اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روایتی از درآمد یک میلیاردی پزشکان در ماه!


مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: وقتی یک معلم و یک پرستار ماهی یک تا 1.5 میلیون تومان حقوق می گیرد چرا یک پزشک باید ماهی 100 میلیون یا در بازار آزاد تا ماهی یک میلیارد تومان درآمد داشته باشد، قرار نبود شکاف طبقاتی زیاد شود.

خبرگزاری فارس: مسعود پزشکیان در حاشیه محفل انس تیم های اضطراری دوران دفاع مقدس و بسیج جامعه پزشکی در مسجد الزهرای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در جمع خبرنگاران گفت: جهاد اصغر دوران جنگ بود که از آن سربلند بیرون آمدیم،  حالا زمان جهاد اکبر است. رسول خدا(ص) هم وقتی از جنگ آمد گفت، حالا جهاد اکبر که مبارزه با نفس و مادیات است شروع شده است.

وی گفت: جهاد اکبر این است که رفتار ما این نباشد که دنبال پول، مقام و پست باشیم کاری که الان متأسفانه خیلی ها دنبالش هستند.

پزشکیان ادامه داد: در مورد طرح تحول سلامت هم قرار نبود به جایی برسیم که یک پزشک ماهی 100 میلیون تومان یا در بازار آزاد تا ماهی یک میلیارد تومان درآمد داشته باشد در حالی که یک معلم یا یک پرستار باید باید با ماهی یک میلیون یا 1.5 میلیون تومان زندگی کند، مگر می شود با ماهی یک میلیون تومان زندگی کرد.

وزیر اسبق بهداشت گفت: قرار بود بهداشت همگانی و پوشش بیمه مناسب همگانی داشته باشیم، اما متأسفانه دنیا ما را به خودش مشغول کرده است به همین خاطر نتوانستیم به عدالتی که به دنبالش بودیم دست پیدا کنیم.

وی افزود: راه حل این مشکلات این است که از شعار دادن دست برداریم و برای مردم کار کنیم، به جای اینکه دنبال پول و پست و مقام باشیم. مثل مردم و برای مردم کار کنیم و به فکر فقرا و محرومان باشیم آن وقت می توانیم به اهداف و آرمانهای انقلاب دست پیدا کیم، در غیر این صورت بقیه کارها حرف است.

پزشکیان گفت: حرف زدن آسان است، این عمل کردن است که سخت است، جهاد اکبر این است که به خاطر مادیات و پست و مقام از دایره عدالت خارج نشویم و گر نه این راست و چپ بودن ها همه حرف است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: راه حل این مسائل این است که صادق باشیم و به جای حرف برای رسیدن به آرمانهایی که از اول انقلاب دنبالش بودیم، تلاش کنیم ، مشکل اینجاست که هر کس منافع خودش را می بیند و شعارهایی می دهد که  به آن ایمان ندارد.

وی گفت: روش کار ما الان در نظام بهداشت و درمان کشور غلط است، مکانیزمی را که در پیش گرفته اند، غیر عادلانه است، قرار بود منابع هدفمندی یارانه ها و مالیات بر ارزش افزوده را برای حاشیه نشین ها و مردم مناطق محروم هزینه کنیم نه در شهرها.

پزشکیان ادامه داد: قرار نبود این پولها را بین عده ای خاص تقسیم کنیم و درآمد آنها را بالا ببریم، تا شکاف طبقاتی و یی عدالتی بیشتر شود، این کارها هم غیر علمی است و هم غیر اسلامی.

وی دوباره تأکید کرد: قرار نبود، یک عده ای در جامعه پزشکی درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی داشته باشند در حالی که یک پرستار یا یک معلم باید با ماهی 1.5 میلیون تومان زندگی می کند، حالا پرستاران تیمی را دارند که صدایشان را برسانند، خیلی ها هستند که صدایشان به جایی نمی رسد، مشکل اینجاست که رسانه ها را هم بایکوت می کنند و آنها را هم به روشهای مختلف ساکت می کنند.

وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: واقعیت این است که من به عنوان یک پزشک که در شهر کار می کنم وقتی یک زانو عوض می کنم یا استنت قلب می گذارم حتی اگر پول هم نگیریم برای من اعتبار و منزلت می آورد و تبلیغ می شوم، مهم این است که آن فردی که در مناطق محروم زندگی می کند و هیچ وقت صدایش به بالادستی ها نمی رسد، به پزشک دسترسی داشته باشد.

وی گفت: ما محرومان و فقرا را نمی بینیم و آن وقت فکر می کنیم کار درست را انجام داده ایم، مقصر من هستم که در مجلس درست نظارت نکردم، مقصر دولت است که قانون را اجرا نمی کند، مقصر همه ما هستیم که بی عدالتی را می بینیم و ساکت نشسته ایم ما حتی استاد علوم پایه داریم که حقوق مناسبی نمی گیرد اما کسی صدایش را نمی شنود.

پزشکیان افزود: راه حل این است که قانون را اجرا کنیم و در مسیر عدالت گام برداریم، طبق قانون مدیریت خدمات کشوری قرار بود فاصله کمترین و بیشترین درآمدها بیشتر از 7 برابر نباشد، حالا با گذشت 10 سال از تصویت آن قانون، شاهد اختلاف 70 برابری درآمدها هستیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره انرژی هسته نیز گفت: واقعیت این است که برادران و خواهران ما و دانشمندان کشور ما به علم و مهارتی دست پیدا کرده اند که دشمنان ما را به هراس افکنده و ترسانده است و این یعنی اینکه ما قدرت داریم.

وی افزود: ما باید به سمتی برویم که وابستگی مان را به دنیا کم کنیم. در دنیا هر کس به فکر منافع و مزایای خودش است ما هم باید به فکر استقلال و عظمت کشورمان باشیم.


ویدیو مرتبط :
درآمد میلیاردی پزشکان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زنگ خطر برای کسانی که با هزینه‌های میلیاردی وارد مجلس شده‌اند به صدا درآمد



 ,هزینه های میلیاردی برای ورود به مجلس,اخبار,اخبار سیاسی

 

زنگ خطر برای کسانی که با هزینه‌های میلیاردی وارد مجلس شده‌اند به صدا درآمد

اعتبارنامه نمایندگان، پاشنه آشیل«خیرین مجلس ساز»

زمانی که با برخی از این نمایندگان درباره این مبالغ بالا صحبت می شود ، آن ها می گویند که این مبالغ از سوی برخی از خیرین تامین می شود. باید به افرادی که به عنوان خیر به نمایندگان کمک های مالی سنگین کرده‌اند لقب «خیرین مجلس ساز» دهیم و به دنبال انگیزه آن ها از تامین چنین مبالغ بالایی در رقابت های انتخاباتی باشیم.به طور حتم این افراد با چنین کمک هایی قصد دخالت در امور اجرایی استان ها را دارند. از این رو باید در مجلس اعتبار نامه نمایندگانی که با استفاده از این اشخاص به نمایندگی انتخاب نمی شوند، تصویب نشود.

 

سرویس سیاسی «فردا»؛ بحث اعتبارنامه های نمایندگان راه یافته به مجلس نهم این روزها بر سر زبان ها افتاده است و برخی از چهره های سیاسی با اشاره به هزینه های سنگین  تبلیغاتی توسط برخی چهره های راه یافته به مجلس خواستار رد اعتبار نامه های این افراد شده اند. در تازه ترین اظهارنظر حسین نجایت عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در گفتگویی با فارس به برخی حمایت های مالی نابجا در جریان رقابت های انتخاباتی اشاره کرده و گفته است من مطلعم که برخی از نمایندگان مبالغی در حد 500 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان را برای کسب نمایندگی هزینه کرده اند که البته با توجه به شام ، نهار و میهمانی هایی که داده می‌شود، این مساله کاملا واقعیت دارد.

