اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روایت آمریکایی از گفتگوی روحانی و اوباما


سوزان رایس در مورد جزئیات تماس تلفنی اوباما و دکتر روحانی اظهاراتی را مطرح کرد.

باشگاه خبرنگاران: سوزان رایس در مورد جزئیات تماس تلفنی اوباما و دکتر روحانی اظهاراتی را مطرح کرد.

به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان: باراک اوباما در کنفرانسی خبری موضوع تماس تلفنی با روحانی را به اطلاع رساند درحالیکه قرار بود دراین کنفرانس به طور کامل درباره مسائل دولت و کنگره و مشکلات اقتصادی صحبت کند.

در این باره سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا با فرید زکریا مجری برنامه ی جی پی اس گفتگو کرد.

مجری: می‌توانید به ما بگوئید که این تماس تلفنی چگونه رخ داد؟

سوزان رایس: ما در اوایل هفته تمایل خود را به دیدار مختصر غیر رسمی در زمان حضور باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در نیویورک در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشان دادیم. اما ایرانیان این مسئله را پیچیده خواندند پس چنین دیداری صورت نگرفت ولی امروز ما توانستیم تماس بگیریم و در این تماس "گفتگویی سازنده" انجام شد.

مجری: گفتگو چقدر طول کشید؟

سوزان رایس: این گفتگو حدود ۱۵ دقیقه بود اما البته همراه با ترجمه بود تماس مختصری بود ولی برای تبادل پیام دو طرف کافی بود.

مجری سی ان ان: آیا این تماس دوستانه بود یا اینکه تماس کاری بود؟

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور: من می‌گویم صمیمانه و سازنده بود. وقتی که سران دو کشور ‌که تقریبا سی و پنج سال در این سطح تماس نداشتند‌، روشن است که این رویدادی مهم است. این دوطرف در این گفتگو تعهد خود را برای تلاش جهت دنبال کردن سازنده مسیر دیپلماتیک اعلام کردند. ما به صراحت اعلام کردیم و رئیس جمهور هم مدت‌ها است که می‌گوید و در مجمع عمومی هم گفته است که آمریکا ترجیح می‌دهد موضوع هسته‌ای ایران از طرق دیپلماتیک حل شود. روشن است که اکنون فرصتی برای آزمودن احتمال راه حل سیاسی فراهم آمده است.


ویدیو مرتبط :
اوباما و روحانی در گفتگوی تلفنی چه گفتند؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین مصاحبه روحانی با یک تلویزیون آمریکایی: لحن نامه اوباما مثبت و سازنده بود(+عکس)



اولین مصاحبه روحانی با یک تلویزیون آمریکایی: لحن نامه اوباما مثبت و سازنده بود(+عکس)

روحانی در گفت و گو با شبکه آمریکایی NBC تاکید کرد که دارای اختیارات کامل برای مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 است/من معتقدم رهبران در همه کشورها باید منافع ملی خود را درک کنند و تحت تاثیر گروه های فشار قرار نگیرند. من امیدوارم در آینده(روابط با آمریکا) شاهد چنین فضایی نباشیم."

 حسن روحانی رییس جمهور کشورمان در آستانه سفرش به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی ملل متحد، در گفت و گو با شبکه آمریکایی NBC تاکید کرد که دارای اختیارات کامل برای مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 است.

 روحانی با تاکید بر اینکه هدف ایران از توسعه برنامه های هسته ای خود دست یابی به سلاح اتمی نیست، افزود که مشکل گفت و گوهای هسته ای تنها از جانب ایران نیست.

روحانی با تاکید بر اینکه هم اکنون فضا برای حل مسالمت آمیز گره پرونده هسته ای فراهم شده است، در پاسخ به سوال "آن کوری" خبرنگار ان بی سی در مورد اینکه چه زمانی ایران تصمیم می گیرد تا سلاح هسته ای بسازد، گفت:" ایران تحت هیچ شرایطی به دنبال ساخت هیچ نوع سلاح کشتار جمعی از جمله سلاح هسته ای نیست. ما هیچ گاه به دنبال ساخت سلاح هسته ای نبودیم و از این پس نیز نخواهیم بود. ما تنها به دنبال انرژی صلح آمیزهسته ای هستیم."

روحانی درباره متن نامه اوباما که اخیرا برای او ارسال شده است گفت:" از نظر من لحن نامه مثبت و سازنده بود. 

رییس جمهور با اشاره به اهمیت گام های کوچک برای ساخت رابطه در آینده تاکید کرد:" من معتقدم رهبران در همه کشورها باید منافع ملی خود را درک کنند و تحت تاثیر گروه های فشار قرار نگیرند. من امیدوارم در آینده(روابط با آمریکا) شاهد چنین فضایی نباشیم."

 

اولین مصاحبه روحانی با یک تلویزیون آمریکایی , حسن روحانی
روحانی در حال مصاحبه با خبرنگار ان بی سی در پاستور

روحانی در ادامه درباره بحران سوریه تاکید کرد که ایران تابع نظر و رای مردم سوریه است و به کار گیری سلاح های کشتار جمعی از سوی هر کس در سوریه را محکوم می کند.

رییس جمهوری با اشاره به تلاش های ایران برای به توافق رسیدن روسیه و آمریکا در جریان بحران سوریه افزود:"ما دولت سوریه نیستیم. ما فقط یکی از کشورهای منطقه هستیم که به دنبال صلح و ثبات و از بین رفتن سلاح‌های کشتارجمعی هستیم."

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار آمریکایی درباره اینکه آیا او متوقف شدن حمله آمریکا به سوریه را نشانه ضعف دولت واشنگتن می داند ، تاکید کرد:"ما جنگ را نشانه ضعف می‌دانیم. هر دولتی که تصمیم به صلح بگیرد، به آن با نگاه احترام به صلح می‌نگریم."

روحانی تاکید کرد که رای مردم ایران به او در انتخابات 24 خرداد نشانه ای از گرایش مردم ایران به میانه روی بود.

این نخستین مصاحبه روحانی با یک شبکه آمریکایی پس از انتخابش به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران است.

 

اولین مصاحبه روحانی با یک تلویزیون آمریکایی , حسن روحانی

عصر ایران