوریه متشکل از چهار کشور مصر، ترکیه، ایران و عربستان بوده که با مخالفت عربستان از حضور در نشست قاهره لغو شده است. عدم حضور ریاض در این نشست به گمان برخی از دیپلمات‌ها نشان از واکنش عربستان به حضور ایران است، چرا که عربستان، ایران را به عنوان رقیب اصلی خود برای نفوذ و قدرت در منطقه می‌داند.

بنا به گفته یکی از سخنگویان رییس‌جمهوری مصر، به دنبال این مسئله، محمد مرسی، رییس جمهوری مصر نشست چهار جانبه این چهار کشور را در 26 سپتامبر به دلیل حضور نیافتن رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که در مجمع عمومی سازمان ملل بود، لغو کرد.

اردوغان در پاسخ به سوالات خبرنگاران پس از برگزاری نشست سازمان همکاری اقتصادی اکو در باکو و بازگشت از آن‌جا گزینه‌های مختلفی را برای کشورهای مذکور برای حل بحران سوریه پیشنهاد داد.

خبرگزاری دولتی آناتولیای ترکیه به نقل از رجب طیب اردوغان نوشت: ما یک سیستم سه طرفه را پیشنهاد می‌دهیم. این سیستم می‌تواند متشکل از ایران، مصر و ترکیه باشد. دومین سیستم می‌تواند متشکل از ترکیه، روسیه و ایران باشد و سومین سیستم می‌تواند متشکل از ترکیه، مصر و عربستان باشد.

ترکیه، مصر و عربستان به طور علنی از مخالفان سوریه حمایت می‌کنند؛ در حالی که ایران که یکی از وفادارترین هم‌پیمانان سوریه، موجب پیچیده شدن هرگونه رویکرد ارائه شده در این مذاکرات چهارجانبه مبنی بر رضایت طرفین این جنگ داخلی یعنی حکومت بشار اسد و مخالفان آن شده است.

تنش‌ها بین آنکارا و دمشق اخیرا با حملات مرزی از سوی سوریه در مرز ترکیه که موجب کشته شدن پنج تن از غیرنظامیان ترکیه شد، شدت یافته است. آنکارا نیز از آن پس مرتبا اقدامات تلافی‌جویانه صورت داده است.

آنکارا همچنین ورود تمام هواپیماهای سوریه را به حریم هوایی این کشور ممنوع کرده و بازرسی‌های گسترده‌ای را در رابطه با تمامی هواپیماهایی که وارد سوریه می‌شوند صورت داده تا از حمل اسلحه برای این دولت جلوگیری کند.

در همین حال نخست وزیر ترکیه در روز سه‌شنبه حمایت خود را از اقدامات اخصر الابراهیمی، نماینده مشترک اتحادیه عرب و سازمان ملل برای تضمین آتش‌بس در سوریه اعلام کرد.

اردوغان گفت: اخضر ابراهیمی یک طرح را آغاز کرده است. بیایید حداقل آتش بس را در طول عید قربان برقرار کنیم.

منابع دیپلماتیک به خبرگزاری رویترز گفتند که اخضر الابراهیمی در تلاش است تا دولت سوریه و مخالفان را برای برقراری آتش‌بس متقاعد کند و به ناظران سازمان ملل اجازه دهند که وارد این کشور شده و بر اوضاع این کشور نظارت کنند.

اخضر الابراهیمی که در ماه اوت جانشین کوفی عنان شد سعی دارد با سفر به مناطق مختلف خاورمیانه قدرتهای برتر منطقه‌ای را برای قبول این طرح متقاعد کند.

اما منابع دیپلماتیک که با طرح‌های پیشنهادی اخضر الابراهیمی آشنا هستند با شرط فاش نشدن نامشان گفتند که هیچ کدام از طرفین این جنگ داخلی حاضر نیستند این جنگ را که از آغاز آن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 30 هزار نفر شده پایان دهند.

دیپلمات‌های سازمان ملل در روز سه‌شنبه اعلام کردند که طرح اخضر الابراهیمی مشابه طرحی است که کوفی عنان سعی داشت آن را به اجرا در آورد./ایسنا