اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روایتی از فاجعه منا 40 روز پس از واقعه


حالا 40 روز از آن فاجعه می گذرد اما همچنان لحظه لحظه آن اتفاق هولناک از مقابل چشمانم عبور می کند. اضطراب، دلهره، وحشت، ترس، اندوه و ... . سخن گفتن از آن لحظه ها دشوار است و همچنان زبان، از گفتن آن چه زائران خدا در روز عید قربان مشاهده کردند قاصر مانده است.

روزنامه خراسان: حالا 40 روز از آن فاجعه می گذرد اما همچنان لحظه لحظه آن اتفاق هولناک از مقابل چشمانم عبور می کند. اضطراب، دلهره، وحشت، ترس، اندوه و ... . سخن گفتن از آن لحظه ها دشوار است و همچنان زبان، از گفتن آن چه زائران خدا در روز عید قربان مشاهده کردند قاصر مانده است.

«مهاجران الی ا...» اگرچه حالا بر سر خوان نعمت الهی نشسته اند و حسرت همنشینی با چنین بندگانی بر دل ما خواهد ماند، اما خرسندی و دل آرامی از عاقبت به خیری آن ها دلیل نمی شود که فاجعه منا را از یاد ببریم. همچنان باید از آن فاجعه گفت و نوشت، باید به رشته تحریر در آورد و بیان کرد شواهد بی تدبیری و بی کفایتی آل سعود در مدیریت مهم ترین اجتماع مذهبی جهان را که هزاران مسلمان را به کام مرگ کشاند و میلیون ها مسلمان جهان را داغدار کرد. حالا که 40 روز از آن فاجعه سپری شده است، دست هایم کمی رمق نوشتن یافته اند و می‌توانم خاطرات تلخ آن فاجعه را مرور کنم، خاطرات تلخ آن خیابان، خیابان 204:

چادر ایرانی های مستقر در منا دورترین منطقه به جمرات است و فاصله حدود 3 کیلومتراست. پنجشنبه دوم مهرماه مصادف با عید قربان  است که حجاج بعد از 3 روز محرم شدن و پشت سر گذاشتن عرفات و مشعر، برای رمی جمرات وارد منا می شوند. بعد از یک شب بیتوته در مشعر و گذر از  عرفات، بالاخره چادر و جایگاهی می یابند، صبحانه ای می خورند، چند بطری آب بر می دارند و برای رمی شیطان به طرف جمرات حرکت می کنند و آن اتفاقی که یکی از حاجیان برایم این گونه بازگو کرد:

در خیابان 204 به سوی جمرات قرار می گیریم که دو فرعی عمده در آن نقش حیاتی دارند؛ یکی سمت راست با نام خیابان 223 که زائران کشورهای آفریقایی را از خیابان 206 به خیابان 204 منتقل می کند و دیگری خیابان 215 که در سمت چپ قرار دارد و به نوعی برای کاهش ترافیک خیابان 204 احداث شده است، بدین گونه که بخشی از حجاج را به خیابان سوق العرب منتقل می‌کند.

 50 کاروان ایرانی در وسط خیابان 204 گرفتار شده اند


ازدحام هولناکی ایجاد شده، حدود 50 کاروان ایرانی در وسط خیابان 204 گرفتار شده اند و امکان بازگشت ندارند. اگرچه هر سال بر اساس گفته برخی از مدیران کاروان ها مسیر خیابان 204 توسط نیروهای امنیتی کنترل می شد و دوربین های مستقر در این خیابان در صورت مشاهده شلوغی و ازدحام جمعیت مسیر کاروان ها را تغییر می دادند و کاروان های ایرانی از دیگر خیابان فرعی یعنی سوق العرب هدایت می شدند اما انگار امسال نه تنها از این مراقبت ها خبری نیست، که خروجی خیابان 204 هم با قرار دادن ماشین پلیس تقریبا بسته شده است.