 

وی از اصطلاح «خیرین مجلس ساز» نام برده و عنوان داشته زمانی که با برخی از این نمایندگان درباره این مبالغ بالا صحبت می شود ، آن ها می گویند که این مبالغ از سوی برخی از خیرین تامین می شود. باید به افرادی که به عنوان خیر به نمایندگان کمک های مالی سنگین کرده‌اند لقب خیرین مجلس ساز دهیم و به دنبال انگیزه آن ها از تامین چنین مبالغ بالایی در رقابت های انتخاباتی باشیم.

 

عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با هشدار نسبت به بروز چنین پدیده ای تاکید کرده است: به طور حتم این افراد با چنین کمک هایی قصد دخالت در امور اجرایی استان ها و یا تاثیرگذاری بر لوایح مجلس را از طریق نمایندهای انتخابی خود را دارند. از این رو باید در مجلس به این مسئله رسیدگی شده و قوانینی تصویب شود تا اعتبار نامه نمایندگانی که با استفاده از این اشخاص به نمایندگی انتخاب نمی شوند، تصویب نشود.

پیش از این نیز چهره هایی چون احمد توکلی و حسن کامران نسبت به چنین مساله‌ای هشدار داده بودند. آنجا که احمد توکلی صراحتا اعلام کرده بود تلاش هایی را در زمینه رد صلاحیت برخی نمایندگان فعلی مجلس انجام داده و  بقیه این تلاش ها را هم در تصویب برخی اعتبارنامه ها انجام خواهد داد.

 

حسن کامران دیگر چهره اصولگرای مجلس و از راه یافتگان به مجلس نهم نیز  خواستار رد اعتبار نامه نمایندگانی شده است که با اتصال به صاحبان ثروت یا قدرت با  هزینه هنگفت به مجلس راه یافته اند.

 

در همین زمینه و براساس برخی شنیده ها ردپای جریان انحرافی در این هزینه های بالا مشهود است. در همان دوران تبلیغات انتخاباتی نیز خبرهای زیادی در این خصوص مطرح می شد که جریان انحرافی با قبول هزینه های تبلیغاتی برخی کاندیداها قصد فرستادن آنها به مجلس تحت لوای خود را دارد.

 

به طور مثال قبل از انتخابات 12 اسفند ماه خبری منتشر شد که در آن اعلام شد یکی از اعضای این جریان، پس از رایزنی های خود توافقنامه ای را با 3 امضاء که شامل نامزد نهایی شده و نمایندگان جریان انحراف در استان و شهرستان می باشد نهایی کرده و آن را « میثاق نامه» نام نهاده اند. بر اساس این توافقنامه تاکید شده است که هزینه انتخاباتی فرد نامزد بین 1تا 2 میلیارد تقبل شده و در اولین قسط 150 میلیون تومان به حساب وی در بانکی خصوصی و با منبعی نامشخص واریز شده است.

 

همچنین قائم مقام جمعیت رهپویان با تاکید بر اینکه نماینده ولی فقیه در یکی از استان‌ها به بنده می‌گفت که می‌خواهم در یکی از شهرهای شمالی کاندیدا شوم، یادآور شد: این نماینده ولی فقیه گفت که جریان انحرافی به من گفته است 600 میلیون تومان برای هزینه انتخابات به شما می‌دهیم که من در پاسخ به آنها گفتم در مقابل این 600 میلیون شما از من چه می‌خواهید و آنها پاسخ دادند وقتی وارد مجلس شدی، با ما همراه باش.

در این میان شورای نگهبان نیز با قدرت وارد میدان شد و انتخابات برخی از حوزه ها را که در آن فرد منتخب هزینه های کلانی را برای انتخاب شدن مقبل شده بود! ابطال کرد.

