اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روایتی دیگر از مکالمه تاریخی روحانی و اوباما


در این گفت و گو که حدود 20 دقیقه طول کشیده، اوباما به روحانی گفته است...

عصر ایران: در این گفت و گو که حدود 20 دقیقه طول کشیده، اوباما به روحانی گفته است: من احترام خود به شما و مردم ایران را ابراز می‌دارم. معتقدم که روابط بین ایران و ایالات متحده، تاثیر عمیقی بر منطقه خواهد داشت. اگر ما بتوانیم در موضوع هسته‌ای به پیشرفت دست یابیم، مسائل دیگر و از جمله سوریه به نحو مثبتی تاثیر خواهد پذیرفت

در پاسخ، روحانی هم به اوباما گفته است: در موضوع هسته‌ای به شرط وجود اراده سیاسی، راهی سریع برای حل مساله وجود دارد. ما در مورد آن چه از 5+1 و به طور خاص دولت شما در هفته‌های آینده خواهیم دید، امیدواریم. من تشکر خود از مهمان نوازی و تماس تلفنی شما را ابراز می‌دارم.

 بلافاصله بعد از این گفت و گو ، اوباما در کاخ سفید گفت: «قبل از آنکه درباره وضعیتمان در کنگره و لایحه بودجه سخن بگویم، اجازه دهید درباره فرصتی مهم در سیاست خارجی‌مان صحبت کنم.»

وی افزود: «من همین الان با پرزیدنت روحانی از جمهوری اسلامی ایران صحبت کردم. هر دوی ما درباره تلاشهای مداوم برای حصول توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردیم.»

اوباما ادامه داد: «من به پرزیدنت روحانی چیزی که در نیویورک گفته بودم را مورد تأکید قرار دادم. در حالی که مطمئناً موانعی مهم برای حرکت رو به جلو وجود دارد و موفقیت به هیچ عنوان تضمین شده نیست، من باور دارم که ما می‌توانیم به راه حلی جامع دست پیدا کنیم.»

اوباما افزود: «من جان کری را مأمور پیگیری این مسیر دیپلماتیک کرده‌ام. ما روز گذشته در نیویورک گفت‌وگوهای سازنده‌ای با شریکانمان یعنی اتحادیه اروپا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و وزیر خارجه ایران داشتیم. من و روحانی در مسیر رو به جلو تیممان را مأمور کرده‌ایم تا به کار کردن سریع و همکاری با گروه ۱+۵ ادامه دهد و به توافق برسد. ما در سرتاسر این فرایند ارتباط نزدیکی با دوستان و متحدانمان در منطقه خواهیم داشت.»

اوباما همچنین خاطر نشان که این اولین گفت وگوی یک رئیس جمهور ایرانی و آمریکایی از سال ۱۹۷۹ بدین سو بوده است.

رئیس جمهور کشورمان نیز در کنفرانس مطبوعاتی اش که قبل از این تماس تلفنی صورت گرفت گفته بود: می خواهم این سفر اولین گام برای رابطه بین دو ملت بزرگ ایران و آمریكا باشد.

روابط ایران و آمریکا بعد از انقلاب اسلامی در ایران و ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در تهران ، قطع شده است.

روحانی ساعت 11 روز شنبه ششم مهر ماه از طریق فرودگاه مهر آباد وارد تهران می شود.


ویدیو مرتبط :
فیلم/ مکالمه اوباما و حسن روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شریعتمداری:مکالمه روحانی و اوباما زشت و پلشت بود



واکنش شریعتمداری به  تماس تلفنی اوباما با روحانی

شریعتمداری:مکالمه روحانی و اوباما زشت و پلشت بود

این ماجرا از 2حال خارج نیست، اول آنکه در خواست گفتگو از سوی روحانی بوده است که اگر اینگونه باشد اظهارت رئیس جمهور محترم هنگام ورود به تهران که طرف مقابل را درخواست کننده گفتگو معرفی کرده با شعار دولت راستگویان تناقص دارد و انتظار این بوده و هست که رئیس جمهور محترم واقعیت ها را با مردم در میان بگذارند.

قانون آنلاین-مدیرمسئول روزنامه کیهان با اشاره به مباحث مطرح‌شده درباره مکالمه تلفنی رؤسای جمهوری ایران و آمریکا، گفت: چنانچه طبق گفته روحانی، این درخواست از سوی اوباما بوده باشد، نشان می‌دهد دولت آمریکا در حد اعلام نظر درباره یک مکالمه تلفنی هم صداقت ندارد.

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مباحث مطرح شده درباره اینکه چه کسی درخواست مکالمه تلفنی اوباما و روحانی را داده است، گفت: دقایقی بعد از گفت‌وگوی تلفنی آقای روحانی با اوباما، خانم رایس مشاور امنیت ملی در مصاحبه با CNN اعلام کرد که این مکالمه تلفنی به درخواست روحانی صورت گرفته و تاکید کرد که این درخواست برای آنها تعجب آور بوده است.

وی افزود: سوزان رایس می‌گوید، به ما اطلاع دادند آقای روحانی مایل است در حالی که می خواهد از نیویورک خارج شود، از طریق تلفن با اوباما گفتگو کند.

شریعتمداری همچنین با اشاره به اظهارات روحانی بعد از ورود به تهران مبنی بر اینکه درخواست برای گفت‌‌وگوی تلفنی از سوی اوباما بوده است، اظهار داشت: اظهارات جناب آقای روحانی نشان می‌دهد علاوه بر اصل گفتگو که جای بحث و بررسی دارد، این نکته که چه کسی برای گفت‌وگو پیش قدم شده است نیز از نگاه هر دو طرف اهمیت داشته و آنها حیثیت خود را در گرو آن می‌دانند.

این کارشناس مسائل استراتژیک تصریح کرد: این ماجرا از 2حال خارج نیست، اول آنکه در خواست گفتگو از سوی روحانی بوده است که اگر اینگونه باشد اظهارت رئیس جمهور محترم هنگام ورود به تهران که طرف مقابل را درخواست کننده گفتگو معرفی کرده با شعار دولت راستگویان تناقص دارد و انتظار این بوده و هست که رئیس جمهور محترم واقعیت ها را با مردم در میان بگذارند.

وی افزود: اما چناچه این درخواست از سوی اوباما صورت گرفته باشد، نشان دهنده آن است که دولت آمریکا حتی در حد و اندازه اعلام نظر درباره یک مکالمه تلفنی هم صداقت نداشته و قابل اعتماد نیست؛ بنابراین سوال بعدی آن است که جناب روحانی با چه تحلیل و تفسیری به اوباما و دولت وی اعتماد کرده و از این به اصطلاح اعتماد متقابل با آن همه تبلیغات پرحجم یاد می‌کند.

شریعتمداری تاکید کرد: البته اینکه دولتمردان محترم اصرار دارند اوباما را درخواست کننده مکالمه بنامند نشان می دهد خود آقایان به زشتی و پلشتی این اقدام اعتراف دارند./قانون آنلاین