 زمان به کندی می گذرد،  ساعت 9 صبح است و دمای هوا 47 درجه. فشار وحشتناکی جمعیت را احاطه کرده است و لحظه به لحظه تاب و توان زائران خانه خدا را کمتر می کند. اما هنوز خبری از مدیریت برای هدایت کاروان ها به خیابان های فرعی نیست. خروجی خیابان 204 هم با خودروهای نظامی مسدود شده است. حالا دیگر امکان نفس کشیدن هم برای بسیاری از حجاج سخت و دشوار شده است. بطری های آب  هم ته کشیده و تشنگی امان حاجیان را بریده است. ساعت 9 و 30 دقیقه است؛ حجاج به خاطر خستگی بیش از حد، قفل شدن جمعیت، تشنگی و دمای بالای هوا، دیگر رمق که هیچ، نفسی هم ندارند.
اکثرا از هوش رفته اند و هم چون برگ خزان یکی یکی بر زمین می افتند. با این وجود، ماموران سعودی فقط نظاره گر حجاجی هستند که  از فرط تشنگی و خستگی روی زمین می افتند.

فاجعه دیگری آغاز می‌شود

و این ها مشاهدات عینی من است، از انتظار پشت خیابان 204: ساعت 10 صبح است؛ کاروان ما به خیابان 204 می رسد که فاجعه دیگری آغاز می شود. از ورود ما به خیابان 204خودداری می شود و می فهمیم که اتفاقی رخ داده است. نیروهای امدادگر ایرانی جلو می آیند و سعی می کنند برای کمک به حاجیان وارد خیابان 204 شوند. اما ماموران سعودی حتی به نیروهای امدادگر هم اجازه ورود نمی دهند. مسیر ما برای رمی جمرات خیابان سوق العرب در نظر گرفته می شود و ما را از خیابان 204 دور می کنند.

 به اجبار با طی کردن مسیری طولانی تر به سمت این خیابان حرکت می‌کنیم. در طول مسیر به چند تن از ایرانی ها بر می خوریم که توانسته اند از فاجعه خیابان 204 بگریزند. یکی از این زائران جلوی حرکتمان را می گیرد و با التماس می گوید: بر گردید، نروید، دارند کاروان ها را در منا قتل عام می کنند.صحبت هایش را ادامه می دهد و با گفتن آن چه دیده است، توان ایستادن روی پاهایمان را می گیرد: زنده و مرده را روی هم در کانتینرها می گذارند، خودم شاهدبودم چند نفر از زئران زنده بودند و هنوز جان در بدن داشتند اما آن ها را مانند قربانی داخل کانتینرها روی هم می ریختند.

وارد تونل می‌شویم...

با نظر مدیر کاروان مسیر خود را به سمت رمی جمرات در پیش می گیریم. وارد تونلی می شویم و آشفتگی کف تونل ما را از فاجعه ای باخبر می کند. کفش ،لباس ،ملزومات رمی جمرات و... کف تونل را پوشانده است و  عمق فاجعه را نشان می دهد. بعد از انجام  فریضه رمی جمرات رهسپار چادرها می شویم که در طول مسیر تعداد دیگری از هموطنانمان را می بینیم که حال خوشی ندارند.

 عده ای حتی از محل چادرهای خود اطلاع نداشتند و آشفته و سراسیمه دور خود می چرخیدند. ساعت 11نزدیک خیابان 204 می رسیم و اتومبیل های آمبولانس آژیر کشان از مقابل ما عبور می کنند و با وساطت برخی از مدیران کاروان ها که می توانستند با ماموران مستقر مکالمه نمایند امدادگران داوطلب از حجاج کشورهای مختلف از جمله ایران با توجه به تراکم جمعیت خود را به حادثه دیدگان می رسانند و بسیاری از مجروحان را نجات می دهند و باز در ذهنم تداعی می شود خاطرات تلخی که تا همیشه در ذهنم باقی خواهد ماند. خاطرات تلخ؛ خاطرات تلخ خیابان ۲۰۴ .


ویدیو مرتبط :
روایتی از شاهد عینی فاجعه منا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سرنخ جدید از فاجعه منا؛ آگاهی یک یهودی 40 روز پیش در آمریکا



اخبار,اخبار اجتماعی ,حادثه  منا

 اگر پدر، مادر یا دوست و فامیل درجه اولی در حج امسال دارید به آنها بگویید زیاد در جاهای شلوغ و پر تردد رفت و آمد نکنند!