 

اعتبارنامه چیست؟

بنابر آیین نامه داخلی مجلس، هر نامزد پیروز در انتخابات، یک اعتبارنامه نمایندگی دارد که باید از سوی همه نمایندگان پذیرفته شود. این اعتبار نامه مجموعه مدارکی است که در ارتباط با سوابق کاری و نحوه انتخاب هر نماینده در پرونده وی قرار می گیرد و بعد از شروع به کار مجلس و تعیین شعب مجلس، اعتبار نامه های نمایندگان در شعب مورد بررسی و نهایتا مورد تایید یا رد شعبه های بررسی کننده قرار کی گیرد.

 

پس از تایید اعتبارنامه نماینده منتخب ، عملا نماینده مجلس شورای اسلامی به شمار می رود و دوره نمایندگی خود را به مدت چهار سال آغاز می کند. بنابر قانون، هر نماینده که به مجلس شورای اسلامی راه پیدا می کند، باید اعتبار نامه وی از سوی مجلس شورای اسلامی تایید شود و به تصویب برسد. در صورتی که اعتبار نامه نماینده ای تصویب نشود، اعتبارنامه وی در کمیسیون آیین نامه داخلی بررسی خواهد شد.

 

همچنین برپایه طرح نظارت بر نمایندگان که اخیرا در مجلس به تصویب رسید در صورت تخلف آنها در دوره نمایندگی حداکثر برخورد با نمایندگان خاطی در مجلس، لغو اعتبارنامه وی خواهد بود. برای اجرای محرومیت نمایندگان از شرکت در نشست های مجلس و کمیسیون ها و لغو اعتبارنامه های آنها، باید در جلسه رسمی غیر علنی پیش از رای گیری در این زمینه، نخست گزارش هیات نظارت خوانده شود و سپس نماینده متخلف که می تواند نیمی از وقت خود را به یکی از نمایندگان بدهد به مدت نیم ساعت دفاعیات را مطرح کند. همچنین اجرای مصوبات مجلس در این موارد، مستلزم تایید شورای نگهبان است; یعنی لغو اعتبارنامه نمایندگان پس از تصویب در مجلس باید به تایید شورای نگهبان برسد.

 

آنچه امام(ره) درباره اعتبارنامه نمایندگان وصیت کرده بود

شاید در این باره ذکر سخنی از امام راحل درباره ضرورت راه یافتن نمایندگانی اصلح به مجلس بی مناسبت نباشد ایشان در سخنانی تاکید کرده بودند:«از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این عصر و عصرهای آینده می خواهم كه اگر خدای نخواسته عناصر منحرفی با دسیسه و بازی سیاسی وكالت خود را به مردم تحمیل نمودند، مجلس اعتبارنامه آنان را رد كنند و نگذارند حتی یك عنصر خرابكار وابسته به مجلس راه یابد.»

 

این سخن امام در کنار سخنان رهبر معظم انقلاب که تاکید زیادی بر جلوگیری از ورود نمایندگان متصل به کانون های ثروت و قدرت به مجلس دارند وظیفه سنگینی را بر دوش نمایندگان ملت می گذارد که با دقت نظر و تیزبینی بیشتری اعتبارنامه ها را مورد بررسی قرار دهند کما اینکه شورای نگهبان پیش از این تلاش مضاعفی را در راستای تایید صلاحیت کاندیداها داشته است اما استفاده از قدرت تایید یا رد اعتبارنامه ها نیز گام بعدی برای جلوگیری از ورود افراد ناشایست به مجلس خواهد بود.

 

در این خصوص«فردا» نظر برخی از چهره‌های سیاسی درباره بهره‌گیری از ظرفیت اعتبارنامه ها برای جلوگیری از صرف هزینه های تبلیغاتی هنگفت در دوران انتخابات و ورود افراد متصل به کانون های قدرت و ثروت را جویا شد که در ذیل می  آید./فردانیوز