به گزارش جام نیوز، روزنامه نود سرنخ جدیدی از فاجعه منا رو کرده است. گویا یک یهودی در آمریکا در گفتگو با روزنامه نگار ایرانی از این رویداد پرده برداری کرده است. این مطلب را به قلم کامران احمدپور در ادامه می خوانید:

ما یک رسانه ورزشی هستیم و نه سیاسی و شاید پرداختن به موضوعاتی نظیر فاجعه چند روز پیش منا خیلی به ما مرتبط نباشد اما به دو دلیل باید در اینجا به آن بپردازیم؛ اول اینکه جمع زیادی از هموطنان ما در این تراژدی جان باختند و یا دچار مصدومیت شدند و البته تعداد زیادی نیز هنوز مفقود هستند و هیچ نشانی از آنها نیست و به عنوان یک رسانه ایرانی حداقل کاری که میتوانیم انجام دهیم ابراز همدردی با خانواده آسیب دیدگان و قربانیان این فاجعه است.پ
 از طرف دیگر اتفاقی که در حدود 40 روز پیش برای یکی از همکاران ما در دالاس آمریکا رخ داد، ما را موظف می کند به این که پرده از دیالوگ و گفتگوی همکارمان با یک یهودی مقیم آمریکا برداریم.

 آیا حادثه منا محصول سهل انگاری و بی کفایتی مقامات عربستانی در مدیریت حج ابراهیمی است یا بیشتر از آن حاجیان مقصر هستند و اگر در آن روز بیشتر بردباری به خرج می دادند و همدیگر را هل نمی دادند هرگز آن اتفاق رخ نمی داد؟

آیا در پشت پرده این اتفاق و کشتار هولناک توطئه ای بر علیه حجاج بعضی از کشورها به خصوص ایران وجود دارد یا اینکه جنگ قدرت در عربستان این حادثه شوم و دردناک را رقم زد؟ شاید هم موضوع خیلی پیچیده تر از این باشد حداقل خاطره دوست و همکار ما علیرضا وفایی به این فرضیه قوت بیشتری می دهد.
 
وفایی که حدود 40 روز پیش در آمریکا بود، پرده از یک خاطره و دیالوگی برمی دارد که حداقل به عنوان یک سرنخ میتواند مورد استفاده قرار بگیرد.

او گفت: «در دالاس آمریکا در جمع دوستان قدیمی که اکثراً فوتبالی هستند نشسته بودیم. صحبت از همه جا شد از جمله حج و موسم آن که ناگهان یکی از حضار که از دوستان دوستانم بود و با آنها فوتبال بازی می کرد چیزی گفت که آن موقع زیاد به آن توجه نکردم اما حالا مثل زنگ در گوشم می پیچد: "اگر پدر، مادر یا دوست و فامیل درجه اولی در حج امسال دارید به آنها بگویید زیاد در جاهای شلوغ و پر تردد رفت و آمد نکنند!"»

اگر من جای علیرضا وفایی بودم به واسطه کنجکاوی ذاتی و شم خبرنگاری حتماً از آن مرد یهودی عرقچین بر سر می پرسیدم چرا و ده ها چرا و سئوال و جواب دیگر اما وفایی قصه ما بی تفاوت از کنار آن گذشت چرا که هیچ قوم و خویش و رفیق دست اولی در حج امسال نداشت.

 آیا حوادث خونین حج امسال می تواند همانند 11 سپتامبر و ... سازماندهی شده و از قبل برنامه ریزی شده باشد؟
من که می گویم حتی خود عربستان نیز می تواند قربانی این فاجعه تلخ باشد. من می گویم این روزها حتی باید در فحش دادن و لعن و نفرین سعودی ها و انگشت اتهام را به سوی آنها نشانه گرفتن هم احتیاط کنیم چرا که امروز دشمن مسلمانان جنگ های صلیبی را با نقش آفرینی خود مسلمانان طراحی می کند.
 
ضعف های سعودی ها در برگزاری حج را به عنوان یک ایرانی روزنامه نگار حاجی شده دارم اما باید به شدت مراقب وحدت بین مسلمانان و شیعه و سنی هم بود.

 

 اخباراجتماعی  - جام نیوز